Eva Sofie Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Hva tenker du? Er du hektet på det digitale dopet? Ens første tanke er å avvise det blankt, for det er det vi mennesker gjør ved fornektelsen av enhver avhengighet, uansett hvilket rusmiddel det er - røyk, alkohol, legale medisiner forskrevet av lege, narkotiske stoffer - for vi har jo kontroll over når vi vil bruke telefonen... Men har vi kontroll når kroppen viser et fysisk ubehag ved å være uten f.eks. telefon eller tilgang til internett i 4-6 timer eller i en ukes tid? Det beskrives i artikkelen at mange opplever de samme abstinenser som ved fysisk avhengighet av rusmidler - kroppen og hjernen vil ha mer for å bli mettet (belønnet) og stimulert. Dette er ikke ny viten. Det har vært kjent innen mobilbruk i minst 5-6 år, men det er blitt mer og mer bevissthet rundt eget forbruk. Mulig fordi det oppleves som en tidstyv i hverdagen som kan gå på bekostning av andre ting? Andre mener at vi trenger å koble av hjernen til unyttige saker, som å spille spill som ikke krever tankevirksomhet, som enkelte i Stortinget ble tatt for å gjøre for ett års tid siden... Jeg bare undrer om det har en reell nytteeffekt for oss mennesker? Hvordan er tanken på å skulle gjennomføre det for deg - fri fra skjerm og internett? Tre-fire dager eller to uker uten telefon og tilgang på internett? https://psykologisk.no/2022/08/det-digitale-dopet/ Jeg synes det er et snedig sammentreff, at innføringen av smarttelefoner, nettbrett og sosiale medier i stor skala er sammenfallende med økende grad av rapportering av psykisk uhelse blant særlig ungdom - og i sær unge jenter. Jeg støtter legens teori på at menneskeheten er med på et gigantisk sosialpsykologisk ekspriment vi ikke aner konsekvensene av. Ikke før om kanskje 30 eller 50 år og da vil vi se tilbake på det og, for å bruke en provoserende sammenligning, kanskje sammenligne det med "digital lobotomering", som i likhet på 1950-tallet, ble innført uten kritisk tilstedeværelse og med lite skepsis og forskning på området de 20 første årene. En så at det virket, at pasientene ble rolige, men en innså ikke de enorme skadene det påførte individet selv å koble fra frontallappen (bl.a. ansvarlig for følelser) fra resten av hjernen. Det er store forskjeller på hvordan man forholder seg til emnet i vesten sammenlignet med f.eks. i Asia. I Europa ser en på alle farene med overvåkning, men i Asia ser en på muligheten teknologien gir til å kontrollere og overvåke mennesker for samfunnets fordel. Les bare utkastet til ny etterretningslov i Norge, så ser man at PST har litt av de samme tendensene som går i den samme dreiningen der... Jeg kunne ha sagt mye, mye om dette, for dette er et emne som jeg synes er spennende. Menneske som bruker teknologi på godt og vondt. Men er det til det beste for oss når det fører til dårlig psykisk helse? Og innføring av nettbrett i skolen er jo et kapittel for seg som gjerne kunne ha fortjent en egen tråd... Anbefaler igjen, boken "Skjermslaver" av Bjørn Gabrielsen - en bok som setter virkelig tankene i sving, om en ønsker og er villig til å tenke annerledes og alternativt. Ikke bare følge mengdene... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/468136-det-digitale-dopet-mye-bruk-av-skjermer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Eva Sofie skrev (6 timer siden): Hvordan er tanken på å skulle gjennomføre det for deg - fri fra skjerm og internett? Tre-fire dager eller to uker uten telefon og tilgang på internett? Å være på et sted uten skjerm og nett i dager eller uker, går fint så lenge det er slik det er der. Altså f.eks. være på fjellet uten PC og telefon. Men jeg ville mislikt at bare jeg skulle være uten tilgang, mens de rundt meg fortsatt hadde det. Jeg er mest bekymret for måten teknologien brukes på, særlig at barn starter i svært ung alder. Jeg tror eksempelvis ikke det er bra å "leve livet" på sosiale medier: Dokumentere alt med bilder, oppsøke passiv underholdning på nett hver eneste gang man har et ledig øyeblikk, osv. Jeg har alltid vært lavtscorende på utseende og er veldig glad for at jeg ikke ble avfotografert konstant som barn. Vi leste om kjendiser i min