Gå til innhold

Akseptabelt greit å låne en sovetablett av noen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

??

Anonymkode: 517fb...650

Nei. Jeg antar du snakker om reseptbelagt medikamenter her og de skal aldri deles med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

??

Anonymkode: 517fb...650

Nei. Enkelt og greit (Regner også med at du spør om reseptbelagte medisiner.)

Synes det er litt dårlig gjort å spørre andre om å få reseptbelagte medisiner. Det kan sette en venn i en litt kinkig situasjon. Rett og slett fordi det ikke er lov og hva hvis en får noe som en blir dårlig av? Eller noe som krasjer med andre medisiner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person kan ha en medisinsk tilstand som gjør at han eller hun ikke skal ha slike preparater. Et vanlig eksempel, og som personen selv ofte ikke er klar over, er ubehandlet søvnapné. Noen medisiner inneholder laktose eller glukose og kan skape vansker for mennesker som er svært sensitive for dette. Dette er noe lege og pasient har oversikt over sammen - ikke om du gir det til en venn.

Jeg skal medgi at jeg har selv gitt min samboer en halv tablett av sovemedisin én gang under svært spesielle omstendigheter, der alternativet hadde blitt at han ikke kom seg på jobb neste dag fordi han ikke klarte å falle til ro pga. fortidens spøkelser. Jeg finkjemmet da Felleskatalogen for forsiktighetsregler og søkte opp ekstra samt at jeg holdt meg selv våken for å kunne se inn til ham noen ganger i løpet av natten. Han er godt behandlet for sin søvnapné, men jeg visste at det var det eneste kritiske. Vi har snakket om i ettertid at han kan snakke med legen om å få forskrevet egne sovemedisiner. Selv var jeg lite komfortabel med situasjonen, men jeg tenker det var nødvendig i situasjonen der og da og jeg gjorde det så forsvarlig jeg kunne og med laveste dose.

Jeg har aldri gitt av mine andre medisiner til ham, f.eks. sterke smertestillende. Det er utenkelig. Da oppsøker man selv lege ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...