Gå til innhold

Tips til hyggelig middag til meg selv på lørdag


Glitter

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg vil gjerne lage meg noe godt på lørdag, men vet ikke hva. Det blir ofte bare slikt som hamburger, tandori eller pitapizza på meg på lørdager. Så framt jeg ikke er med vennen min. Men han begynner å få seg kjæreste så blir nok mer ensom framover. Så må kanskje begynne å lage litt ordentlig mat alene da. 

Ikke sånn skikkelig avansert, og fisk vil jeg ikke ha på en lørdag. :) Har spist fisk tre dager på rad nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg elsker reker! Det er jo ikke noe særlig å "lage til" da, så hvis du liker å kokellere, så er jo det litt kjedelig. Men reker, loff, smør, dill, majones og sitron - DET er herlig helgemat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (Akkurat nå):

Lasagne 

Det er veldig godt, men føler liksom det er litt trist å spise alene? 

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Jeg elsker reker! Det er jo ikke noe særlig å "lage til" da, så hvis du liker å kokellere, så er jo det litt kjedelig. Men reker, loff, smør, dill, majones og sitron - DET er herlig helgemat!

Jeg liker ikke reker og noen form for skalldyr! 😁 

Jeg liker å lage mat, men jeg er ofte assistent. I hverdagen blir det mye ovnsbakt laks og kylling med tilbehør. 

Jeg elsker kylling da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er veldig godt, men føler liksom det er litt trist å spise alene? 

Jeg liker ikke reker og noen form for skalldyr! 😁 

Jeg liker å lage mat, men jeg er ofte assistent. I hverdagen blir det mye ovnsbakt laks og kylling med tilbehør. 

Jeg elsker kylling da. 

Da var det jo bomskudd med reker 😮 😄 

En eller annen thai-gryte eller thai suppe med kylling - ser for meg ingefær, kokosmelk, koriander, diverse strimlete grønnsaker. Det er nydelig! 

Jeg er ikke glad i å lage mat, og hadde fint klart meg på brød og omelett dersom jeg hadde bodd alene 😄 men jeg lager jo mat nesten hver dag, så jeg kan jo få det til da - men har liten glede i matlaging.... 😞

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er veldig godt, men føler liksom det er litt trist å spise alene? 

Jeg liker ikke reker og noen form for skalldyr! 😁 

Jeg liker å lage mat, men jeg er ofte assistent. I hverdagen blir det mye ovnsbakt laks og kylling med tilbehør. 

Jeg elsker kylling da. 

Kylling taco 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Da var det jo bomskudd med reker 😮 😄 

En eller annen thai-ryte eller thai suppe med kylling - ser for meg ingefær, kokosmelk, koriander, diverse strimlete grønnsaker. Det er nydelig! 

Jeg er ikke glad i å lage mat, og hadde fint klart meg på brød og omelett dersom jeg hadde bodd alene 😄 men jeg lager jo mat nesten hver dag, så jeg kan jo få det til da - men har liten glede i matlaging.... 😞

Jeg lager en veldig god hjemmelaget red thay curry-suppe, som jeg har latt meg inspirere av ulike oppskrifter og deretter komponert selv. Vegetar da. Den kan fryses ned også (lager alltid med 1 L vann, en boks kokosmelk, fish saus, thai soya av væske, + masse annet godt). 

Jeg er alt for glad i middag til å leve på brød og omelett. Det går ikke én dag uten middag. Uansett om det er Fjordland eller noe laget fra bunn. :) En dag uten middag er en dag uten mening. 😅

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (3 minutter siden):

Kylling taco 

Det er godt, men Taco er noe jeg vil spise sammen med noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke glad i å lage mat, og hadde fint klart meg på brød og omelett dersom jeg hadde bodd alene 😄 men jeg lager jo mat nesten hver dag, så jeg kan jo få det til da - men har liten glede i matlaging.... 😞

Jeg er glad i brød og omelett, selv om det ikke er i nærheten av å være favorittene mine så jeg hadde nok ikke spise omelett så veldig ofte. Elsker å lage middager og elsker enda mer å spise dem! 🤣 Jeg er et matvrak. Og når du nevner thaisuppe så tror jeg at jeg må lage opp en kjele og putte i fryseren så jeg har til noen lunsjer fremover - har en vanvittig god oppskrift! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Glitter skrev (8 minutter siden):

Jeg lager en veldig god hjemmelaget red thay curry-suppe, som jeg har latt meg inspirere av ulike oppskrifter og deretter komponert selv. Vegetar da. Den kan fryses ned også (lager alltid med 1 L vann, en boks kokosmelk, fish saus, thai soya av væske, + masse annet godt). 

