Gå til innhold

ISW - buffer


Savannah

Anbefalte innlegg

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/her-er-summene-du-bor-ha-i-buffer

De summene de snakker om her er ikke i nærheten av 100 000 kr.  Jeg ville aldri la så stor sum ligge på en konto i årevis i tilfelle et eller annet.  Det blir ofte snakket om "hvis vaskemaskinen ryker", men vaskemaskiner eller andre hvitevarer er ikke så dyre nå som de var for 40 - 50 år siden.  Tre måneders lønn på en bufferkonto er vel regnet ut fra hvis man blir arbeidsledig og har ikke rett på noen penger.  Det er ikke tilfellet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Jeg tenker at du må ta en vurdering av egen økonomi og se hva som potensielt kan gå galt. Hvis registerreimen på bilen din ryker (eksempelvis) og du må kjøpe ny motor til bilen, er det dyrere enn en vaskemaskin. Hvis du ikke har bil, er dette selvfølgelig ingen problemstilling. Du må tenke worst case ut fra de kostnadene du er eksponert for. 

Det har selvfølgelig også en relevans hvor lett du kommer til finansiering. Det er forskjell på en bolig med 10 mill i friverdi og å måtte ty til kredittkort hvis du får en utgift.

Det finnes ingen fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (31 minutter siden):

Hei, 

Jeg tenker at du må ta en vurdering av egen økonomi og se hva som potensielt kan gå galt. Hvis registerreimen på bilen din ryker (eksempelvis) og du må kjøpe ny motor til bilen, er det dyrere enn en vaskemaskin. Hvis du ikke har bil, er dette selvfølgelig ingen problemstilling. Du må tenke worst case ut fra de kostnadene du er eksponert for. 

Det har selvfølgelig også en relevans hvor lett du kommer til finansiering. Det er forskjell på en bolig med 10 mill i friverdi og å måtte ty til kredittkort hvis du får en utgift.

Det finnes ingen fasitsvar.

Hvis motoren ryker i bilen så kan man begynne å sammenligne det med å kjøpe en ny bil.  Hvis du har en nylig bil så regner jeg ikke med at registerreimen ryker med det første.

Jeg liker å spekulere i dette.  Ikke kun utfra min egen situasjon.  Selvfølgelig er dette individuelt, men jeg er litt skeptisk til å tenke worst case i alle tilfeller og sette livet på vent.  Nå er jeg godt voksen og har god lønn, og jeg har ingen problemer med å kjøpe en vaskemaskin uten svær bufferkonto.  Kredittkort kan være gode å ha innimellom hvis man greier å betale tilbake innen rimelig tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se dette litt med den personlige risikoapetitten den enkelte har - også økonomisk. Noen lever helt fint med å leve fra hånd til munn. Selv ville jeg sovet dårlig om natten hvis jeg var i den situasjonen. Men jeg har kanskje mye «død kapital» på konto som jeg enten kunne brukt eller investert.

Jeg tror ikke du finner et fasitsvar, du må bare gjøre det du er komfortabel med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (46 minutter siden):

Jeg velger å se dette litt med den personlige risikoapetitten den enkelte har - også økonomisk. Noen lever helt fint med å leve fra hånd til munn. Selv ville jeg sovet dårlig om natten hvis jeg var i den situasjonen. Men jeg har kanskje mye «død kapital» på konto som jeg enten kunne brukt eller investert.

Jeg tror ikke du finner et fasitsvar, du må bare gjøre det du er komfortabel med 😊

Vi kan diskutere lenge hva det å leve fra hånd til munn er for noe.  Jeg har blitt harselert med på dol fordi jeg brukte kredittkort og dermed fått stempelen "økonomisk uansvarlig", har ikke "økonomisk vett" osv.  I mitt virkelige liv diskuteres ikke privat økonomi noe særlig, og ingen har løftet på hodet over min økonomi som ingen har full innsikt i.  Jeg tror at stempelen "økonomisk uansvarlig" er den siste jeg ville fått fra de som kjenner meg.

Hvis man har nok penger så kan man gjøre hva man vil med dem.  Jeg angrer ikke på noe av det jeg har gjort i livet, økonomisk eller annet, men jeg angrer på ting jeg ikke gjorde.

