Gå til innhold

Erfaringer med kvinnelig sterilisering?


hattifnattus

Anbefalte innlegg

hattifnattus

Er det noen kvinner her som har sterilisert seg?

Jeg er 30 år nå, og har ønsket å bli sterilisert helt siden tenårene. Har gått på bl.a kobberspiral og hormonspiral det siste tiåret, og kjenner nå som hormonspiralen uansett må ut til høsten at jeg kanskje heller skulle ha fått gjennomført sterilisering. 

Kobberspiral kan jeg ikke ha igjen for det gav voldsomme blødninger og sterke smerter som varte i 10-12 dager hver måned, og hormonspiralen har fjernet absolutt alt av sexlyst, og jeg begynner å gå lei nå som jeg er på tredje året uten å kunne ha glede av det.

Jeg vet 100% sikkert at jeg ikke skal ha barn da jeg er i en livssituasjon som ikke er forenelig med barn.

Dere som gjorde det, hvordan gikk det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg steriliserte meg for ca 10 år siden, da jeg var 40 eller 41 år. Har ikke angret i det hele tatt. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (5 minutter siden):

Dere som gjorde det, hvordan gikk det? 

Jeg var 33 år da jeg steriliserte meg - null problemer og har ikke angret ett sekund. Hadde dog vært mye mer usikker om jeg ikke hadde barn fra før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Lillemus skrev (9 minutter siden):

Jeg var 33 år da jeg steriliserte meg - null problemer og har ikke angret ett sekund. Hadde dog vært mye mer usikker om jeg ikke hadde barn fra før da.

Takk for svar :) Hvordan var det etter inngrepet? Kom du deg fort eller hadde du mye vondt?

Kan jeg spørre hva slags prevensjon du gikk på før inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
hattifnattus skrev (14 minutter siden):

Takk for svar :) Hvordan var det etter inngrepet? Kom du deg fort eller hadde du mye vondt?

Kan jeg spørre hva slags prevensjon du gikk på før inngrepet?

Svarer her jeg og. Mener å huske at det var litt vondere etterpå enn det jeg hadde trodd. Måtte være hjemme fra jobb én dag lenger enn det som var standard (tror det var 2 i stedet for 1, eller 3 i stedet for 2).

Jeg hadde gått på p-piller i veldig mange år (minipiller mens jeg ammet), og så brukte vi kondom 1-2 år før steriliseringen (husker ikke hvor lenge det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
påskelilje skrev (8 minutter siden):

Svarer her jeg og. Mener å huske at det var litt vondere etterpå enn det jeg hadde trodd. Måtte være hjemme fra jobb én dag lenger enn det som var standard (tror det var 2 i stedet for 1, eller 3 i stedet for 2).

Jeg hadde gått på p-piller i veldig mange år (minipiller mens jeg ammet), og så brukte vi kondom 1-2 år før steriliseringen (husker ikke hvor lenge det var).

takk for at du  deler ☺️

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus skrev (57 minutter siden):

Takk for svar :) Hvordan var det etter inngrepet? Kom du deg fort eller hadde du mye vondt?

Kan jeg spørre hva slags prevensjon du gikk på før inngrepet?

Jeg fikk fjernet en cyste på eggstokk eller eggleder samtidig og det var den som smertet etterpå tror jeg, det var sikkelig vondt når jeg reiste meg f.eks. Men det varte bare et par dager. Tok hormonspiralen samtidig og da fikk jeg enorme blødninger i en liten uke, har bare omtalt den syklusen der som "alle mensers mor"... Men det er normalt altså.

Jeg gikk på p-piller før jeg ble gravid og fikk satt inn hormonspiral etterpå. Den fungerte bedre enn p-pillene, men den tok noe av sexlysten den også. Ble en helt annen verden på den fronten etter steriliseringen ja! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noe vondt, bare som et blåmerke. Totalt uproblematisk. 2 Paracet første kveld, etter det ingenting.

Eneste jeg angrer på var at jeg ikke gjorde det før… 

var 45 da jeg tok inngrepet, men viste fra jeg var 30 at jeg skulle gjøre det.

Kunne sluppet unna med 10 år med kobberspiral.

Føler meg mye mer fri nå. Trygg på meg selv, og mitt valg 😇

Anonymkode: dd13d...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg på liste for sterilisering da jeg hadde fått siste barnet og var blitt 40 år. Det var lang ventetid den gangen, men alt gikk helt uproblematisk da det ble min tur.

Det gjøres gjennom "kikkhull" i navlen (laparoskopisk), i tillegg lager de et lite "hjelpesnitt" på hver side lenger ut mot kanten av magen. De første dagene er det lurt å ha bukser som ikke gnager akkurat der, men det gror fort og gjør ikke vondt når det ikke blir irritert av tøy eller berøring. Du får narkose bare akkurat så lenge det trengs, dermed blir du heller ikke redusert særlig lenge etterpå, fordi det går fort.

