Gå til innhold

Hvordan vet en optimal skamlegging av folk? Er det for mye eller for lite?

Hva synes du om nivået av skamlegging i Norge ?  

4 stemmer

1. 1. Hva synes du om nivået av skamlegging i Norge ?

• For mye
      2
    • Passe
      1
    • For lite
      0
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skamlegging går på å bebreide de på bunn i samfunnet og insinuere at det er deres egen skyld om ting ikke gikk veien deres. Uføretrygdede skal skamme seg f.eks for å ikke bidra så mye til samfunnet. Dette for å unngå at folk vil bli uføre, for hvem ønsker å bli sett ned på av alle rundt seg. Nedsiden er jo at mange har gjort så godt de kunne og dermed gjør skamleggingen bare livet deres enda verre. Så en må finne en balansegang. Men hvordan finner en den

Hva om en har for mye skamlegging, hvordan blir livet til de på bunn da? Er det kanskje for mye skam allerede. Virker være folk som tror det er for lite skam og at vi må skamlegge folk mer, hva mener dere om saken. Bør vi skamlegge uføretrygdede eller andre grupper på bunn i samfunnet , eller mindre, enn det vi gjør per dags dato ?

Kjør debatt !

Anonymkode: d1a2e...f74

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å påføre folk skam er ofte lite konstruktivt hvis man ønsker en endring, folk blir som regel mer handlingslammet og trekker seg mer unna av det. 

Når det er sagt så kan noen ha godt av litt "tough love" noen ganger. Det er mange omstendigheter og situasjoner man ikke kan styre, og det er mange ting som kan være svært vanskelig og tidkrevende å gjøre noe med. Men ofte kan de gjøres noe med, og jeg kjenner jeg lar meg irritere av de som velger å innta offerrollen og skylde på alle andre fremfor å gjøre det som er vanskelig.

Anonymkode: dff8d...75d

Jeg synes ikke noe om å bevisst påføre andre mennesker skam. Som regel er man full av skam helt på egenhånd. 

Motivasjon og lyst er det som kan skape eventuell endring tror nå jeg. 

For min del fører bare skam til ennå mer selvhat som igjen kan generere tvangstanker og handlinger knyttet til selvstraff. 

At jeg har blitt ufør det kan jeg i grunn ikke så mye for. Men er ikke pga skam jeg håper jeg kan jobbe litt i framtiden. Det er pga jeg ønsker livskvalitet. Mening med livet, gjøre noe, ha folk rundt meg etc. Skam gjør absolutt ingenting positivt for meg. Det bryter meg bare ned. 

UtakknemligDiva
Glitter skrev (På 22.7.2022 den 21.25):

Jeg synes ikke noe om å bevisst påføre andre mennesker skam. Som regel er man full av skam helt på egenhånd. 

Motivasjon og lyst er det som kan skape eventuell endring tror nå jeg. 

For min del fører bare skam til ennå mer selvhat som igjen kan generere tvangstanker og handlinger knyttet til selvstraff. 

At jeg har blitt ufør det kan jeg i grunn ikke så mye for. Men er ikke pga skam jeg håper jeg kan jobbe litt i framtiden. Det er pga jeg ønsker livskvalitet. Mening med livet, gjøre noe, ha folk rundt meg etc. Skam gjør absolutt ingenting positivt for meg. Det bryter meg bare ned. 

Skal du til Asker igjen? Eller til Oslo området med det første? Jeg kan nok treffe deg. Føler vi kjenner hverandre litt, på en måte siden vi har delt såpass mye inne her. 

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Skal du til Asker igjen? Eller til Oslo området med det første? Jeg kan nok treffe deg. Føler vi kjenner hverandre litt, på en måte siden vi har delt såpass mye inne her. 

Ja jeg drar dit 2 august. Ja, det kunne jo vært hyggelig det. :)

Annonse

Det er individuelt. Jeg regner med at alle menneskelige følelser i utgangspunktet har en funksjon.

Noen føler skam uten grunn: Folk som er syke, overvektige etc.

Andre føler for lite skam: Folk som misbruker andre, svindler etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...