Gå til innhold

Nå er det nok, synes jeg , av fremvisning av selvdestruktivitet


frosken

Anbefalte innlegg

Det sitatet er fra en dødsannonse. Jeg synes selv det er litt bastant, derfor kommenterte jeg det ikke nærmere i innlegget.

Jeg håper vi kan la være å krangle om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er leit du har blitt trigget av ting jeg har skrevet. Jeg sliter som sagt innimellom med å forstå hva man kan og ikke bør dele. 

Jeg synes generelt sett det er en uting å måle ting opp mot hverandre. Om det er den som er helt stille eller den som gir mer uttrykk for smerte og suicidalitet som lider mest kan ingen av oss vite og jeg mener det er ugreit å sette de to opp mot hverandre. 

Måler det ikke jeg skrev «mange» ikke «alle»! Det er to forskjellige ting. Du får så mye hjelp, og har klippekort i burde kanskje forstå andre også? Jeg mente det ikke sånn du tolket det- og det har jeg beklaget for! 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Måler det ikke jeg skrev «mange» ikke «alle»! Det er to forskjellige ting. Du får så mye hjelp, og har klippekort i burde kanskje forstå andre også? Jeg mente det ikke sånn du tolket det- og det har jeg beklaget for! 

Anonymkode: cfdfb...562

Vi diskuterer jo bare her? Hvorfor går du til angrep og sier jeg har klippekort osv? Skjønner ikke at det skal være nødvendig å ta i bruk slike virkemidler. 

Jo takk for beklagelsen. Jeg bare følte for å si hva jeg tenkte om saken.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med selvmord er et utrolig vanskelig og sårt tema. Har selv en i nær familie som tok sitt eget liv for noen år siden, så jeg har kjent på sorgen og har sett hvordan foreldrene og søsken har slitt. Allikevel får jeg det for meg innimellom at jeg skal gjøre det samme. Dette skjer når jeg blir veldig syk. Da får jeg for meg at jeg er ødeleggende for de fleste og da spesielt for datteren. Har vel brukt forumet litt i slike perioder og følt at det har hjulpet, men tror ikke jeg har utdypet tankene mine. 

Selv synes jeg det er fint at flere skriver om hvordan de egentlig har det, men synes at det har blitt litt for destruktivt den siste tiden.  Kan ikke se hvordan det kan hjelpe brukeren samtidig som at mange blir følelsesmessig berørt. Det er litt vondt å se en som en har blitt noe kjent med, ta så destruktive valg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig med Frosken, men jeg velger å se problemstillingen fra en litt annen vinkel.

Jeg har ingen problemer med at faste brukere, beklager å namedroppe dere @Glitter og @Fru2020 - skriver om vanskelige tanker, inkludert selvmordstanker. Jeg synes dere har en saklighet i det dere skriver, og skriver for å få konstruktiv hjelp. Veldig ofte hjelper dere også andre.

Det jeg reagerer på, er anonyme brukere som typisk har blitt utestengt fra Kvinneguiden, som kommer hit og skriver repeterende tråder om innleggelser, selvdestruktivitet, og gjerne i kombinasjon med en masse oppgulp, uten noen klar problemstilling. Hva er et ønsket svar på spørsmålet "Jeg har bestemt meg for å ta livet mitt i kveld, hva gjør jeg?"

Altså at man lager en masse drama. "Våre" faste brukere gjør ikke det, og ja, jeg liker dere bedre enn jeg liker anonyme brukere med en masse ukultur fra Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 minutter siden):

Jeg er til dels enig med Frosken, men jeg velger å se problemstillingen fra en litt annen vinkel.

Jeg har ingen problemer med at faste brukere, beklager å namedroppe dere @Glitter og @Fru2020 - skriver om vanskelige tanker, inkludert selvmordstanker. Jeg synes dere har en saklighet i det dere skriver, og skriver for å få konstruktiv hjelp. Veldig ofte hjelper dere også andre.

