Gå til innhold

Er det stor fare for å dø under hjerteoperasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet risikoen? Har et familiemedlem som føler seg helt frisk. Men vedkommende har en hjerteklaff med lekkasje som legen ønsker å operere to ganger. En før svangerskap med biologisk klaff, og en med varig klaff ca 10 år etter første operasjon. Vedkommende er redd for å dø under operasjon eller som følge av operasjonen. 

Noen som kjenner til hvor stor risiko det er for at noe går galt under slike operasjoner? 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen som vet risikoen? Har et familiemedlem som føler seg helt frisk. Men vedkommende har en hjerteklaff med lekkasje som legen ønsker å operere to ganger. En før svangerskap med biologisk klaff, og en med varig klaff ca 10 år etter første operasjon. Vedkommende er redd for å dø under operasjon eller som følge av operasjonen. 

Noen som kjenner til hvor stor risiko det er for at noe går galt under slike operasjoner? 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Det er alltid en risiko med opreasjoner, men dette må hun ta med de som skal operere henne for å få mest mulig relevant og sikker informasjon om akkurat hennes tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 0,7%.

Altså heldigvis veldig lav.

Lite komplikasjoner heldigvis. Viktig å trene opp lungene etter bruk av hjerte-lungemaskin. En del får en kort periode med hjerteflimmer etter operasjonen.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Det er alltid en risiko med opreasjoner, men dette må hun ta med de som skal operere henne for å få mest mulig relevant og sikker informasjon om akkurat hennes tilfelle. 

Takk for svar. De hadde sagt noe om 2 prosent. Det høres for meg også skummelt ut. Har begynt å få litt angst selv. Men 2 prosent skal være forholdsvis lite regner jeg med. Hører også at rehabiliteringen er lang og tung. Men hun skal ha med seg følge på neste kontroll og da får vi sikkert vite mer. Men som du sier : det er alltid en risiko med operasjoner. Og det gjelder nok alle operasjoner. 

 

 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 minutter siden):

Ca. 0,7%.

Altså heldigvis veldig lav.

Lite komplikasjoner heldigvis. Viktig å trene opp lungene etter bruk av hjerte-lungemaskin. En del får en kort periode med hjerteflimmer etter operasjonen.

Godt å høre at det mest sannsynlig kan være ganske lav. Trenger å høre noe beroligende i disse dager om dette. Legene svarer ikke på alle spørsmål sier hun. Men hun har med seg følge på neste kontroll og undersøkelse slik at vi passer på å få god informasjon.  

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt å høre at det mest sannsynlig kan være ganske lav. Trenger å høre noe beroligende i disse dager om dette. Legene svarer ikke på alle spørsmål sier hun. Men hun har med seg følge på neste kontroll og undersøkelse slik at vi passer på å få god informasjon.  

Anonymkode: 93ca9...ae4

Jeg har en far som både har tatt hjerteoperasjon og operasjon av hovedpulsåren, men begge deler gikk bra. Operasjoner både av kransårene til hjertet og hjerteklaffer har blitt rutine i dag. Alle operasjoner innebærer en viss risiko, men den er heldigvis lav for hjerteoperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Svært liten. Jeg skal ta hjerteklaffoperasjon nå snart, og den har 95-98% suksessrate.

Glad for å høre at den skal være svært liten. Hjerteklaffoperasjoner er nok ganske vanlige operasjoner i dag. Jeg er nervøs selv, men jeg hører jo at alle operasjoner har risikoer. Og prosentsjansen innen klaffoperasjon skal jo være liten. Legene er også flinke i dag. 

ISW skrev (9 minutter siden):

Jeg har en far som både har tatt hjerteoperasjon og operasjon av hovedpulsåren, men begge deler gikk bra. Operasjoner både av kransårene til hjertet og hjerteklaffer har blitt rutine i dag. Alle operasjoner innebærer en viss risiko, men den er heldigvis lav for hjerteoperasjoner.

Betryggende å høre. ❤. Forsøker å få henne til å forstå at dette skal gå bra. Hun er ganske engstelig og sitter på så lite informasjon. Men hun har heldigvis med seg følge på ny undersøkelse slik at vi kan få mer informasjon om dette. 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De hadde sagt noe om 2 prosent.

For slike opplysninger er det viktig å skille mellom risikoen for at operasjonen ikke er vellykket (dvs. situasjonen blir som før operasjonen eller litt verre, i hvert fall for en periode) og at det går så galt at pasienten dør eller får langt større problemer enn før. 

