Gå til innhold

Nå er det nok, synes jeg , av fremvisning av selvdestruktivitet


frosken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg @frosken.  Takk for at du tar opp temaet. Denne liveoppdateringen av selvmordstanker, forsøk og etterfølgende innleggelse minner meg om tenåringene som holder på sånn på TikTok. Men godt voksne mennesker(noen også foreldre) bør vite bedre enn å legge ut alt dette på nett. 
Forrige uke var det en som ga ganske klart uttrykk for at hun ville komme til å forsøke selvmord. Det ble stille noen dager før hun kom tilbake og fortalte om forsøk og innleggelse. Jeg, en vilt fremmed på nett, bekymret meg mye for denne personen i disse dagene. Samtidig så er det triggende å lese om fordi jeg selv sitter hjemme alene og kjemper meg gjennom lignende smerte og tanker. Jeg skal ikke sitte på en høy hest og si at fordi jeg klarer så klarer de, men de burde i alle fall vurdere å få litt større avstand til ting før det rapporteres om på forumet. 
Og ja, jeg kan velge å ikke lese. Jeg har det ansvaret selv. Kanskje er det det jeg må gjøre hvis det fortsetter sånn.

Anonymkode: 9de44...36a

Hvis du sikter til meg så beklager jeg for at det ble sånn og bekymret deg. Jeg husker ikke så mye av hva jeg skrev de dagene der, jeg var ikke helt på stasjon, men hvis det er meg du mener så skjønner jeg. Jeg var egentlig ikke klar over at jeg hadde skrevet såpass detaljert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg @frosken.  Takk for at du tar opp temaet. Denne liveoppdateringen av selvmordstanker, forsøk og etterfølgende innleggelse minner meg om tenåringene som holder på sånn på TikTok. Men godt voksne mennesker(noen også foreldre) bør vite bedre enn å legge ut alt dette på nett. 
Forrige uke var det en som ga ganske klart uttrykk for at hun ville komme til å forsøke selvmord. Det ble stille noen dager før hun kom tilbake og fortalte om forsøk og innleggelse. Jeg, en vilt fremmed på nett, bekymret meg mye for denne personen i disse dagene. Samtidig så er det triggende å lese om fordi jeg selv sitter hjemme alene og kjemper meg gjennom lignende smerte og tanker. Jeg skal ikke sitte på en høy hest og si at fordi jeg klarer så klarer de, men de burde i alle fall vurdere å få litt større avstand til ting før det rapporteres om på forumet. 
Og ja, jeg kan velge å ikke lese. Jeg har det ansvaret selv. Kanskje er det det jeg må gjøre hvis det fortsetter sånn.

Anonymkode: 9de44...36a

Jeg er litt redd det kan ha en smitteeffekt for de som er ekstra sårbare.

De leser om brukere som gjør X og Y og "belønnes" i form av innleggelse etterpå. Det kan føre til at de som sitter og sliter på andre siden gjør det samme i håp om å få den samme type hjelpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (23 minutter siden):

Jeg gjort begge deler - flere ganger. 

Ok Frosken men dersom du mener det gjelder også i dagboken stiller jeg spørsmålstegn med deg som fast kommenterer på enkelte der inne som skriver destruktivt? Selvom du skriver fornuftig så forsetter disse å skrive destruktivt. Noen av dem har en lang karriere innen psykiske lidelser og ser ikke ut til å være i bedring?! Jeg er for her på det åpnet forumet men i dagboken der bør det finnes andre regler og da kan du som andre gå ut av trådene for å skjerme deg selv. 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok Frosken men dersom du mener det gjelder også i dagboken stiller jeg spørsmålstegn med deg som fast kommenterer på enkelte der inne som skriver destruktivt? Selvom du skriver fornuftig så forsetter disse å skrive destruktivt. Noen av dem har en lang karriere innen psykiske lidelser og ser ikke ut til å være i bedring?! Jeg er for her på det åpnet forumet men i dagboken der bør det finnes andre regler og da kan du som andre gå ut av trådene for å skjerme deg selv. 

Anonymkode: cfdfb...562

Jeg kan så avgjort la være å lese i dagbøkene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg kan så avgjort la være å lese i dagbøkene:-)

Jeg tror du bør gjøre det for å ikke slite deg selv ut. Du har gjennom lang tid prøvd å støtte, kommentere konstruktivt og støtte men det finnes grenser for deg også.

