Gå til innhold

Hjerteflimmer-anfall


Glitter

Anbefalte innlegg

Heia. 

Har de siste dagene gjennom hele dagen fått slike anfall av flimmer. Det kjennes som hjertet vibrerer og blir litt tung i brystet når det står på. Ikke sånn at det bare er et ekstraslag, men følelse av at det er vibrasjoner og sånt i hjertet. 

Kan det komme av stress? For mye trening? Eller? Det er vel ikke akkurat noe akutt, men hvis det fortsetter, bør jeg få det sjekket? Det irriterende med å få det sjekket er jo at det ofte ikke er et pågående anfall når EKG blir tatt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Glitter skrev (27 minutter siden):

Heia. 

Har de siste dagene gjennom hele dagen fått slike anfall av flimmer. Det kjennes som hjertet vibrerer og blir litt tung i brystet når det står på. Ikke sånn at det bare er et ekstraslag, men følelse av at det er vibrasjoner og sånt i hjertet. 

Kan det komme av stress? For mye trening? Eller? Det er vel ikke akkurat noe akutt, men hvis det fortsetter, bør jeg få det sjekket? Det irriterende med å få det sjekket er jo at det ofte ikke er et pågående anfall når EKG blir tatt uansett. 

Hvis du har hjerteflimmer burde du få sjekket det ja, det kan jo komme av så mye men er jo noe alle kan få. Vet om en som stadig var på sykehus pga hjerteflimmer, de tok det på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Hvis du har hjerteflimmer burde du få sjekket det ja, det kan jo komme av så mye men er jo noe alle kan få. Vet om en som stadig var på sykehus pga hjerteflimmer, de tok det på alvor. 

Ja. Føler meg også tung i brystet, men vet ikke om det er psykisk eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja. Føler meg også tung i brystet, men vet ikke om det er psykisk eller ikke. 

Ja det kan være psykisk også men det er jo greit å få det sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få 24t EKG. Da har du et apparat og sånne lapper festet til deg i et døgn og de kan fange opp flimmer som kommer utenom akkurat når du gjør selve EKG-undersøkelsen på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (43 minutter siden):

Du kan få 24t EKG. Da har du et apparat og sånne lapper festet til deg i et døgn og de kan fange opp flimmer som kommer utenom akkurat når du gjør selve EKG-undersøkelsen på sykehuset.

Ja, det går jo an. 

ISW skrev (27 minutter siden):

Hvor rask er pulsen når det pågår? Er den regelmessig eller uregelmessig?

Jeg vet ikke, men i stad var jeg på sykkeltur og fikk 175 i puls der jeg pleier å ha 160-163, og jeg følte meg kortpustet. Den kjennes ikke uregelmessig, det bare dirrer/rister i hjertet også blir jeg tung i brystet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Ja, det går jo an. 

Jeg vet ikke, men i stad var jeg på sykkeltur og fikk 175 i puls der jeg pleier å ha 160-163, og jeg følte meg kortpustet. Den kjennes ikke uregelmessig, det bare dirrer/rister i hjertet også blir jeg tung i brystet. 

Det høres ut som AVNRT for meg (og at du blir tung i pusten fordi atrier og ventrikler aktiveres samtidig). Kan du kjenne etter om du har venepuls når du får sånne anfall?

Ville jo forsåvidt anbefalt 24-timers EKG for å få fasiten da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Det høres ut som AVNRT for meg (og at du blir tung i pusten fordi atrier og ventrikler aktiveres samtidig). Kan du kjenne etter om du har venepuls når du får sånne anfall?

Ville jo forsåvidt anbefalt 24-timers EKG for å få fasiten da :)

Hva er AVNRT? Kan kjenne etter. Noen spesiell plass jeg skal kjenne? Jeg husker svært lite av dette fra sykepleien. For jeg skal vel kjenne en annen plass en arteriell puls? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (24 minutter siden):

Hva er AVNRT? Kan kjenne etter. Noen spesiell plass jeg skal kjenne? Jeg husker svært lite av dette fra sykepleien. For jeg skal vel kjenne en annen plass en arteriell puls? 😅

AVNRT (AV Nodal Re-entrytachykardi) er en type supraventrikulær tachykardi der en elektrisk impuls ledes i "ring" rundt AV-knuten. Dette gir rask puls og simultan aktivering av atrier og ventrikler. Det som er typisk for denne rytmeforstyrrelsen er at den "slås av og på" som ved en bryter. Altså at pulsen fra ett hjerteslag til et annet blir mye raskere. 

Du kan sjekke venepuls på halsvenene. Hvis du har venepuls vil du kjenne det ganske markert her, evt. se det i speilet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (11 minutter siden):

AVNRT (AV Nodal Re-entrytachykardi) er en type supraventrikulær tachykardi der en elektrisk impuls ledes i "ring" rundt AV-knuten. Dette gir rask puls og simultan aktivering av atrier og ventrikler. Det som er typisk for denne rytmeforstyrrelsen er at den "slås av og på" som ved en bryter. Altså at pulsen fra ett hjerteslag til et annet blir mye raskere. 

Du kan sjekke venepuls på halsvenene. Hvis du har venepuls vil du kjenne det ganske markert her, evt. se det i speilet :)

Oki. 

Er det farlig/behandlingstrengende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...