For inngrep som har blitt rutine, noe som gjelder ganske mange hjerteoperasjoner som tidligere var mer eksperimentelle, i hvert fall i Norge, er det et fåtall som går så galt at pasienten dør. 

For ikke altfor mange år siden ble barn med bestemte typer medfødt hjertefeil sendt til USA for operasjon som en siste utvei, i stedet for at man måtte la dem dø. I dag behandles de i Norge, og det går nesten alltid fint. Noen hjertesyke vil selvfølgelig fortsatt dø, få et forkortet liv eller en hverdag med lavere livskvalitet enn mange andre, men da er det gjerne hjertefeilen eller -sykdommen som er årsaken, ikke kirurgiske tabber.

https://www.ffhb.no/aktuelt/lasse-liten-er-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

For slike opplysninger er det viktig å skille mellom risikoen for at operasjonen ikke er vellykket (dvs. situasjonen blir som før operasjonen eller litt verre, i hvert fall for en periode) og at det går så galt at pasienten dør eller får langt større problemer enn før. 

For inngrep som har blitt rutine, noe som gjelder ganske mange hjerteoperasjoner som tidligere var mer eksperimentelle, i hvert fall i Norge, er det et fåtall som går så galt at pasienten dør. 

For ikke altfor mange år siden ble barn med bestemte typer medfødt hjertefeil sendt til USA for operasjon som en siste utvei, i stedet for at man måtte la dem dø. I dag behandles de i Norge, og det går nesten alltid fint. Noen hjertesyke vil selvfølgelig fortsatt dø, få et forkortet liv eller en hverdag med lavere livskvalitet enn mange andre, men da er det gjerne hjertefeilen eller -sykdommen som er årsaken, ikke kirurgiske tabber.

https://www.ffhb.no/aktuelt/lasse-liten-er-/

HVHS, som Lasse-liten har, har blitt operert i Norge i over 20 år nå, heldigvis. :) Vår sønn hadde noen lignende, men vi slapp å reiste utenlands og han ble operert tre ganger av norske, fantastiske barnehjertekirurger med fantastisk resultat. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

HVHS, som Lasse-liten har, har blitt operert i Norge i over 20 år nå, heldigvis.

Ja, det var akkurat det jeg forsøkte å skrive.

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Vår sønn hadde noen lignende, men vi slapp å reiste utenlands og han ble operert tre ganger av norske, fantastiske barnehjertekirurger med fantastisk resultat. :) 

Jeg husker det veldig godt - fødselen hans og hjertefeilen var noe av det første jeg fulgte med på her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (22 timer siden):

HVHS, som Lasse-liten har, har blitt operert i Norge i over 20 år nå, heldigvis. :) Vår sønn hadde noen lignende, men vi slapp å reiste utenlands og han ble operert tre ganger av norske, fantastiske barnehjertekirurger med fantastisk resultat. :) 

Fantastisk historie å høre med tanke på at den sprer optimisme hos meg ihvertfall. 😊❤Hvordan var den tiden for dere? Var dere optimistiske til at det ville gå bra? 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fantastisk historie å høre med tanke på at den sprer optimisme hos meg ihvertfall. 😊❤Hvordan var den tiden for dere? Var dere optimistiske til at det ville gå bra? 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Slyngelen er nå 23,5 år gammel og lærling så han har klart seg aldeles utmerket. Og hans gamle mor husker ikke så godt fra såpass lenge tilbake, men det er klart det var nerveprirrende, særlig under operasjonene, men vi var ofte på  kontroller på St. Olavs og hadde tett og kjempegod oppfølging av barnekardiolog, hun følger ham fremdeles - han skulle vært på voksenhjerte forlengst, men hun har problemer med å slippe taket! 🤣 Hun er helt nydelig, vi har til og med fått lov til å ringe henne hjemme privat om det var noe spesielt og har hele tiden visst at om det er noe så er det bare å ringe henne på jobb så står døren åpen og vi fikk komme på dagen eller i løpet av veldig kort tid.

