Gå til innhold

Tausheten i Norge rundt den barbariske hijabtvangen i Iran er motbydelig, skriver Mina Bai etter drapet på Mahsa Amini

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-er-sint-og-frustrert-og-har-fatt-nok/o/5-95-657669

I helgen ble den 22-årige iranske kvinnen Mahsa Amini drept etter å ha blitt arrestert av det såkalte moralpolitiet for å ha hatt på hijaben på feil måte. 

Hvorfor er ikke utenriksminister Anniken Huitfeldt på banen, og fordømmer drap på en uskyldig kvinne som ble offer for volden til moral- og klær politiet i den islamske staten Iran?

Hvor er alle George Floyd-kommentatorer som dag inn, dag ut, skrev om hans grusomme drap og politivolden? Hvorfor er iranske kvinner mindre verdt enn å få samme oppmerksomhet og fokus?

Hvorfor er ikke hun på banen som kvinne, som feminist og som AP-medlem, og fordømmer det grusomme drapet på en uskyldig kvinne i Iran som kun var på tur i hovedstaden.

Hvorfor tør ikke norske politikere (bortsett fra stortingspresidenten), og landets feminister spesielt, ta tak i dette? Hvorfor er de så tause? Jeg tror vi alle vet svaret.

Kjør debatt!

Anonymkode: c72d6...e8b

Fortsetter under...

I USA gir det mening at det bar protester mot George Floyd, for det var deres samfunn. Det fikk overdrevent mye oppmerksomhet i Norge. Hvis norsk politi er like ille burde vi klare å finne egne saker.

Rettelse: Det er faktisk en aksjon i Trondheim for å minnes drapet på Obiora i 2006. Han døde av et "halsgrep" i slagsmål med politiet.  De er i alle fall på ballen. Det er relevant å diskutere i Norge.

Jeg synes det er svakt av kvinnebevegelsen å ikke reagere mer, selv om det finnes noen paroler bak i 8. mars toget. Det er voldsom mobilisering for helt ubetydelige saker som tvillingabort. Da er de på trygg grunn.

Jeg fortår hvorfor: Det er ubehagelig å formidle samme budskap som SIAN. Det er kanskje en tanke om at kampen bør føres av muslimske kvinner.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...