Gå til innhold

Hva er vanlig å gi I konfirmasjonsgave nå?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Vi skal i konfirmasjon til ei jeg er tante til og hun ønsker seg penger. 

Det begynner å bli noen år siden sist jeg var i konfirmasjon, så jeg har ikke greie på priser lenger. 

Samboer og jeg skal ha med oss hver vår fattige student som vi tenkte vi også skal gi gave fra. Vi er dermed 4 voksne som skal spise og drikke. Hvor mye bør vi gi ? 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Kom på at vi skal gi gave fra en til voksen student, som riktignok ikke skal i konfirmasjonen fordi hun flytter. Vi skal dermed gi gave fra 5 stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg ville gitt mellom 500 og 1.000 pr person, litt avhengig av relasjonen man har til de.

3 av oss har vært i livet hennes siden fødselen og har hatt nær relasjon. 2 stk kom inn i livet senere. Hva med 3.500 kroner ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

3 av oss har vært i livet hennes siden fødselen og har hatt nær relasjon. 2 stk kom inn i livet senere. Hva med 3.500 kroner ? 

Høres ut som en generøs gave. Jeg tenkte et sted mellom 2500 og 3500 da jeg leste innlegget ditt, - men vet ikke egentlig hva som er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

3 av oss har vært i livet hennes siden fødselen og har hatt nær relasjon. 2 stk kom inn i livet senere. Hva med 3.500 kroner ? 

Mini detalj, men tror jeg heller ville gitt kr 3000 eller 4000, 3500 virker så "kalkulert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (12 minutter siden):

Mini detalj, men tror jeg heller ville gitt kr 3000 eller 4000, 3500 virker så "kalkulert".

Ja enig her. Du kan ikke gi 3500-, da virker det som et utregnet tall. Du kan heller ikke tenke ‘’de som kom senere i livet hennes skal gi mindre’’. Vært generøs tante å gi 4000-, eller 5000-,. Det er tross alt kun en gang i livet man blir konfirmert. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (11 timer siden):

Høres ut som en generøs gave. Jeg tenkte et sted mellom 2500 og 3500 da jeg leste innlegget ditt, - men vet ikke egentlig hva som er vanlig. 

Det vanlige er å være generøs i gaver.. 2500-, er veldig lite. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3500 var enormt mye fra tante m/familie! Mener at vi gav 2000 til vårt tantebarn for 2 år siden, og det var vel sånn omtrentelig gjennomsnittlig fra andre tanter/onkler m/ familier. Men det varierer sikkert fra familie til familie. Vi var fire fra vår familie i den konfirmasjonen (gaven var fra alle fem), uten at jeg synes det har så mye å si. gaven går jo til konfirmanten, mens selskapet betales jo av konfirmantens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (12 minutter siden):

Jeg synes 3500 var enormt mye fra tante m/familie! Mener at vi gav 2000 til vårt tantebarn for 2 år siden, og det var vel sånn omtrentelig gjennomsnittlig fra andre tanter/onkler m/ familier. Men det varierer sikkert fra familie til familie. Vi var fire fra vår familie i den konfirmasjonen (gaven var fra alle fem), uten at jeg synes det har så mye å si. gaven går jo til konfirmanten, mens selskapet betales jo av konfirmantens foreldre.

2000-,??????

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2000-,??????

Anonymkode: 584d6...924

Ja?

Det gav min søster m/familie til i alle fall den siste konfirmanten min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Ja?

Det gav min søster m/familie til i alle fall den siste konfirmanten min også.

Det var lite … kan knapt kjøpe en sølvskje

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det vanlige er å være generøs i gaver. 2500-, er veldig lite. 

Hm - jeg er tydeligvis helt utdatert. Jeg skal ikke i konfirmasjon, men har niese og nevø som har giftet seg. Den ene gjorde det tidlig under pandemien, så de kunne ikke ha noe selskap. Til den andre skal vi i et "etterpålag", det er altså ikke dyr mat eller fri bar eller noe sånt. Selve bryllupsfesten var i ferietiden og mest for venner og noen tilreisende i den familien jeg ikke er noen del av. Derfor holder de et uhøytidelig selskap for "gamle slektninger" etterpå. Vi er to som er invitert. 