Nå tror jeg du må ta vare på deg selv også, nå som du mener at dette gjør noe med deg. Bare et velment råd fra meg. 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 minutter siden):

Hvis du sikter til meg så beklager jeg for at det ble sånn og bekymret deg. Jeg husker ikke så mye av hva jeg skrev de dagene der, jeg var ikke helt på stasjon, men hvis det er meg du mener så skjønner jeg. Jeg var egentlig ikke klar over at jeg hadde skrevet såpass detaljert. 

Ikke deg jeg siktet til. Selvom du også ofte fører til bekymring i tankene mine! 
Det er et vanskelig tema fordi det er positivt å være åpen og å dele tankene og følelsene sine med noen, men samtidig så kan de tankene og følelsene ha en dårlig innflytelse på andre. 

Anonymkode: 9de44...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg @frosken.  Takk for at du tar opp temaet. Denne liveoppdateringen av selvmordstanker, forsøk og etterfølgende innleggelse minner meg om tenåringene som holder på sånn på TikTok. Men godt voksne mennesker(noen også foreldre) bør vite bedre enn å legge ut alt dette på nett. 
Forrige uke var det en som ga ganske klart uttrykk for at hun ville komme til å forsøke selvmord. Det ble stille noen dager før hun kom tilbake og fortalte om forsøk og innleggelse. Jeg, en vilt fremmed på nett, bekymret meg mye for denne personen i disse dagene. Samtidig så er det triggende å lese om fordi jeg selv sitter hjemme alene og kjemper meg gjennom lignende smerte og tanker. Jeg skal ikke sitte på en høy hest og si at fordi jeg klarer så klarer de, men de burde i alle fall vurdere å få litt større avstand til ting før det rapporteres om på forumet. 
Og ja, jeg kan velge å ikke lese. Jeg har det ansvaret selv. Kanskje er det det jeg må gjøre hvis det fortsetter sånn.

Anonymkode: 9de44...36a

Jeg tror de blir avhengige av omsorgen de møter fra brukerne her inne også, ikke bare det de oppnår å få hos helsevesenet med å holde på sånn. TikTok er en god sammenligning, for begge steder deles det i detaljer om villet egenskade hvor man da oppnår masse gode ønsker om bedring og omsorgsfulle beskjeder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (3 minutter siden):

Jeg tror de blir avhengige av omsorgen de møter fra brukerne her inne også, ikke bare det de oppnår å få hos helsevesenet med å holde på sånn. TikTok er en god sammenligning, for begge steder deles det i detaljer om villet egenskade hvor man da oppnår masse gode ønsker om bedring og omsorgsfulle beskjeder. 

 

Ja, det er en interessant tanke. Hvilken funksjon har den hyppige oppdateringen her inne og kan den være med på å opprettholde sykdommen?.. 

Anonymkode: 9de44...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg prøver å tenke over hva jeg skriver, men mulig jeg glipper innimellom. For meg er det vanskelig å forstå hvor grensene går, men prøver å unngå detaljer og å skrive slik at noen blir urolig. Men det har jeg jo ikke alltid klart like godt da. 

IRL snakker jeg ikke med noen om meg og min psyke. Eller jo litt, men bare sånn om hvordan jeg har det og jeg sier ikke til hvem som helst dersom noe har skjedd. Dog har det i noen tilfeller ikke vært mulig å holde skjult. 

Men hvorfor har du det behovet å fortelle andre hvordan du har det og hva du gjør og ikke gjør mot deg selv? Du skriver mest på dagbok, men hvorfor? Hvilken nytte og glede har du av det? Og hvilken nytte mener du andre kan ha av det?

Anonymkode: fcc15...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er en interessant tanke. Hvilken funksjon har den hyppige oppdateringen her inne og kan den være med på å opprettholde sykdommen?.. 

Anonymkode: 9de44...36a

Man får i allefall det man ønsker å oppnå, nemlig omsorg og trøst fra andre. Det er noe som heter at man kan bli avhengig av behandling og det ser man veldig godt her.

Det er litt munchausen by internet-vibber over det hele. Ikke at personene ikke er syke, men den ekstreme delingen hvor det åpenlyst innrømmes at de skal gjøre noe dumt gang på gang og etterpå skriver at de på ny er innlagt for alle ble så bekymret for dem vitner om et enormt behov for oppmerksomhet. På tiktok ser du ofte at de tar bilder eller filmer at de er fastspent i beltesenger eller inne i ambulansen. De danser og har mental hospital room tour o.l  på profilen sin. Hva annet enn oppmerksomhet er formålet med å oppføre seg slik? 

