Gå til innhold

Vondt kne, artrose


emilie321

Anbefalte innlegg

For ca 15 år siden hadde jeg en menisk operasjon og etter operasjonen sa legen at kneet var veldig slitt. Han håpet jeg greide meg i 6-7 år før jeg måtte ha protese. Nå har det gått 15 år og kneet har blitt vondt de siste månedene. Sitter jeg en stund, så greier jeg nesten ikke tråkke på beinet når jeg reiser meg, men det blir bedre etter å ha gått litt. Blir også veldig stiv. Samtidig så har jeg begynt å få smerter på natta hvis jeg har gått mer enn vanlig.  Ser også at terskelen for å få smerter synker. Samtidig er jeg altfor tung og jeg greier ikke å gå ned i vekt. Så jeg er redd jeg ikke vil få noe operasjon pga vekta. Prøver å skjerpe meg, men akkurat nå så greier jeg ingenting.   Er fortvilet over dette.  Tror nok jeg må ned minst 15 kg før det kan bli noe operasjon. Med den farta smertene har kommet de siste månedene, så har jeg ikke så lang tid på meg på å gå ned.  Dette burde vært motivasjon nok, samtidig så greier jeg bare noen dager før det går gæli. Sliter med mer angst, uro og depresjon for tiden, så håper at når det blir bedre, så greier jeg også å skjerpe meg mer ang maten. Synes jeg prøver på alle fronter nå, men alt bli liksom bare rør. Er sliten og akkurat nå føler jeg at jeg ikke orker å kjempe mer, men må jo bare. Hvis noen har noen råd, så taes det imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (15 minutter siden):

Er sliten og akkurat nå føler jeg at jeg ikke orker å kjempe mer, men må jo bare. Hvis noen har noen råd, så taes det imot med takk.

Har du vurdert å prøve lavkarbo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Har du vurdert å prøve lavkarbo? 

Har prøvd lavkarbo tidligere og det fungerte ikke for meg, men jeg prøver å kutte ned på karbohydrater.  Pleier å begynne dagen med 1/2 boks cottage cheese med litt syltetøy oppi. Har også halvert størrelsen på brødskivene og har feks ost og skinke på hver skive. Prøver også å spise egg ganske ofte. Er i perioder flink til å spise makrell I tomat, men det går i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (42 minutter siden):

For ca 15 år siden hadde jeg en menisk operasjon og etter operasjonen sa legen at kneet var veldig slitt. Han håpet jeg greide meg i 6-7 år før jeg måtte ha protese. Nå har det gått 15 år og kneet har blitt vondt de siste månedene. Sitter jeg en stund, så greier jeg nesten ikke tråkke på beinet når jeg reiser meg, men det blir bedre etter å ha gått litt. Blir også veldig stiv. Samtidig så har jeg begynt å få smerter på natta hvis jeg har gått mer enn vanlig.  Ser også at terskelen for å få smerter synker. Samtidig er jeg altfor tung og jeg greier ikke å gå ned i vekt. Så jeg er redd jeg ikke vil få noe operasjon pga vekta. Prøver å skjerpe meg, men akkurat nå så greier jeg ingenting.   Er fortvilet over dette.  Tror nok jeg må ned minst 15 kg før det kan bli noe operasjon. Med den farta smertene har kommet de siste månedene, så har jeg ikke så lang tid på meg på å gå ned.  Dette burde vært motivasjon nok, samtidig så greier jeg bare noen dager før det går gæli. Sliter med mer angst, uro og depresjon for tiden, så håper at når det blir bedre, så greier jeg også å skjerpe meg mer ang maten. Synes jeg prøver på alle fronter nå, men alt bli liksom bare rør. Er sliten og akkurat nå føler jeg at jeg ikke orker å kjempe mer, men må jo bare. Hvis noen har noen råd, så taes det imot med takk.

Jeg lurer på om du kunne hatt nytte av et 3-4-ukers opphold på et opptreningssenter.  Hvis du er interessert, så kan fastlegen henvise.  Inntil videre, så bør du kanskje prioritere å komme deg i basseng. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om du kunne hatt nytte av et 3-4-ukers opphold på et opptreningssenter.  Hvis du er interessert, så kan fastlegen henvise. 

