Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften? Tradisjoner gjennom dagene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er LP? 

Anonymkode: f9fd1...fa0

Vhanja skrev (14 timer siden):

LP står for Long Play og var slik vi spilte musikk på før du ble født. ;) 

Tillegg: LP kalles gjerne vinyl av kidsa (og oss gæmliser som er ennå eldre enn 40) i dag. Det er slettes ikke avlegs men skikkelig hot! :) 

emilie321 skrev (11 timer siden):

Husker da vi gikk på skole på lørdagen.. mener vi sluttet klokka 12. Husker også godt at vi hadde sort/hvitt tv og hvor enormt det var da vi fikk farge-tv.

Vi hadde også sort/hvitt, kjøpte faktisk ikke farge-TV før et stykke ut på 80-tallet. Dette var ikke fordi det ikke fantes, men fordi mine foreldre valgte sånn av politiske/ ideologiske grunner. At foreldre bekymrer seg for skjermavhengighet er med andre ord slettes ikke nytt :) Husker at vi ungene fikk lørdagsgodteriet forut hørespillet på lørdagsbarnetimen kl 17, og at vi lå på badegulvet (fordi det var varmekabler der) og hørte på :) Jeg syns selvfølgelig at foreldrene mine var håpløst akterutseilt som f r a r ø v e t oss farge-TV den gangen, men da 20 år senere ble mor selv praktiserte også jeg strengere regler for skjerm enn kompisenes foreldre gjorde :P 

Annonse

laban skrev (4 timer siden):

Jeg tror svært mange har det mye bedre i dag, men det kommer jo litt an på hvem man betrakter. En mann med god lønn og hjemmeværende kone på 60-tallet hadde helt sikkert noen fordeler som en mann med småbarn og høyt boliglån i dag ikke har. En skolelei tenåring hadde flere alternativ enn nå. Mange hadde nok også en annen ro over livet, det blir kanskje litt som å sammenlikne folks hverdag i en storby kontra i en liten bygd i dag - det var mindre trengsel og lavere tempo. Men som jeg skrev i trådene jeg la ut lenke til, er det mange grupper som ble fordømt den gangen, som får et bedre liv i dag. 

Jeg har utdannelse, men er verken arkeolog eller noe annet som har med historie å gjøre.

Jeg tror at en mann med god jobb (lønn) og hjemmeværende kone hadde det bedre på 60-tallet enn dagens menn, men det var mange da også som slet økonomisk og noen koner måtte finne seg jobber uten barnepass.  Det var nok ikke alltid enkle situasjoner der.

Jeg synes stort unger har det bedre i dag enn da jeg vokste opp, men det er ikke pga. tv eller andre ting som ikke var oppfunnet da.

Jeg tenker ofte på dette med by og bygd og barn som vokser opp.  Er det så mye mer ro i bygdene?  Kortere avstander kanskje, men kortere avstander til hva?  Det er nok flere muligheter i byene.

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at en mann med god jobb (lønn) og hjemmeværende kone hadde det bedre på 60-tallet enn dagens menn, men det var mange da også som slet økonomisk og noen koner måtte finne seg jobber uten barnepass.  Det var nok ikke alltid enkle situasjoner der.

Jeg synes stort unger har det bedre i dag enn da jeg vokste opp, men det er ikke pga. tv eller andre ting som ikke var oppfunnet da.

Jeg tenker ofte på dette med by og bygd og barn som vokser opp.  Er det så mye mer ro i bygdene?  Kortere avstander kanskje, men kortere avstander til hva?  Det er nok flere muligheter i byene.

I bygdene starter man tidligere å drikke som oftest, i alle fall alle de jeg kjenner. 

Kayia skrev (22 minutter siden):

Tillegg: LP kalles gjerne vinyl av kidsa (og oss gæmliser som er ennå eldre enn 40) i dag. Det er slettes ikke avlegs men skikkelig hot! :) 

Vinyl var mer kjent enn LP!

Savannah skrev (1 minutt siden):

Er det så mye mer ro i bygdene? 

Alt jeg vet, er at de som flytter dit fra byen, påstår det. Jeg har ikke bodd på bygda selv og innbiller meg ikke at alle bygder er like. Poenget var egentlig ikke å sammenlikne by og land, men å illustrere noe av forskjellen mellom før og nå. 

Savannah skrev (2 minutter siden):

Det er nok flere muligheter i byene.

Absolutt, dessuten slipper man "bygdedyret". Men det hadde jo bedre leveforhold også i urbane strøk for 50-60 år siden. 

laban skrev (1 minutt siden):

Alt jeg vet, er at de som flytter dit fra byen, påstår det. Jeg har ikke bodd på bygda selv og innbiller meg ikke at alle bygder er like. Poenget var egentlig ikke å sammenlikne by og land, men å illustrere noe av forskjellen mellom før og nå. 

Absolutt, dessuten slipper man "bygdedyret". Men det hadde jo bedre leveforhold også i urbane strøk for 50-60 år siden. 

Jeg er enig med deg i det du skriver.  Jeg er oppvokst i små forhold langt fra større byer.  Som voksen har jeg bodd i byer og vil ikke noe annet.  Det var bedre leveforhold i byene da jeg vokste opp, men det tror jeg ikke foreldrene mine ville ha akseptert.

Jeg fikk julegaver da jeg var barn, men når jeg ser hva mine barnebarn får i dag blir jeg himmelfallen.  Mine barn fikk noe midt i mellom.