Nå tenker jeg ikke bare på dette nettstedet, men på tiktok og det tidligere instagram miljøet som før der igjen var på blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg aldri svarer på den type innlegg. Det kan kanskje føles slik, men det kommer ikke mye godt ut av den evige runddansen med oppdateringer og tilbakemeldinger på nett. Like lite som ut og inn av sykehus. Sirkelen må brytes.

Anonymkode: 1a52c...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (23 minutter siden):

Jeg kan så avgjort la være å lese i dagbøkene:-)

Jeg ser poenget ditt, men en del av meg håper du fortsatt vil titte innom. Du er en veldig fornuftig bruker som forumet har godt av, men du må sette deg selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor har du det behovet å fortelle andre hvordan du har det og hva du gjør og ikke gjør mot deg selv? Du skriver mest på dagbok, men hvorfor? Hvilken nytte og glede har du av det? Og hvilken nytte mener du andre kan ha av det?

Anonymkode: fcc15...5a7

Og akkurat dette er unødvendig av deg. Du kan bare la være å lese. 

 

Anonymkode: cfdfb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og akkurat dette er unødvendig av deg. Du kan bare la være å lese. 

 

Anonymkode: cfdfb...562

Ja vel. Okei. Kan ikke skjønne at dette var unødvendig av meg. Jeg stilte glitter noen spørsmål, de var ikke til deg. 

Anonymkode: fcc15...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opprettet et word-dokument som jeg skriver i når jeg trenger å sortere tanker. Kan anbefale det. 

Anonymkode: 1a52c...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har opprettet et word-dokument som jeg skriver i når jeg trenger å sortere tanker. Kan anbefale det. 

Anonymkode: 1a52c...6a2

For noen fungerer det best å skrive for seg selv, mens andre ønsker å kommunisere med andre. Jeg tenker at begge deler er ok, - det er ikke noe galt i å ønske kontakt med andre mennesker på nett, og det kan foregå mange meningsfylte samtaler på et nettforum. Mitt poeng er i denne sammenhengen, at det å kommunisere med andre også innebærer at man bør vise hensyn til de man snakker med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

For noen fungerer det best å skrive for seg selv, mens andre ønsker å kommunisere med andre. Jeg tenker at begge deler er ok, - det er ikke noe galt i å ønske kontakt med andre mennesker på nett, og det kan foregå mange meningsfylte samtaler på et nettforum. Mitt poeng er i denne sammenhengen, at det å kommunisere med andre også innebærer at man bør vise hensyn til de man snakker med. 

Jeg synes du svarer bra, men er likevel med på den evige runddansen  av dagbok og oppdateringer som ikke fører til noe annet enn en sirkel av lidelse. Så noen her kunne kanskje prøve å skrive ii et eget word-dokument en stund. 

Anonymkode: 1a52c...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke deg jeg siktet til. Selvom du også ofte fører til bekymring i tankene mine! 
Det er et vanskelig tema fordi det er positivt å være åpen og å dele tankene og følelsene sine med noen, men samtidig så kan de tankene og følelsene ha en dårlig innflytelse på andre. 

Anonymkode: 9de44...36a

Ja okei. 

Ja du har rett I at det er et vanskelig tema, og jeg for min del skjønner ikke alltid hva som er ok og hva som er for mye å dele. Jeg forsøker å ikke gå i detaljer, men det kan nok glippe innimellom ja. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hvorfor har du det behovet å fortelle andre hvordan du har det og hva du gjør og ikke gjør mot deg selv? Du skriver mest på dagbok, men hvorfor? Hvilken nytte og glede har du av det? Og hvilken nytte mener du andre kan ha av det?

Anonymkode: fcc15...5a7

Jeg har vært på ulike forum fra jeg var 14 år. Det har blitt en del av min hverdag. Jeg har fulgt mange og mange har fulgt meg, og det er noe jeg setter pris på. Men jeg ønsker selvsagt å ikke skrive for detaljert slik at det blir vondt for andre å lese. Men jeg merker min egen toleranse for hva andre skriver på forumet er en del høyere enn mange andres. Det skinner nok også igjennom innimellom i det jeg skriver selv også. Selv om jeg forsøker å være hensynsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Slik er det ellers i psykiatrien også. De som dramatiserer tror de får kred.

 

De som lider i stillhet blir oversett.

 

Også vi midt i mellom disse ekstreme motpolene, skryter neppe, men kan på saklig måte lette hjertet. Men får ikke helt den samme respons. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...