Gå til innhold

Nå er det nok, synes jeg , av fremvisning av selvdestruktivitet


frosken

Anbefalte innlegg

Oger skrev (1 time siden):

Slik er det ellers i psykiatrien også. De som dramatiserer tror de får kred.

 

De som lider i stillhet blir oversett.

 

Også vi midt i mellom disse ekstreme motpolene, skryter neppe, men kan på saklig måte lette hjertet. Men får ikke helt den samme respons. 

Og det er så synd, for det betyr at mange som ikke tør å rope like høyt form av overdoser, selvskading osv får hjelp like ofte som de kanskje hadde trengt.

Jeg husker en tidligere venninne som var langtidsinnlagt. Hun var nærmest usynlig for personalet fordi hun ikke turte å si så mye, og hun var veldig opptatt av å være flink pike så hun gikk rundt og hjalp de ansatte med å rydde, dekke bord osv. Hun fikk masse ros for å være  snill og ikke ta så mye plass, men problemet da var jo at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte mens hun var der fordi de som utagerte hadde oppmerksomheten deres, og hun selv turte ikke si ifra fordi hun ikke ville byrde dem med mer.

Anonymkode: 25907...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er så synd, for det betyr at mange som ikke tør å rope like høyt form av overdoser, selvskading osv får hjelp like ofte som de kanskje hadde trengt.

Jeg husker en tidligere venninne som var langtidsinnlagt. Hun var nærmest usynlig for personalet fordi hun ikke turte å si så mye, og hun var veldig opptatt av å være flink pike så hun gikk rundt og hjalp de ansatte med å rydde, dekke bord osv. Hun fikk masse ros for å være  snill og ikke ta så mye plass, men problemet da var jo at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte mens hun var der fordi de som utagerte hadde oppmerksomheten deres, og hun selv turte ikke si ifra fordi hun ikke ville byrde dem med mer.

Anonymkode: 25907...5f7

Det er synd når det blir sånn ja. Jeg er også veldig stille på post og dersom det er litt travelt på posten så blir jeg fort glemt. Det har de til og med sagt selv at stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det er så synd, for det betyr at mange som ikke tør å rope like høyt form av overdoser, selvskading osv får hjelp like ofte som de kanskje hadde trengt.

Jeg husker en tidligere venninne som var langtidsinnlagt. Hun var nærmest usynlig for personalet fordi hun ikke turte å si så mye, og hun var veldig opptatt av å være flink pike så hun gikk rundt og hjalp de ansatte med å rydde, dekke bord osv. Hun fikk masse ros for å være  snill og ikke ta så mye plass, men problemet da var jo at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte mens hun var der fordi de som utagerte hadde oppmerksomheten deres, og hun selv turte ikke si ifra fordi hun ikke ville byrde dem med mer.

Anonymkode: 25907...5f7

Ja verst med de som utagerer slik at de med vilje ender i belter. Det tar MYE ressurser fra alle andre på posten siden alle personalet går på den 1ne personen. 

Anonymkode: e8454...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er synd når det blir sånn ja. Jeg er også veldig stille på post og dersom det er litt travelt på posten så blir jeg fort glemt. Det har de til og med sagt selv at stemmer. 

Jeg synes det er ille nok å bli glemt, men å få ros av sykepleiere fordi du gjør jobben deres (Dette var ikke et sted hvor pasientene skulle dekke bord o.l oppgaver) og ikke tar plass ved å spørre om samtaler er jo ikke greit på en flekk. Heldigvis er dette 10 år siden så jeg håper at det er annerledes idag..

Anonymkode: 25907...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja verst med de som utagerer slik at de med vilje ender i belter. Det tar MYE ressurser fra alle andre på posten siden alle personalet går på den 1ne personen. 

Anonymkode: e8454...ee4

Det er jo i det minste midlertidig. Så fort de er i belter så har de en fastvakt og de andre kan gå tilbake til resten av pasientene.

Anonymkode: 25907...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en av dem denne tråden er siktet på kan jeg prøve å si noe om mine tanker.