Jeg beundrer ikke dem som sitter innelukket i en kjedelig tilværelse (som de synes er kjedelig) fordi de må ha penger i banken og vil ikke bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (4 timer siden):

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/her-er-summene-du-bor-ha-i-buffer

De summene de snakker om her er ikke i nærheten av 100 000 kr.  Jeg ville aldri la så stor sum ligge på en konto i årevis i tilfelle et eller annet.  Det blir ofte snakket om "hvis vaskemaskinen ryker", men vaskemaskiner eller andre hvitevarer er ikke så dyre nå som de var for 40 - 50 år siden.  Tre måneders lønn på en bufferkonto er vel regnet ut fra hvis man blir arbeidsledig og har ikke rett på noen penger.  Det er ikke tilfellet i Norge.

100 000 er en grei sum å ha i bakhånd. Ikke alle må bruke opp hver kroner de har.

Anonymkode: 4a0e3...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100 000 er en grei sum å ha i bakhånd. Ikke alle må bruke opp hver kroner de har.

Anonymkode: 4a0e3...5e9

Det er snakk om å ha penger på sparekonto istedenfor å investere eller betale ned lån, ikke materielt forbruk.  Jeg ser heller ingenting i veien for å bruke penger på seg selv hvis man har 100 000 tilgjengelige på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 timer siden):

Vi kan diskutere lenge hva det å leve fra hånd til munn er for noe.  Jeg har blitt harselert med på dol fordi jeg brukte kredittkort og dermed fått stempelen "økonomisk uansvarlig", har ikke "økonomisk vett" osv.  I mitt virkelige liv diskuteres ikke privat økonomi noe særlig, og ingen har løftet på hodet over min økonomi som ingen har full innsikt i.  Jeg tror at stempelen "økonomisk uansvarlig" er den siste jeg ville fått fra de som kjenner meg.

Hvis man har nok penger så kan man gjøre hva man vil med dem.  Jeg angrer ikke på noe av det jeg har gjort i livet, økonomisk eller annet, men jeg angrer på ting jeg ikke gjorde.

Jeg beundrer ikke dem som sitter innelukket i en kjedelig tilværelse (som de synes er kjedelig) fordi de må ha penger i banken og vil ikke bruke dem.

Hvis du har 60.000 kr i månedlig netto inntekt og 30.000 kr i kostnader, er det ingen problem å bruke et kredittkort. Men hvis inntekter = kostnader, det ikke er noe å spare inn på, og du skal betale på et kredittkort i tillegg, er dette veien til økonomisk ruin. Ser du forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 minutter siden):

Hvis du har 60.000 kr i månedlig netto inntekt og 30.000 kr i kostnader, er det ingen problem å bruke et kredittkort. Men hvis inntekter = kostnader, det ikke er noe å spare inn på, og du skal betale på et kredittkort i tillegg, er dette veien til økonomisk ruin. Ser du forskjellen? 

Ja jeg ser så absolutt forskjellen, men opplevde ikke at det ble forstått på dol.  Jeg jobbet f.eks. selvstendig noen år og fikk ikke betalt engang i måneden som lønnstakere har.  Jeg visste at pengene ville komme og da brukte jeg kredittkort.  Jeg studerte også og fikk stipend en eller to ganger i året.  Her på dol fikk jeg høre at jeg skulle ha spart opp en buffer først.  Snakk om naivitet.  På den tiden hadde jeg også to tenåringer.  Jeg har aldri brukt kredittkort uten å vite at det ville komme inn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (13 timer siden):

Ja jeg ser så absolutt forskjellen, men opplevde ikke at det ble forstått på dol. 

Virkelig, dol har fordømt kredittkortbruk? Kan du vise til en tråd der dette har skjedd er du snill? Jeg har alltid lest dine innlegg om kredittkort som et forsøk på å få dol til å fordømme bruken, uten at dette har skjedd. Majoriteten har sagt det samme som ISW sier, nemlig at kredittkort er lurt om du kan betale, dumt om du ikke kan betale. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (9 minutter siden):

Virkelig, dol har fordømt kredittkortbruk? Kan du vise til en tråd der dette har skjedd er du snill? Jeg har alltid lest dine innlegg om kredittkort som et forsøk på å få dol til å fordømme bruken, uten at dette har skjedd. Majoriteten har sagt det samme som ISW sier, nemlig at kredittkort er lurt om du kan betale, dumt om du ikke kan betale. 

Du har andre oppfatninger enn jeg.  Jeg har blitt harselert med på mange fronter og det har skjedd ofte at noen trekker frem at jeg bruker kredittkort og har ikke økonomisk vett.  At jeg har forsøkt å få dolere til å fordømme bruk av kredittkort er hinsides virkeligheten.  Jeg har selv brukt og bruker kredittkort mye og betaler ikke alltid alt ved forfall, men deler det opp.  Jeg har heller forsøkt å få dolere til å forstå det.

