Gå til innhold

Tips til hyggelig middag til meg selv på lørdag


Glitter

Anbefalte innlegg

lyseblå skrev (1 minutt siden):

Tusen takk! Den ser god ut ut i fra oppskriften. Får man forresten kjøpt karripasta på vanlig matbutikk?

Ja, står enten ved krydrene eller ved de matvarene som gjerne er merket som "etnisk", er i små glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Ja, står enten ved krydrene eller ved de matvarene som gjerne er merket som "etnisk", er i små glass.

Supert, da finner jeg det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
påskelilje skrev (41 minutter siden):

Jeg er veldig glad i å spise middag altså, og setter veldig pris på god middag, men jeg synes det er så vanvittig kjedelig å finne på ting hver eneste dag, og så er det en god del ting de to andre her hjemme ikke kan spise, så det begrenser det veldig. Dersom de hadde laget mat en dag eller to hver, så kunne jeg (nesten) med glede tatt de andre dagene, men ingen av oss liker å lage mat, og dermed blir det meg eller ingen.... De to eldste som har flyttet ut, er mye flinkere og har større glede i matlaging, så da de bodde hjemme, var det litt lettere.

I morgen skal jeg spise ute, og det gleder jeg meg veldig til! Var med og arrangerte et stor arrangement, og vi i komiteen skal evaluere det, og spise ute. Det gleder jeg meg til! Og på lørdag skal jeg og mannen på fest hos ei venninne, da blir det god mat - så dermed slipper jeg unna 2 middagslaginger denne uka 😄 I dag laget jeg forresten vegetarlasagne, en stor form, slik at de to andre kan spise den i morgen også 😄 

De gangene jeg er alene, koooooser jeg meg med stekt egg &bacon, omelett, ostesmørbrød, havregrøt, risgrøt (fjordland) 🙂

Ikke semulegrøt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (27 minutter siden):

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter)
1 løk
1 paprika
1 chili
2 ts karri
1 beger creme fraiche
1 boks kokosmelk
( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)
2 ts rød karripasta
2 ss kalvefond
3 ts gurkemeie
1 lime
1 ts salt
½ ts pepper
1 neve hakket frisk koriander

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.
Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.
Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.
La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering. Jeg bruker ikke koriander, det trengs ikke, men om du liker det så kjør på!
Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Hva er kalvefond? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (Akkurat nå):

Hva er kalvefond? 

Tja - konsentrert kalvebuljong? Kjøpes i esker med 4 små begre i hver. Finnes mange typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (36 minutter siden):

Fiskesaus, står vel sammen med soyesauser, østerssaus og sånt i butikken.

Eller ørretsaus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
hipohopp2022 skrev (2 minutter siden):

Ikke semulegrøt? 

Vi spiste mye semulegrøt da vi studerte (det var hyperbillig middag 😄 ) Vi laget det faktisk igjen her i vinter, og mimret om studenttida 😄 Dattera på 18 var ikke overvettes begeistret... ! Men vi likte det, slik vi likte det for 30 år siden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Tja - konsentrert kalvebuljong? Kjøpes i esker med 4 små begre i hver. Finnes mange typer.

Hva i alle dager er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Eller ørretsaus? 

Østerssaus eller oystersauce som det nok står på flasken. :) Kjempegod sammen med soyasaus, chilisaus og noen dråper sitronsaft - pleide å ha det på stekt laks og også på kylling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Vi spiste mye semulegrøt da vi studerte (det var hyperbillig middag 😄 ) Vi laget det faktisk igjen her i vinter, og mimret om studenttida 😄 Dattera på 18 var ikke overvettes begeistret... ! Men vi likte det, slik vi likte det for 30 år siden 🙂

Trodde alle like semulegrøt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Hva i alle dager er det?

Det er konsentrert kalvebuljong sier jeg jo. Ser ut som gele omtrent når man vipper det ut av begeret og ned i kjelen og løser seg opp i den kokende væsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Østerssaus eller oystersauce som det nok står på flasken. :) Kjempegod sammen med soyasaus, chilisaus og noen dråper sitronsaft - pleide å ha det på stekt laks og også på kylling. 

Aldri hørt om de sausene. Holder vel med hvit eller brun saus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Vi spiste mye semulegrøt da vi studerte (det var hyperbillig middag 😄 ) Vi laget det faktisk igjen her i vinter, og mimret om studenttida 😄 Dattera på 18 var ikke overvettes begeistret... ! Men vi likte det, slik vi likte det for 30 år siden 🙂

Middag? Semulegrøt med rød saus var vel søndagsdessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er konsentrert kalvebuljong sier jeg jo. Ser ut som gele omtrent når man vipper det ut av begeret og ned i kjelen og løser seg opp i den kokende væsken.

Hmm… Kan tydeligvis lite om matlaging også 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Middag? Semulegrøt med rød saus var vel søndagsdessert?

Neiiiii det er kveldsmat eller lunsj uten sausen altså !!

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt om de sausene. Holder vel med hvit eller brun saus? 

Dette er ikke saus som brukes i slike mengder som brun saus til kjøttkaker. :) Man bruker bare bittelitt til å heller over f.eks. fisken helt på slutten av steketiden slik at den får litt ekstra smak. Det er en smakstilsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Middag? Semulegrøt med rød saus var vel søndagsdessert?

Nei. Middag. Smør og kanel og sukker på, som risgrøt. Og salt i grøten - da blir det middag og ikke dessert.

På 90'tallet kostet en slik middag 10 kr, til 3 personer. Melk, gryn og litt salt + det oppå grøten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke saus som brukes i slike mengder som brun saus til kjøttkaker. :) Man bruker bare bittelitt til å heller over f.eks. fisken helt på slutten av steketiden slik at den får litt ekstra smak. Det er en smakstilsetning.

Å ja hahaha der lærte jeg noe nytt🙊 jeg trodde det var sauser … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 timer siden):

Østerssaus eller oystersauce som det nok står på flasken. :) Kjempegod sammen med soyasaus, chilisaus og noen dråper sitronsaft - pleide å ha det på stekt laks og også på kylling. 

Kanskje det er østersaus (sammen med teriyaki-saus) jeg har brukt i vårrullene og ikke fish saus. Men fish saus i suppa er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...