Gå til innhold

Virker Melatonin?


erik123

Anbefalte innlegg

Jeg har store søvnproblemer og har gått på Zopiclone i nesten to år, fått beskjed om å trappe ned, noe jeg holder på med. Jeg har blitt anbefalt Melatonin, men virker det på søvnproblemer. Jeg er litt skeptisk når det er reseptfritt. Det er særlig innsoving som er det store problemet for ,meg. Har det virket så hadde jeg blitt veldig glad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er egentlig tre medikamentgrupper du kan velge mellom for søvn.

1. Benzo og benzolignende medisiner (Zopiklon er et benzolignende preparat). Disse er effektive men vanedannende.

2. Antihistaminer, enten rene antihistaminer (Vallergan, Phenergan, Zonat) eller antidepressiver med søvneffekt (de fleste trisykliske og tetrasykliske AD), eller antipsykotika med søvneffekt (Truxal, Nozinan, Seroquel, m.flere). Disse er ikke vanedannende men har ikke alltid den angstdempende effekten som benzo har. 

3. Melatonin. Har nå blitt reseptfritt i små doser og regnes da som et kosttilskudd. 

Av disse ville jeg valgt gruppe 2 som søvnhjelp hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (19 minutter siden):

Hei.

Det er egentlig tre medikamentgrupper du kan velge mellom for søvn.

1. Benzo og benzolignende medisiner (Zopiklon er et benzolignende preparat). Disse er effektive men vanedannende.

2. Antihistaminer, enten rene antihistaminer (Vallergan, Phenergan, Zonat) eller antidepressiver med søvneffekt (de fleste trisykliske og tetrasykliske AD), eller antipsykotika med søvneffekt (Truxal, Nozinan, Seroquel, m.flere). Disse er ikke vanedannende men har ikke alltid den angstdempende effekten som benzo har. 

3. Melatonin. Har nå blitt reseptfritt i små doser og regnes da som et kosttilskudd. 

Av disse ville jeg valgt gruppe 2 som søvnhjelp hvis jeg var deg.

Jeg har brukt Truxal i mange år, bruker nå 100 mg. Men får ikke sove noe særlig av det. Vil ikke ta høyere dose.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (34 minutter siden):

Jeg har brukt Truxal i mange år, bruker nå 100 mg. Men får ikke sove noe særlig av det. Vil ikke ta høyere dose.  

Det er problemet. Med slike medisiner (NB: For søvn) er det avgjørende at man innimellom (f.eks hver tredje uke) tar en pause på 3-4 dager. Da kan man evt bruke Zopiklon da disse ikke har krysstoleranse mot hverandre. Etter det er virkningen fin igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (12 timer siden):

Det er problemet. Med slike medisiner (NB: For søvn) er det avgjørende at man innimellom (f.eks hver tredje uke) tar en pause på 3-4 dager. Da kan man evt bruke Zopiklon da disse ikke har krysstoleranse mot hverandre. Etter det er virkningen fin igjen

jeg trodde det gjaldt fortrinnsvis for histaminene, men det gjelder altså truxal og kanskje seroquel også da?

Anonymkode: f1ff2...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
erik123 skrev (På 11.9.2022 den 19.04):

Jeg har store søvnproblemer og har gått på Zopiclone i nesten to år, fått beskjed om å trappe ned, noe jeg holder på med. Jeg har blitt anbefalt Melatonin, men virker det på søvnproblemer. Jeg er litt skeptisk når det er reseptfritt. Det er særlig innsoving som er det store problemet for ,meg. Har det virket så hadde jeg blitt veldig glad. 

Det er jo bare å prøve. Reseptfrie nå, men for litt siden på registreringsfritak. Høyere styrke da.

Har prøvd.  Trøtt/tung på en ubehagelig måte. Og kvalm.  Men vet mange det funker for også.

Anonymkode: 47762...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Har prøvd det. Det virker. Innsovning altså. Jeg tok for mye et par ganger, det anbefaler jeg altså IKKE da jeg fikk litt følelsen av å være fyllesyk dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel like godt spise nonstop, virker like bra! Intet av slik helsekost virker. Da må du ha en enorm tru på dette, noe de fleste ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...