Jeg har tidligere vært med i et forum over flere år hvor vi alle var helt ærlige om hva som skjedde med oss, helt ned til minste detalj. Det hadde ingenting med psykiatri å gjøre. Det forumet var min redning i en svært vanskelig tid som varte over flere år. Flere av dem jeg ble kjent med der har jeg møtt i virkeligheten og vi har støttet hverandre i mange år. Det var min opplæring i forumbruk. Man var dønn ærlig og så fikk man støtte, men og hjelp til å forstå det som skjedde med oss. 

Som person har jeg alltid vært åpen om vanskelige tema. Jeg har tanken om at vi som orker å være åpne skal være det for å sette ord på tanker som mange har og sliter med. Jeg gikk gjennom en svært vanskelig tid for ti år siden og valgte å være åpen, nesten av respekt for folkeopplysning. Jeg har også en tanke om at hvis man tør å være åpen om sine vanskelige tanker kan man få ærlige tilbakemeldinger som kan hjelpe en på veien videre.

Jeg er også vant med fra jobb å møte mange vanskelige historier og har derfor lært meg å distansere meg fra andres fortellinger. Jeg kan ha medfølelse, men mister ikke nattesøvnen. Det er kanskje derfor jeg ikke helt klarer å sette meg inn i at det kan være triggende å lese om.

Jeg har valgt å være åpen om min kroniske suicidalitet fordi det er det som er min virkelighet. Det er jeg ikke alene om. Jeg mener at et forum om psykiatri også skal inkludere historien til oss som ofte av mange av dere blir dømt som oppmerksomhetssyke. Som noe  som skriker høyest og derfor for mer hjelp enn mange av dere synes vi fortjener. Jeg har tenkt at det å bli kjent med oss kan synliggjøre noe av den smerten også vi bærer på.

Jeg prøver likevel å moderere meg litt. Og kan ha i mente at det er flere som synes det er vanskelig å lese andres historie. Jeg vil likevel håpe at det er plass til meg.

Jeg forstår at når man følger min dagbok så kan det være frustrerende å lese meg gå gjennom det samme om igjen og om igjen. Tro meg det er enda frustrerende å stå i det. Det er ikke sånn at vi ikke tar i mot råd, men det går så sinnsykt sakte fremover. Og så går det bakover igjen. Det er utrolig vanskelig å ha gått fra å være en svært høytfungerende person, til å visne hen. Men det er det som er min historie.

Til deg spesielt @frosken. Jeg håper at du ikke trekker deg ut fra dagbøkene. Dine råd setter jeg veldig høyt og jeg hører ofte din stemme i hverdagen. Du er en av grunnene til at jeg synes det er nyttig å skrive bånn ærlig i dagboken fordi du alltid får meg til å tenke og setter ting i perspektiv når alt har låst seg i hodet mitt.

 

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjente og brydde meg om (men ikke sto så nær at dette blir noe personlig), blir begravet i dag, etter å ha tatt livet av seg. Det er ingen hemmelighet, så jeg offentliggjør ikke noe jeg ikke burde.

I dødsannonsen står følgende:

Tror du at den som roper høyest,
er den som har det vanskeligst?
Den som virkelig sliter, har ikke energi igjen til å fortelle om det.

Jeg lar være å kommentere dette, det er de etterlattes valg å ta det med. Men jeg vil si noe til de som tumler med slike tanker: Tro i hvert fall ikke at noen vil få det bedre om du forsvinner. Jeg ser at det er veldig mange som er fortvilet og triste og tenker burde jeg sett, skulle jeg gjort, hadde jeg bare sagt, og så videre i det uendelige, i kjølvannet av denne fryktelige hendelsen. Svært mange flere enn de aller nærmeste.

Har du barn, synes jeg faktisk at det er "ulovlig" å tenke på å ta livet av seg. Vent i det minste til de er voksne. 

Dette er ikke ment som kritikk av noen enkeltbrukere her.  Men det har vært så mye om temaet her, nå rett etter at jeg fikk vite om dette selvmordet, derfor har jeg tenkt en god del i disse baner. 

Håper alle finner noe å glede seg litt over i helgen, når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn sett ny på forumet, men kan si litt hva jeg tenker om dette.