Det jeg reagerer på, er anonyme brukere som typisk har blitt utestengt fra Kvinneguiden, som kommer hit og skriver repeterende tråder om innleggelser, selvdestruktivitet, og gjerne i kombinasjon med en masse oppgulp, uten noen klar problemstilling. Hva er et ønsket svar på spørsmålet "Jeg har bestemt meg for å ta livet mitt i kveld, hva gjør jeg?"

Altså at man lager en masse drama. "Våre" faste brukere gjør ikke det, og ja, jeg liker dere bedre enn jeg liker anonyme brukere med en masse ukultur fra Kvinneguiden.

Synes dol kan bli mer likt kvinneguiden, med flere brukere og mer aktivitet. Og helst noe mer underholdning. 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes dol kan bli mer likt kvinneguiden, med flere brukere og mer aktivitet. Og helst noe mer underholdning. 

Anonymkode: cfdfb...562

En av tingene jeg liker med dette forumet er at det er litt mer seriøst enn KG og har færre troll. Trollene har jo ødelagt KG helt, håper ikke det samme skjer her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes dol kan bli mer likt kvinneguiden, med flere brukere og mer aktivitet. Og helst noe mer underholdning. 

Anonymkode: cfdfb...562

Da kan man heller henge på KG.

Anonymkode: 25907...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en konkurranse i å ha det verst, og det er fullstendig ugreit å påstå at folk som utagerer ofte i form av selvskading, selvmord og innleggelser ikke har det vondt bare fordi noen av de som lider mer i det stille forsvinner fra jorden uten mye støy. 

Alle har like mye rett på den samme omsorgen, alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (7 minutter siden):

Dette er ikke en konkurranse i å ha det verst, og det er fullstendig ugreit å påstå at folk som utagerer ofte i form av selvskading, selvmord og innleggelser ikke har det vondt bare fordi noen av de som lider mer i det stille forsvinner fra jorden uten mye støy. 

Alle har like mye rett på den samme omsorgen, alltid. 

Helt enig. Smerte kommer til uttrykk på ulik måte og i forskjellig grad. Det sier ikke noe om hvem som har det verst. Ei heller er det konkurranse om hvem som har det verst heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke en konkurranse i å ha det verst, og det er fullstendig ugreit å påstå at folk som utagerer ofte i form av selvskading, selvmord og innleggelser ikke har det vondt bare fordi noen av de som lider mer i det stille forsvinner fra jorden uten mye støy. 

Alle har like mye rett på den samme omsorgen, alltid. 

Probøemet er jo at de som utagerer tar all plassen, de tar opp DPS'ene, tar opp sengeplassene som gjør at de som ikke utagerer med selvskading, stelling på broer og lignende havner bakerst i køen og ofte ikke får hjelp i det hele tatt. Det er ingen hemmelighet at mange blir innlagte etter de har selvskadet, men det betyr ikke at de andre som ligger hjemme mutters alene på et mørkt rom har det noe bedre. Å lide i stillhet er helt forferdelig og jeg mener helsevesenet definitivt burde prioritere dem før de som aktivt utagerer og finne rpå ting for å pådra seg oppmerksomhet fra politi og helsevesen for å bli innlagt. 

Anonymkode: e8454...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Probøemet er jo at de som utagerer tar all plassen, de tar opp DPS'ene, tar opp sengeplassene som gjør at de som ikke utagerer med selvskading, stelling på broer og lignende havner bakerst i køen og ofte ikke får hjelp i det hele tatt. Det er ingen hemmelighet at mange blir innlagte etter de har selvskadet, men det betyr ikke at de andre som ligger hjemme mutters alene på et mørkt rom har det noe bedre. Å lide i stillhet er helt forferdelig og jeg mener helsevesenet definitivt burde prioritere dem før de som aktivt utagerer og finne rpå ting for å pådra seg oppmerksomhet fra politi og helsevesen for å bli innlagt. 