Ja, kanskje det hadde vært noe. Det har jeg ikke tenkt på en gang. Prøver å øke aktivitetsnivået, det kan jo hjelpe både på matinntaket, uroen og depresjonen. Er så tung helt fram til ettermiddagen, må ta meg isammen for det jeg skal gjøre. Er heldigvis bedre på ettermiddagen/kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Ja, kanskje det hadde vært noe. Det har jeg ikke tenkt på en gang. Prøver å øke aktivitetsnivået, det kan jo hjelpe både på matinntaket, uroen og depresjonen. Er så tung helt fram til ettermiddagen, må ta meg isammen for det jeg skal gjøre. Er heldigvis bedre på ettermiddagen/kveld. 

Du vil kunne få ordentlig drahjelp på flere måter gjennom et slikt opphold. Du får trent godt, både styrke og utholdenhet, tilpasset dine behov. Du får god struktur på dagene, faste rammer og som regel også ganske hyggelig medpasienter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (1 minutt siden):

Du vil kunne få ordentlig drahjelp på flere måter gjennom et slikt opphold. Du får trent godt, både styrke og utholdenhet, tilpasset dine behov. Du får god struktur på dagene, faste rammer og som regel også ganske hyggelig medpasienter. 

Det hørtes fint ut. Jeg liker jo å trene, bare jeg kommer igang. Spesielt godt liker jeg hvordan jeg pleier å føle meg etter en treningsøkt. Spesielt når jeg er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Det hørtes fint ut. Jeg liker jo å trene, bare jeg kommer igang. Spesielt godt liker jeg hvordan jeg pleier å føle meg etter en treningsøkt. Spesielt når jeg er lettere.

Be fastlegen henvise deg. Hvis du har kontakt med en sykehusspesialist (men det har du vel kanskje ikke rukket ennå?), så kan de henvise direkte - hele prosessen med å få plass går lettere dersom du henvises fra sykehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 minutter siden):

Be fastlegen henvise deg. Hvis du har kontakt med en sykehusspesialist (men det har du vel kanskje ikke rukket ennå?), så kan de henvise direkte - hele prosessen med å få plass går lettere dersom du henvises fra sykehus. 

Takk for tips. Nei, har ikke rukket å komme til noen vurdering av spesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv kapsler med gurkemeie, ingefær og pepper som smertestillende.  Jeg har tidligere kjøpt på Protein.no, men du får denne også på helsekost.  Ellers så har jeg sett anbefalinger på CBD-olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (6 timer siden):

Prøv kapsler med gurkemeie, ingefær og pepper som smertestillende.  Jeg har tidligere kjøpt på Protein.no, men du får denne også på helsekost.  Ellers så har jeg sett anbefalinger på CBD-olje.

Takk for tips. Skader jo ikke å prøve.  Hva er CBD- olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Takk for tips. Skader jo ikke å prøve.  Hva er CBD- olje?

Hamp olje eller cannabisolje.  I Norge får man kjøpt bare olje uten THC så man blir ikke ruset.  Jeg har ikke hatt noen glede av CBD, og anbefaler heller gurkemeie-kapsler.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (6 minutter siden):

Hamp olje eller cannabisolje.  I Norge får man kjøpt bare olje uten THC så man blir ikke ruset.  Jeg har ikke hatt noen glede av CBD, og anbefaler heller 

Takk for oppklaringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Er litt fortvilet nå. Kneet blir bare verre og verre. Begynner nå å få problemer å gå litt lengre distanser. Prøver å være så aktiv som mulig, men det har gjort til at jeg må ty mer og mer til smertestillende. Har legetime ang dette neste uke og da regner jeg med at jeg blir sendt på røntgen.  Så får jeg ta det derfra. Men er redd jeg kommer til å gå lenge slik og merker at jeg blir sliten av å ha disse smertene. Tror kanskje jeg burde prøve fysioterapi, men vet ikke om det er noe vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...