Jeg synes dette stedet bør ha litt høy takhøyde for at man skal få lufte det man sliter med. Forstår at det må være noen grenser, selvsagt, men hva om man modererer strengere ut i hovedforumet og har høyere terskel i dagbøkene? Så kan man skrive det som en advarsel/disclaimer i beskrivelsen av dagbokforumet, tagge dagbøketrådene med trigger-tagger el.lign slik at folk er forberedt.

Det er kanskje enkelt for meg å si som ikke har den type utfordringer, og dermed heller ikke blir trigget av noe av det jeg leser, men jeg synes folk må ta litt ansvar selv. Man skal selvsagt tenke over hva man skriver og ta hensyn til ens "publikum", men samtidig må folk selv ta ansvar for egne triggere og hva man velger å utsette seg selv for. 

For min del vil jeg også si at det å lese det folk skriver på dette forumet er veldig lærerikt for meg, det gir meg innsyn i perspektiver jeg selv ikke har personlig kjennskap til.

Vil også si meg enig med @laban - jeg har selv erfart at en nær meg tok selvmord. Det gjorde på ingen måte mitt liv enklere. Vedkommendes familie og venner fikk det ikke lettere etterpå, men vanskeligere. Fordi man har alle spørsmålene om man kunne gjort mer eller gjort noe annerledes. Kanskje kunne man ikke gjort så mye fra eller til den siste tiden, men hva med tidligere år? Spesielt foreldrene sliter med dette - hva kunne de gjort annerledes fra barndommen av slik at de ikke havnet her?

Så hvis du får tankene "De vil ha det bedre og lettere uten meg" - vit at det ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (17 minutter siden):

En jeg kjente og brydde meg om (men ikke sto så nær at dette blir noe personlig), blir begravet i dag, etter å ha tatt livet av seg. Det er ingen hemmelighet, så jeg offentliggjør ikke noe jeg ikke burde.

I dødsannonsen står følgende:

Tror du at den som roper høyest,
er den som har det vanskeligst?
Den som virkelig sliter, har ikke energi igjen til å fortelle om det.

Jeg lar være å kommentere dette, det er de etterlattes valg å ta det med. Men jeg vil si noe til de som tumler med slike tanker: Tro i hvert fall ikke at noen vil få det bedre om du forsvinner. Jeg ser at det er veldig mange som er fortvilet og triste og tenker burde jeg sett, skulle jeg gjort, hadde jeg bare sagt, og så videre i det uendelige, i kjølvannet av denne fryktelige hendelsen. Svært mange flere enn de aller nærmeste.

Har du barn, synes jeg faktisk at det er "ulovlig" å tenke på å ta livet av seg. Vent i det minste til de er voksne. 

Dette er ikke ment som kritikk av noen enkeltbrukere her.  Men det har vært så mye om temaet her, nå rett etter at jeg fikk vite om dette selvmordet, derfor har jeg tenkt en god del i disse baner. 

Håper alle finner noe å glede seg litt over i helgen, når den kommer.

Du setter ord på mange ting som berører. «Tror du at den som roper høyest,
er den som har det vanskeligst?
Den som virkelig sliter, har ikke energi igjen til å fortelle om det» Dette tror jeg stemmer, for mange. De som virkelig på alvor sliter de har ikke energi til å skrive om sucid på et forum, eller omtrent noe form for hjelp. Jeg har selv mistet en i selvmord og det var sånn her det var. @laban Tusen takk for at du er du❤️

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du setter ord på mange ting som berører. «Tror du at den som roper høyest,
er den som har det vanskeligst?
Den som virkelig sliter, har ikke energi igjen til å fortelle om det» Dette tror jeg stemmer, for mange. De som virkelig på alvor sliter de har ikke energi til å skrive om sucid på et forum, eller omtrent noe form for hjelp. Jeg har selv mistet en i selvmord og det var sånn her det var. @laban Tusen takk for at du er du❤️

Anonymkode: cfdfb...562

Dette synes jeg var ufint skrevet. Faktisk reagerer jeg mer på ting som dette enn hva som skrives i dagbøkene. Hvordan kan du påstå at de som skriver her på forumet ikke virkelig sliter? Og selvsagt skrives slikt feigt som AB, fordi man har ikke baller til å stå for slike utsagn under nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Dette synes jeg var ufint skrevet. Faktisk reagerer jeg mer på ting som dette enn hva som skrives i dagbøkene. Hvordan kan du påstå at de som skriver her på forumet ikke virkelig sliter? Og selvsagt skrives slikt feigt som AB, fordi man har ikke baller til å stå for slike utsagn under nick.