Anonymkode: e8454...ee4

Jeg kjenner til flere av oss mer stille pasienter som har fått hjelp også. Selv fikk jeg hjelp av og på fra 2002-2020 uten å måtte utagere, selvskade eller true med selvmord. Jeg har riktignok aldri vært innlagt, men typ poliklinisk behandling og spesifisert behandling for min type lidelse fikk jeg uten å måtte vente for lenge mellom hver gang jeg ble henvist. 

At man skal kjefte opp de som utagerer er helt feil måte å angripe dette på. Da får du heller kjefte på systemet som forskjellsbehandler, ikke de som har like mye rett på hjelp. Eventuelt kjeft opp politikerne som fjerner sengeplasser og legger ned poliklinikker.

De som lider i stillhet har også et ansvar for å ta kontakt med helsevesenet. Det er ingen som kan komme og dra deg opp av søla for deg (snakker av erfaring).Og man må selv delta aktivt i behandling om man først får plass. Tør man ikke være ærlig eller si ifra hva problemstillingen er til legen sine eller helsevesenet så kan ikke de tvinge deg til å ta imot hjelp.

 

 

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke en konkurranse i å ha det verst, og det er fullstendig ugreit å påstå at folk som utagerer ofte i form av selvskading, selvmord og innleggelser ikke har det vondt bare fordi noen av de som lider mer i det stille forsvinner fra jorden uten mye støy. 

Alle har like mye rett på den samme omsorgen, alltid. 

Er enig i at det ikke er noe konkurranse om å ha det verst, men det kan være vanskelig å lese om andres destruktive adferd. Særlig når det ikke nytter å hjelpe enkelte, uansett hva en prøver på. Synes det er vondt, men også fint å følge enkelte brukere her inne. Kanskje fordi jeg kjenner meg igjen i kampen deres. Men er enig med @ISW at det er en forskjell på noen anonyme brukere og de med nick. Uansett så synes jeg det har vært i overkant mye destruktivt i det siste. Særlig reagerer jeg på de anonyme som rett ut sier at i kveld skjer det.  

Samtidig så tror jeg at enkelte kan ha nytte av tilbakemeldinger og særlig @frosken bidrar til mye positivt.  Mye av de tilbakemeldinger hun gir andre har bidratt positivt for meg. Så sånn sett så hjelper de trådene meg selv litt også. Kanskje andre også får litt positiv input og det ikke bare er negativt. Ting er sjelden enten eller. 

Synes egentlig at dette er Admin sin oppgave, det å sette grenser, men synes det er fint å kunne ha en diskusjon om dette temaet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er leit om dette ender med diskusjoner som hvem som har det verst eller hvilke brukere vi liker eller ikke liker. Mitt syn er at det er plass til både anonyme brukere og de som bruker nick - i akkurat like stor grad. Det er ikke brukerne jeg ønsket å kritisere, men en helt spesifikk atferd som enkelte utøver. 

Mitt poeng med denne tråden var helt spesifikt å adressere en tendens til "fremvisning" - dvs. konkrete beskrivelser - av selvskading, med fokus på stor alvorlighetsgrad.  Dette er et velkjent og problematisk fenomen både i psykiatrien og på nettet. En av grunnene til at det er problematisk, er jo nettopp at det i visse miljøer er knyttet  mer status til alvorlig enn ikke-alvorlig selvskade. Tilsvarende at sannsynligheten for innleggelser fort kan øke ved selvskade som fremstår som alvorlig, enn ved annen selvskade - uavhengig av hvordan den som har selvskadet reelt sett har det. Når brukere på dette forumet så beskriver såpass konkret som det har blitt gjort i det siste, så er det egnet til å trigge andre som sliter med lignende problematikk. Det er ikke uten grunn at det har vært reist alvorlig bekymring knyttet til nettmiljøer hvor det konkurreres om alvorlighetsgrad av både spiseforstyrrelser og selvskading. 