Noen får smerter i skjelettet, f.eks. i skuldrene, etter slike lap-operasjoner, fordi de sprøyter gass inn i kroppen for å få bedre oversikt. De kommer til å forberede deg på det. Jeg har hatt fire lap-inngrep (3 cyster + steriliseringen) og aldri kjent noe slikt. Det kommer litt blod ut av skjeden etterpå, men mye mindre og kortere enn en mens. 

Alle påstander om at man kommer i overgangsalderen eller får hormonelle forstyrrelser etter sterilisering er gamle myter og misforståelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (34 minutter siden):

Jeg satte meg på liste for sterilisering da jeg hadde fått siste barnet og var blitt 40 år. Det var lang ventetid den gangen, men alt gikk helt uproblematisk da det ble min tur.

Det gjøres gjennom "kikkhull" i navlen (laparoskopisk), i tillegg lager de et lite "hjelpesnitt" på hver side lenger ut mot kanten av magen. De første dagene er det lurt å ha bukser som ikke gnager akkurat der, men det gror fort og gjør ikke vondt når det ikke blir irritert av tøy eller berøring. Du får narkose bare akkurat så lenge det trengs, dermed blir du heller ikke redusert særlig lenge etterpå, fordi det går fort.

Noen får smerter i skjelettet, f.eks. i skuldrene, etter slike lap-operasjoner, fordi de sprøyter gass inn i kroppen for å få bedre oversikt. De kommer til å forberede deg på det. Jeg har hatt fire lap-inngrep (3 cyster + steriliseringen) og aldri kjent noe slikt. Det kommer litt blod ut av skjeden etterpå, men mye mindre og kortere enn en mens. 

Alle påstander om at man kommer i overgangsalderen eller får hormonelle forstyrrelser etter sterilisering er gamle myter og misforståelser. 

Det er vel ved full hysterektomi at man kommer i overgangsalderen? 

Jeg har vært innom tanken mtp sterilisering selv, men tenker jeg venter siden jeg uansett er fornøyd med p-staven. I fall jeg plutselig skulle bli så bra, og komme i et godt forhold og vil ha et barn til likevel. Det virker urealistisk, men tørr ikke ta sjansen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er vel ved full hysterektomi at man kommer i overgangsalderen? 

Det er eggstokkene som produserer hormoner. Men det finnes en del gamle myter om at man kommer i overgangsalderen selv om man fortsatt har eggstokker. 

Om de fjerner eggstokkene eller "bare" livmoren, kan ha med årsakene til inngrepet å gjøre: 
https://www.helsesmart.no/hysterektomi-fjerne-livmor/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Lillemus skrev (På 19.5.2022 den 22.21):

Jeg fikk fjernet en cyste på eggstokk eller eggleder samtidig og det var den som smertet etterpå tror jeg, det var sikkelig vondt når jeg reiste meg f.eks. Men det varte bare et par dager. Tok hormonspiralen samtidig og da fikk jeg enorme blødninger i en liten uke, har bare omtalt den syklusen der som "alle mensers mor"... Men det er normalt altså.

Jeg gikk på p-piller før jeg ble gravid og fikk satt inn hormonspiral etterpå. Den fungerte bedre enn p-pillene, men den tok noe av sexlysten den også. Ble en helt annen verden på den fronten etter steriliseringen ja! ;) 

Å så bra! Jeg kjenner at jeg ser frem til det allerede. Skal bestille legetime om ikke så lenge og drøfte dette med fastlegen min også. :) 

Jeg savner å ha sexlyst. Til og med onani utgår og er bare blitt " et ork " (kanskje jeg oversharer litt nå, men det er for å vise hvor dødt det faktisk er blitt etter å ha satt inn den spiralen 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 1.29):

Ikke noe vondt, bare som et blåmerke. Totalt uproblematisk. 2 Paracet første kveld, etter det ingenting.

Eneste jeg angrer på var at jeg ikke gjorde det før… 

var 45 da jeg tok inngrepet, men viste fra jeg var 30 at jeg skulle gjøre det.

Kunne sluppet unna med 10 år med kobberspiral.

Føler meg mye mer fri nå. Trygg på meg selv, og mitt valg 😇

Anonymkode: dd13d...2e9

Takk for at du deler erfaringen din :) Jeg har visst at jeg ikke vil ha barn omtrent siden jeg var barn selv, så nå kjenner jeg at tiden egentlig er inne for å gjennomføre. Egentlig ville jeg gjøre det i det jeg fylte 25, men alle rundt meg mente det var best å vente litt til bare i tilfelle. Nå har jeg jaggu ventet lenge nok :) 

laban skrev (På 20.5.2022 den 8.17):

Jeg satte meg på liste for sterilisering da jeg hadde fått siste barnet og var blitt 40 år. Det var lang ventetid den gangen, men alt gikk helt uproblematisk da det ble min tur.

