Gå til innhold

Nå er det nok, synes jeg , av fremvisning av selvdestruktivitet


frosken

Anbefalte innlegg

Jeg misliker den økende tendensen til å sørge for å få fortalt andre om selvdestruktivitet. Jeg synes det er helt unødvendig å sørge for at andre brukere på forumet vet hvor lenge man har vært innlagt som følge av villet egenskade, hvor alvorlig det har eller ikke har vært, og hvilke planer og tanker man har om tilsvarende handlinger i fremtiden. 

Jeg vet ikke i hvilken grad disse innleggene virker triggende på andre brukere, men de er egnet til å trigge - og helt unødvendige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dagbok forumet du sikter til? For jeg har ikke sett dette andre steder på forumet enn der? Er det ikke bedre å ta dette opp med de få som dette gjelder da heller enn å skrive det her? Bare undrer. 

Anonymkode: 1a84e...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Skjønner ikke hvorfor det er et poeng å skrive om det. Det er bare her på dol det er status å være innlagt, ingen andre steder i samfunnet er dette status, verken når det gjelder fysisk eller psykisk sykdom. 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Skjønner ikke hvorfor det er et poeng å skrive om det. Det er bare her på dol det er status å være innlagt, ingen andre steder i samfunnet er dette status, verken når det gjelder fysisk eller psykisk sykdom. 

Anonymkode: cfdfb...562

Dessverre ikke bare her på dol, men på flere nettsteder - og også blant pasienter i RL - vil det ofte forekomme en slags variant av "skryt" om hvor alvorlig det man har gjort er. Det har vært lite av sånt på dol tidligere, og selv om det er økende, så er det jo fortsatt bare noen få som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Dessverre ikke bare her på dol, men på flere nettsteder - og også blant pasienter i RL - vil det ofte forekomme en slags variant av "skryt" om hvor alvorlig det man har gjort er. Det har vært lite av sånt på dol tidligere, og selv om det er økende, så er det jo fortsatt bare noen få som gjør det. 

Det er jo ganske trist. Dersom set foregår RL må det vel være at dem ses på institusjonen? Jeg omgåes ikke syke folk til vanlig utenom mitt medlemskap her. Opplever heller skam og tabu med å være psykisk syk enn heltestatus. 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tenke over hva jeg skriver, men mulig jeg glipper innimellom. For meg er det vanskelig å forstå hvor grensene går, men prøver å unngå detaljer og å skrive slik at noen blir urolig. Men det har jeg jo ikke alltid klart like godt da. 

IRL snakker jeg ikke med noen om meg og min psyke. Eller jo litt, men bare sånn om hvordan jeg har det og jeg sier ikke til hvem som helst dersom noe har skjedd. Dog har det i noen tilfeller ikke vært mulig å holde skjult. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes åpenhet rundt denne type problematikk er bra og viktig. Altså det at man har hyppige og lange innleggelser er noe som kan være en del av selve sykdommen. Det kan være viktig å skrive for at vi andre skal forstå problematikken. Men å gå i detaljer rundt selvskading og selvmordsforsøk synes jeg alle bør unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en jobb for admin og moddene.

Jeg pleier å rapportere innlegg jeg er usikker på om bøbli stående som omhandler egenskaper og selvmord, for selv om vedkommende tenker det er greit der og da så er det ikke sikkert det er like kult å ha det liggende ute på nett noen år senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesium skrev (Akkurat nå):

Jeg synes åpenhet rundt denne type problematikk er bra og viktig. Altså det at man har hyppige og lange innleggelser er noe som kan være en del av selve sykdommen. Det kan være viktig å skrive for at vi andre skal forstå problematikken. Men å gå i detaljer rundt selvskading og selvmordsforsøk synes jeg alle bør unngå. 

Enig. Man trenger ikke gå i dybden over hvor dypt, hvilke sener som er revet av, at man nesten døde, hvor bekymret folk var, hvilken selvmordsmetode osv det er. Men å fortelle at man har forsøk bak seg eller har selvskadet bør få være greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (3 minutter siden):

Enig. Man trenger ikke gå i dybden over hvor dypt, hvilke sener som er revet av, at man nesten døde, hvor bekymret folk var, hvilken selvmordsmetode osv det er. Men å fortelle at man har forsøk bak seg eller har selvskadet bør få være greit. 

Absolutt. Dette er jo tross alt et forum for psykiatri. Hvis folk ikke skal kunne være åpen her, hvordan skal vi få til en debatt om dette i offentligheten? Tenker også at enhver har et ansvar for egen helse, og at hvis noen blir trigget bare av å lese ordene selvskading eller selvmord, så bør de skjerme seg fra steder som dette. 

Men INGEN har behov for å høre detaljer. Det får man snakke med helsepersonell om.  Helt unødvendig her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (8 minutter siden):

Enig. Man trenger ikke gå i dybden over hvor dypt, hvilke sener som er revet av, at man nesten døde, hvor bekymret folk var, hvilken selvmordsmetode osv det er. Men å fortelle at man har forsøk bak seg eller har selvskadet bør få være greit. 

