Gå til innhold

Nattevakter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan nattevakten på sykehus ha formening om når pasientene skal falle til ro? Er det plagsomt for nattevakten om pasientene sitter oppe om natten? 

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan nattevakten på sykehus ha formening om når pasientene skal falle til ro? Er det plagsomt for nattevakten om pasientene sitter oppe om natten? 

Anonymkode: 9db22...e51

Nattevakten har som oppgave å bidra til at pasientene har en mest mulig normal døgnrytme. Mange steder vil de stenge alle fellesrom og be folk oppholde seg på eget rom  etter klokka 23. Noen steder slår de også av wifi da. Nattevaktene forsøker også å unngå lengre samtaler om natten, - deres oppgave er som sagt å bidra til at folk sover. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være plagsomt for nattevakten om noen sitter oppe om natten, det er vel mest plagsomt for pasienten selv som ikke får sove. Jeg har jobbet mye som nattevakt, det er ofte noen som ikke får sove, som trenger litt ekstra omsorg/trygghet om natten. Det var iallfall ikke plagsomt for meg at noen trengte ting om natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stod opp i natt og spilte kort med nattevakten. Det synes nattevakten var greit men tidligvaktene synes dette var mindre greit.. får man ikke sove så må man vel få stå opp!? 

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stod opp i natt og spilte kort med nattevakten. Det synes nattevakten var greit men tidligvaktene synes dette var mindre greit.. får man ikke sove så må man vel få stå opp!? 

Anonymkode: 9db22...e51

De fleste sengeposter vil gjøre mye for at folk sover om natten, og da er det sjelden en god løsning å tilby noe mer attraktivt enn å bli på rommet dersom man skulle våkne. Heldigvis vil det av og til også være rom for unntak - som når den ene nattevakten spiller kort med deg - men de fleste netter vil du sannsynligvis bli bedt om å gå på rommet igjen ganske fort. 

Jeg synes det hadde vært en fordel om slike ting ble informert om ganske tidlig under en innleggelse. Det vil jo kunne oppleves ganske sært å bli bedt om å gå og legge seg når man er voksen og vant til å styre sitt eget liv. Da kan det hjelpe å vite både rammer og begrunnelsene for rammene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (21 minutter siden):

De fleste sengeposter vil gjøre mye for at folk sover om natten, og da er det sjelden en god løsning å tilby noe mer attraktivt enn å bli på rommet dersom man skulle våkne. Heldigvis vil det av og til også være rom for unntak - som når den ene nattevakten spiller kort med deg - men de fleste netter vil du sannsynligvis bli bedt om å gå på rommet igjen ganske fort. 

Jeg synes det hadde vært en fordel om slike ting ble informert om ganske tidlig under en innleggelse. Det vil jo kunne oppleves ganske sært å bli bedt om å gå og legge seg når man er voksen og vant til å styre sitt eget liv. Da kan det hjelpe å vite både rammer og begrunnelsene for rammene. 

Det er ganske sært om den skulle ha gjort. Fikk ikke inntrykk av at det var noe galt i å stå opp når jeg først stod opp. Ingen kant tvinges til å sove, akkurat det kan ingen tvinge meg til når jeg åpenbart ikke får sove. Finnes da grenser?!

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ganske sært om den skulle ha gjort. Fikk ikke inntrykk av at det var noe galt i å stå opp når jeg først stod opp. Ingen kant tvinges til å sove, akkurat det kan ingen tvinge meg til når jeg åpenbart ikke får sove. Finnes da grenser?!

Anonymkode: 9db22...e51

Men hva var tidligvaktenes argument? Du sa at de ikke syntes det var greit med kortspill om natten? Eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Men hva var tidligvaktenes argument? Du sa at de ikke syntes det var greit med kortspill om natten? Eller misforstår jeg?

Tidligvakten sa som deg (som alle vet) at man skal sove om natten eller ikke stå opp hvis man våkner. Men nattevakten sa det var helt greit at jeg stod opp og at jeg kunne dette dersom jeg våknet. 

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligvakten sa som deg (som alle vet) at man skal sove om natten eller ikke stå opp hvis man våkner. Men nattevakten sa det var helt greit at jeg stod opp og at jeg kunne dette dersom jeg våknet. 