Jeg er alt for glad i middag til å leve på brød og omelett. Det går ikke én dag uten middag. Uansett om det er Fjordland eller noe laget fra bunn. :) En dag uten middag er en dag uten mening. 😅

Jeg er veldig glad i å spise middag altså, og setter veldig pris på god middag, men jeg synes det er så vanvittig kjedelig å finne på ting hver eneste dag, og så er det en god del ting de to andre her hjemme ikke kan spise, så det begrenser det veldig. Dersom de hadde laget mat en dag eller to hver, så kunne jeg (nesten) med glede tatt de andre dagene, men ingen av oss liker å lage mat, og dermed blir det meg eller ingen.... De to eldste som har flyttet ut, er mye flinkere og har større glede i matlaging, så da de bodde hjemme, var det litt lettere.

I morgen skal jeg spise ute, og det gleder jeg meg veldig til! Var med og arrangerte et stor arrangement, og vi i komiteen skal evaluere det, og spise ute. Det gleder jeg meg til! Og på lørdag skal jeg og mannen på fest hos ei venninne, da blir det god mat - så dermed slipper jeg unna 2 middagslaginger denne uka 😄 I dag laget jeg forresten vegetarlasagne, en stor form, slik at de to andre kan spise den i morgen også 😄 

De gangene jeg er alene, koooooser jeg meg med stekt egg &bacon, omelett, ostesmørbrød, havregrøt, risgrøt (fjordland) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Jeg er glad i brød og omelett, selv om det ikke er i nærheten av å være favorittene mine så jeg hadde nok ikke spise omelett så veldig ofte. Elsker å lage middager og elsker enda mer å spise dem! 🤣 Jeg er et matvrak. Og når du nevner thaisuppe så tror jeg at jeg må lage opp en kjele og putte i fryseren så jeg har til noen lunsjer fremover - har en vanvittig god oppskrift! 

Veldig lenge siden jeg har laget thaisuppe. Kanskje på tide igjen? Får sette det opp på planen til uka 🙂 Jeg har også en god oppskrift på det. Vi har den uten kjøtt da, lager mest mulig vegetar. Snuppa er ikke veganer lenger, så det er veldig mye enklere. Men dog - ikke helt min greie med matlaging 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Glitter skrev (20 minutter siden):

Jeg lager en veldig god hjemmelaget red thay curry-suppe, som jeg har latt meg inspirere av ulike oppskrifter og deretter komponert selv. Vegetar da. Den kan fryses ned også (lager alltid med 1 L vann, en boks kokosmelk, fish saus, thai soya av væske, + masse annet godt). 

Jeg er alt for glad i middag til å leve på brød og omelett. Det går ikke én dag uten middag. Uansett om det er Fjordland eller noe laget fra bunn. :) En dag uten middag er en dag uten mening. 😅

Den suppa di høres veldig god ut 🙂 Vi lager mest vegetarmat, så jeg fikk lyst til å lage det til uka (haha 🙂 lyst &lyst fru blom 😄 ) Men hva er fish saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Veldig lenge siden jeg har laget thaisuppe. Kanskje på tide igjen? Får sette det opp på planen til uka 🙂 Jeg har også en god oppskrift på det. Vi har den uten kjøtt da, lager mest mulig vegetar. Snuppa er ikke veganer lenger, så det er veldig mye enklere. Men dog - ikke helt min greie med matlaging 😮 

Jeg har variert litt med å bruke kjøttdeig eller linser, eller begge deler. :) Tror det må bli et prosjekt i helgen for den suppa er såååå god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Den suppa di høres veldig god ut 🙂 Vi lager mest vegetarmat, så jeg fikk lyst til å lage det til uka (haha 🙂 lyst &lyst fru blom 😄 ) Men hva er fish saus?

