Gå til innhold

Impulskontroll


Glitter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det lurer jeg på også. Hvordan går det liksom an å være sengeliggende med mani? 🤔 Vanligvis ved mani er man jo svært aktiv både i hode og kropp. 

Anonymkode: 43067...ae6

Ja hodet var svært aktiv 

var sengeliggende pga ekstrem søvnmangel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glitter

    27

  • AnonymBruker

    21

  • Marye

    8

  • kupton

    2

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner hva du mener med en slags innkapslet uro, synes også at det er en veldig rar følelse. Ikke minst er det ubehagelig også.

Ja, det kan jo gå ganske fort opp og ned uansett. Jeg kan tro at jeg er på vei ned, men så går det en dag eller kanskje to og så jeg er på vei opp igjen. Det er bra det hjelper å snakke med kontakten din, og at du har tillit til henne. 

Hvordan er det med deg i dag? 

Er det forresten noe snakk om at du kan få forebyggende medisiner/stemningsstabiliserende nå?

Anonymkode: fdc6a...eda

Ja det er nettopp det som har skjedd nå. Jeg har sovet 11 (!) timer, men er nå mye høyere enn i går. Så dwr går jo opp ned, og ekstra søvn ble visst som ny bensin på bålet. Hehe. 

Nei har ikke vært snakk om det. Jeg kunne kanskje tatt det opp under samtale i morgen. 

De kom i stad of sa at jeg blir her til litt ut i neste uke. På mandag sa de fredag, men. Har jo ikke blitt så mye bedre ennå. Men litt. Opp ig ned som du sier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Ja det er nettopp det som har skjedd nå. Jeg har sovet 11 (!) timer, men er nå mye høyere enn i går. Så dwr går jo opp ned, og ekstra søvn ble visst som ny bensin på bålet. Hehe. 

Nei har ikke vært snakk om det. Jeg kunne kanskje tatt det opp under samtale i morgen. 

De kom i stad of sa at jeg blir her til litt ut i neste uke. På mandag sa de fredag, men. Har jo ikke blitt så mye bedre ennå. Men litt. Opp ig ned som du sier.

 

Da må det jo snart roe seg. God søvn på 11 timer har du fått og i tillegg til Zyprexa tar det nok snart slutt. Noe annet vil være litt snodig. 

Anonymkode: 43067...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da må det jo snart roe seg. God søvn på 11 timer har du fått og i tillegg til Zyprexa tar det nok snart slutt. Noe annet vil være litt snodig. 

Anonymkode: 43067...ae6

Ja det blir sikkert å gjøre det snart. Går endel opp og ned. Er mer rolig akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja det blir sikkert å gjøre det snart. Går endel opp og ned. Er mer rolig akkurat nå. 

Hvor mange ganger om dagen får du Zyprexa?

Anonymkode: 43067...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange ganger om dagen får du Zyprexa?

Anonymkode: 43067...ae6

Kun på kvelden. 10 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det lurer jeg på også. Hvordan går det liksom an å være sengeliggende med mani? 🤔 Vanligvis ved mani er man jo svært aktiv både i hode og kropp. 

Anonymkode: 43067...ae6

Tipper hun mente i etterkant/som konsekvens av hypomanien

Anonymkode: cb71d...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tipper hun mente i etterkant/som konsekvens av hypomanien

Anonymkode: cb71d...002

Nei, hun har sagt mange ganger at hun lå i lang tid mens hun var manisk. 

Anonymkode: 43067...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, hun har sagt mange ganger at hun lå i lang tid mens hun var manisk. 

Anonymkode: 43067...ae6

Når manien og søvnmangel har vært i månedsvis blir man liggende kroppslig selv om hodet ruller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 14.7.2022 den 16.11):

Ja det blir sikkert å gjøre det snart. Går endel opp og ned. Er mer rolig akkurat nå. 

