Gå til innhold

Må dusje hver gang jeg har vært på do.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det normalt å dusje hver gang jeg har vært på do? Alt vil ikke ut, og det står avføring i tarmen til enhver tid som ikke vil ut. Tørker til det kommer blod på papiret. Gruer meg til hvert dobesøk. Noe er riv ruskende galt, hatt det slik i flere år, fastlegen har ingen forklaring. Hvor lenge må jeg leve slik? 

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg forstår deg riktig, så "brekker" avføringen av slik at noe blir igjen og du blir skitten?

Min anbefaling er at du tar deg litt bedre tid på toalettet. Hvis du "trykker på" så går det ofte slik. Sett deg ned, slapp av og les ett eller annet og la avføringen følge tyngdekraften. Da blir man lettere kvitt alt sammen (i alle fall etter min erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Hvis jeg forstår deg riktig, så "brekker" avføringen av slik at noe blir igjen og du blir skitten?

Min anbefaling er at du tar deg litt bedre tid på toalettet. Hvis du "trykker på" så går det ofte slik. Sett deg ned, slapp av og les ett eller annet og la avføringen følge tyngdekraften. Da blir man lettere kvitt alt sammen (i alle fall etter min erfaring)

Har nok prøvd det også. Kan da sitte i timesvis, men det vil ikke ut. Legen skulle kjenne på prostata og hun sa at det var fullt av avføring i tarmen. Føles som du må gå på do hele tiden, og det er diare avføring. Dette er et stort problem for ,meg. 

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har nok prøvd det også. Kan da sitte i timesvis, men det vil ikke ut. Legen skulle kjenne på prostata og hun sa at det var fullt av avføring i tarmen. Føles som du må gå på do hele tiden, og det er diare avføring. Dette er et stort problem for ,meg. 

Anonymkode: aacfa...dfe

Har du forsøkt skikkelig tømming med medisiner og klyster?

Anonymkode: 92865...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tiltak er allerede prøvd? På hvilke måter er du undersøkt til nå, og har du gjennomført coloscopi? Hvordan er kostholdet ditt? Har du noen kjente intoleranser? Drikker du mye alkohol? Har du en stressende tilværelse? Har du andre plager enn dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det normalt å dusje hver gang jeg har vært på do? Alt vil ikke ut, og det står avføring i tarmen til enhver tid som ikke vil ut. Tørker til det kommer blod på papiret. Gruer meg til hvert dobesøk. Noe er riv ruskende galt, hatt det slik i flere år, fastlegen har ingen forklaring. Hvor lenge må jeg leve slik? 

Anonymkode: aacfa...dfe

Det forekommer jo at en hard klump avføring stenger tarmen slik at bare tynn diare kommer forbi slik at man faktisk er forstoppet selv om man har diare - kan det være noe slikt hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (2 timer siden):

Hvilke tiltak er allerede prøvd? På hvilke måter er du undersøkt til nå, og har du gjennomført coloscopi? Hvordan er kostholdet ditt? Har du noen kjente intoleranser? Drikker du mye alkohol? Har du en stressende tilværelse? Har du andre plager enn dette? 

Har ikke tatt koloskopi, jeg drikker ikke alkohol. Helt vanlig kosthold. Men kan bli flinkere på grønt og grovt. Kan være IBS. Skal til legen på Mandag, får da vite om det blir videre oppfølging. Er litt urolig for at dette kan være noe alvorlig. 

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 timer siden):

Det forekommer jo at en hard klump avføring stenger tarmen slik at bare tynn diare kommer forbi slik at man faktisk er forstoppet selv om man har diare - kan det være noe slikt hos deg?

Det kan det godt være, men da må det tas koloskopi. Spent på hva legen sier. Det kan godt være forstoppelse. 

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer det at det er smertefullt å ta koloskopi? Og hvordan skal tarmen tømmes før dette? 

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 16.26):

Stemmer det at det er smertefullt å ta koloskopi? Og hvordan skal tarmen tømmes før dette? 

Anonymkode: aacfa...dfe

Det varierer veldig fra person til person. Personlig syns jeg gastroskopi er værre, med unntak av den gangen jeg hadde sår på slimhinnene i tarmen - DA var det var en smertefull opplevelse.

Dersom du gruer mye eller ikke greier å gjennomføre kan du få litt beroligende, det fikk min mor. Jeg anbefaler deg å forsøke uten først, og syns det høres fornuftig ut å be om en slik undersøkelse med tanke på de plagene du har. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fikk jeg time til Koloskopi i September.  Har tatt prøver og de var helt fine.  Tipper det er noe galt med tarmen, ellers er det helt feil kosthold. Det hjelper å få i seg masse proteiner. Så nå får jeg bare vente i spenning.

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fikk jeg time til Koloskopi i September.  Har tatt prøver og de var helt fine.  Tipper det er noe galt med tarmen, ellers er det helt feil kosthold. Det hjelper å få i seg masse proteiner. Så nå får jeg bare vente i spenning.

Anonymkode: aacfa...dfe

Masse lykke til :) Håper de finner ut av det. Jeg er plaget med forstoppelse pga medisiner men noen ganger hjelper det med svisker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i tvil her. Når avføringsprøvene viser at det ikke er noe galt, er det da vits i å ta koloskopi? Dette må jeg avgjøre snart. Finner de mer med dette ? Kan det vise problemer som ikke avføringsprøvene viste? Dessuten gruer jeg meg for at jeg har hørt at det er ubehagelig. Håper noen kan si noe om det jeg skriver nå. 

Anonymkode: aacfa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er jeg i tvil her. Når avføringsprøvene viser at det ikke er noe galt, er det da vits i å ta koloskopi? Dette må jeg avgjøre snart. Finner de mer med dette ? Kan det vise problemer som ikke avføringsprøvene viste? Dessuten gruer jeg meg for at jeg har hørt at det er ubehagelig. Håper noen kan si noe om det jeg skriver nå. 

Anonymkode: aacfa...dfe

Avføringsprøven viser jo ikke noe om det kan være en innsnevring på tarmen eller en hard klump som ligger i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde divertikkel sykdom, så det var ikke så rart at magen ikke fungerte. Har fått noe for det nå, og det fungerer mye bedre. Men jeg må leve ,med dette i lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...