Gå til innhold

Hva er vanlig å gi I konfirmasjonsgave nå?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

laban skrev (37 minutter siden):

Var det ikke tre voksne hun har et familieforhold til, og i tillegg din samboer og bonussønn? Da synes jeg 3000 er helt greit og ikke gnient.

Med forbehold om at jeg er utdatert - det kan da ikke være sånn at alle gjester i en konfirmasjon gir opp mot 5000 i gave, det blir jo betydelige utgifter de årene nieser, nevøer og fadderbarn er i den alderen? 

Det var noen som kun fikk under 20.000 i konf og det var usedvanlig uvanlig. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (1 time siden):

De var jo konfirmanter samtidig da, så de var ikke i hverandre sine selskap - det blir noe annet. :) Uansett synes jeg 1000,- er i overkant store gaver mellom venner på den alderen.

Skjønner. Her gav vi hverandre konfirmasjonsgaver før konfirmasjonen hvis vi hadde samme helg  :) 

Anonymkode: 3e582...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det var noen som kun fikk under 20.000 i konf og det var usedvanlig uvanlig. 

Anonymkode: 584d6...924

Høres uvanlig ut. Jeg ble konfirmert for rundt 15 år siden og 20 000+ var det minste man fikk fra foreldre sine ( + bunad og annet på toppen), så kom alt annet fra skolevenner, slekt og andre på toppen. Tror ikke jeg kjenner noen som fikk for under 60 000- 80 000 til sammen.

Anonymkode: 3e582...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres uvanlig ut. Jeg ble konfirmert for rundt 15 år siden og 20 000+ var det minste man fikk fra foreldre sine ( + bunad og annet på toppen), så kom alt annet fra skolevenner, slekt og andre på toppen. Tror ikke jeg kjenner noen som fikk for under 60 000- 80 000 til sammen.

Anonymkode: 3e582...97a

Det er det vanlige.. under 20.000 er uvanlig. De fleste får nok 60 000 + . Det er minste beløp om du bare får penger. Slekten burde gitt 4000 kr minst. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Ikke når de ikke var i selskapet nei, de fikk ikke konfirmasjonsgaver fra venner heller så vidt jeg kan huske. Mulig at jentungen utvekslet gaver med et par venninner, men det var på ingen måte så mye som 1000,-.

Det er det vanlige…

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er det vanlige…

Anonymkode: 584d6...924

I din omgangskrets ja og det er helt greit for meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er det vanlige.. under 20.000 er uvanlig. De fleste får nok 60 000 + . Det er minste beløp om du bare får penger. Slekten burde gitt 4000 kr minst. 

Anonymkode: 584d6...924

Man bør ikke gi, men man kan.  Nå er alle mine nieser og nevøer konfirmert, men jeg har aldri sett på det som plikt å gi dem store gaver.  Å måtte gi 4000 kr for en med lite penger er voldsomt.  Jeg ville aldri gitt så mye til noen, som alene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (36 minutter siden):

Man bør ikke gi, men man kan.  Nå er alle mine nieser og nevøer konfirmert, men jeg har aldri sett på det som plikt å gi dem store gaver.  Å måtte gi 4000 kr for en med lite penger er voldsomt.  Jeg ville aldri gitt så mye til noen, som alene.  

Nå gjaldt det ikke de som var alene eller hadde dårlig råd. Det varierer fra sted til sted, familie til familie osv. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 17.8.2022 den 20.25):

Vi skal i konfirmasjon til ei jeg er tante til og hun ønsker seg penger. 

Det begynner å bli noen år siden sist jeg var i konfirmasjon, så jeg har ikke greie på priser lenger. 

Samboer og jeg skal ha med oss hver vår fattige student som vi tenkte vi også skal gi gave fra. Vi er dermed 4 voksne som skal spise og drikke. Hvor mye bør vi gi ? 

Som følge av denne diskusjonen begynte jeg å google, og ser at enkelte i denne tråden foreslår beløp langt over det som er vanlig. Så om dere gir 3000, så er det mer enn nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (51 minutter siden):

Som følge av denne diskusjonen begynte jeg å google, og ser at enkelte i denne tråden foreslår beløp langt over det som er vanlig. Så om dere gir 3000, så er det mer enn nok. 

Jeg foreslo 5000 kr uten å tenke så mye på hva som var vanlig.   Dette skal være fra fem voksne personer og jeg lurer på hva som er vanlig for grupper.  Det må være mer enn 600 kr. som er vanlig for en tante.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (6 minutter siden):

Jeg foreslo 5000 kr uten å tenke så mye på hva som var vanlig.   Dette skal være fra fem voksne personer og jeg lurer på hva som er vanlig for grupper.  Det må være mer enn 600 kr. som er vanlig for en tante.

 

God tante = fin gave kjip tante = kjip gave..

