Gå til innhold

Hva er vanlig å gi I konfirmasjonsgave nå?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Det er noe som er blitt riv ruskende galt med samfunnet vårt når vi gir konfirmanter på 14-15 år mer i gave enn vi gir til brudepar. 

I vår familie er vi forholdsvis nøkterne med gavene. Så vi hadde aldri gitt, eller fått, 3-4000 fra tanter og onkler. Det er summer som er forbeholdt besteforeldre. Har man god råd tenker jeg 500 fra hver gjest holder i massevis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (13 minutter siden):

Hos oss var det ingen som ga gaver til venner og venninner ved konfirmasjonen, slike summer hadde uansett ikke vært aktuelt heller. Mine to var konfirmanter for 7 og 9 år siden. 

En diskusjon om hvor lite eller mye man gir i enkelte familier fører ingen steder.   Ts. må gi ut fra sin økonomiske situasjon og familie relasjoner.  Det er naturlig å gi noe mer når det er en familie som gir sammen enn hvis det er enkelt personer.

Det er femti år siden jeg ble konfirmert og mye har forandret seg siden da.  Pengene er i hvert fall brukt opp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (40 minutter siden):

Hos oss var det ingen som ga gaver til venner og venninner ved konfirmasjonen, slike summer hadde uansett ikke vært aktuelt heller. Mine to var konfirmanter for 7 og 9 år siden. 

seriøst? Så når dine barn var invitert i konfirmasjonen så gav dere ingenting?

 

Anonymkode: 3e582...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Heldigvis er ikke våre onkel-/tantebarn så bortskjemte som du tydeligvis er.

Bortskjemt ? Det var en påstand som ikke holder mål.

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Jeg ble konfirmert for 15 år siden, og da var det vanlig at vi gav  minst 1000 kr til venner og venninner som konfirmerte seg i klassen min.

Er det tante og annen nær slekt ville jeg beregnet mye mer. Tantebarnet mitt skal konfirmere seg nå snart og jeg har lagt av 4000 til ham. 

Anonymkode: 3e582...97a

Ja her også. Vi gav 500-, minst til bekjente… det er vanlig høflighet. Venner fikk 1000-, så til slekt burde prislappen ligge på 4000-, +. 2500 er uhørt spesielt fra de med god råd…

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Hos oss var det ingen som ga gaver til venner og venninner ved konfirmasjonen, slike summer hadde uansett ikke vært aktuelt heller. Mine to var konfirmanter for 7 og 9 år siden. 

Dere gav ikke gaver til venner? Eh..

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi gav 500-, minst til bekjente… det er vanlig høflighet. Venner fikk 1000,-

Man blir jo vanligvis ikke invitert i konfirmasjonen til venner og bekjente? Muligens til en bestevenn(inne) hvis det ikke kolliderer med egen konfirmasjon?

Min yngste hadde så mange "bekjente" og venner via idrettsaktiviteter at den "vanlige høfligheten" ville kostet meg en netto månedslønn. Jeg tillater meg å tvile på at dette er vanlig / seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (7 minutter siden):

Man blir jo vanligvis ikke invitert i konfirmasjonen til venner og bekjente? Muligens til en bestevenn(inne) hvis det ikke kolliderer med egen konfirmasjon?

Min yngste hadde så mange "bekjente" og venner via idrettsaktiviteter at den "vanlige høfligheten" ville kostet meg en netto månedslønn. Jeg tillater meg å tvile på at dette er vanlig / seriøst.

Vi gav selvom vi ikke var invitert for feiring av dagen. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi gav selvom vi ikke var invitert for feiring av dagen. 

Anonymkode: 584d6...924

Bor dere på et lite sted der ungdommene har et fåtall venner og bekjente av naturlige årsaker? 500 til mine barns bekjente og det dobbelte til deres venner ville blitt en liten formue de årene de gikk på ungdomsskolen. Ikke fordi de var så populære, men fordi de gikk på store skoler og kjente mange jevnaldrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (27 minutter siden):

Bor dere på et lite sted der ungdommene har et fåtall venner og bekjente av naturlige årsaker? 500 til mine barns bekjente og det dobbelte til deres venner ville blitt en liten formue de årene de gikk på ungdomsskolen. Ikke fordi de var så populære, men fordi de gikk på store skoler og kjente mange jevnaldrende.

Nei, vi bor i en storby. Fikk og mottok gaver til konfirmasjonen, det er og var vanlig trend. Har ikke forandret seg heller..

