Gå til innhold

Flere som er redde for å få covid på nytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at det kom til å forsvinne så jeg tok ikke 3 vaksine etter jeg ble smittet. Nå er dette så lenge siden at jeg sikkert vil regnes som uvaksinert. Vet om flere som har vært ordentlig syke på 3 vaksinen. Jeg var i sykehus statistikken og var en av den som var hardt rammet. Nå er jeg livredd for å bli syk på nytt. Regnes som ung og sprek men ble selv til dette ordentlig syk av covid. 

Anonymkode: 18fb6...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 20.10):

Jeg tenkte at det kom til å forsvinne så jeg tok ikke 3 vaksine etter jeg ble smittet. Nå er dette så lenge siden at jeg sikkert vil regnes som uvaksinert. Vet om flere som har vært ordentlig syke på 3 vaksinen. Jeg var i sykehus statistikken og var en av den som var hardt rammet. Nå er jeg livredd for å bli syk på nytt. Regnes som ung og sprek men ble selv til dette ordentlig syk av covid. 

Anonymkode: 18fb6...2cc

Er ikke redd for det. Men jeg hadde det mildt den gangen jeg hadde det. 

Anonymkode: fb56b...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for det, jeg ble kjempe syk forrige gang. Husker enda piping av pustemaskinen… husker romskipdraktene, husker alt enda godt. Hørte i går på en poadcast at mange dør av covid nå. 

Anonymkode: 18fb6...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var/er ikke redd, fikk det nettopp på nytt for noen uker siden og ble mye mindre dårlig enn forrige gang. Bare en tilfeldighet at jeg i det hele tatt testet meg - det går en heftig forkjølelse på jobb, og jeg trodde egentlig bare jeg hadde halsbetennelse. Trippelvaksinert og ble ikke dårligere av den siste.

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Nei. Jeg syntes kikhoste og bronkitt var verre. Jeg er syk igjen nå. Ikke feber, isåfall veldig mild, for jeg er ikke liggende, men har heller ikke ork til å gjøre veldig mye. Hoster tørrhoste. Vet ikke om det er Corona på nytt eller vanlig forkjølelse. Tenker at det ikke er vits å gjøre noe stort nummer ut av det. Har vært sykere før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg og de jeg er glade i rundt meg har fulgt vaksinasjonsprogrammet og jeg regner oss som svært godt beskyttet mot at evt ny smitte skal utgjøre fare. Jr og jeg har hatt covid flere ganger, og det reduserer også sjansen for at nytt utbrudd skal bli værre enn en forkjølelse for  oss.

Jeg har i grunnen ikke vært engstelig på egen vegne i det hele tatt, men i starten var jeg redd for jr og mamma. I begynnelsen snakket man om at unge, friske menn var spesielt utsatt, og da min sønn ble syk rett etter nedstengingen var det betryggende å få negativt svar på covidtesten. Mamma har holdt seg mye inne i to år, og jeg har etter hvert vært mer bekymret for hvordan nedstengingen kan påvirke psyken hennes. Etter at hun fikk første vaksinedose tidlig i 2020 avtok også denne engstelsen. 

Vi kommer også til å få flere dødsfall der covid blir journalført som årsaken, men det vil først og fremst gjelde de eldste. De to siste årene har det vært unormalt lav dødelighet blant denne gruppen (som utgjør brorparten av de som vanligvis dør av influensa eller lungebetennelse), så det er naturlig og forventet at mange av disse ikke vil overleve vinteren. Dette vil gi et litt falskt bilde av dødsfall knyttet til covid, og da er det viktig å ikke la dette mate redselen for egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert fordi alle dere som skriver her at dere ikke er redd fikk aldri oppleve pusteproblemer osv…. Da skjønner jeg jo dere ikke er redde! 

Anonymkode: 18fb6...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forståelig at dere som har vært svært syke med pustebesvær som følge av covid er ekstra redde for å få det på nytt. Det er jo ganske angstfremmende ikke å få puste. 

Personlig er jeg trippelvaksinert, og hadde sluppet unna helt til for halvannen uke siden. Da hadde jeg et nokså greit forløp med tre dager med moderat feber og sykdomsfølelse. Halsvondt og hoste varte enda tre dager etter feberen var forsvunnet. Så var jeg fin igjen. Hadde jeg ikke vaksinert meg i tråd med anbefalingene, ville det nok ha vært mye verre. Dette var i alle fall peanuts mot svineinfluensa, som jeg fikk bekreftet med test at jeg hadde i sin tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (24 minutter siden):

Det er veldig forståelig at dere som har vært svært syke med pustebesvær som følge av covid er ekstra redde for å få det på nytt. Det er jo ganske angstfremmende ikke å få puste. 

Personlig er jeg trippelvaksinert, og hadde sluppet unna helt til for halvannen uke siden. Da hadde jeg et nokså greit forløp med tre dager med moderat feber og sykdomsfølelse. Halsvondt og hoste varte enda tre dager etter feberen var forsvunnet. Så var jeg fin igjen. Hadde jeg ikke vaksinert meg i tråd med anbefalingene, ville det nok ha vært mye verre. Dette var i alle fall peanuts mot svineinfluensa, som jeg fikk bekreftet med test at jeg hadde i sin tid. 

Enig. Skal forhåpentligvis snart ta den 4 vaksina. Selv hadde jeg covid på forsommeren og var ganske dårlig, men allikevel langt unna sykehusinnleggelse.  Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd nå, nei. Jeg har fått tre doser, og i sommer testet jeg også positivt på hjemmetest. Da hadde jeg en del feber og var slapp, men relativt lite hoste og ikke pustebesvær. Har heller ingen senvirkninger, utover at det tok et par uker før jeg var tilbake på mitt normale nivå opp bakker etc. Jeg tenker at en eventuell re-smitte da ikke vil være verre, og kommer dessuten til å ta fjerde dose. 
 

Men jeg var redd for covid da det kom - før vaksiner og før mildere mutanter.  Jeg hadde en ganske alvorlig lungebetennelse for noen år siden, og husker med gru den dårlige pusten og hvor lang tid jeg brukte på å komme meg igjen. Og likevel var jeg langtfra så syk at det var behov for sykehusinnleggelse eller pustehjelp. Jeg ville ikke oppleve noe slikt igjen, og jeg. skjønner godt at folk som har slike erfaringer eller disposisjon er redd for å bli veldig syke av covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en ny variant på gang. Varianten er langt mer motstandsdyktig mot antistoffer, inkludert vaksiner.

Antistoffer er bare en sjettedel så effektive mot den nye undervarianten, sammenlignet med den vanligste omikronvarianten.

Undervarianten er også motstandsdyktig mot flere antivirale legemidler som brukes for å behandle personer med høy risiko for alvorlig covid-19.

Fortsatt mangler forskerne data over hvor bra de oppdaterte covid-vaksinene beskytter mot de aller siste variantene.

https://forskning.no/covid19-virus/ny-omikron-variant-taler-antistoffer-bedre/2094247

Anonymkode: cd3e8...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente meg veldig syk da jeg hadde korona, kaldsvettet mye, men ingen andre symptomer og ble frisk igjen påfølgende dag. Så er litt redd en annen runde vil bli verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...