Men det er klart det er tøft når du ser 2-åringen din sulle rundt på en gåbil og kose seg og samtidig sitter kirurgen der og sier alvorlig:"Dersom han overlever operasjonen så vil det gå helt fint!" 5 dager senere var vi hjemme og han var i barnehagen igjen en ukes tid etter mener jeg å huske. :) Han har alltid vært en blid og trivelig krabat, kan være aktiv, men også noe bedagelig. ;)  Men ja, jeg tror vi egentlig var optimistiske hele veien med stor tro på at dette skulle gå bra - takket være massiv og god oppfølging av både St. Olavs og Rikshospitalet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 timer siden):

Slyngelen er nå 23,5 år gammel og lærling så han har klart seg aldeles utmerket. Og hans gamle mor husker ikke så godt fra såpass lenge tilbake, men det er klart det var nerveprirrende, særlig under operasjonene, men vi var ofte på  kontroller på St. Olavs og hadde tett og kjempegod oppfølging av barnekardiolog, hun følger ham fremdeles - han skulle vært på voksenhjerte forlengst, men hun har problemer med å slippe taket! 🤣 Hun er helt nydelig, vi har til og med fått lov til å ringe henne hjemme privat om det var noe spesielt og har hele tiden visst at om det er noe så er det bare å ringe henne på jobb så står døren åpen og vi fikk komme på dagen eller i løpet av veldig kort tid.

Men det er klart det er tøft når du ser 2-åringen din sulle rundt på en gåbil og kose seg og samtidig sitter kirurgen der og sier alvorlig:"Dersom han overlever operasjonen så vil det gå helt fint!" 5 dager senere var vi hjemme og han var i barnehagen igjen en ukes tid etter mener jeg å huske. :) Han har alltid vært en blid og trivelig krabat, kan være aktiv, men også noe bedagelig. ;)  Men ja, jeg tror vi egentlig var optimistiske hele veien med stor tro på at dette skulle gå bra - takket være massiv og god oppfølging av både St. Olavs og Rikshospitalet. :) 

Dere har vært igjennom noe vanskelig og tøfft. Men det er veldig godt å høre din historie for den gir meg optimisme når det gjelder situasjonen som vi er i nå. ❤. 

Det er jo bra at de kan hjelpe folk som ellers ikke ville overlevd uten hjerteoperasjon. Er en betryggende følelse å høre flinke helsearbeidere, leger og kirurger ❤. 

Utrolig å høre at han hadde så mange operasjoner som lite barn, og nå er han 23,5 år. :)

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere har vært igjennom noe vanskelig og tøfft. Men det er veldig godt å høre din historie for den gir meg optimisme når det gjelder situasjonen som vi er i nå. ❤. 

Det er jo bra at de kan hjelpe folk som ellers ikke ville overlevd uten hjerteoperasjon. Er en betryggende følelse å høre flinke helsearbeidere, leger og kirurger ❤. 

Utrolig å høre at han hadde så mange operasjoner som lite barn, og nå er han 23,5 år. :)

Anonymkode: 93ca9...ae4

Han har blitt en flott ung mann, snill og omtenksom og nå er han i ferd med å utdanne seg om helsefagarbeider og stortrives med å ta vare på andre mennesker. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Han har blitt en flott ung mann, snill og omtenksom og nå er han i ferd med å utdanne seg om helsefagarbeider og stortrives med å ta vare på andre mennesker. ❤️ 

🥰❤ fin historie å høre. Denne historien glør meg optimisk.  Høres ut som om han har klart seg veldig bra. Fint at han utdanner seg som helsearbeider.  🥰. Traff en gang sykepleier på hjerteavdelingen som fortalte at hun selv hadde medfødt hjertefeil. Det syne jeg var fint at hun valgte å jobbe innen dette og bidra med sin erfaring til andre mennesker. 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (På 8.3.2022 den 20.27):

Han har blitt en flott ung mann, snill og omtenksom og nå er han i ferd med å utdanne seg om helsefagarbeider og stortrives med å ta vare på andre mennesker. ❤️ 

Fikk beskjed i dag at nye undersøkelser viser at legene kan klare å reparere den eksisterende klaffen hennes. Dvs uten å skifte klaff. Hun har fått en stor dose optimisme etter å ha pratet med legene. 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fikk beskjed i dag at nye undersøkelser viser at legene kan klare å reparere den eksisterende klaffen hennes. Dvs uten å skifte klaff. Hun har fått en stor dose optimisme etter å ha pratet med legene. 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Flott, da slipper hun kanskje å gå på blodfortynnende resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (13 minutter siden):

Flott, da slipper hun kanskje å gå på blodfortynnende resten av livet.

Det er sant. Hun er kun i starten av tyveårene så godt om hun slipper blodfortynnende resten av livet. Det kan være at de må operere inn mekanisk senere men det er greit at hun får ventet med den. Hun ønsker seg barn. 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (16 minutter siden):

Flott, da slipper hun kanskje å gå på blodfortynnende resten av livet.

Men du virker optimistisk ut i forhold til klaffoperasjon så det har gjort meg mer optimistisk og :) . Dette er noe legene et drevne med og det skal gå så bra uansett med egen klaff operert eller kunstig. 

Anonymkode: 93ca9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...