Gå til innhold

Hva tenker dere om ordet etikk?


Gjest Inga-Astri

Anbefalte innlegg

Gjest Inga-Astri

Der alle mennesker diskuterer etiske problemer som for eksempel holdninger rundt fysisk og psykisk helse. Hvordan tenker dere rundt ordet etikk rundt tema helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (10 minutter siden):

Der alle mennesker diskuterer etiske problemer som for eksempel holdninger rundt fysisk og psykisk helse. Hvordan tenker dere rundt ordet etikk rundt tema helse?

Vet ikke om du er en person eller robot, men du må nesten være litt mer spesifikk dersom du kan :)

Etikk er egentlig ingenting, alt handler om ditt mål, det som leder til ditt mål er "riktig", men alle har forskjellige mål, så alle har sin "etikk" så det blir litt vanskelig å si noe bestemt om noe som helst innen etikk.

Anonymkode: c3914...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om du er en person eller robot, men du må nesten være litt mer spesifikk dersom du kan :)

Etikk er egentlig ingenting, alt handler om ditt mål, det som leder til ditt mål er "riktig", men alle har forskjellige mål, så alle har sin "etikk" så det blir litt vanskelig å si noe bestemt om noe som helst innen etikk.

Anonymkode: c3914...642

En robot? Etikk handler om moralfilosofi.  Det vi tenker er allmenmoralen er blant annet det vi meste av oss mener. For eksempel ved argumenter brukers etikk for og fremme en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (1 time siden):

En robot? 

Beklager, du ordla deg litt som en robot, er roboter innom her fra tid til annen, men godt å høre at du er et menneske, angivelig 

Inga-Astri skrev (1 time siden):

Det vi tenker er allmenmoralen er blant annet det vi meste av oss mener.

Ja, det er en måte å se ting på, det de fleste mener er rett. Men, hva om de fleste mener noe annet enn deg ? Mener du da fortsatt at de har rett ? 

Inga-Astri skrev (1 time siden):

For eksempel ved argumenter brukers etikk for og fremme en mening.

Ja, men det er det som er problemet, å bruke "etikk" er i praksis bare "retorikk".

Du bør gjøre X fordi X er etisk riktig,

er bare en omformulering av

du bør gjøre X fordi det er det jeg foretrekker. eller

du bør gjøre X fordi majoriteten mener det er best.

Det er ikke noe vitenskap eller noe med tyngde bak "etikk", det er mer vikarierende ord for å manipulere folk til å gjøre det du foretrekker at de gjør.

Er min mening.

Anonymkode: c3914...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, du ordla deg litt som en robot, er roboter innom her fra tid til annen, men godt å høre at du er et menneske, angivelig 

Ja, det er en måte å se ting på, det de fleste mener er rett. Men, hva om de fleste mener noe annet enn deg ? Mener du da fortsatt at de har rett ? 

Ja, men det er det som er problemet, å bruke "etikk" er i praksis bare "retorikk".

Du bør gjøre X fordi X er etisk riktig,

er bare en omformulering av

du bør gjøre X fordi det er det jeg foretrekker. eller

du bør gjøre X fordi majoriteten mener det er best.

Det er ikke noe vitenskap eller noe med tyngde bak "etikk", det er mer vikarierende ord for å manipulere folk til å gjøre det du foretrekker at de gjør.

Er min mening.

Anonymkode: c3914...642

Takk for din mening rundt den  interessante tråden jeg i kveld fremmer. Det snakkes lite om etikk i vårt samfunn i dag enn hvordan det var for eksempel i på 1900 tallet. Når det reflekteres rundt det finnes det flere former for etikk som regeletikk,  situasjonsetikk også videre, det var noen av de nevnte etiske modellene. Jeg mener likevel det er interessant å vite hva allmennmoralen/ etikken er. Har du noen meninger rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...