Gå til innhold

Navnet "schizofreni" må avskaffes!


Everybody

Anbefalte innlegg

Dette ordet bygger på urgamle fordommer og er nedverdigende som diagnose. Denne diagnosen må få et nytt navn. Å kalle noen for "schizofren" er enda mer nedverdigende og kan ikke aksepteres. Vi må ta et grundig oppgjør med navnene på diagnosene vi har i psykiatrien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (1 minutt siden):

Dette ordet bygger på urgamle fordommer og er nedverdigende som diagnose. Denne diagnosen må få et nytt navn. Å kalle noen for "schizofren" er enda mer nedverdigende og kan ikke aksepteres. Vi må ta et grundig oppgjør med navnene på diagnosene vi har i psykiatrien!

Har du noe forslag til hva det bør hete i stedet?

Anonymkode: c15c4...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noe forslag til hva det bør hete i stedet?

Denne diagnosen har som rykte på seg å kategorisere en svært voldelig type person. Det bør heller hete "psykose-spekter-lidelse"

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 minutter siden):

I japan har de gått helt bort fra "schizofreni" begrepet og kalt det for "integration disorder".

Jeg synes ikke integration disorder var noe bedre, ikke synes jeg noe om navn som inneholder ordet psykose heller, da de fleste med schizofreni ikke har konstant psykose. Og det er forbindelsen med psykose som gjør schizofreni navnet belastende. 

Men hva en skal kalle noe der det er så mange forskjellige symptomer som folk har i varierende grad,er ikke lett. 

Jeg tenker at en kanskje bør dele schizofreni diagnosen opp i  flere undergrupper i en ny modell. Med nye navn. 

Anonymkode: 1ec1b...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes navn som inneholder eller henviser til psykose er stigmatiserende. For da er vi på en måte like langt. Schizofreni eller psykose, folk tenker det samme om dette. 

Anonymkode: 1ec1b...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes navn som inneholder eller henviser til psykose er stigmatiserende. For da er vi på en måte like langt. Schizofreni eller psykose, folk tenker det samme om dette. 

Anonymkode: 1ec1b...499

Hva så? Alle diagnoser er på en måte stigmatisererende. Autisme er også stigmatisererende og folk har sine fordommer. Men skal vi nytte navn på alle diagnoser av den grunn? 

Anonymkode: 2ff73...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva så? Alle diagnoser er på en måte stigmatisererende. Autisme er også stigmatisererende og folk har sine fordommer. Men skal vi nytte navn på alle diagnoser av den grunn? 

Anonymkode: 2ff73...dbd

Autisme er ikke i nærheten av å være så stigmatiserende som schizofreni, vis du mener det følger du ikke mye  med i media. 

Anonymkode: 1ec1b...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Autisme er ikke i nærheten av å være så stigmatiserende som schizofreni, vis du mener det følger du ikke mye  med i media. 

Anonymkode: 1ec1b...499

Eh aner du hvor mange skoleskutere som har asperger eller? Hvis du ikke vet det følger du ikke mye med i media

Anonymkode: 2ff73...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS. Dette arbeidet er allerede i gang blant de som reviderer diagnosesystemene DSM og ICD. Begrunnelsen er dog ikke antistigma, men at schizofreni ikke er et godt ord, og det er heller ingen ensartet, velavgrenset sykdom. Sannsynligvis er det mer et syndrom med en del like symptomer, men med ulik årsak.

Å endre navn for å unngå stigma, har vanligvis en meget kortvarig effekt. Etter noen år vet storparten av befolkningen hva det nye begrepet betyr/medfører. Det er ikke begrepet/navnet som fører til stigma, men de synlige konsekvensene av sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eh aner du hvor mange skoleskutere som har asperger eller? Hvis du ikke vet det følger du ikke mye med i media

Anonymkode: 2ff73...dbd

Jo det vet jeg, hovedsakelig i USA. 

Anonymkode: 1ec1b...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar ikke lang tid før psykiatriord vulgariseres uansett. Så om det kommer på Dagsrevyen at en person med psykose spektrum lidelse har drept noen vil den diagnosen etter mange nok ganger bli like stygg.

 

idiot, sinnsyk,asosial er bare noen eksempler på ord som har blitt plukket opp i dagligtalen og i flere tilfeller fått en annen betydning. Mange tror også at schizofreni er å ha flere personligheter. Selv blant journalister forekommer det feilbruk.

 

jeg synes schizofreni er ett godt ord i utgangspunktet. Men begynner å bli slitt og frynsete, samtidig som det er mye feilbruk.

Anonymkode: 77cd2...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 15.8.2022 den 21.08):

Dette ordet bygger på urgamle fordommer og er nedverdigende som diagnose. Denne diagnosen må få et nytt navn. Å kalle noen for "schizofren" er enda mer nedverdigende og kan ikke aksepteres. Vi må ta et grundig oppgjør med navnene på diagnosene vi har i psykiatrien!

Har du den diagnosen selv eller hvorfor er du så opptatt av det her? 

Anonymkode: 2ff73...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du den diagnosen selv eller hvorfor er du så opptatt av det her? 

Ja, jeg har den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...