Gå til innhold

Hva bakte du sist?

Anbefalte innlegg

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Ja, det går en del brød med 3 unger (inkl en tenåring som har mange treninger i uka). Jeg spiser egentlig mest knekkebrød, og foretrekker nybakt brød fremfor daggammelt hjemmebakt. Synes det blir fortere tørt enn butikkbrød? Det er sikkert et «godt tegn» mtp innhold, men i praksis litt kjipt. Tips til oppbevaring? 🤔

Jeg abonnerer på Brød og Korn sitt nyhetsbrev og der var akkurat dette et tips de delte der for en halv ukes tid siden. Der får man også litt tips på hvordan bruke opp daggammelt brød.

Men siden det går mye brød, er nok tipset om å enten la brødet stå med snittflaten ned (om du ønsker sprø skårpe) eller inni en pose) om du ønsker myk skårpe) ifølge Brød og Korn. Førstnevnte har jeg ikke prøvd. Her i huset bruker vi nedfrysningsmetoden med mellomleggspapir mellom. Jeg ønsker å komme tilbake til hjemmebakt brød igjen - jeg har gjort det i ca. 10 år.

https://brodogkorn.no/oppskrift_tema/redusere-matsvinn-av-brod/

Endret av Eva Sofie

Fortsetter under...

morsan skrev (30 minutter siden):

Så hyggelig gjort av naboen. :) (men kaller du å lage panna cotta for «baking»? Der ville ikke jeg gjort)

Nei, egentlig ikke. Jeg landet nok til sist på at det ble krydderkake, for jeg laget samtidig en ferdig krydderblanding som det bare er å ta X mye av, så er det ferdig til en krydderkake. Jeg skrev litt mens jeg tenkte.

Panna cotta må være en av verdens enkleste og raskeste desserter å lage - derfor smelles den sammen som en nøddessert her i huset...

Eva Sofie skrev (32 minutter siden):

Panna cotta må være en av verdens enkleste og raskeste desserter å lage - derfor smelles den sammen som en nøddessert her i huset...

Kjempeenkel. :) Men veldig god, og jeg synes den fint kan egne seg som en selskapsdessert og ikke kun til nød. Jeg har laget det flere ganger i porsjonsglass og servert etter en flerretters middag. Utrolig godt, og deilig med alt som kan lages dagen før. Sist gang ble den servert med hjemmelaget blåbærsyltetøy. Nam. 

Bøtteknotten
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg fant oppskriften på iform.nu - en side jeg generelt er lite bevandret på, men de hadde en del gode oppskrifter der. Det fine med oppskriften er at den kan varieres og gjøres grovere om ønskelig, og tilpasses med kokosmel om glutenfri eller havredrikk/kokosmelk om laktoseintoleranse. Det blir straks mer næring om en bruker kokosmel eller ev. grovere hvetemel...

Jeg bruker Linda Stuhaug sin. Det er kun banan, egg, havremel og bakepulver. Evt varianter med blåbær, peanøttsmør eller biter av mørk sjokolade. Dette lagte jeg sist: https://lindastuhaug.no/bananbrod-med-blabaer 😋😋😋

Ang brød og holdbarhet, så holder et brød lengre enn en dag. Dag en har jeg det stående med snittflaten ned, det går fint en hel dag. Etterpå går det i pose. Resten av brøda skjærer jeg i skiver og fryser. Alltid hatt brød i skiver av butikkbrød også, men synes altså at det blir raskere tørt.. 🤔 Kanskje bare jeg som er rar 🤷‍♀️😂

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...