Gå til innhold

Hva er vanlig å gi I konfirmasjonsgave nå?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (45 minutter siden):

Jeg er også utdatert. Vi var i konfirmasjon for en stund siden og lurte litt på hva som er passe å gi. Vi har ganske god råd, men ønsket ikke å vise det ved å trumfe slekta. Vi endte på 1500, og skjønte først etterpå at det antakelig var minst av alle. Ikke lett det der...

Jeg var i barnedåp i vinter og ga bare 500, men jeg har uføretrygd og hadde 4 til som skulle døpes/ ha navnedag det neste året. Skulle gjerne iallefall ha gitt 1000, men det hadde jeg ikke økonomi til.  Jeg var nok også den som ga minst, og det er aldri morsomt. Nei, det er ikke lett...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gnient med 2500,-??? Jeg mener vi ga 2000,- til de nyligst konfirmerte onkelungene til mannen og det var virkelig ingen sure miner av den grunn. Dette har gått helt av skaftet, man skal gi det man har lyst og evne til og ikke det man tror man må. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (5 minutter siden):

Jeg var i barnedåp i vinter og ga bare 500, men jeg har uføretrygd og hadde 4 til som skulle døpes/ ha navnedag det neste året. Skulle gjerne iallefall ha gitt 1000, men det hadde jeg ikke økonomi til.  Jeg var nok også den som ga minst, og det er aldri morsomt. Nei, det er ikke lett...

 

Det skjønner jeg, men det er fremdeles viktigst at man kommer og deler dagen med familien og at man er klok nok til å avstemme str på gave i hht egen økonomi.

500 er en fin gave til en ny, liten verdensborger :) Å gi større en gave enn man har råd til fordi andre gir mer er rett og slett dumskap i mine øyne. Jeg tror ærlig talt de fleste tenker som meg om dette :) 

Ps. For over 30 år siden, da jeg ble 18, fikk jeg et gammelt kaffeservice av en av min fars fjerne slektninger. Han var mye hos oss, var veldig glade i oss ungene, men hadde ikke mye penger. Dette «finservicet» brukte han ikke selv, det var for fint, men håpet jeg kunne like det. Den dag i dag er det noe av det fineste jeg eier og har. For han den gang kostet gaven kr 0, for meg er den uerstattelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

Mini detalj, men tror jeg heller ville gitt kr 3000 eller 4000, 3500 virker så "kalkulert".

Snedig dette, 3500 virker noe «kalkulert», men i mitt hode er pussig nok 2500 et «rundt» tall. Lurer på om det er fordi 2500 er halvparten av 5000 som er halvparten av 10.000 :D Ja ja, mye dol kan få en til å fundere på 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Er 2500 (til hvert brudepar) veldig lite i denne sammenhengen også?  Begge tante"barna" er voksne, ferdig utdannet og i jobb, ikke studenter eller noe sånt. Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til dem,

Jeg syns 2500 høres passende ut her. Det at dere ikke har et nært forhold har betydning syns jeg (uten at det betyr at man kan differensiere mye mellom tantebarn og tantebarn heller ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Snedig dette, 3500 virker noe «kalkulert», men i mitt hode er pussig nok 2500 et «rundt» tall. Lurer på om det er fordi 2500 er halvparten av 5000 som er halvparten av 10.000 :D Ja ja, mye dol kan få en til å fundere på 😂

Samme, tenkte jeg - 2500 er mer rundt fordi det er et kvart titusen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har pleid å legge oss på 500 kr pr person i husstanden, og siden vi er 4 har det blitt 2000 kr til nieser og nevøer. Synes det er en bra gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det vanlige er å være generøs i gaver.. 2500-, er veldig lite. 

Anonymkode: 584d6...924

Det er det virkelig ikke!

Anonymkode: f6764...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var lite … kan knapt kjøpe en sølvskje

Anonymkode: 584d6...924

Ta deg en bolle.

Anonymkode: f6764...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 timer siden):

Gnient med 2500,-??? Jeg mener vi ga 2000,- til de nyligst konfirmerte onkelungene til mannen og det var virkelig ingen sure miner av den grunn. Dette har gått helt av skaftet, man skal gi det man har lyst og evne til og ikke det man tror man må. Enkelt og greit.

2000-, er meget lite

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi gir 5000 kr år pers

Anonymkode: 45108...660

Vi også. 

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ta deg en bolle.

Anonymkode: f6764...582

Du kan 2000-, er lommepenger per uke

Anonymkode: 584d6...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

2000-, er meget lite

Anonymkode: 584d6...924

Heldigvis er ikke våre onkel-/tantebarn så bortskjemte som du tydeligvis er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du kan 2000-, er lommepenger per uke

Anonymkode: 584d6...924

Særlig. Jeg har null tro på at det er gjengs for ungdom i dag å få 8000,- i mnd av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (21 timer siden):

Vi skal i konfirmasjon til ei jeg er tante til og hun ønsker seg penger. 

Det begynner å bli noen år siden sist jeg var i konfirmasjon, så jeg har ikke greie på priser lenger. 

Samboer og jeg skal ha med oss hver vår fattige student som vi tenkte vi også skal gi gave fra. Vi er dermed 4 voksne som skal spise og drikke. Hvor mye bør vi gi ? 

Jeg vet ikke hva som er vanlig og dette har også med familiebånd å gjøre.  Hvor mye har dere lyst å gi?  Hvor mye har dere råd til å gi?  Hvis dere har god råd og vil markere at dette er fra hele familien som består av fem voksne synes jeg at dere kan gi 5000 kr til en nær slektning, men noe mindre enn det er helt greit også.  Jeg er enig med dem som sier at 3500 føles noe kalkulated, selv om summen i og for seg er grei.  Dette har også med kultur i familien å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2000-, er meget lite

Anonymkode: 584d6...924

Enig. Jeg ble konfirmert for 15 år siden, og da var det vanlig at vi gav  minst 1000 kr til venner og venninner som konfirmerte seg i klassen min.

Er det tante og annen nær slekt ville jeg beregnet mye mer. Tantebarnet mitt skal konfirmere seg nå snart og jeg har lagt av 4000 til ham. 

Anonymkode: 3e582...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Er det flere konfirmanter her som gjør sitt for å påvirke nivået på gavene? 😅

Haha nå lo jeg høyt! Jeg har bare tenkt troll, men din tanke er mye morsommere, da gir jo det hele mening 😅🤣  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Jeg ble konfirmert for 15 år siden, og da var det vanlig at vi gav  minst 1000 kr til venner og venninner som konfirmerte seg i klassen min.

Er det tante og annen nær slekt ville jeg beregnet mye mer. Tantebarnet mitt skal konfirmere seg nå snart og jeg har lagt av 4000 til ham. 

Anonymkode: 3e582...97a

Hos oss var det ingen som ga gaver til venner og venninner ved konfirmasjonen, slike summer hadde uansett ikke vært aktuelt heller. Mine to var konfirmanter for 7 og 9 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...