Jeg aner ikke om hvor mange tråder du har lest og hva du får med deg, og det er flere som skriver om kredittkort enn meg.  Det er en anonym bruker som prøver å angripe meg gang på gang pga. kredittkort bruk og påstander om at jeg ikke har greie på økonomi.  Jeg kan ikke vite om du har lest de innleggene og hvordan du tolker dem.

Dolere har fordømt bruk av kredittkort.  Det kan du ikke nekte for.  Det ble hubabaluba for en del år siden pga. stell av øyebryn betalt med kredittkort hvor det var ingen opplysninger om økonomi og når det skulle betales.  Om det var majoritet eller minoritet har jeg ingen anelse om.  Du kan selv lete etter den tråden hvis det interessser deg.

Kom deg ned på jordet og slutt å tolke alt som blir skrevet med så mørke briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (7 minutter siden):

Du har andre oppfatninger enn jeg.  Jeg har blitt harselert med på mange fronter og det har skjedd ofte at noen trekker frem at jeg bruker kredittkort og har ikke økonomisk vett.  At jeg har forsøkt å få dolere til å fordømme bruk av kredittkort er hinsides virkeligheten.  Jeg har selv brukt og bruker kredittkort mye og betaler ikke alltid alt ved forfall, men deler det opp.  Jeg har heller forsøkt å få dolere til å forstå det.

Jeg aner ikke om hvor mange tråder du har lest og hva du får med deg, og det er flere som skriver om kredittkort enn meg.  Det er en anonym bruker som prøver å angripe meg gang på gang pga. kredittkort bruk og påstander om at jeg ikke har greie på økonomi.  Jeg kan ikke vite om du har lest de innleggene og hvordan du tolker dem.

Dolere har fordømt bruk av kredittkort.  Det kan du ikke nekte for.  Det ble hubabaluba for en del år siden pga. stell av øyebryn betalt med kredittkort hvor det var ingen opplysninger om økonomi og når det skulle betales.  Om det var majoritet eller minoritet har jeg ingen anelse om.  Du kan selv lete etter den tråden hvis det interessser deg.

Kom deg ned på jordet og slutt å tolke alt som blir skrevet med så mørke briller.

Er du på krigsstien og forsøker å fyre opp DOL igjen, nå da :). Jeg oppfattet det også slik at du tidligere inviterte til kritikk av kredittkortbruk, men at de fleste svarte i trådene at ansvarlig bruk av kredittkort er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (13 minutter siden):

Dolere har fordømt bruk av kredittkort.  Det kan du ikke nekte for.  Det ble hubabaluba for en del år siden pga. stell av øyebryn betalt med kredittkort hvor det var ingen opplysninger om økonomi og når det skulle betales.  Om det var majoritet eller minoritet har jeg ingen anelse om.  Du kan selv lete etter den tråden hvis det interessser deg.

Den er her: https://forum.doktoronline.no/topic/400444-jeg-mangler-kaffe/#comments

Jeg synes nok det er ganske mye som tyder på at den tråden ble laget for å provosere. Men jeg synes likevel det er drøyt å kalle reaksjonene for vanvittige, slik trådstarter gjør. 

Det kan godt hende at mange av DOL-brukerne er lavtscorende på lysten til å ta økonomisk risiko, jeg innrømmer glatt at jeg selv er én av dem. Det kan også godt hende at vi dermed går glipp av noe iblant. Men verden er full av folk som er mindre påholdne mht. pengebruk og risiko, så det er ingen grunn til å henge seg opp i det. Noen av svarene du (eller andre som har skrevet om kredittkort) har fått, er sikkert også preget av at man ikke får hele historien. F.eks. er det ingen som kan vite at du får en stor utbetaling i neste uke, hvis du ikke skriver det i klartekst. 

De såkalte ekspertene er jo heller ikke alltid enige, ref. hovedinnlegget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
laban skrev (13 minutter siden):

Den er her: https://forum.doktoronline.no/topic/400444-jeg-mangler-kaffe/#comments

Jeg synes nok det er ganske mye som tyder på at den tråden ble laget for å provosere. Men jeg synes likevel det er drøyt å kalle reaksjonene for vanvittige, slik trådstarter gjør. 

