Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften? Tradisjoner gjennom dagene?

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Haha, masse spørsmål. Jeg kommer ikke til å svare på dem alle.

LP står for Long Play og var slik vi spilte musikk på før du ble født. ;) 

Mitt forhold til min mor er kompleks og er noe jeg antagelig vil ta opp i min egen dagbok.

Vokst opp med pepperkaker, sirupsnipper, julenøtter og annet.

Ja, jeg er noe gammel. :D

Det måtte jeg Google. Sånne kjempe store plater de hadde i gamle dager. Jeg kommer ikke inn på dagbok forumet fordi jeg har ikke nok innlegg eller noe sånn. Er sirusnøtter sånn med en nøtt inni? 

Anonymkode: f9fd1...fa0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det måtte jeg Google. Sånne kjempe store plater de hadde i gamle dager. Jeg kommer ikke inn på dagbok forumet fordi jeg har ikke nok innlegg eller noe sånn. Er sirusnøtter sånn med en nøtt inni? 

Hvor gammel er du?

laban skrev (7 minutter siden):

Jeg var ung voksen da den kom. Jeg hadde ikke TV da, men husker at mange så på den, selv om de ikke hadde barn. 

Mine barn er født på 90-tallet, så jeg har sett noe av den i reprise. Dessuten kjøpte vi boka da den eldste var i passende alder, hun var så glad i å bli lest for. 

Så de hadde ikke tv når du ble født? Hva gjorde dere da?

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt om LP. Hadde ingen anseelse om hva det var😕

Da må du enten være veldig ung eller temmelig uopplyst når det kommer til musikk, siden LP fortsatt eksisterer godt i dag.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så de hadde ikke tv når du ble født? 

TV fantes, men jeg er født før NRK ble startet. Vi var ikke spesielt tidlig ute med å kjøpe TV, og det var ikke barneprogram hver dag de første årene NRK eksisterte. 

Hva gjorde dere da?

Hørte på radio, leste, tegnet, spilte kort / brettspill... 

Endret av laban
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Da må du enten være veldig ung eller temmelig uopplyst når det kommer til musikk, siden LP fortsatt eksisterer godt i dag.

Jeg lærte det nå da,

lærer mye her inne. Det visste jeg heller ikke, jeg har hørt om det når jeg goglet det. 

laban skrev (2 minutter siden):

TV fantes, men jeg er født før NRK ble startet. Vi var ikke spesielt tidlig ute med å kjøpe TV, og det var ikke barneprogram hver dag de første årene NRK eksisterte. 

Hørte på radio, leste, spilte kort / brettspill... 

også i helgene? Synes du det var en bedre tid når du vokste opp enn sånn det er i dag? 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

også i helgene?

Hvilken aktivitet tenker du på nå? Hvis de voksne var med på f.eks. brettspill, skjedde det nok stort sett i helger og ferier. Men lørdag var (kort) arbeids- og skoledag da jeg vokste opp. Det var barnetime i radioen ukas fem første dager (ma - fre), men den varte 20 min, ikke en time. Lørdagsbarnetimen var på tidlig kveldstid og varte en time.

Synes du det var en bedre tid når du vokste opp enn sånn det er i dag? 

Det er et litt for omfattende spørsmål til at jeg orker å svare noe særlig på det så sent på kvelden. Tror nok det er noe tapt og noe vunnet, og det er helt naturlig. Om 50 år er det trolig noe ved 2020-tallet som virker gammeldags også, men da er ikke jeg her lenger (sannsynligvis ikke DOL heller).

Jeg må bare korrigere dette litt, før jeg legger meg:

laban skrev (49 minutter siden):

TV fantes, men jeg er født før NRK ble startet.

Jeg er født før NRK startet ordinære TV-sendinger. Ikke før NRK radio (haha!) og ikke før prøvesendingene med TV.

Annonse

laban skrev (1 time siden):

Hvilken aktivitet tenker du på nå? Hvis de voksne var med på f.eks. brettspill, skjedde det nok stort sett i helger og ferier. Men lørdag var (kort) arbeids- og skoledag da jeg vokste opp. Det var barnetime i radioen ukas fem første dager (ma - fre), men den varte 20 min, ikke en time. Lørdagsbarnetimen var på tidlig kveldstid og varte en time.

