Gå til innhold

Mensen og mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stemmer det at dersom menstruasjonen blir påvirket av for lite næring over tid, så vil det si at den faller helt bort? Eller kan det skje at den bare «endrer seg», altså det blir tydelig mindre blødning over noen måneder? Men fortsatt regelmessig?

Prøvd å Google, men finner kun info om helt fraværende menstruasjon.

Anonymkode: 9fda0...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stemmer det at dersom menstruasjonen blir påvirket av for lite næring over tid, så vil det si at den faller helt bort? Eller kan det skje at den bare «endrer seg», altså det blir tydelig mindre blødning over noen måneder? Men fortsatt regelmessig?

Prøvd å Google, men finner kun info om helt fraværende menstruasjon.

Anonymkode: 9fda0...7ef

Om den også kan "bare" reduseres vet jeg ikke, men den faller bort fordi kroppen blir så underernært at den innser at nå er den ikke i stand til å bære frem et barn. Et varselsignal man absolutt må ta på alvor for det går langt før kroppen går til et slikt skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Stemmer det at dersom menstruasjonen blir påvirket av for lite næring over tid, så vil det si at den faller helt bort?

Ja. Det kan skje ved slanking eller for lite næringsinntak av andre årsaker. Det kan også skje som følge av veldig hard trening (toppidrettsutøvere), selv om de spiser tilstrekkelig. Det er uansett et tegn på at kroppen gjennomgår en form for hardkjør.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Eller kan det skje at den bare «endrer seg», altså det blir tydelig mindre blødning over noen måneder? Men fortsatt regelmessig?

Jeg tror det er vanligere at den blir uregelmessig ved for lite næring. Men det finnes sikkert noen individuelle forskjeller.

Det er i hvert fall en veldig dårlig idé å senke næringsinntaket i håp om å få reduserte blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Stemmer det at dersom menstruasjonen blir påvirket av for lite næring over tid, så vil det si at den faller helt bort? Eller kan det skje at den bare «endrer seg», altså det blir tydelig mindre blødning over noen måneder? Men fortsatt regelmessig?

Prøvd å Google, men finner kun info om helt fraværende menstruasjon.

Anonymkode: 9fda0...7ef

Ikke nødvendigvis, men svært mange som får for lite næring får uregelmessig mens eller mister den helt. Sammenhengen mellom underernæring og menstruasjon er såpass sterk at bortfall av menstruasjon regnes som et av symptomene på anorexi. 

Men - og dette er viktig - du kan være underernært uten å miste mensen. 

Forskerne er ikke sikre på hvor varig skade den kvinnelige syklusen påføres av langvarig underernæring, men svært, svært mange anorektikere sliter med å få barn, også etter de er friske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk!

Må bare presisere at jeg på ingen måte trodde jeg hadde funnet en «genial» måte å redusere blødninger på 😅 og jeg vet godt hva som kan føre til at kvinner mister menstruasjonen fullstendig.

Spørsmålet var egentlig bare om reduserte blødninger kunne forårsakes av noe av det samme, eller om det bare er naturlige svingninger. Og det høres ut som svaret er «tja, kanskje».

Jeg har bare merka de siste to syklusene at blødningene er sterkt redusert, men helt regelmessig. Jeg har fått i meg alt for lite siste 6 mnd, etter en heftig vektnedgang, men jobber med å snu snart. Merker egentlig lite, og tenkte jeg var greit «innafor» enn så lenge. Fikk bare litt mild panikk her når det var så sparsomt 😛 men det i seg selv er jo bare greit 😂 Er ikke underernært, og er ferdig med barn for lengst (ikke at det gjør næring mindre viktig altså, bare flere som nevnte det). Det går seg nok til! 😊

Anonymkode: 9fda0...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke underernært, og er ferdig med barn for lengst (ikke at det gjør næring mindre viktig altså, bare flere som nevnte det). Det går seg nok til! 😊

Du sier ikke noe om alderen din, men kan det være overgangsalderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (43 minutter siden):

Du sier ikke noe om alderen din, men kan det være overgangsalderen?

Sannsynligvis ikke, er ca 35 😊 men en vet jo aldri. 

Anonymkode: 9fda0...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannsynligvis ikke, er ca 35 😊 men en vet jo aldri. 

Anonymkode: 9fda0...7ef

Det var nok litt tidlig ja. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 13.5.2022 den 13.48):

Ikke nødvendigvis, men svært mange som får for lite næring får uregelmessig mens eller mister den helt. Sammenhengen mellom underernæring og menstruasjon er såpass sterk at bortfall av menstruasjon regnes som et av symptomene på anorexi. 

Men - og dette er viktig - du kan være underernært uten å miste mensen. 

Forskerne er ikke sikre på hvor varig skade den kvinnelige syklusen påføres av langvarig underernæring, men svært, svært mange anorektikere sliter med å få barn, også etter de er friske. 

 

Jeg hørte nettopp Finn Skårderud snakke om dette temaet. Han sier av forskningen viser at det i kun liten grad kan ses redusert fertilitet hos tidligere anorektikere, men at de sjeldnere enn andre får barn av andre grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...