Fiskesaus, står vel sammen med soyesauser, østerssaus og sånt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (5 minutter siden):

Jeg er veldig glad i å spise middag altså, og setter veldig pris på god middag, men jeg synes det er så vanvittig kjedelig å finne på ting hver eneste dag, og så er det en god del ting de to andre her hjemme ikke kan spise, så det begrenser det veldig. Dersom de hadde laget mat en dag eller to hver, så kunne jeg (nesten) med glede tatt de andre dagene, men ingen av oss liker å lage mat, og dermed blir det meg eller ingen.... De to eldste som har flyttet ut, er mye flinkere og har større glede i matlaging, så da de bodde hjemme, var det litt lettere.

I morgen skal jeg spise ute, og det gleder jeg meg veldig til! Var med og arrangerte et stor arrangement, og vi i komiteen skal evaluere det, og spise ute. Det gleder jeg meg til! Og på lørdag skal jeg og mannen på fest hos ei venninne, da blir det god mat - så dermed slipper jeg unna 2 middagslaginger denne uka 😄 I dag laget jeg forresten vegetarlasagne, en stor form, slik at de to andre kan spise den i morgen også 😄 

De gangene jeg er alene, koooooser jeg meg med stekt egg &bacon, omelett, ostesmørbrød, havregrøt, risgrøt (fjordland) 🙂

Ja jeg merker det begrenser seg litt når ungene er her. Spesielt han yngste er kresen. :)

Det hørtes deilig ut å både dra ut og spise og få mat på fest! Jeg skal ta ungene på burger king denne eller neste helg da, men det er jo ingen høydare. 😛

Jeg liker grøten til Fjordland godt. :)

Og noen ganger er det digg med frossenpizza. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Jeg er glad i brød og omelett, selv om det ikke er i nærheten av å være favorittene mine så jeg hadde nok ikke spise omelett så veldig ofte. Elsker å lage middager og elsker enda mer å spise dem! 🤣 Jeg er et matvrak. Og når du nevner thaisuppe så tror jeg at jeg må lage opp en kjele og putte i fryseren så jeg har til noen lunsjer fremover - har en vanvittig god oppskrift! 

Kunne du postet oppskriften her? Har så lyst å prøve å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (16 minutter siden):

Hva med wok? Er en av mine favoritter i alle fall, man kan jo tilsette det man vil egentlig.

Det er godt, men da må jeg gjøre den mer helgevennlig, for spiser en del wok i hverdagen, men den er så sunn. Haha. Kanskje biff i stedet for kylling. Og en annen, mer usunn saus. 

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Den suppa di høres veldig god ut 🙂 Vi lager mest vegetarmat, så jeg fikk lyst til å lage det til uka (haha 🙂 lyst &lyst fru blom 😄 ) Men hva er fish saus?

Jeg vet ikke, men den står sammen med thai-greier og er fast inventar i suppa og vårrullene mine. Hvis jeg ikke husker feil nå. Lenge siden jeg lagde vårruller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (5 minutter siden):

Kunne du postet oppskriften her? Har så lyst å prøve å lage. 

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter)
1 løk
1 paprika
1 chili
2 ts karri
1 beger creme fraiche
1 boks kokosmelk
( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)
2 ts rød karripasta
2 ss kalvefond
3 ts gurkemeie
1 lime
1 ts salt
½ ts pepper
1 neve hakket frisk koriander

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.
Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.
Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.
La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering. Jeg bruker ikke koriander, det trengs ikke, men om du liker det så kjør på!
Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter)
1 løk
1 paprika
1 chili
2 ts karri
1 beger creme fraiche
1 boks kokosmelk
( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)
2 ts rød karripasta
2 ss kalvefond
3 ts gurkemeie
1 lime
1 ts salt
½ ts pepper
1 neve hakket frisk koriander

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.
Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.
Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.
La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering. Jeg bruker ikke koriander, det trengs ikke, men om du liker det så kjør på!
Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Tusen takk! Den ser god ut ut i fra oppskriften. Får man forresten kjøpt karripasta på vanlig matbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...