Jul hos meg nå er rolig og kos med familie (det er knapt mulig å snakke om ro under pakkeåpningen med to små😀).  Jeg kunne godt sittet alene på juleaften med bøker og noe godt å spise.  Tenker noen ganger på å reise vekk alene, men foreløpig  så feirer jeg jul med barnebarna når de er så små.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må ellers si at jeg synes det var gøy å lese om gamle dager, liker godt når eldre forteller om før i tiden :D 

Denne serien er nok noe for deg. Virker som du tror dette var i steinalderen.

https://tv.nrk.no/serie/tilbake-til-60-tallet

https://tv.nrk.no/serie/tilbake-til-70-tallet

https://tv.nrk.no/serie/tilbake-til-80-tallet

Anonymkode: b6b5d...6e1

Savannah skrev (40 minutter siden):

Jeg fikk julegaver da jeg var barn, men når jeg ser hva mine barnebarn får i dag blir jeg himmelfallen.  Mine barn fikk noe midt i mellom.

Ja, hver generasjon gir flottere og flottere gaver. Lurer på hvor det skal ende.

Annonse

Savannah skrev (43 minutter siden):

Jeg fikk julegaver da jeg var barn, men når jeg ser hva mine barnebarn får i dag blir jeg himmelfallen. 

Helt enig. For ikke å snakke om pakkekalendere - enkelte foreldre tar jo helt av og bruker tusenvis av kroner på en pakkekalender! 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Siden vi nå snakker om jul hvordan starter dagen og hvordan avsluttes den? 

Vi starter med "ritualer" allerede 22. desember hos oss. Min mor bor et stykke unna, og hentes noen dager før jul. På det tidspunktet gjenstår det fremdeles gjerne ting på innkjøps- og "fikse i heimen"-fronten, og det blir gjerne noen mindre jobboppdrag også, selv om ferien har startet. På kvelden den 22 spiser vi pinnekjøtt sammen, og på lillejulaften spiser vi rakfisk og spiller kort etter alt er gjort. Vi har som mål å være helt ferdig med handling og fiksing før maten den 23. des, det er kun  utstrakt innpakking av gaver på loftet som foregår på seinkvelden den 23 og på formiddagen den 24. 

Julaften har vi felles brunsj med hjemmelagd pålegg (leverpostei, lammerull, div typer sild, pateer og marmelader, i tillegg til ost og div kjøttpålegg - det samme hvert år) sånn i 12-14-tiden, og etter dette spiser vi ikke mer før vi inntar ribbe i 18-19-tiden. Tidligere hadde vi tidligere frokost og gikk gjerne i kirka på jakt etter julestemning, men de siste årene har dette blitt erstattet av at vi får litt frisk luft etter brunsj.

Etter middagen går vi rett over til gaveåpning, og som flere sier brukes kvelden til dette, kaffe og søtsaker, litt vin og evt kort- eller terningspill. Vi er bare voksne for øyeblikket (jr har også blitt voksen), så vi avslutter gjerne ikke før i ett-to--tiden om natten. 

Første juledag har vi også felles brunsj sånn i 12-draget, og sitter et par timer til bords. I tillegg til det som står på menyen på julaften har vi tradisjon for å ha cabaret med remulade på menyen da :) Alle tenker i utgangspunktet "tja" til denne, men fatet er som regel alltid tomt innen vi går fra :D Fra og med 2. juledag åpner vi mer for å møte folk utenfor nærmeste familie, og da trer andre tradisjoner inn, noe sammen med familie, noe hver for oss med venner. Vi har aldri jobbet i jula, men har 10 dager ferie - deilig :D 

Ai - plutselig begynte jeg å glede meg til jul gitt!

Endret av Kayia
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, hver generasjon gir flottere og flottere gaver. Lurer på hvor det skal ende.

Jeg tror faktisk det snur nå - i takt med at oppturen daler og folk  e n d e l i g  ser ut til å ha forstått at kjøpemønster typ bruk og kast ikke er veien til lykke og en god framtid....

Endret av Kayia
Lillemus skrev (29 minutter siden):

Helt enig. For ikke å snakke om pakkekalendere - enkelte foreldre tar jo helt av og bruker tusenvis av kroner på en pakkekalender! 

Enig - dette ble jeg aldri med på, uten at jr klagde av den grunn. Foreldreskapt sug i mange tilfeller tror jeg.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mitt inntrykk, blant annet fra egne barn, er at ungdommen ikke er så veldig interessert i gaver lenger. De har det de trenger og er mer opptatt av opplevelser og ikke minst livet på nettet enn fysiske gaver. I tillegg er jo stadig flere foreldre bevisste på å begrense forbruket. Jeg tror derfor ikke gaveberget vil vokse inn i himmelen.

Kayia skrev (3 minutter siden):

Jeg tror faktisk det snur nå - i takt med at oppturen daler og folk e n d e l i g har forstått at kjøpsmønster typ bruk og kast ikke er veien til lykke....

Nå ser jeg at du skrev noe lignende det jeg gjorde :) 

Kayia skrev (5 minutter siden):

Enig - dette ble jeg aldri med på, uten at jr klagde av den grunn. Foreldreskapt sug i mange tilfeller tror jeg.

Mine fikk pakkekalender noen år sånn i alderen 3-10 år kanskje, men da gadd ikke vi voksne mer. :) Det var aldri snakk om store og dyre ting da - småting, et puslespill som ble delt opp, en legoeske som delt opp og litt ekstra mye lørdagsgodt på lørdager. :) Bjørn Borg-boxere, kinobilletter og dyre parfymer hadde aldri vært aktuelt! Det er julegaver det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...