Jeg tenkte å gi begge det samme beløpet, trolig i form av gavekort. Førstemann ut fikk ingenting da de giftet seg, fordi alle trodde det ville bli anledning til å ha en sammenkomst kort etter, men det ble det jo ikke. Det er jo ingens skyld at det var forbudt å holde selskap i lang tid.

Er 2500 (til hvert brudepar) veldig lite i denne sammenhengen også?  Begge tante"barna" er voksne, ferdig utdannet og i jobb, ikke studenter eller noe sånt. Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til dem, men det er bare disse to jeg er tante til. Jeg er ikke ute etter å vise fram hvor god råd vi har, men har heller ikke noe ønske om å være den kjipeste slektningen. 

Beklager avsporing, men jeg tar veldig gjerne imot råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (1 minutt siden):

Hm - jeg er tydeligvis helt utdatert. Jeg skal ikke i konfirmasjon, men har niese og nevø som har giftet seg. Den ene gjorde det tidlig under pandemien, så de kunne ikke ha noe selskap. Til den andre skal vi i et "etterpålag", det er altså ikke dyr mat eller fri bar eller noe sånt. Selve bryllupsfesten var i ferietiden og mest for venner og noen tilreisende i den familien jeg ikke er noen del av. Derfor holder de et uhøytidelig selskap for "gamle slektninger" etterpå. Vi er to som er invitert. 

Jeg tenkte å gi begge det samme beløpet, trolig i form av gavekort. Førstemann ut fikk ingenting da de giftet seg, fordi alle trodde det ville bli anledning til å ha en sammenkomst kort etter, men det ble det jo ikke. Det er jo ingens skyld at det var forbudt å holde selskap i lang tid.

Er 2500 (til hvert brudepar) veldig lite i denne sammenhengen også?  Begge tante"barna" er voksne, ferdig utdannet og i jobb, ikke studenter eller noe sånt. Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til dem, men det er bare disse to jeg er tante til. Jeg er ikke ute etter å vise fram hvor god råd vi har, men har heller ikke noe ønske om å være den kjipeste slektningen. 

Beklager avsporing, men jeg tar veldig gjerne imot råd...

Jeg er også utdatert. Vi var i konfirmasjon for en stund siden og lurte litt på hva som er passe å gi. Vi har ganske god råd, men ønsket ikke å vise det ved å trumfe slekta. Vi endte på 1500, og skjønte først etterpå at det antakelig var minst av alle. Ikke lett det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Hm - jeg er tydeligvis helt utdatert. Jeg skal ikke i konfirmasjon, men har niese og nevø som har giftet seg. Den ene gjorde det tidlig under pandemien, så de kunne ikke ha noe selskap. Til den andre skal vi i et "etterpålag", det er altså ikke dyr mat eller fri bar eller noe sånt. Selve bryllupsfesten var i ferietiden og mest for venner og noen tilreisende i den familien jeg ikke er noen del av. Derfor holder de et uhøytidelig selskap for "gamle slektninger" etterpå. Vi er to som er invitert. 

Jeg tenkte å gi begge det samme beløpet, trolig i form av gavekort. Førstemann ut fikk ingenting da de giftet seg, fordi alle trodde det ville bli anledning til å ha en sammenkomst kort etter, men det ble det jo ikke. Det er jo ingens skyld at det var forbudt å holde selskap i lang tid.

Er 2500 (til hvert brudepar) veldig lite i denne sammenhengen også?  Begge tante"barna" er voksne, ferdig utdannet og i jobb, ikke studenter eller noe sånt. Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til dem, men det er bare disse to jeg er tante til. Jeg er ikke ute etter å vise fram hvor god råd vi har, men har heller ikke noe ønske om å være den kjipeste slektningen. 

Beklager avsporing, men jeg tar veldig gjerne imot råd...

Jeg skjønner problemstillingen din. På generelt grunnlag bør du gå for et helt beløp. 1500,2500,3500, er gjennomsiktig. Er du kun tante til to synes jeg 3000-, er en passende gave. Da er du midt i mellom- med forbehold at dette kun gjelder brudeparene. I konfirmasjon synes jeg 4000-, er passende. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du kun tante til to synes jeg 3000-, er en passende gave. Da er du midt i mellom - med forbehold at dette kun gjelder brudeparene.

