Gå til innhold

Impulskontroll


Glitter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ganske greit med plan. Der står hva som er mine vanlige tegn på begynnelsen på depresjon/hypomani.  Og ganske konkret hva jeg skal gjøre. Likevel,  det hender at jeg i begynnelsen tolker sykdomstegn som noe normalt, normale reaksjoner 

Anonymkode: cb71d...002

Ja, jeg skal be om en konkret plan nå. Jeg har etterlyst behandling av bipolar en stund, men det har ikke skjedd så mye. Men er sikker på at de skjønner at det må til nå. Sånn her har jeg ikke lyst til å ha det eller å være. 

Ja jeg kan tenke meg til at det kan være litt vanskelig å skjønne i starten om det er sykdom eller noe normalt. Jeg har ikke fått så mye opplæring i det å ha denne sykdommen. Men det kan de sikkert gjøre når jeg kommer inn på DPS igjen. Dersom jeg kommer inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glitter

    27

  • AnonymBruker

    21

  • Marye

    8

  • kupton

    2

Glitter skrev (56 minutter siden):

Hørtes fælt ut. 

Jeg føler meg redd akkurat nå for jeg kjenner ikke meg selv igjen og vet ikke hvor det vil ende. Men det må jo bli bedre med den Zyprexaen. 

Ble bedre etter 6 uker eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (5 minutter siden):

Ble bedre etter 6 uker eller noe

Okei. Håper det går fortere hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Okei. Håper det går fortere hos meg. 

Så har jeg hukommelsestap i den perioden

alt er helt borte i en måned. 

ble beltelagt flere ganger og nektet få tisse på do mens jeg lå der så måtte ligge og tisse meg ut foran pleierne 

De gjorde det som hevn fordi jeg kledde av meg klærne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (11 minutter siden):

Så har jeg hukommelsestap i den perioden

alt er helt borte i en måned. 

ble beltelagt flere ganger og nektet få tisse på do mens jeg lå der så måtte ligge og tisse meg ut foran pleierne 

De gjorde det som hevn fordi jeg kledde av meg klærne

Å herregud det hørtes forferdelig ut. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marye skrev (1 minutt siden):

Ja noen tror mani er bra… no way

Det er jo ikke det. Jeg følte meg bra i starten da, men. Jeg er jo ikke like dårlig som du var, men føler absolutt dette er ille nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (31 minutter siden):

Det er jo ikke det. Jeg følte meg bra i starten da, men. Jeg er jo ikke like dårlig som du var, men føler absolutt dette er ille nok. 

Jeg ble ikke euforisk og speeda før mange måneder hadde gått. Hypomani-delen hos meg var ubehagelig. Klikket på muslimer kalte de kaffir . Mennene ble sinte og løp etter oss mens vi satt i taxien. Jeg slåss med folk på gata. Sparket og rev brillene av en fyr. Sparket håndlekurver i butikken og traff nesten en barnevogn. Var besattt av islam. Da jeg var manisk og innlagt hadde jeg profeten Mohammed inni meg.

Den hypomanien var ikke behagelig. Men etter et halvt år ble jeg euforisk og speeda/driv helt ekstremt. Men begynte høre stemmer da tanta mi kjørte meg på legevakta og det var uutholdelig å vente der. Så satt jeg i ambulansen og så husker jeg ikke mer før en mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (2 minutter siden):

Jeg ble ikke euforisk og speeda før mange måneder hadde gått. Hypomani-delen hos meg var ubehagelig. Klikket på muslimer kalte de kaffir . Mennene ble sinte og løp etter oss mens vi satt i taxien. Jeg slåss med folk på gata. Sparket og rev brillene av en fyr. Sparket håndlekurver i butikken og traff nesten en barnevogn. Var besattt av islam. Da jeg var manisk og innlagt hadde jeg profeten Mohammed inni meg.

Den hypomanien var ikke behagelig. Men etter et halvt år ble jeg euforisk og speeda/driv helt ekstremt. Men begynte høre stemmer da tanta mi kjørte meg på legevakta og det var uutholdelig å vente der. Så satt jeg i ambulansen og så husker jeg ikke mer før en mnd

Det var voldsomme greier ja. Huff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke betale depositum når man bestiller hund? Betyr det at du kaster bort 4-5 tusen kroner hver gang du bestiller og avbestiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (15 minutter siden):

Må man ikke betale depositum når man bestiller hund? Betyr det at du kaster bort 4-5 tusen kroner hver gang du bestiller og avbestiller?