tid også, men de plaget oss ikke med alt fra neglelakken sin til barnas matpakker på Instagram hvert 5. minutt. Jeg tror ikke menneskenes konsentrasjonsevne blir bedre av å vokse opp på denne måten. Jeg misliker også at slike medier og "feeds" overtar for seriøs journalistikk som har greie på kildekritikk, presseetikk og annet som inngår i faget. Det hjelper ikke å ha hele internett tilgjengelig i lomma hvis algoritmene sørger for at du bare tar til deg det som har med fotball å gjøre. Mht. psykisk helse tror jeg ikke man trenger være spesialist for å forstå at den ikke blir noe bedre av å se på andres vellykkethet absolutt hele tiden. I tillegg har vi "den motsatte grøfta" - at det er blitt "in" å slite med livet og selvdiagnostisere helt normale følelser. Særlig for ungdommer tror jeg dette er uheldig. Nei, du har ikke sosial angst selv om du har litt blandede følelser når du skal på en sammenkomst der du treffer mange ukjente. Det er normalt og naturlig for tenåringer å føle at man ikke passer inn, at man er skråsikker i det ene øyeblikket og usikker i det neste, at man ikke forstår verden det virker ganske gjensidig. Sånn er livet, du er ikke psykisk syk av den grunn, og mye av det vil gå over. Beklager avsporing og ja, jeg er en gammel røy. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/468136-det-digitale-dopet-mye-bruk-av-skjermer/#findComment-4108383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 25. august 2022 Forfatter Del Skrevet 25. august 2022 laban skrev (14 timer siden): Jeg er mest bekymret for måten teknologien brukes på, særlig at barn starter i svært ung alder. Jeg tror eksempelvis ikke det er bra å "leve livet" på sosiale medier: Dokumentere alt med bilder, oppsøke passiv underholdning på nett hver eneste gang man har et ledig øyeblikk, osv. Jeg kan ikke være mer enig med deg - i alt du skriver. I dag har jeg sett på et foredrag holdt av sosialantropologen Thomas Hyllan Eriksen, som er kjent for å fremme kritiske tanker og observasjoner, og han sa noe interessant: Det er i det øyeblikket vi kjeder oss at oppfinnsomheten oppstår. Og det skjer i mindre og mindre grad når vi nå kan dra frem telefonen i det vi får et ledig øyeblikk - den forlengede delen av hjernen/kroppen. Jeg har en venn, som lenket sammen alle bindersene på farens kontor en gang h*n var med på jobben og kjedet seg for 15 år siden, og noe slikt gjør sjelden barn i dag. Mange, unge og voksne, erfarer med undring at de mister t.o.m. evnen til å lese over lengre tid - man føler et behov for å sjekke telefonen. Det må i så fall arbeides aktivt mot. Jeg selv nyter å slå på Ikke forstyrr/Fokus-modus på telefonen, slik at jeg ikke forstyrres i tide og utide når det ikke passer meg, det være varsler, SMS eller anrop. laban skrev (14 timer siden): Jeg misliker også at slike medier og "feeds" overtar for seriøs journalistikk som har greie på kildekritikk, presseetikk og annet som inngår i faget. Det hjelper ikke å ha hele internett tilgjengelig i lomma hvis algoritmene sørger for at du bare tar til deg det som har med fotball å gjøre. Det ser en jo nå er problematisk - mange tenåringer er på TikTok. TikTok er Rusland-vennlige og det tenåringer får inn på sine skjermer er et helt annet bilde av krigen enn hva som presenteres i andre medier. Jeg har så vidt sett et par av videoene, og bare valget av glad teknomusikkk inntil krigshandlinger gjort fra russisk side sier meg at det er galskap... Der håper jeg at foreldrene og lærerne snakker med barna og ungdommene om hva de faktisk ser og hvorfor... Det at kvinner får andre svar enn menn i bruk av smartteknologi, synes jeg også er morsomt at blir løftet frem. Det er helt logisk, men vil kunne få enorme konsekvenser på samfunnsnivå om det ikke gjøres noe med nokså snart... laban skrev (14 timer siden): Nei, du har ikke sosial angst selv om du har litt blandede følelser når du skal på en sammenkomst der du treffer mange ukjente. Det er normalt og naturlig for tenåringer å føle at man ikke passer inn, at man er skråsikker i det ene øyeblikket og usikker i det neste, at man ikke forstår verden det virker ganske gjensidig. Sånn er livet, du er ikke psykisk syk av den