Dette var min personlige mening @Vhanjaog det må du respektere på lik linje som jeg respekterer din. Jeg påstår ikke det, jeg skrev mange som virkelig sliter har ikke krefter til å skrive om det, ikke at de her inne i sliter. Har du stått opp med feil fot i dag? Å skrive som ab har ingenting med og være feig å gjøre. Det er et valg man tar. Noe mer du vil kverulere på? Drikk deg en kopp kaffe du ! 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette var min personlige mening @Vhanjaog det må du respektere på lik linje som jeg respekterer din. Jeg påstår ikke det, jeg skrev mange som virkelig sliter har ikke krefter til å skrive om det, ikke at de her inne i sliter. Har du stått opp med feil fot i dag? Å skrive som ab har ingenting med og være feig å gjøre. Det er et valg man tar. Noe mer du vil kverulere på? Drikk deg en kopp kaffe du ! 

Anonymkode: cfdfb...562

Nei, jeg trenger ikke respektere din mening og du trenger heller ikke respektere min. Vi er på et diskusjosnforum og da har man lov til å kommentere og diskutere andres meninger. Det er ikke kverulering, det er slik et diskusjonsforum fungerer.

Du skrev ikke at mange som virkelig sliter ikke har krefter til å skrive om det (et utsagn jeg er enig i). Du skrev "De som virkelig på alvor sliter de har ikke energi til å skrive om sucid på et forum," , noe som impliserer ganske kraftig at de som skriver her på forumet dermed på alvor ikke "virkelig sliter". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg trenger ikke respektere din mening og du trenger heller ikke respektere min. Vi er på et diskusjosnforum og da har man lov til å kommentere og diskutere andres meninger. Det er ikke kverulering, det er slik et diskusjonsforum fungerer.

Du skrev ikke at mange som virkelig sliter ikke har krefter til å skrive om det (et utsagn jeg er enig i). Du skrev "De som virkelig på alvor sliter de har ikke energi til å skrive om sucid på et forum," , noe som impliserer ganske kraftig at de som skriver her på forumet dermed på alvor ikke "virkelig sliter". 

 

Jeg tolket det på samme måte og synes det var ufint selv. Men det tørr jeg nesten ikke si siden jeg er en av "de" som har skrevet om suicid her på forumet. 

Jeg hadde ikke slitt verken mer eller mindre i selve livet hvis jeg ikke hadde overlevd de siste forsøkene hvor jeg måtte ha livreddende hjelp.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg trenger ikke respektere din mening og du trenger heller ikke respektere min. Vi er på et diskusjosnforum og da har man lov til å kommentere og diskutere andres meninger. Det er ikke kverulering, det er slik et diskusjonsforum fungerer.

Du skrev ikke at mange som virkelig sliter ikke har krefter til å skrive om det (et utsagn jeg er enig i). Du skrev "De som virkelig på alvor sliter de har ikke energi til å skrive om sucid på et forum," , noe som impliserer ganske kraftig at de som skriver her på forumet dermed på alvor ikke "virkelig sliter". 

 

Herregud nå kverulerer du. Du får synes og tenkes i vei så kan du analysere hvert ord også. Jeg mener at de som hopper over en bro spontant har ikke skrevet lange noveller om det på forhånd. Tror du f.eks menn som høyner statistikken hr den energien? Spesielt de i den gruppen som mister seg selv å er utenfor helsevesenet- for vet du? Mange som tar et sucid får ikke hjelp- de dør enten i kø eller så gjør de spontant! Merker du liten kunnskap her! 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud nå kverulerer du. Du får synes og tenkes i vei så kan du analysere hvert ord også. Jeg mener at de som hopper over en bro spontant har ikke skrevet lange noveller om det på forhånd. Tror du f.eks menn som høyner statistikken hr den energien? Spesielt de i den gruppen som mister seg selv å er utenfor helsevesenet- for vet du? Mange som tar et sucid får ikke hjelp- de dør enten i kø eller så gjør de spontant! Merker du liten kunnskap her! 