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (15 timer siden):

Blir så usikker. Er det gnient kanskje ? Vi er jo mange voksne som skal spise og drikke  

Overhodet ikke gnient med 3000 kroner i gave. Kos dere i konfirmasjonen! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

God tante = fin gave kjip tante = kjip gave..

Anonymkode: 584d6...924

Nå får du slutte med trolleriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir et dilemma.

Ifølge bibelen er det bra å gi penger, men det er dumt å motta (for mye) penger.

Rike folk sliter med å finne Gud. Jo fattigere en er jo mer religiøs blir en

Relgion er vanskelig å manøvrere til på en god måte i år 2022

Anonymkode: 770e0...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ifølge bibelen er det bra å gi penger, men det er dumt å motta (for mye) penger.

Konfirmanter er lite opptatt av siste ledd i det sitatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (8 timer siden):

Som følge av denne diskusjonen begynte jeg å google, og ser at enkelte i denne tråden foreslår beløp langt over det som er vanlig. Så om dere gir 3000, så er det mer enn nok. 

Ok, jeg synes vi må være litt generøse også. Jeg har nemlig sørget for at det kommer en gjest som ikke var invitert . Sønnen til samboeren min var ikke invitert. 

Jeg forsto at det ikke var vond vilje bak. De tenkte nok ikke på det iom at han bare har truffet konfirmanten noen få ganger. Jeg sendte så en melding til broren min og spurte om det var en forglemmelse. Fikk til svar at bare familie kom til middag, men at han kunne komme til kaffe . 

Siden det er broren min, tør jeg å si hva jeg mener , så skrev : Per er for oss like mye familie som Anne, Kari og Ola. Vi ser på oss selv som EN familie. Vi har vært sammen i 9 år nå. 

Da kom det kjapt en telefon gitt av broren min som var veldig flau og lei seg over ikke ha tenkt så langt, så sånn ble sønnen til samboer også invitert. 

Da bør vi gi en raus gave i hvert fall, når jeg hadde mast med en ekstra gjest  :)

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (7 timer siden):

Jeg foreslo 5000 kr uten å tenke så mye på hva som var vanlig.   Dette skal være fra fem voksne personer og jeg lurer på hva som er vanlig for grupper.  Det må være mer enn 600 kr. som er vanlig for en tante.

 

Når hele familier bes i en konfirmasjon, så forventes det ikke at hver og en skal bidra med store summer - særlig ikke unge studenter. Jeg tenker at det er Nickløs som er hovedgiveren og at de andre bidrar med noe i tillegg. Men forøvrig så er det jo litt en gjenganger hvordan man skal tenke om  hva som forventes av en enslig person vs. hva som forventes av par eller større familier. Forventes det at en tante med partner skal gi dobbelt så mye som en enslig tante osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (40 minutter siden):

Når hele familier bes i en konfirmasjon, så forventes det ikke at hver og en skal bidra med store summer - særlig ikke unge studenter. Jeg tenker at det er Nickløs som er hovedgiveren og at de andre bidrar med noe i tillegg. Men forøvrig så er det jo litt en gjenganger hvordan man skal tenke om  hva som forventes av en enslig person vs. hva som forventes av par eller større familier. Forventes det at en tante med partner skal gi dobbelt så mye som en enslig tante osv. 

Jeg har ingen sterke meninger om store eller små gaver, men jeg ville regne med større gave fra tante med partner enn enslig tante.  Det kommer likevel anpå hvor god råd tante har.  Hvis en tante gir 1000 kr. ville jeg tenkt 1500 fra tante med partner.

Når det er voksne kusiner og fetre så regner jeg med at de skal gi som voksne selv om de er studenter.  Men, som jeg har sagt, dette har jeg ikke sterke meninger om.  Dette kommer an på relasjoner som hvor godt man kjenner konfirmanten, hvor gode råd man har osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Ok, jeg synes vi må være litt generøse også. Jeg har nemlig sørget for at det kommer en gjest som ikke var invitert . Sønnen til samboeren min var ikke invitert. 

Jeg forsto at det ikke var vond vilje bak. De tenkte nok ikke på det iom at han bare har truffet konfirmanten noen få ganger. Jeg sendte så en melding til broren min og spurte om det var en forglemmelse. Fikk til svar at bare familie kom til middag, men at han kunne komme til kaffe . 

Siden det er broren min, tør jeg å si hva jeg mener , så skrev : Per er for oss like mye familie som Anne, Kari og Ola. Vi ser på oss selv som EN familie. Vi har vært sammen i 9 år nå. 

Da kom det kjapt en telefon gitt av broren min som var veldig flau og lei seg over ikke ha tenkt så langt, så sånn ble sønnen til samboer også invitert. 

Da bør vi gi en raus gave i hvert fall, når jeg hadde mast med en ekstra gjest  :)

 

Hehe... ser at det kan være greit å gi litt ekstra som følge av at du kuppet gjestelisten;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...