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

seriøst? Så når dine barn var invitert i konfirmasjonen så gav dere ingenting?

 

Anonymkode: 3e582...97a

De var jo konfirmanter samtidig da, så de var ikke i hverandre sine selskap - det blir noe annet. :) Uansett synes jeg 1000,- er i overkant store gaver mellom venner på den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere gav ikke gaver til venner? Eh..

Anonymkode: 584d6...924

Ikke når de ikke var i selskapet nei, de fikk ikke konfirmasjonsgaver fra venner heller så vidt jeg kan huske. Mulig at jentungen utvekslet gaver med et par venninner, men det var på ingen måte så mye som 1000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Oj, her i tråden var det mye som hadde skjedd i løpet av dagen. Jeg har ikke vært innom før nå og hadde egentlig glemt at jeg laget en tråd i går 😀

Enig med de som sier at det muligens virker litt kalkulert med 3500, så da lander vi på 3000, tenker jeg. 4000 synes jeg er i meste laget  

Eldstedatter og samboer gir fra seg selv, men synes de som fortsatt er studenter skal slippe disse utgiftene. Da blir det 3000. Takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei, vi bor i en storby. Fikk og mottok gaver til konfirmasjonen, det er og var vanlig trend. Har ikke forandret seg heller..

Anonymkode: 584d6...924

500 til bekjente og 1000 til venner blir jo fort minst 20 000 med en normal omgangskrets, og så er det jo ikke bare det året man selv blir konfirmert, men +/- et år eller to, hvis man har venner i andre årskull.

Så dere delte liksom ut ca. 50 000 i konfirmasjonsgaver utenom familien...? Eller "bare" drøyt 20 000 til de som var født samme år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Oj, her i tråden var det mye som hadde skjedd i løpet av dagen. Jeg har ikke vært innom før nå og hadde egentlig glemt at jeg laget en tråd i går 😀

Enig med de som sier at det muligens virker litt kalkulert med 3500, så da lander vi på 3000, tenker jeg. 4000 synes jeg er i meste laget  

Eldstedatter og samboer gir fra seg selv, men synes de som fortsatt er studenter skal slippe disse utgiftene. Da blir det 3000. Takk for svar alle sammen :)

Blir så usikker. Er det gnient kanskje ? Vi er jo mange voksne som skal spise og drikke  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Blir så usikker. Er det gnient kanskje ? Vi er jo mange voksne som skal spise og drikke  

Jeg synes det er godt innafor. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Blir så usikker. Er det gnient kanskje ? Vi er jo mange voksne som skal spise og drikke  

Var det ikke tre voksne hun har et familieforhold til, og i tillegg din samboer og bonussønn? Da synes jeg 3000 er helt greit og ikke gnient.

Med forbehold om at jeg er utdatert - det kan da ikke være sånn at alle gjester i en konfirmasjon gir opp mot 5000 i gave, det blir jo betydelige utgifter de årene nieser, nevøer og fadderbarn er i den alderen? 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (14 minutter siden):

Var det ikke tre voksne hun har et familieforhold til, og i tillegg din samboer og bonussønn? Da synes jeg 3000 er helt greit og ikke gnient.

Med forbehold om at jeg er utdatert - det kan da ikke være sånn at alle gjester i en konfirmasjon gir opp mot 5000 i gave, det blir jo betydelige utgifter de årene nieser, nevøer og fadderbarn er i den alderen? 

Ja, det er sånn.  Så da er det gave fra 5 stk, selv om hun ene studenten min ikke skal være med. 

Eldtedatteren min og samboeren hennes gir fra selv selv som sagt. Skulle bare mangle. Hun hadde i fjor over det dobbelte av min lønn, så henne sponser jeg i hvert fall ikke nei :)

Det blir 3000. 5000 er for mye. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (42 minutter siden):

500 til bekjente og 1000 til venner blir jo fort minst 20 000 med en normal omgangskrets, og så er det jo ikke bare det året man selv blir konfirmert, men +/- et år eller to, hvis man har venner i andre årskull.

Så dere delte liksom ut ca. 50 000 i konfirmasjonsgaver utenom familien...? Eller "bare" drøyt 20 000 til de som var født samme år? 

Det var vanlig å gi til omgangskretsen.. telte ikke på kronen derfor kan jeg ikke huske sluttresultatet..

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...