Gå til innhold

Filosofidebatt. Klimaendringer vs andre kriminelle handlinger

Anbefalte innlegg

Mitt filosofiske spørsmål er, hvorfor er det greit å f.eks forurense og slippe ut store mengder co2 ved å f.eks fly på ferie eller kjøre bil langt til jobben, mens det ikke er greit å rane folk på gata.

Slik jeg ser det er dette identiske situasjoner rent moralskt, din flytur fører til flom og materielle og psykiske skader på andre siden av kloden, på samme måte som å rane en person på gata fører til materielle og psykiske skader. Eneste forskjellen er at i den ene er ofrene mer synlig mens i den andre er ofrene vanskeligere å se, men nå til dags har vi internett og ser ofrene for global oppvarming på TVen hele tiden så uvitenhet forsvinner som bortforklaring. Vi VET at vi skader andre, men vi fortsetter uansett fordi det er til vår glede og berikelse.

Det jeg søker er, noen som kan forsvare det ståstedet moralskt.

Renger med at det er folk som flyr her, så dere har sikkert gode for(svar) for deres valg om å berike dere selv selv om det skader andre (som er eksakt det ranere gjør..) og hvorfor dere er moralskt på høyere grunn enn ranerne, som dere sikkert mener er slemme folk.

Anonymkode: af7c7...f0d

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den eneste mulige konklusjonen er at folk egentlig ikke tror at forurensning og co2-utslipp fra bil og fly skader miljøet.

Anonymkode: bacfb...54e

I gamle dager kunne de nok det, men nå til dags vet vel alle hvordan ståa er.

Får håpe noen forurensere ser tråden og forklarer seg :) 

UtakknemligDiva

Hva er dere redde for? At vi skal bli utryddet? Gjør det noe? Og hvorfor skal vi måtte være hjemme og kjede oss? Hvorfor fikk vi intelligens til å utvikle mulighet for reise, smartphone, Internett osv hvis vi ikke skal benytte oss av det? 
Forurenser du ingenting? Har du smartphone? Da har du bidratt, like mye som enhver som sitter på et fly av og til gjør. 
Er du stor og kunne vært mindre? Jo mindre du er, jo mindre klær kreves, jo mer bidrar du til at snittet på størrelsen vår går ned. Jo mindre stoff vil trenges til klær. Spis mindre, bruk mindre stoff. 

Jeg er av de som flyr. Men til «gjengjeld» kjøper jeg ikke ny mobil før den gamle er ødelagt. Jeg har ikke shopping som hobby, kjøper når ting har blitt så slitt at det er direkte stygt/hullete/mistet elastisitet. Bruker ikke sminke. Kjører kollektivtrafikk. Holder meg smal(fra naturens side heldigvis), farger ikke håret, dusjer bare i kaldt vann.

Endret av 90tallsbarn
90tallsbarn skrev (13 minutter siden):

Da har du bidratt, like mye som enhver som sitter på et fly av og til gjør.

Hehe du gikk fort på offensiven, et godt angrep er det beste forsvar kanskje. 🤔

Poenget var mer å belyse, er det virkelig en så stor forskjell på "oss gode" som ikke raner folk på gata, og folk som raner folk på gata? Raneren gjør det som han mener er best for han, som jo er det samme alle andre gjør også. 

Kanskje vi alle er onde, men vi peker ut ranerne som de "onde" så vi slipper å måtte analysere oss selv og all ondskapen vi selv er skyldig i?

90tallsbarn skrev (16 minutter siden):

Hva er dere redde for? At vi skal bli utryddet? 

Personlig bryr jeg meg lite om dette spesifikt, men prinsippet bak får meg til å tenke litt...

Summen av vårt co2 utslipp fører til betydelige skader for folk rundt om på kloden som vil måtte flytte fra sine boområder f.eks, uten å nødvendigvis ha et sted å flytte til... Det er egentlig verre en noen ran.

Noe å tenke over 🤔

Nei jeg har ikke noen enkel løsning.

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget var mer å belyse, er det virkelig en så stor forskjell på "oss gode" som ikke raner folk på gata, og folk som raner folk på gata? Raneren gjør det som han mener er best for han, som jo er det samme alle andre gjør også. 

Kanskje vi alle er onde, men vi peker ut ranerne som de "onde" så vi slipper å måtte analysere oss selv og all ondskapen vi selv er skyldig i?

Personlig bryr jeg meg lite om dette spesifikt, men prinsippet bak får meg til å tenke litt...

Summen av vårt co2 utslipp fører til betydelige skader for folk rundt om på kloden som vil måtte flytte fra sine boområder f.eks, uten å nødvendigvis ha et sted å flytte til... Det er egentlig verre en noen ran.