For meg har det i blant gått 1-2 måned etter at jeg har blitt innlagt for hypomani/mani før jeg ble bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (1 time siden):

For meg har det i blant gått 1-2 måned etter at jeg har blitt innlagt for hypomani/mani før jeg ble bedre

Okei. Jeg trodde jeg var landet på fredag, men fra lørdags morgen har det gått på høygir og utskrivelse I morgen ble utsatt. Har ikke fått snakket noe med legen min siden tirsdag da bortsett fra en helt ny turnuslege og det sa sykepleieren min at overlegen hadde sagt ifra om til ledelsen at ikke var bra. Jeg har ikke tenkt noe over det, bare tenkt det er vanlig pga hun har hatt vakt. Men i morgen skal jeg snakke med henne. Overlegen er på ferie nå. Vet ikke hva planen er nå. Får vel se på det imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Okei. Jeg trodde jeg var landet på fredag, men fra lørdags morgen har det gått på høygir og utskrivelse I morgen ble utsatt. Har ikke fått snakket noe med legen min siden tirsdag da bortsett fra en helt ny turnuslege og det sa sykepleieren min at overlegen hadde sagt ifra om til ledelsen at ikke var bra. Jeg har ikke tenkt noe over det, bare tenkt det er vanlig pga hun har hatt vakt. Men i morgen skal jeg snakke med henne. Overlegen er på ferie nå. Vet ikke hva planen er nå. Får vel se på det imorgen.

Men hvorfor må du være innlagt fortsatt  når du bare har hypomani? 

Anonymkode: 43067...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men hvorfor må du være innlagt fortsatt  når du bare har hypomani? 

Anonymkode: 43067...ae6

Det er ikke bare bare det, folk kan gjøre mye dumt i hypomani. Og de ser vel på folks historie også, man bestemmer ikke selv om man skal være innlagt. Det er fagfolk som avgjør hvilke behov den enkelte har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor må du være innlagt fortsatt  når du bare har hypomani? 

Anonymkode: 43067...ae6

Jeg begynte nå å få ganske sterk paranoia i forrige uke, jeg sover lite, jeg er ustabil mtp plutselig angst og impulsivitet og det er ikke "bare" hypomani. Jeg er veldig kaotisk og har aldri vært så høyt oppe før. Det kan utvikle seg videre til mani og det er de litt bekymret for mtp hvor høy jeg er. 

Og det er ikke jeg som har utsatt datoen. Det er dem. Jeg var ikke innlagt de to forrige hypomaniene mine. Og når jeg er så sårbar for slikt mtp å få paranoia, innbiller meg ting osv og jeg også har rushistorikk så kan det være skummelt. Begynte å få samme symptomer som jeg får under rus når jeg gradvis glir inn i rusutløst psykose. Zyprexaen har hjulpet litt der. 

Gjør det deg noe?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg begynte nå å få ganske sterk paranoia i forrige uke, jeg sover lite, jeg er ustabil mtp plutselig angst og impulsivitet og det er ikke "bare" hypomani. Jeg er veldig kaotisk og har aldri vært så høyt oppe før. Det kan utvikle seg videre til mani og det er de litt bekymret for mtp hvor høy jeg er. 

Og det er ikke jeg som har utsatt datoen. Det er dem. Jeg var ikke innlagt de to forrige hypomaniene mine. 

Får du mani så får du også bip 1 diagnose. 

Anonymkode: 43067...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får du mani så får du også bip 1 diagnose. 

Anonymkode: 43067...ae6

Jeg vet det. Men har ikke kommet dit enn så lenge, hun sykepleieren forklarte et par ting som er tegn på at fet ikke er så ille ennå, men selve intensiteten i hvordan jeg er ligner visst. Men jeg lar meg korrigere og jeg springer feks ikke naken i gangene.

Regner med jeg ikke kommer dit heller. Men jeg ef redd for det før jeg er utslitt nå. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan @kupton svare på hvor skillet mellom hypomani og mani går? Hva bedømmer man etter når man observerer en hypoman eller manisk pasient? 

Anonymkode: a6096...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan @kupton svare på hvor skillet mellom hypomani og mani går? Hva bedømmer man etter når man observerer en hypoman eller manisk pasient? 

Anonymkode: a6096...35e

Jeg er ikke Kupton, men min erfaring at det er glidende overganger og ikke så lett alltid å vite forskjell på en kraftig hypomani og mild mani. Men ved uttalte manier er det gjerne psykosesymtomer med i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...