Det er virkelig lite interessant å lese om daglig her inne folk som prøver og ta selvmord å skriver om det. Det er ingen hverdagskost for de fleste, og akkurat dette drar noe ned forumet. 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (8 minutter siden):

Enig. Man trenger ikke gå i dybden over hvor dypt, hvilke sener som er revet av, at man nesten døde, hvor bekymret folk var, hvilken selvmordsmetode osv det er. Men å fortelle at man har forsøk bak seg eller har selvskadet bør få være greit. 

Enig med deg. Da skjønner jeg at det ble litt for detaljert fra min side før i dag. Det var egentlig bare ment for å forklare hvorfor jeg måtte motta helsehjelp selv om motivet for selvskading var selvstraff. Altså at jeg var nødt til å få helsehjelp for å gjenopprette funksjonsnivå. Men skjønner at det kan bli for detaljert ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Enig med deg. Da skjønner jeg at det ble litt for detaljert fra min side før i dag. Det var egentlig bare ment for å forklare hvorfor jeg måtte motta helsehjelp selv om motivet for selvskading var selvstraff. Altså at jeg var nødt til å få helsehjelp for å gjenopprette funksjonsnivå. Men skjønner at det kan bli for detaljert ja. 

det er helt greit at det glipper innimellom, så lenge man tar til seg tilbakemeldingene :) 

Og det er jo litt vanskelig å skjønne iblandt også. For jeg tolker det i hvert fall slik at hvis moderatorene velger å la noe stå så er det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er virkelig lite interessant å lese om daglig her inne folk som prøver og ta selvmord å skriver om det. Det er ingen hverdagskost for de fleste, og akkurat dette drar noe ned forumet. 

Anonymkode: cfdfb...562

Da tenker jeg at man kan gå ut av akkurat den tråden hvor dette er aktuelt. Det er mye som jeg finner lite interessant, og da velger jeg heller å gå ut av tråden og inn i en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesium skrev (3 minutter siden):

Absolutt. Dette er jo tross alt et forum for psykiatri. Hvis folk ikke skal kunne være åpen her, hvordan skal vi få til en debatt om dette i offentligheten? Tenker også at enhver har et ansvar for egen helse, og at hvis noen blir trigget bare av å lese ordene selvskading eller selvmord, så bør de skjerme seg fra steder som dette. 

Men INGEN har behov for å høre detaljer. Det får man snakke med helsepersonell om.  Helt unødvendig her inne. 

Veldig enig. Mange psykisk syke sliter med ensomhet og trenger en utblåsning, og da bør et helseforum med underforum for psykatri være innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det dagbok forumet du sikter til? For jeg har ikke sett dette andre steder på forumet enn der? Er det ikke bedre å ta dette opp med de få som dette gjelder da heller enn å skrive det her? Bare undrer. 

Anonymkode: 1a84e...e81

Jeg gjort begge deler - flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (4 minutter siden):

det er helt greit at det glipper innimellom, så lenge man tar til seg tilbakemeldingene :) 

Og det er jo litt vanskelig å skjønne iblandt også. For jeg tolker det i hvert fall slik at hvis moderatorene velger å la noe stå så er det greit. 

Ja det er ikke helt lett å skjønne. Jeg vet ikke om mine sosiale handicap pga Asperger gjør at jeg sliter litt ekstra med å forstå sånt også, men jeg mener i hvert fall aldri å støte noen og vil gjerne ta til meg hvis jeg glipper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at dette er en jobb for admin og moddene.

Jeg pleier å rapportere innlegg jeg er usikker på om bøbli stående som omhandler egenskaper og selvmord, for selv om vedkommende tenker det er greit der og da så er det ikke sikkert det er like kult å ha det liggende ute på nett noen år senere. 

I denne sammenhengen er jeg ikke opptatt av å beskytte de som skriver disse innleggene, men tvert i mot å oppfordre til å vise hensyn til andre og la det være. Jeg synes det er hensynsløst og destruktivt for forumet som helhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

I denne sammenhengen er jeg ikke opptatt av å beskytte de som skriver disse innleggene, men tvert i mot å oppfordre til å vise hensyn til andre og la det være. Jeg synes det er hensynsløst og destruktivt for forumet som helhet. 

Jeg enig meg deg i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg @frosken.  Takk for at du tar opp temaet. Denne liveoppdateringen av selvmordstanker, forsøk og etterfølgende innleggelse minner meg om tenåringene som holder på sånn på TikTok. Men godt voksne mennesker(noen også foreldre) bør vite bedre enn å legge ut alt dette på nett. 
Forrige uke var det en som ga ganske klart uttrykk for at hun ville komme til å forsøke selvmord. Det ble stille noen dager før hun kom tilbake og fortalte om forsøk og innleggelse. Jeg, en vilt fremmed på nett, bekymret meg mye for denne personen i disse dagene. Samtidig så er det triggende å lese om fordi jeg selv sitter hjemme alene og kjemper meg gjennom lignende smerte og tanker. Jeg skal ikke sitte på en høy hest og si at fordi jeg klarer så klarer de, men de burde i alle fall vurdere å få litt større avstand til ting før det rapporteres om på forumet. 
Og ja, jeg kan velge å ikke lese. Jeg har det ansvaret selv. Kanskje er det det jeg må gjøre hvis det fortsetter sånn.

Anonymkode: 9de44...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...