Første gang rakk jeg ikke betale depositum, andre gang var det bare planlagt parring, men jeg var på besøk hos oppdretter, tredje gang ble hele valpekullet sykt slik at mattilsynet påla oppdretter å avvente levering, så etter en stund avbestille jeg valpen og fikk tilbake depositum siden eier ikke fikk levert valpen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 timer siden):

Oki. Skjønner. Jeg har jo ikke hatt noen plan noe slikt så langt. Men denne gangen har jeg virkelig blitt dårlig så tror de blir å ta mer grep nå. Får jeg håpe for dette er ikke artig. Selv om jeg ofte prater ustoppelig og ler og ler og ler. Plutselig knekker jeg ihop med ukontrollert gråt og skjelving og pustevansker. 

Om ikke DE tar mer grep kan du spørre om det. Men er vel best å jobbe med når du har landa. Lage plan sammen. Med den øker jeg medisin selv, med så og så mye (mye synes jeg, behandler tar tydeligvis hypomanier veldig på alvor), daglig til jeg får nok søvn. Ikke vært skikkelig hypoman på et par år, men har vel også med grunnmedisin å gjøre. 

Håper du får det bedre snart.

Anonymkode: cb71d...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om ikke DE tar mer grep kan du spørre om det. Men er vel best å jobbe med når du har landa. Lage plan sammen. Med den øker jeg medisin selv, med så og så mye (mye synes jeg, behandler tar tydeligvis hypomanier veldig på alvor), daglig til jeg får nok søvn. Ikke vært skikkelig hypoman på et par år, men har vel også med grunnmedisin å gjøre. 

Håper du får det bedre snart.

Anonymkode: cb71d...002

Okei. Bra du har en slik plan da. Jeg sov til 0450 i dag etter å ha tatt Zyprexa så bedre enn de andre dagene i hvert fall. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Admin skrev (1 minutt siden):

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Admin

takk! :) 

Anonymkode: 60b3f...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (21 timer siden):

Jeg er veldig redd for at det kan gå den veien og pratet om det i dag. Det som gjør at jeg foreløpig ikke regnes som manisk er at jeg er i stand til å roe ned når personalet hjelper meg og jeg gjør ikke ekstreme ting her på avdelingen som å løpe naken gangene liksom. Men jeg er visst stadig vekk så høy som om jeg skulle vært manisk, men finner innimellom perioder med mer ro. Men jeg er jo redd det skal utvikle seg videre spesielt fordi jeg også innimellom har vært litt vrangforestillt, men litt senere har jeg klart å se at det ikke kan stemme på egenhånd. Så jeg er glad jeg får noe medisin i kveld. Jeg er nå også full av skam over å ha vært så fryktelig høylytt under middagen hvor jeg fikk tilsnakk. Jeg la ikke merke til at stemme oh latter ble så høy. Men jeg klarte å dempe volumet etter det. Men nå er jeg usikker på å gå i stua hvor de to sitter for vil ikke fyke sånn opp igjen. Men at jeg klarte å roe ned volumet og tempoet da ansatt sa i fra er vel også et tegn på at jeg ikke er helt manisk. Bare veldig kraftig hypoman. Aldri vært så kraftig før. 

Huff det hørtes forferdelig ut ja! Angst/panikk og gråteanfall er helt grusomt. Er du stabil nå da med medisiner?

Er det fremdeles like ille, eller hjalp zyprexaen du fikk i går? 

Trodde man kunne være i stand til å roe seg litt ned ved mani også. Jeg kan nesten bare slutte å snakke, men det er kanskje mest fordi jeg ikke klarer å snakke skikkelig og bare snakker uforståelig eller snubler i ordene hele tiden, så jeg gir bare opp.  Jeg blir også roligere av å isolere meg selv, men hvis jeg er rundt andre mennesker og stimuli så går det raskt opp igjen. Det er jo mulig at du klarer å roe deg fordi du er innlagt? Det er sikkert skummelt for deg å være høyere oppe enn du noen sinne har vært. Jeg blir i hvert fall veldig redd når jeg merker at jeg begynner å bli så høy at jeg begynner å miste bakkekontakten og kontakten med virkeligheten. Jeg har noen tegn jeg merker før det blir så ille at jeg mister bakkekontakten, og det er veldig skummelt å merke de tegnene. 

Jeg er ikke stabil nå dessverre, og det svinger en del. Heldigvis blir jeg sjeldent veldig høy. Å være veldig høyt oppe er det verste jeg vet. 

