Gå til innhold

Blodtest for å analysere mineraler, vitaminer, etc.


ung30

Anbefalte innlegg

 

Ser det er et par private aktører som tilbyr test av blod for å analysere vitaminer, mineraler, kolesterol etc.

Er det noe poeng i å betale for å gjøre dette for å se nivåene hvis det ikke er noen indikasjon på at det er noe galt?

Fastlegene kan ikke krysse av for å analysere noe hvis det ikke er indikasjon på at noe er galt.

Er litt nysgjerrig og tenkte å forebygge hvis nivået på et eller annet er lavt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er det ikke.

Fastlegen kan uansett ta disse prøvene kostnadsfritt for deg. Det er vanligvis elementer i en helt vanlig helsesjekk. Spør om han kan gjøre det neste gang du er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ISW said:

Nei, det er det ikke.

Fastlegen kan uansett ta disse prøvene kostnadsfritt for deg. Det er vanligvis elementer i en helt vanlig helsesjekk. Spør om han kan gjøre det neste gang du er der. 

Ja, han kan, men virker som det ikke har lov siden jo ikke er noen indikasjon på vitamin mangel eller noe annet som feiler meg. . Kan jo linke til testen å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung30 skrev (3 minutter siden):

Ja, han kan, men virker som det ikke har lov siden jo ikke er noen indikasjon på vitamin mangel eller noe annet som feiler meg. . Kan jo linke til testen å høre. 

Jeg ba om det for noen mnd siden og det var null problemer hos min fastlege. Har faktisk gjort det 3 ganger på noen år ser jeg, men jeg tror dette var første gangen jeg ba om det selv. De to første var for å utelukke at det jeg var der for kom av noen mangler på den fronten, men siste gangen ba jeg bare om det når jeg var der i forbindelse med noe annet og det var ikke noe problem. Jeg hadde da byttet kosthold 9-10 mnd tidligere og ville se hvordan det hadde påvirket de verdiene du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung30 skrev (17 minutter siden):

Ja, han kan, men virker som det ikke har lov siden jo ikke er noen indikasjon på vitamin mangel eller noe annet som feiler meg. . Kan jo linke til testen å høre. 

Enkelte blodprøver er kostbare for helsevesenet - som f.eks. måling av D-vitamin, og en del leger vil ikke ønske å rekvirere slike prøver uten at det foreligger et grunnlag for det (og grunnlaget må være noe mer enn ren nysgjerrighet). Min fastlege rekvirerer i følge henne svært sjelden test av D-vitamin, fordi folk flest har for lavt nivå og bør bruke tilskudd i vinterhalvåret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung30 skrev (1 time siden):

 

Ser det er et par private aktører som tilbyr test av blod for å analysere vitaminer, mineraler, kolesterol etc.

Er det noe poeng i å betale for å gjøre dette for å se nivåene hvis det ikke er noen indikasjon på at det er noe galt?

Fastlegene kan ikke krysse av for å analysere noe hvis det ikke er indikasjon på at noe er galt.

Er litt nysgjerrig og tenkte å forebygge hvis nivået på et eller annet er lavt. 

Det finnes både seriøse og useriøse aktører på dette området. Jeg ville først og fremst snakket ordentlig med fastlegen og høre hva vedkommende synes er forsvarlig å rekvirere av prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...