Gå til innhold

Synes det på deg at du har det vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det på deg at du har det vanskelig? Når du begynner å bli deprimert igjen eller har det vanskelig på andre måter, er det slik at folk klarer se det på deg at du sliter? Hvordan tror du det vises?

For min del skal jeg være ganske så dårlig før noen ser. Får mindre mimikk i ansiktet, svarer kortere, holder ikke like mye blikkontakt. 

Anonymkode: 1d45c...d19

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes det på deg at du har det vanskelig? Når du begynner å bli deprimert igjen eller har det vanskelig på andre måter, er det slik at folk klarer se det på deg at du sliter? Hvordan tror du det vises?

For min del skal jeg være ganske så dårlig før noen ser. Får mindre mimikk i ansiktet, svarer kortere, holder ikke like mye blikkontakt. 

Anonymkode: 1d45c...d19

Når jeg er i min egen verden kan folk se det på meg for jeg blir fjern og følger ikke med i samtaler, ellers tror jeg ikke folk kan se det. Bortsett fra når jeg er i selskaper med mye folk, da syns folk jeg er rar for jeg snakker omtrent ikke. Tror heller ikke sykepleieren har sett noe uvanlig i såkalte psykotiske episoder, jeg er vant til å holde maska og holde ting inni meg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er du nok ikke alvorlig deprimert. For det synes langt utenpå.

Anonymkode: 8ab0f...a3f

Ikke nå. Men jeg hadde en score på madrs på over 50 da jeg ble avvist på dps første gang fordi det ikke vistes på meg. 

Endret av Hurja

Annonse

Hos meg kan det gå raskt nedover når det først en sjelden gang raser nedover (nå om dagen). Jeg kan være glad, lage mat og ha en vanlig hverdag en dag og havne på sykehus (somatisk eller psykiatrisk) en eller to dager senere fordi jeg har blitt for dårlig - uten noe forutgående anledning. Men i løpet av den dagen i mellom, ser jeg at jeg fungerer dårlig, med sosial tilbaketrekning, lite matinntak, mindre eller økt søvn, at jeg blir svært innaktiv m.m.

Jeg kan også fungere overraskende bra utad på tross av innvendig kaos. Jeg har ikke kontakt med følelsene på innsiden... Det er en forbannelse og en mestringsstrategi jeg jobber for å komme meg ut av. Jeg kan f.eks. gråte, men brått slutte, smile og snakke om noe annet - og skyve de triste følelsene bort.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er du nok ikke alvorlig deprimert. For det synes langt utenpå.

Anonymkode: 8ab0f...a3f

Jeg synes du skal tenke deg om neste gang du setter deg til doms over andres smerte og lidelse. Du kjenner din egen, men ikke andres, så selv om det er synlig at du har det vondt, må det ikke dermed vises på alle andre. Den som har vært pårørende til en suicidal som uten forvarsel har tatt sitt eget liv, til stor overraskelse for alle, men som det viser seg at har gått til psykiater grunnet årelang depresjon og var i ferd med å fullføre et medisinstudium med gode karakterer, sitter på en kunskap du kanskje bør reflektere litt over. At det finnes mye skjult smerte og mange skjulte sykdommer ute i samfunnet. Mye du ikke ser med øynene uten å snakke med personen... Et smil eller en tåre sier ikke alt.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Jeg synes du skal tenke deg om neste gang du setter deg til doms over andres smerte og lidelse. Du kjenner din egen, men ikke andres, så selv om det er synlig at du har det vondt, må det ikke dermed vises på alle andre. Den som har vært pårørende til en suicidal som uten forvarsel har tatt sitt eget liv, til stor overraskelse for alle, men som det viser seg at har gått til psykiater grunnet årelang depresjon og var i ferd med å fullføre et medisinstudium med gode karakterer, sitter på en kunskap du kanskje bør reflektere litt over. At det finnes mye skjult smerte og mange skjulte sykdommer ute i samfunnet. Mye du ikke ser med øynene uten å snakke med personen... Et smil eller en tåre sier ikke alt.

Takk for formuleringen❤️

Anonymkode: aee02...7a2

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for formuleringen❤️

Det kom fra dypet av mitt hjerte også, så inderlig! Jeg skal medgi at jeg var oppgitt og irritert over at noen får seg til å uttrykke slikt er det fremdeles - for slike ytringer ser jeg meg så ekstremt lei av å se gjentatte ganger her på forumet. Mulig måten er å ignorere disse og det kan jeg så gjerne gjøre, men da bør @admin bidra med å slette de. Det å nedvurdere andres lidelse og smerte er ingen berettiget til å gjøre. Ikke når det gjelder subjektiv smerte og lidelse, depresjon, selvdestruktiv adferd, rusavhengighet, spesifikke diagnoser m.m. Jeg heier på et støttende og oppmuntrende miljø her på forumet og ikke det jeg anser som en nedlatende kommentar.

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Det kom fra dypet av mitt hjerte også, så inderlig! Jeg skal medgi at jeg var oppgitt og irritert over at noen får seg til å uttrykke slikt er det fremdeles - for slike ytringer ser jeg meg så ekstremt lei av å se gjentatte ganger her på forumet. Mulig måten er å ignorere disse og det kan jeg så gjerne gjøre, men da bør @admin bidra med å slette de. Det å nedvurdere andres lidelse og smerte er ingen berettiget til å gjøre. Ikke når det gjelder subjektiv smerte og lidelse, depresjon, selvdestruktiv adferd, rusavhengighet, spesifikke diagnoser m.m. Jeg heier på et støttende og oppmuntrende miljø her på forumet og ikke det jeg anser som en nedlatende kommentar.

Helt enig med deg❤️ Det skal ikke være nødvendig å skrike sin smerte høyest mulig for og bli akseptert for den smerten en person kan ha… blir lei meg av å lese slike kommentarer.

AnonymBruker
Hurja skrev (5 timer siden):

Ikke nå. Men jeg hadde en score på madrs på over 50 da jeg ble avvist på dps første gang fordi det ikke vistes på meg. 

Et av spørsmålene på madrs testen er hvor mye det vises utad at du ser deprimert og lei deg ut. 

Ellers er det en uting å selvdiagnostisere seg. 

Anonymkode: ce69a...bf9

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et av spørsmålene på madrs testen er hvor mye det vises utad at du ser deprimert og lei deg ut. 

Det var en psykiater som tok testen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

…. Javel 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du ikke mimikk er dette også et symptom på testen.. 

Eva Sofie skrev (13 timer siden):

Jeg kan opplyse om at det var en lege i spesialisering med veiledning fra NHD som diagnostiserte meg med alvorlig depresjon til tross for at det ikke vistes på meg. Jeg stoler på at de kunne jobben sin (jeg ble henvist dit da mitt lokale dps avviste meg/sa jeg var frisk). Så jeg er så hjertens enig med deg i alt du skriver. Man skal være forsiktig med å dømme. En jeg kjenner skjulte  også sin smerte godt - alle rundt fikk sjokk da han tok sitt liv, t o m kona. 

Endret av Hurja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...