Noe å tenke over 🤔

Ranere tar jo noe fra noen. Se for deg at vi alle bare kunne gå og ta det vi ville. 

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noe å tenke over 🤔

Hvilke mennesker sikter du til da? Mener du at disse ikke gjør noe? Voldtekter, videreføring av seg selv.. 

90tallsbarn skrev (6 minutter siden):

Ranere tar jo noe fra noen. Se for deg at vi alle bare kunne gå og ta det vi ville. 

Altså ja jeg er enig i at raning er ille, fordi det skader folk, problemet er det gjør co2 utslipp også, der er dilemmaet !

90tallsbarn skrev (7 minutter siden):

Hvilke mennesker sikter du til da?

https://snl.no/klimaflyktning

Ja, altså det finnes slemme folk over alt på kloden, men ser ikke at det er noen unnskyldning for å være slem mot dem. De har ikke gjort DEG noe, så for deg å slippe ut co2 og ødelegge for dem er jo ikke rett :) 

Jeg lever under fattigdomsgrensen så høyt forbruk, flyreiser, nye klær og mobiler er ikke noe jeg kan ta meg råd til. Ikke bryr jeg meg nevneverdig om de som har høyt forbruk eller forurenser mye via fly uansett. La folk som har råd til det leve og kjøpe det de vil.

Anonymkode: 7e741...b1e

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Altså ja jeg er enig i at raning er ille, fordi det skader folk, problemet er det gjør co2 utslipp også, der er dilemmaet !

https://snl.no/klimaflyktning

Ja, altså det finnes slemme folk over alt på kloden, men ser ikke at det er noen unnskyldning for å være slem mot dem. De har ikke gjort DEG noe, så for deg å slippe ut co2 og ødelegge for dem er jo ikke rett :) 

Men hvordan kan jeg skade mer enn de som gjør business av fly?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I gamle dager kunne de nok det, men nå til dags vet vel alle hvordan ståa er.

Får håpe noen forurensere ser tråden og forklarer seg :) 

Det betyr at folk egentlig ikke bryr seg da? De later som om de bryr seg utad, men gir i praksis faen, for en, eller to, langturer til varmere strøk i året, samt noen langweekendturer til europeiske storbyer, såpass må man unne seg, og det er klart man må ha bil så man kan kjøre til butikken og treningssenteret. Noe sånt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke bryr jeg meg nevneverdig om de som har høyt forbruk eller forurenser mye via fly uansett. La folk som har råd til det leve og kjøpe det de vil.

Hvorfor mener du, det er greit, å skade andre ved å slippe ut co2, men ikke greit å skade folk ved å rane dem ? Hva er forskjellen ?

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Men hvordan kan jeg skade mer enn de som gjør business av fly?

Hææ? Det er som å si det er greit å rane 1 person, fordi noen andre raner 100 personer, så du er ingenting i forhold. Du er mye bedre.

Altså, du er sikkert bedre enn de fleste, men det er ikke spørsmålet, er det bra/greit er spørsmålet :) 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det betyr at folk egentlig ikke bryr seg da? 

Ja, sånn er det nok. Men merkelig at de ikke bare innrømmer det anonymt online. Hva er folk redd for lizzom. Jaja.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor mener du, det er greit, å skade andre ved å slippe ut co2, men ikke greit å skade folk ved å rane dem ? Hva er forskjellen ?

Hææ? Det er som å si det er greit å rane 1 person, fordi noen andre raner 100 personer, så du er ingenting i forhold. Du er mye bedre.

Altså, du er sikkert bedre enn de fleste, men det er ikke spørsmålet, er det bra/greit er spørsmålet :) 

Ja, sånn er det nok. Men merkelig at de ikke bare innrømmer det anonymt online. Hva er folk redd for lizzom. Jaja.

Du skal bare rane så mange mennesker som du orker for min del.

Annonse

Jeg har ikke noe annet svar enn at det i prinsippet kan være like ille.

Hva med å gi barna usunn mat og dårlige vaner? Da vil de kanskje dø litt for tidlig om 50 år. Eller ikke. Selv en liten statistisk sammenheng gir fort enorme tall / mange "drepte". Er det drap?

Jeg er redd for å gå den veien fordi man forventer for mye av folk og sammenligner med et utopia som vi ikke vet noe om. F.eks hva er de langsiktige konsekvensene av en verden hvor folk ikke kan fly eller kjøre bil? Kan det bremse utviklingen i fattige land? Er det garantert at det blir færre drepte i flom av det? Tross alt har utvikling gjort at langt færre dør i katastrofer enn før.

Jeg ser ikke at det er noen bra praktisk vei fremover å straffe flyturer eller mangel på familie-skiturer som om det var drap, selv om noen kan dø av det langt frem i tid.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...