Det kan godt hende at mange av DOL-brukerne er lavtscorende på lysten til å ta økonomisk risiko, jeg innrømmer glatt at jeg selv er én av dem. Det kan også godt hende at vi dermed går glipp av noe iblant. Men verden er full av folk som er mindre påholdne mht. pengebruk og risiko, så det er ingen grunn til å henge seg opp i det. Noen av svarene du (eller andre som har skrevet om kredittkort) har fått, er sikkert også preget av at man ikke får hele historien. F.eks. er det ingen som kan vite at du får en stor utbetaling i neste uke, hvis du ikke skriver det i klartekst. 

De såkalte ekspertene er jo heller ikke alltid enige, ref. hovedinnlegget ditt. 

Å ja, jeg husker den tråden! Leste gjennom den nå. Bisarr og litt creepy, synes jeg tonen til trådstarter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (45 minutter siden):

At jeg har forsøkt å få dolere til å fordømme bruk av kredittkort er hinsides virkeligheten. 

Du har skrevet følgende i et innlegg for noen måneder siden (med nick): Jeg kan godt ha startet en tråd om at nå skulle jeg ut og kjøpe meg kakao med krem og betale det med kredittkort for å få en reprimande fra dolfruer. 

Det beviser jo ikke at det er du som har startet andre tråder med liknende tema, som anonym. Men noen vil nok anta at det ikke er så mange med solid økonomi som tilfeldigvis omtaler kredittkortbruken sin her. Det er nok derfor det har lett for å bli misforståelser også - det er lett å tro at en som skriver innlegg her om å ta ut 500 kr på kredittkortet, egentlig ikke har råd til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (12 timer siden):

Du har skrevet følgende i et innlegg for noen måneder siden (med nick): Jeg kan godt ha startet en tråd om at nå skulle jeg ut og kjøpe meg kakao med krem og betale det med kredittkort for å få en reprimande fra dolfruer. 

Det beviser jo ikke at det er du som har startet andre tråder med liknende tema, som anonym. Men noen vil nok anta at det ikke er så mange med solid økonomi som tilfeldigvis omtaler kredittkortbruken sin her. Det er nok derfor det har lett for å bli misforståelser også - det er lett å tro at en som skriver innlegg her om å ta ut 500 kr på kredittkortet, egentlig ikke har råd til det. 

Jeg har ikke startet mange av de trådene som jeg blir beskyldt for, og det du siterer etter meg ser ut som fleip.  Jeg har ikke hatt en solid økonomi før de aller siste årene og jeg brukte kredittkort som jeg ikke kunne betale måneden etter.

I den tråden som du henviser til så står det ingenting om når regningen skulle betales.  Å ta ut 500 kr. på kredittkort beviser ingenting om råd eller ikke råd. 500 kr. er ingenting.

Jeg har dratt på ferie med kredittkort uten å kunne betale det med engang regningen kom, men jeg har betalt den nå:).  Jeg fikk ikke feriepenger da jeg jobbet selvstendig.  Feriene gjorde meg godt og var nødvendige.  De var ikke nødvendigvis dyre heller.

For all del alle trenger ikke å kaste seg ut i det ukjente, men det er mange som har lyst til det og ikke tør.  Jeg er glad for at jeg turte og for alt det jeg fikk igjen.  Det er også grunnen til at jeg har en nokså solid økonomi i dag.

Denne tråden var ment for å diskutere hvor stor buffer man trenger.  Ikke fordi jeg bryr meg stort om hvor mange millioner noen kan ha på sparekontoen sin, men fordi jeg liker å diskutere.

Hvis jeg har diskutert kredittkort så er det for å forsvare bruk av dem og vise forståelse for at mange velger å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 25.3.2022 den 11.24):

Å ja, jeg husker den tråden! Leste gjennom den nå. Bisarr og litt creepy, synes jeg tonen til trådstarter er.

Jeg synes at hvis noe er "creepy" så er det svarene som ts. får ETTER å ha vært ute og brukt kortet sitt.  Hvem bryr seg om andres anonyme forbruk?  Hvis det har vært for å provosere så har det i hvert fall lykkes.  Jeg må også anta at regningen er betalt😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (3 timer siden):

Jeg synes at hvis noe er "creepy" så er det svarene som ts. får ETTER å ha vært ute og brukt kortet sitt.  Hvem bryr seg om andres anonyme forbruk? 

Hvem skriver om sitt eget kk-bruk på den måten? Det kan man lure på.

Savannah skrev (3 timer siden):

Hvis det har vært for å provosere så har det i hvert fall lykkes.  Jeg må også anta at regningen er betalt😆 

Det må du vel selv vite.