Anonymkode: 9db22...e51

Jeg synes også det er greit.  Det handler nok også om å ha en viss ro om natten, men jeg synes det blir drøyt å kommandere voksne mennesker til å gå på rommet hvis de er våkne om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (17 minutter siden):

Jeg synes også det er greit.  Det handler nok også om å ha en viss ro om natten, men jeg synes det blir drøyt å kommandere voksne mennesker til å gå på rommet hvis de er våkne om natten.

Ja helt ærlig, det får da være grenser…😅

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (10 timer siden):

Jeg synes også det er greit.  Det handler nok også om å ha en viss ro om natten, men jeg synes det blir drøyt å kommandere voksne mennesker til å gå på rommet hvis de er våkne om natten.

Jeg døgnet i natt… føler omtrent jeg har promille nå… det beste med er at jeg kan sove bort denne langsomme dagen i dag. Å slippe å snakke med folk. (forhåpentligvis)

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Min sønn er nattevakt og de eldre oppfordres til å legge seg men det er ikke alltid så lett, de er demente der da og har behov for ulike ting. Men det plager han ikke at de er oppe, han er jo på jobb for å gjøre en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Min sønn er nattevakt og de eldre oppfordres til å legge seg men det er ikke alltid så lett, de er demente der da og har behov for ulike ting. Men det plager han ikke at de er oppe, han er jo på jobb for å gjøre en jobb. 

Jeg er ikke pensjonist, men pensjonister

må også få lov og vandre dersom de ønsker det.

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke pensjonist, men pensjonister

må også få lov og vandre dersom de ønsker det.

Anonymkode: 9db22...e51

Ja det må de få lov til, og når jeg var innlagt var det ofte jeg ikke fikk sove. Men som regel tok jeg meg en røyk og gikk å la meg igjen, men noen ganger var jeg redd og fikk snakket om det. Nattevakten ble ikke irritert på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Min sønn er nattevakt og de eldre oppfordres til å legge seg men det er ikke alltid så lett, de er demente der da og har behov for ulike ting. Men det plager han ikke at de er oppe, han er jo på jobb for å gjøre en jobb. 

Det er vel ikke primært for de ansattes skyld at det er ønskelig at innlagte sover og/eller holder seg i ro på natten. De fleste har godt av å bestrebe seg på en normal døgnrytme, og sykehus bør legge til rette for dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (36 minutter siden):

Det er vel ikke primært for de ansattes skyld at det er ønskelig at innlagte sover og/eller holder seg i ro på natten. De fleste har godt av å bestrebe seg på en normal døgnrytme, og sykehus bør legge til rette for dét.

Ja de legger til rette for det både i eldreomsorgen og psykiatrien, men det er ikke galt heller om man av en eller annen grunn er våken. Det skjer jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker en forskjell på nattevaktene på akuttpost og på DPS. På akuttpost er de strenge på at en ikke får sitte i stuen etter kl 23 og at en helst ikke får en samtale uansett hvor vanskelig en måtte ha det. Mens på DPS sier de fleste: "Du må gjerne sitte her med oss om du ikke får sove". En gang lagde ene nattevakten melk med honning til meg da jeg ikke fikk sove. Vet ikke helt om det hadde noen effekt da, men var veldig koselig, hehe. Mulig denne forskjellen bare er her jeg bor da, vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lyseblå skrev (10 minutter siden):

Jeg merker en forskjell på nattevaktene på akuttpost og på DPS. På akuttpost er de strenge på at en ikke får sitte i stuen etter kl 23 og at en helst ikke får en samtale uansett hvor vanskelig en måtte ha det. Mens på DPS sier de fleste: "Du må gjerne sitte her med oss om du ikke får sove". En gang lagde ene nattevakten melk med honning til meg da jeg ikke fikk sove. Vet ikke helt om det hadde noen effekt da, men var veldig koselig, hehe. Mulig denne forskjellen bare er her jeg bor da, vet ikke. 

Stakkars de som er på en akutt post som ikke får dekket behovene sine hvis de ikke får sove om natten… for et opplegg. Rystet..

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars de som er på en akutt post som ikke får dekket behovene sine hvis de ikke får sove om natten… for et opplegg. Rystet..

Anonymkode: 9db22...e51

Ja, det er ganske så dårlig at det er slik. Men er vel ikke så mye en kan gjøre med det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lyseblå skrev (Akkurat nå):

Ja, det er ganske så dårlig at det er slik. Men er vel ikke så mye en kan gjøre med det dessverre.

Jo de kan hjelpe de som havner der. 

Anonymkode: 9db22...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...