Det er et litt for omfattende spørsmål til at jeg orker å svare noe særlig på det så sent på kvelden. Tror nok det er noe tapt og noe vunnet, og det er helt naturlig. Om 50 år er det trolig noe ved 2020-tallet som virker gammeldags også, men da er ikke jeg her lenger (sannsynligvis ikke DOL heller).

Husker da vi gikk på skole på lørdagen.. mener vi sluttet klokka 12. Husker også godt at vi hadde sort/hvitt tv og hvor enormt det var da vi fikk farge-tv.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spiser dere ikke torsk siden det er på Sørlandet?

Vi gjorde det da jeg var barn. Jeg giftet meg med en vestlending og han nektet imidlertid å ha torsk på julaften, så da ble det pinnekjøtt 😊

laban skrev (6 timer siden):

Jeg må bare korrigere dette litt, før jeg legger meg:

Jeg er født før NRK startet ordinære TV-sendinger. Ikke før NRK radio (haha!) og ikke før prøvesendingene med TV.

Når begynte nrk med tv da?

laban skrev (7 timer siden):

Det var sikkert langt dager da siden dere ikke hadde tv? Hva er det positive da og det negative da? Var skole på lørdagene obligatorisk? Var det sånn at dere kunne ringe inn å ønske en sang? 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Var det sånn at dere kunne ringe inn å ønske en sang?

Det var Ønskekonserten. :) Der kunne man sende brev i posten og ønske gratulasjon og sang når noen hadde bursdag. Lørdagsbarnetimen besto av noen barnesanger og en fortelling, gjerne et hørespill (innlest skuespill) som gikk over mange lørdager, "Tordivelen flyr i skumringen" av Maria Gripe er like spennende den dag i dag! Det ble i mange år utgitt en bok hvert år som het Barnetimeboka, den besto vel for det meste av historier som barn sendte inn om jeg ikke husker feil. Barnetimen på hverdager var også noen sanger og en bok som ble lest høyt, Anne Cath. Vestly sine bøker var mye lest. Jeg mener at Barnetimen på hverdager var for de litt mindre barna enn Lørdagsbarnetimen.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser dere ikke på tre nøtter til askesort? Foruten skal jeg aldri arrangere jul,

så mye stress med julemiddagen faktisk har jeg aldri før nå når jeg leste dette tenkt på det som en stor jobb og tilberede julaften så nå fikk jeg et nytt perspektiv. 

Har sett "Tre nøtter til Askepott" et utall ganger, sitter som regel ikke klistret og ser hele filmen lengre nei, men melodien (og filmen) gir definitivt julestemning. :)

Det er koselig å arrangere jul synes jeg, litt stress er det, men vi er jo flere om det (mannen min og meg og gjerne en av eller begge ungene som nå er tidlig i 20-årene) så det går fint.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når begynte nrk med tv da?

Prøvesendingene gikk over til faste på 60-tallet. De var bare på kveldstid.

Var skole på lørdagene obligatorisk?

Ja, men vi sluttet tidlig. Det var ikke noe frivillig rundt skolen på dagtid, SFO kom mye senere. 

Var det sånn at dere kunne ringe inn å ønske en sang? 

I radioen? Ikke i direktesendte programmer - vet ikke når det ble vanlig. Musikken måtte jo hentes fysisk til studio i form av en plate. Alle sendinger var grundig planlagt, og de fleste ble sendt i opptak. Det var fastere tema i radioprogrammene, ikke bare lange sendinger der det skravles og spiller musikk, som nå. Du kan lese om et kjent program med ønskeplater her: https://no.wikipedia.org/wiki/Ønskekonserten

Det var sikkert lange dager da siden dere ikke hadde tv?

Man savner jo ikke noe man ikke er vant til. Men jeg husker at jeg syntes klokka kunne gå veldig fort om kvelden etter at vi hadde fått TV. 

Hva er det positive da og det negative da?

Du kan lese noe av det jeg har skrevet tidligere om "før og nå" her:

https://forum.doktoronline.no/topic/378101-hadde-vi-det-ikke-bedre-på-50-tallet/#comment-3325929

https://forum.doktoronline.no/topic/420895-hva-er-veldig-bra-ved-vår-tid/#comment-3770371

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...