Anonymkode: 4a0e3...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 25.3.2022 den 10.47):

Du har andre oppfatninger enn jeg.  Jeg har blitt harselert med på mange fronter og det har skjedd ofte at noen trekker frem at jeg bruker kredittkort og har ikke økonomisk vett.  At jeg har forsøkt å få dolere til å fordømme bruk av kredittkort er hinsides virkeligheten.  Jeg har selv brukt og bruker kredittkort mye og betaler ikke alltid alt ved forfall, men deler det opp.  Jeg har heller forsøkt å få dolere til å forstå det.

Jeg aner ikke om hvor mange tråder du har lest og hva du får med deg, og det er flere som skriver om kredittkort enn meg.  Det er en anonym bruker som prøver å angripe meg gang på gang pga. kredittkort bruk og påstander om at jeg ikke har greie på økonomi.  Jeg kan ikke vite om du har lest de innleggene og hvordan du tolker dem.

Dolere har fordømt bruk av kredittkort.  Det kan du ikke nekte for.  Det ble hubabaluba for en del år siden pga. stell av øyebryn betalt med kredittkort hvor det var ingen opplysninger om økonomi og når det skulle betales.  Om det var majoritet eller minoritet har jeg ingen anelse om.  Du kan selv lete etter den tråden hvis det interessser deg.

Kom deg ned på jordet og slutt å tolke alt som blir skrevet med så mørke briller.

Hva er du vil egentlig? Det virker som du har en sterk forakt mot noen av oss som bruker DOL, deriblant meg, og sånn har det vært over år. Jeg skjønner ikke helt hva jeg har gjort deg, og hva det er som er så provoserende med at jeg feks mener at det er uklokt å bruke kredittkort når man ikke kan betale innen rentene begynner å løpe? Jeg syns egentlig ikke jeg legger meg oppi hva andre velger å gjøre ellr hvordan hver enkelt lever livet sitt,  men når man spør om folks meninger på DOL syns jeg det er greit at jeg sier det jeg mener. Er du ikke enig i at det er greit da, selv om du eller andre mener noe annet? Må jeg skjelles ut og motta spydigheter bare fordi jeg mener noe annet enn deg? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Hva er du vil egentlig? Det virker som du har en sterk forakt mot noen av oss som bruker DOL, deriblant meg, og sånn har det vært over år. Jeg skjønner ikke helt hva jeg har gjort deg, og hva det er som er så provoserende med at jeg feks mener at det er uklokt å bruke kredittkort når man ikke kan betale innen rentene begynner å løpe? Jeg syns egentlig ikke jeg legger meg oppi hva andre velger å gjøre ellr hvordan hver enkelt lever livet sitt,  men når man spør om folks meninger på DOL syns jeg det er greit at jeg sier det jeg mener. Er du ikke enig i at det er greit da, selv om du eller andre mener noe annet? Må jeg skjelles ut og motta spydigheter bare fordi jeg mener noe annet enn deg? 

Jeg vet ikke hva du mener.  Jeg har aldri hatt noen forakt for deg eller andre, men jeg har ofte kommet i forsvar.  Jeg ble harsellert med til de grader for noen år og du og flere kommer med hint om det nå.  Det er ingen som synes det er klokt å betale høye renter på kredittkort, men jeg har gjort det og måten det blir omtalt på dol er ikke særlig hyggelig.  Den er både bizarr og creepy som er ord som ble brukt før i tråden.  Noen ganger prøver jeg kanskje å fleipe med det, men alt jeg sier blir vrengt og vridd på, i hvert fall når det kommer til kredittkort.

Jeg skjeller deg ikke ut og kaster spydigheter i deg hvis du ikke begynner, og jeg samler aldri på opplysninger om nickene.  For mange år tilbake ble jeg beskyldt for å lyve om jeg var New York.  Da fikk jeg høre at jeg kunne ikke være redd for å gå alene ute der fordi ingen hadde lyst å voldta meg.  Det var motbydelig og ikke minst at vedkommende kunne ikke beklage det, selvom h*n ble overbevist om at jeg var i NY, fordi jeg hadde BYDD på det.  Det er det samme som å si at jenter som blir voldtatt byr på det selv.  Når man snakker med anonyme (uansett nick eller ikke) så fleiper man ikke med så alvorlige hendelser som voldtekter.  Jeg har aldri kunnet tilgi det.

Jeg spør deg tilbake:  Må jeg tåle spydigheter og utskjelling hver gang jeg begynner å diskutere?  Kan jeg ikke få ha meninger uten at noen begynner å angripe meg med spydigheter om noe jeg skrev for mange år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...