Så igjen; mitt poeng er ikke å nedsnakke konkrete brukere, men spesifikt be om at det jeg kaller "fremvisning av selvdestruktivitet" stopper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Er enig i at det ikke er noe konkurranse om å ha det verst, men det kan være vanskelig å lese om andres destruktive adferd. Særlig når det ikke nytter å hjelpe enkelte, uansett hva en prøver på. Synes det er vondt, men også fint å følge enkelte brukere her inne. Kanskje fordi jeg kjenner meg igjen i kampen deres. Men er enig med @ISW at det er en forskjell på noen anonyme brukere og de med nick. Uansett så synes jeg det har vært i overkant mye destruktivt i det siste. Særlig reagerer jeg på de anonyme som rett ut sier at i kveld skjer det.  

Samtidig så tror jeg at enkelte kan ha nytte av tilbakemeldinger og særlig @frosken bidrar til mye positivt.  Mye av de tilbakemeldinger hun gir andre har bidratt positivt for meg. Så sånn sett så hjelper de trådene meg selv litt også. Kanskje andre også får litt positiv input og det ikke bare er negativt. Ting er sjelden enten eller. 

Synes egentlig at dette er Admin sin oppgave, det å sette grenser, men synes det er fint å kunne ha en diskusjon om dette temaet.

 

Det er jeg enig i, og jeg tror at når man gang på gang prøver å hjelpe noen som ikke klarer å hjelpe seg selv og tyr til selvdestruktive løsninger så må vi selv trekke oss unna for å skjerme oss. Jeg kommer i alle fall til å gjøre det for en liten stund da det vekker mye i meg etter at jeg nylig mistet 2 venninner til selvmord.  Jeg har ikke den mentale kapasiteten lenger til å holde meg saklig og blir bare sint, særlig hvis barn er involvert. 

Å starte tråder hvor man sier rett ut at i kveld skjer det mener jeg burde være grunn til å bli bannet med en gang, eventuelt at politiet blir kontaktet. Det er en form for byrde du bare ikke legger på fremmede mennesker på internett. 

Jeg håper at admin og gjengen kan ta dette opp mellom seg også kanskje vi får noen klarere retningslinjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (6 minutter siden):

Er enig i at det ikke er noe konkurranse om å ha det verst, men det kan være vanskelig å lese om andres destruktive adferd. Særlig når det ikke nytter å hjelpe enkelte, uansett hva en prøver på. Synes det er vondt, men også fint å følge enkelte brukere her inne. Kanskje fordi jeg kjenner meg igjen i kampen deres. Men er enig med @ISW at det er en forskjell på noen anonyme brukere og de med nick. Uansett så synes jeg det har vært i overkant mye destruktivt i det siste. Særlig reagerer jeg på de anonyme som rett ut sier at i kveld skjer det.  

Samtidig så tror jeg at enkelte kan ha nytte av tilbakemeldinger og særlig @frosken bidrar til mye positivt.  Mye av de tilbakemeldinger hun gir andre har bidratt positivt for meg. Så sånn sett så hjelper de trådene meg selv litt også. Kanskje andre også får litt positiv input og det ikke bare er negativt. Ting er sjelden enten eller. 

Synes egentlig at dette er Admin sin oppgave, det å sette grenser, men synes det er fint å kunne ha en diskusjon om dette temaet.

 

Til syvende og sist er det selvfølgelig eierne av dette forumet og deres ansatte, som setter grenser. Det er allikevel grunn til å påpeke at de som administrerer forumet ikke har spesialkompetanse innen psykiatri, og siden forumet nå heller ikke har en ansatt psykiater som kan sette tydelige grenser samt veilede de som modererer, så er det ikke gitt at alle nyanser fanges opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er leit om dette ender med diskusjoner som hvem som har det verst eller hvilke brukere vi liker eller ikke liker. Mitt syn er at det er plass til både anonyme brukere og de som bruker nick - i akkurat like stor grad. Det er ikke brukerne jeg ønsket å kritisere, men en helt spesifikk atferd som enkelte utøver. 