Anonymkode: cfdfb...562

Ja, noen dør i kø, noen tar selvmord spontant, noen har ikke energi til å skrive på forum eller noen steder - og noen har den energien. At man kan skrive på et forum er ikke i seg selv et tegn på at man ikke er suicidal eller ikke alvorlig sliter.

Nei, det er ikke kverulering. Det er diskusjon, hvor jeg er uenig med ditt utsagn og syntes det var ufint, og hvor jeg underbygger hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg tolket det på samme måte og synes det var ufint selv. Men det tørr jeg nesten ikke si siden jeg er en av "de" som har skrevet om suicid. 

Jeg har blitt trigget av mange ting du har skrevet, men klart å skille det du skriver fra min personlige mening. Synes det er trist å lese at du ble trigget av det, for det var ikke sånn ment! (Som du pleier å skrive) men jeg mener det. Så da beklager jeg! 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Ja, noen dør i kø, noen tar selvmord spontant, noen har ikke energi til å skrive på forum eller noen steder - og noen har den energien. At man kan skrive på et forum er ikke i seg selv et tegn på at man ikke er suicidal eller ikke alvorlig sliter.

Nei, det er ikke kverulering. Det er diskusjon, hvor jeg er uenig med ditt utsagn og syntes det var ufint, og hvor jeg underbygger hvorfor.

Javel dont care hva du mener! Du har aldri kjent det på kroppen som du sier, du skriver gjentatte ganger at du er her for å lære! Så lær noe da- og slutt og kveruler og vær så politisk korrekt. Dette er ikke politikk! 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Javel dont care hva du mener! Du har aldri kjent det på kroppen som du sier, du skriver gjentatte ganger at du er her for å lære! Så lær noe da- og slutt og kveruler og vær så politisk korrekt. Dette er ikke politikk! 

Anonymkode: cfdfb...562

Det at jeg ønsker å lære perspektiver jeg ikke kjenner til betyr ikke at jeg må være enig i alle utsagn folk kommer med omkring psykiske lidelser. Det er ingen sammenheng mellom disse to tingene. 

Det handler ikke om å være politisk korrekt eller politikk, det handler om at jeg syntes ditt utsagn var ufint og direkte feil. Hvis du skriver på et diskusjonsforum så må du nesten tåle å bli motsagt eller få kommentarer på det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det at jeg ønsker å lære perspektiver jeg ikke kjenner til betyr ikke at jeg må være enig i alle utsagn folk kommer med omkring psykiske lidelser. Det er ingen sammenheng mellom disse to tingene. 

Det handler ikke om å være politisk korrekt eller politikk, det handler om at jeg syntes ditt utsagn var ufint og direkte feil. Hvis du skriver på et diskusjonsforum så må du nesten tåle å bli motsagt eller få kommentarer på det du skriver.

JAVEL SÅ SYNES DU DET DA FÅR DU SYNES DET ! Du er så sykt sur !

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har blitt trigget av mange ting du har skrevet, men klart å skille det du skriver fra min personlige mening. Synes det er trist å lese at du ble trigget av det, for det var ikke sånn ment! (Som du pleier å skrive) men jeg mener det. Så da beklager jeg! 

Anonymkode: cfdfb...562

Det er leit du har blitt trigget av ting jeg har skrevet. Jeg sliter som sagt innimellom med å forstå hva man kan og ikke bør dele. 

Jeg synes generelt sett det er en uting å måle ting opp mot hverandre. Om det er den som er helt stille eller den som gir mer uttrykk for smerte og suicidalitet som lider mest kan ingen av oss vite og jeg mener det er ugreit å sette de to opp mot hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...