grunn, og mye av det vil gå over. Enig der også. Er det litt derfor man ser en generell økning av ikke-reseptpliktige smertestillende som Paracet og Ibux øke særlig blant unge de siste årene? Ikke bare mot smerter, men mot stress, nervøsitet, eksamensangst m.m. - det man tror medisinen hjelper mot... Virkelig placebboeffekt. laban skrev (14 timer siden): Beklager avsporing og ja, jeg er en gammel røy. I så fall skal du være stålt av det, for røya har mye fornuftig å tilføre 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/468136-det-digitale-dopet-mye-bruk-av-skjermer/#findComment-4108560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 Eva Sofie skrev (11 minutter siden): Jeg kan ikke være mer enig med deg - i alt du skriver. I dag har jeg sett på et foredrag holdt av sosialantropologen Thomas Hyllan Eriksen, som er kjent for å fremme kritiske tanker og observasjoner, og han sa noe interessant: Det er i det øyeblikket vi kjeder oss at oppfinnsomheten oppstår. Og det skjer i mindre og mindre grad når vi nå kan dra frem telefonen i det vi får et ledig øyeblikk - den forlengede delen av hjernen/kroppen. Jeg har en venn, som lenket sammen alle bindersene på farens kontor en gang h*n var med på jobben og kjedet seg for 15 år siden, og noe slikt gjør sjelden barn i dag. Mange, unge og voksne, erfarer med undring at de mister t.o.m. evnen til å lese over lengre tid - man føler et behov for å sjekke telefonen. Det må i så fall arbeides aktivt mot. Jeg selv nyter å slå på Ikke forstyrr/Fokus-modus på telefonen, slik at jeg ikke forstyrres i tide og utide når det ikke passer meg, det være varsler, SMS eller anrop. Det ser en jo nå er problematisk - mange tenåringer er på TikTok. TikTok er Rusland-vennlige og det tenåringer får inn på sine skjermer er et helt annet bilde av krigen enn hva som presenteres i andre medier. Jeg har så vidt sett et par av videoene, og bare valget av glad teknomusikkk inntil krigshandlinger gjort fra russisk side sier meg at det er galskap... Der håper jeg at foreldrene og lærerne snakker med barna og ungdommene om hva de faktisk ser og hvorfor... Det at kvinner får andre svar enn menn i bruk av smartteknologi, synes jeg også er morsomt at blir løftet frem. Det er helt logisk, men vil kunne få enorme konsekvenser på samfunnsnivå om det ikke gjøres noe med nokså snart... Enig der også. Er det litt derfor man ser en generell økning av ikke-reseptpliktige smertestillende som Paracet og Ibux øke særlig blant unge de siste årene? Ikke bare mot smerter, men mot stress, nervøsitet, eksamensangst m.m. - det man tror medisinen hjelper mot... Virkelig placebboeffekt. I så fall skal du være stålt av det, for røya har mye fornuftig å tilføre Hvorfor må du skrive så komplisert? Er ikke smart nok til og forstå det du skriver. Anonymkode: fcfc1...eec 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/468136-det-digitale-dopet-mye-bruk-av-skjermer/#findComment-4108564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 25. august 2022 Forfatter Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor må du skrive så komplisert? Er ikke smart nok til og forstå det du skriver. Anonymkode: fcfc1...eec Jeg beklager at jeg har et komplisert språk. Jeg jobber stadig med å få det mindre formelt, men i likhet med at det var en prosess å lære å skrive slik, tar det tid å lære seg av med det. Tekster jeg skrev i 3. klasse på videregående ser ut som om de er skrevet av noen advokatmennesker tilbake på starten av 1900-tallet. Men takk for at du gjør meg oppmerksom på det, og om du vil jeg skal forsøke å forklare noe om igjen som du særlig er interessert i, så gjør gjerne det. Jeg ser ikke på spørsmål som tegn på at noen er dumme, men tvert imot at noen ønsker å forstå. Det å skrive slik at folk forstår det, er faktisk kommet inn i Språkloven. Om du nå får et brev fra det offentlige, helsevesenet, kommunen, NAV e.l. og det er vanskelig å forstå innholdet og formuleringene, kan du med loven i hånden klage på et uklart språk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/468136-det-digitale-dopet-mye-bruk-av-skjermer/#findComment-4108573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.