Anonymkode: fdc6a...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det fremdeles like ille, eller hjalp zyprexaen du fikk i går? 

Trodde man kunne være i stand til å roe seg litt ned ved mani også. Jeg kan nesten bare slutte å snakke, men det er kanskje mest fordi jeg ikke klarer å snakke skikkelig og bare snakker uforståelig eller snubler i ordene hele tiden, så jeg gir bare opp.  Jeg blir også roligere av å isolere meg selv, men hvis jeg er rundt andre mennesker og stimuli så går det raskt opp igjen. Det er jo mulig at du klarer å roe deg fordi du er innlagt? Det er sikkert skummelt for deg å være høyere oppe enn du noen sinne har vært. Jeg blir i hvert fall veldig redd når jeg merker at jeg begynner å bli så høy at jeg begynner å miste bakkekontakten og kontakten med virkeligheten. Jeg har noen tegn jeg merker før det blir så ille at jeg mister bakkekontakten, og det er veldig skummelt å merke de tegnene. 

Jeg er ikke stabil nå dessverre, og det svinger en del. Heldigvis blir jeg sjeldent veldig høy. Å være veldig høyt oppe er det verste jeg vet. 

Anonymkode: fdc6a...eda

Det har hjulpet litt. Sov halvannen time lenger (0450) og er ikke like kaotisk og høylytt. Får litt pratekick her og der og har en slags innkapslet uro som ikke kommer ut. Rar følelse. Men kontakten min sa det kan kjennes slik ut. Jeg kan føle det raser innvendig, men så blir jeg bare sittende. 

Men hadde ikke trodd jeg skulle merke så stor forskjell så fort. Men slikt kan jo gå opp og ned. Trodde jo på lørdag jeg var på vei ned, men så steg jeg bare videre opp de neste dagene. 

Ja jeg følte på redsel i går. Jeg har hatt noen panikkanfall også pga paranoia. Men jeg har snakket med kontrakten min om det. Hun mener i hvert fall det er paranoia og jeg har jo tillitt til henne. 

Synd du ikke er stabil. Men er jo bra det ikke går skikkelig høyt opp så ofte da. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (På 12.7.2022 den 16.56):

Da jeg var sengeliggende pga mani pga søvnmangel i flere måneder så gråt jeg hver ettermiddag for jeg innså med tanker som gikk rundt og sa jeg hadde et ødelagt liv

Kan jeg spørre hvorfor eller hvordan du var sengeliggende ved mani? Trodde alle hadde mye energi i maniske faser. Hvordan utartet manien seg mens du var sengeliggende?

Anonymkode: fdc6a...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (22 timer siden):

Det har hjulpet litt. Sov halvannen time lenger (0450) og er ikke like kaotisk og høylytt. Får litt pratekick her og der og har en slags innkapslet uro som ikke kommer ut. Rar følelse. Men kontakten min sa det kan kjennes slik ut. Jeg kan føle det raser innvendig, men så blir jeg bare sittende. 

Men hadde ikke trodd jeg skulle merke så stor forskjell så fort. Men slikt kan jo gå opp og ned. Trodde jo på lørdag jeg var på vei ned, men så steg jeg bare videre opp de neste dagene. 

Ja jeg følte på redsel i går. Jeg har hatt noen panikkanfall også pga paranoia. Men jeg har snakket med kontrakten min om det. Hun mener i hvert fall det er paranoia og jeg har jo tillitt til henne. 

Synd du ikke er stabil. Men er jo bra det ikke går skikkelig høyt opp så ofte da. 

Skjønner hva du mener med en slags innkapslet uro, synes også at det er en veldig rar følelse. Ikke minst er det ubehagelig også.

Ja, det kan jo gå ganske fort opp og ned uansett. Jeg kan tro at jeg er på vei ned, men så går det en dag eller kanskje to og så jeg er på vei opp igjen. Det er bra det hjelper å snakke med kontakten din, og at du har tillit til henne. 

Hvordan er det med deg i dag? 

Er det forresten noe snakk om at du kan få forebyggende medisiner/stemningsstabiliserende nå?

Anonymkode: fdc6a...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvorfor eller hvordan du var sengeliggende ved mani? Trodde alle hadde mye energi i maniske faser. Hvordan utartet manien seg mens du var sengeliggende?

Anonymkode: fdc6a...eda

Det lurer jeg på også. Hvordan går det liksom an å være sengeliggende med mani? 🤔 Vanligvis ved mani er man jo svært aktiv både i hode og kropp. 

Anonymkode: 43067...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...