Det er bare disse to, ja - og vi er ikke invitert til noen stor sak, én liten sammenkomst for sistemann ut. Men jeg synes ikke jeg kan gi dette paret gave og straffe det andre fordi pandemien ødela. Så de får få det samme samtidig. 

Hva mener du egentlig med at 2500 er "gjennomsiktig"? Jeg spør bare fordi jeg ikke forstår begrepet i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Det er bare disse to, ja - og vi er ikke invitert til noen stor sak, én liten sammenkomst for sistemann ut. Men jeg synes ikke jeg kan gi dette paret gave og straffe det andre fordi pandemien ødela. Så de får få det samme samtidig. 

Hva mener du egentlig med at 2500 er "gjennomsiktig"? Jeg spør bare fordi jeg ikke forstår begrepet i denne sammenhengen. 

Foreslår du gir brudeparene lik gave. Får det ene paret gave MÅÅÅ du også gi til de som ikke har fest. Du kan ikke gjøre forskjell på fest og ikke. 2500-, er et kalkulert tall derfor sier jeg det er gjennomsiktig. Det virker som du var regnet ut på kronen hva du ønsker å gi. Det er ikke vanlig i vårt tid å regne ut gaver. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreslår du gir brudeparene lik gave. Får det ene paret gave MÅÅÅ du også gi til de som ikke har fest. Du kan ikke gjøre forskjell på fest og ikke.

Helt enig, det er planen.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

2500-, er et kalkulert tall derfor sier jeg det er gjennomsiktig. Det virker som du var regnet ut på kronen hva du ønsker å gi. Det er ikke vanlig i vårt tid å regne ut gaver. 

For meg er det ganske vanlig å vurdere om jeg skal bruke 1000 kr fra eller til, enten det er til meg selv eller andre... Men takk for tips.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (34 minutter siden):

Hm - jeg er tydeligvis helt utdatert. Jeg skal ikke i konfirmasjon, men har niese og nevø som har giftet seg. Den ene gjorde det tidlig under pandemien, så de kunne ikke ha noe selskap. Til den andre skal vi i et "etterpålag", det er altså ikke dyr mat eller fri bar eller noe sånt. Selve bryllupsfesten var i ferietiden og mest for venner og noen tilreisende i den familien jeg ikke er noen del av. Derfor holder de et uhøytidelig selskap for "gamle slektninger" etterpå. Vi er to som er invitert. 

Jeg tenkte å gi begge det samme beløpet, trolig i form av gavekort. Førstemann ut fikk ingenting da de giftet seg, fordi alle trodde det ville bli anledning til å ha en sammenkomst kort etter, men det ble det jo ikke. Det er jo ingens skyld at det var forbudt å holde selskap i lang tid.

Er 2500 (til hvert brudepar) veldig lite i denne sammenhengen også?  Begge tante"barna" er voksne, ferdig utdannet og i jobb, ikke studenter eller noe sånt. Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til dem, men det er bare disse to jeg er tante til. Jeg er ikke ute etter å vise fram hvor god råd vi har, men har heller ikke noe ønske om å være den kjipeste slektningen. 

Beklager avsporing, men jeg tar veldig gjerne imot råd...

Jeg var i bryllup i sommer. Brudeparet ønsket seg bare at gjestene kom i bryllupet, det var gave nok.  Nå var bryllupet i Spania, så reise og opphold ble jo litt. Samtidig så måtte jeg også ha betalt reise og opphold hvis det hadde vært i Norge, og det kom på ca det samme. Siden jeg er nær til brudgommen, så ga jeg det samme som jeg hadde gjort hvis bryllupet var i Norge.  Jeg ga 2000.  Hvis 2000 fra en person ikke er bra nok, så får det bare være. Da har gavehysteriet tatt overhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var lite … kan knapt kjøpe en sølvskje

Anonymkode: 584d6...924

Du har ikke kjøpt mye sølvtøy du? ;) Prisene er overraskende stabile på sølv de siste 30 årene, mens str på gaver har tydeligvis eksplodert (hos noen). Da jeg jobbet på gullsmed på slutten av 80-tallet kostet feks en t-skje i tele 119 kr. Samme skje over 30 år senere koster 199 kr. I samme periode fikk jeg 500 av mine tanter og onkler, og husker jeg syns det var raust. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...