Mitt poeng med denne tråden var helt spesifikt å adressere en tendens til "fremvisning" - dvs. konkrete beskrivelser - av selvskading, med fokus på stor alvorlighetsgrad.  Dette er et velkjent og problematisk fenomen både i psykiatrien og på nettet. En av grunnene til at det er problematisk, er jo nettopp at det i visse miljøer er knyttet  mer status til alvorlig enn ikke-alvorlig selvskade. Tilsvarende at sannsynligheten for innleggelser fort kan øke ved selvskade som fremstår som alvorlig, enn ved annen selvskade - uavhengig av hvordan den som har selvskadet reelt sett har det. Når brukere på dette forumet så beskriver såpass konkret som det har blitt gjort i det siste, så er det egnet til å trigge andre som sliter med lignende problematikk. Det er ikke uten grunn at det har vært reist alvorlig bekymring knyttet til nettmiljøer hvor det konkurreres om alvorlighetsgrad av både spiseforstyrrelser og selvskading. 

Så igjen; mitt poeng er ikke å nedsnakke konkrete brukere, men spesifikt be om at det jeg kaller "fremvisning av selvdestruktivitet" stopper. 

Veldig gode poenger.

Jeg husker at jeg var med i det skjulte miljøet på blogg.no for mange år siden som senere flyttet seg til Instagram og tiktok ( jeg var vel kanskje 15-18 i den perioden og man snakket ikke om psykisk helse høyt verken hjemme eller på skolen), og det var ganske vanlig at man begynte å konkurrere mellom seg. Hvem skar dypest, gikk lengst uten mat, hvem som klarte å være lengst innlagt og bli brukt mest tvang på o.l. Selv var jeg mer tilskuer enn at jeg deltok aktivt, men jeg husker at jeg ofte satt igjen med en følelse av å ikke være syk nok eller å fortjene hjelp, for jeg måtte jo ikke hentes og legges i bakken av 4 politimenn eller få armene gipset for å ikke selvskade. Heldigvis klarte jeg å bryte ut.

Jeg er også litt redd for at andre kan bli inspirert. Om noen lider i det stille og kanskje ikke vet hvordan de skal få oppnå kontakt så ser de kanskje at det å gjøre X eller Y "gjør at politi og ambulanse kommer og henter meg, og da får jeg hjelp" uten å tenke over at de kanskje tar for mye av noe eller skader seg så de aldri blir normale igjen. 

 

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (18 minutter siden):

Jeg kjenner til flere av oss mer stille pasienter som har fått hjelp også. Selv fikk jeg hjelp av og på fra 2002-2020 uten å måtte utagere, selvskade eller true med selvmord. Jeg har riktignok aldri vært innlagt, men typ poliklinisk behandling og spesifisert behandling for min type lidelse fikk jeg uten å måtte vente for lenge mellom hver gang jeg ble henvist. 

At man skal kjefte opp de som utagerer er helt feil måte å angripe dette på. Da får du heller kjefte på systemet som forskjellsbehandler, ikke de som har like mye rett på hjelp. Eventuelt kjeft opp politikerne som fjerner sengeplasser og legger ned poliklinikker.

De som lider i stillhet har også et ansvar for å ta kontakt med helsevesenet. Det er ingen som kan komme og dra deg opp av søla for deg (snakker av erfaring).Og man må selv delta aktivt i behandling om man først får plass. Tør man ikke være ærlig eller si ifra hva problemstillingen er til legen sine eller helsevesenet så kan ikke de tvinge deg til å ta imot hjelp.

 

 

Helt enig!

Anonymkode: 1a52c...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...