Gå til innhold

Hvor lang tid tar denne krisen?

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tror dere denne kriseperioden vi er inne i nå, kommer til å ta?  Kommer de neste ti årene til å være nedgangstider, eller vil det rette seg om et par år?

Krigen i Ukraina kan bli langvarig.  Hva med strømmangel og høye renter?

Jeg går mot alderdommen, og håper den blir fredelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/468676-hvor-lang-tid-tar-denne-krisen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste et eller annet sted at renta kom til å gå litt ned igjen allerede til neste år, men så ustabilt som det er i Europa nå, tror jeg man skal være forsiktig med å spå noe som helst. Rentene er jo egentlig ikke høye. Da jeg kjøpte bolig, var renta oppe i 7%. Strømprisene derimot, er ren galskap. Jeg er redd det kommer til å vare en god stund, men ser vel mer for meg 2-4 år enn 10. Med det sagt, jeg har ikke peiling på annen økonomi enn min egen. 

Trine skrev (4 timer siden):

Jeg leste et eller annet sted at renta kom til å gå litt ned igjen allerede til neste år, men så ustabilt som det er i Europa nå, tror jeg man skal være forsiktig med å spå noe som helst. Rentene er jo egentlig ikke høye. Da jeg kjøpte bolig, var renta oppe i 7%. Strømprisene derimot, er ren galskap. Jeg er redd det kommer til å vare en god stund, men ser vel mer for meg 2-4 år enn 10. Med det sagt, jeg har ikke peiling på annen økonomi enn min egen. 

Jeg er enig med deg i at det blir 2 - 4 år heller enn 10, men rentene blir nok ikke så lave som de har vært den siste tida, på en lang stund.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke helt hvorfor folk klager så på dyr strøm når staten subsidier det aller meste?

Anonymkode: 3f6bf...f27

Når strømmen var på det høyeste leste jeg på nett at en dusj kostet ca 40kr til tross for strømstøtte. Om dette er tilfelle eller ikke vet ikke jeg. 

Anonymkode: e6ec5...dbc

Det er umulig å si.

Det tar så lang tid som det tar å øke alternativ kraftproduksjon og erstatte russisk gass i Europa. Den utgjør 10% av energiforbruket. I Europa blir det nok full guffe på utbygging av sol, vind og kjernekraft. I tillegg vil man la være å stenge ned ting som var planlagt å stenges ned.

Jeg tipper vi er inne i en slags ny normal om et par år.

Angående børsen:

I Japan var Nikkei - børsindeks høyere i 1990 enn i 2020. Altså 30 år med netto nedgang:

https://www.macrotrends.net/2593/nikkei-225-index-historical-chart-data

Det finnes pessimister som tror at vi kan ha 10-15 år uten vekst, etter 25 år med veldig høy vekst. Jeg tror ikke det, men det finnes ingen garanti.

Annonse

Savannah skrev (15 timer siden):

Jeg er enig med deg i at det blir 2 - 4 år heller enn 10, men rentene blir nok ikke så lave som de har vært den siste tida, på en lang stund.

Nei, nå har jo renta vært kunstig lav, så det kan vi ikke regne med at skjer igjen på veldig lenge. Muligens aldri (så lenge vi lever ihvertfall).

Trine skrev (1 time siden):

Nei, nå har jo renta vært kunstig lav, så det kan vi ikke regne med at skjer igjen på veldig lenge. Muligens aldri (så lenge vi lever ihvertfall).

Jeg har også lest et sted at renteøkningene kommer til å snu allerede til neste år.  Jeg håper at jeg kommer til å leve ca. 20 år til så det er ikke godt å vite hva som skjer i den tiden;)

Savannah skrev (På 28.9.2022 den 14.20):

Hvor lang tid tror dere denne kriseperioden vi er inne i nå, kommer til å ta?  Kommer de neste ti årene til å være nedgangstider, eller vil det rette seg om et par år?

Krigen i Ukraina kan bli langvarig.  Hva med strømmangel og høye renter?

Jeg går mot alderdommen, og håper den blir fredelig.

Det er jo ingen som vet, personlig tviler jeg på at russerne vil gi seg. Og EU prøver fortsatt å redde jordkloden fra global oppvarming (som er umulig). Så jeg tipper det blir lengre nedtur. Kanskje uendelig lang 

Men får håpe jeg tar feil :P 

Anonymkode: 4a93b...dae

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er jo ingen som vet, personlig tviler jeg på at russerne vil gi seg. Og EU prøver fortsatt å redde jordkloden fra global oppvarming (som er umulig). Så jeg tipper det blir lengre nedtur. Kanskje uendelig lang 

Men får håpe jeg tar feil :P 

Anonymkode: 4a93b...dae

Jeg tenker lærdommen for EU blir å gjøre seg mindre avhengig av å importere olje og gass. Forsyningen fra Norge kan også plutselig bli slått ut.

Det blir nok satt fart på utbygging av fornybar og kjernekraft nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...