Det gjøres gjennom "kikkhull" i navlen (laparoskopisk), i tillegg lager de et lite "hjelpesnitt" på hver side lenger ut mot kanten av magen. De første dagene er det lurt å ha bukser som ikke gnager akkurat der, men det gror fort og gjør ikke vondt når det ikke blir irritert av tøy eller berøring. Du får narkose bare akkurat så lenge det trengs, dermed blir du heller ikke redusert særlig lenge etterpå, fordi det går fort.

Noen får smerter i skjelettet, f.eks. i skuldrene, etter slike lap-operasjoner, fordi de sprøyter gass inn i kroppen for å få bedre oversikt. De kommer til å forberede deg på det. Jeg har hatt fire lap-inngrep (3 cyster + steriliseringen) og aldri kjent noe slikt. Det kommer litt blod ut av skjeden etterpå, men mye mindre og kortere enn en mens. 

Alle påstander om at man kommer i overgangsalderen eller får hormonelle forstyrrelser etter sterilisering er gamle myter og misforståelser. 

Åja, ventetiden har jeg ikke tenk over. Ca hvor lenge måtte du vente?

Var det bare dagkirurgi? Typ sånn at jeg får komme og gå samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
hattifnattus skrev (14 minutter siden):

Takk for at du deler erfaringen din :) Jeg har visst at jeg ikke vil ha barn omtrent siden jeg var barn selv, så nå kjenner jeg at tiden egentlig er inne for å gjennomføre. Egentlig ville jeg gjøre det i det jeg fylte 25, men alle rundt meg mente det var best å vente litt til bare i tilfelle. Nå har jeg jaggu ventet lenge nok :) 

Åja, ventetiden har jeg ikke tenk over. Ca hvor lenge måtte du vente?

Var det bare dagkirurgi? Typ sånn at jeg får komme og gå samme dag?

Det var noen måneders venting, kanskje et halvt år. Aner ikke hvordan kapasiteten er nå. Dagkirurgi ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 20.5.2022 den 8.51):

Det er vel ved full hysterektomi at man kommer i overgangsalderen? 

Jeg har vært innom tanken mtp sterilisering selv, men tenker jeg venter siden jeg uansett er fornøyd med p-staven. I fall jeg plutselig skulle bli så bra, og komme i et godt forhold og vil ha et barn til likevel. Det virker urealistisk, men tørr ikke ta sjansen. 

Du kommer ikke i overgangen hvis du beholder eggstokkene under en full hysterektomi. Jeg fjenet livmor, livmorhals og eggledere denne uka, men jeg beholdt eggstokkene, så jeg kommer ikke i overgangen. Så lenge du ikke er 100 % sikker på at du ikke vil ha flere barn er det lurt å vente :) 

Anonymkode: d3e48...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kommer ikke i overgangen hvis du beholder eggstokkene under en full hysterektomi. Jeg fjenet livmor, livmorhals og eggledere denne uka, men jeg beholdt eggstokkene, så jeg kommer ikke i overgangen. Så lenge du ikke er 100 % sikker på at du ikke vil ha flere barn er det lurt å vente :) 

Anonymkode: d3e48...6e5

Ah, okei. :)

Ja, det er nok det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
påskelilje skrev (21 minutter siden):

Det var noen måneders venting, kanskje et halvt år. Aner ikke hvordan kapasiteten er nå. Dagkirurgi ja.

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (41 minutter siden):

Å så bra! Jeg kjenner at jeg ser frem til det allerede. Skal bestille legetime om ikke så lenge og drøfte dette med fastlegen min også. :) 

Jeg savner å ha sexlyst. Til og med onani utgår og er bare blitt " et ork " (kanskje jeg oversharer litt nå, men det er for å vise hvor dødt det faktisk er blitt etter å ha satt inn den spiralen 😂)

Det ble en helt annen verden når hormonene fikk leve fritt for å si det sånn. 😉 Men laaaang ventetid den gangen her ja, men de tok et slags oppsamlingheat innimellom hvis man kunne ta det på kort varsel så jeg ventet vel et halvår eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (1 time siden):

Ca hvor lenge måtte du vente?

Lenge, men det er over 20 år siden. Vet ikke hvordan det er nå.

hattifnattus skrev (1 time siden):

Var det bare dagkirurgi? Typ sånn at jeg får komme og gå samme dag?

Ja. Fikk litt mat (man møter fastende) og dro hjem kort etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...