Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften? Tradisjoner gjennom dagene?

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (16 minutter siden):

Nå ser jeg at du skrev noe lignende det jeg gjorde :) 

Stiller meg bak din utdyping - har akkurat samme inntrykk. De unge rundt meg er lei av forbruk, og syns at vi i foreldregenerasjonen har hatt et harry forbruksmønster. Min jr henter restemat fra bakeri og restauranter, dubsterdiver og kjøper det meste av klær og møbler på retrobutikker, finn.no og på BrukOm - med unntak av treningstøy og sportsutstyr.

Fortsetter under...

Min datter sier at barna ikke mangler noe når jeg spør henne, og jeg kan godt gi dem penger.  Jeg synes fremdeles at de er for små til ikke å få bursdags og julegaver fra sin bestemor, dvs. pakker.  Jeg gir dem noen ganger hjemmestrikkede plagg og kjøper også brukte ting og så kan de få pengeseddel i tillegg.

Lillemus skrev (18 minutter siden):

Mine fikk pakkekalender noen år sånn i alderen 3-10 år kanskje, men da gadd ikke vi voksne mer. :) Det var aldri snakk om store og dyre ting da - småting, et puslespill som ble delt opp, en legoeske som delt opp og litt ekstra mye lørdagsgodt på lørdager. :) Bjørn Borg-boxere, kinobilletter og dyre parfymer hadde aldri vært aktuelt! Det er julegaver det!

Da jeg fikk pakkekalender som barn så var det en liten ting mellom 5-20 kr som regel i posene. En liten melkesjokolade, nips og " lekesminke" fra Nille o.l.

Flere av gavekalendere som jeg ser unger og ungdom i min omgangskrets får inneholder ting som vi ville ha fått som julegaver. Det er pakkekalender til mange tusen til hvert barn. 

Det er sjukt,og julegavene på julaften mister jo glansen da de har fått en julegave hver dag hele desember.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne serien er nok noe for deg. Virker som du tror dette var i steinalderen.

https://tv.nrk.no/serie/tilbake-til-60-tallet

https://tv.nrk.no/serie/tilbake-til-70-tallet

https://tv.nrk.no/serie/tilbake-til-80-tallet

Anonymkode: b6b5d...6e1

Takk det det blir gøy

Anonymkode: f9fd1...fa0

hattifnattus skrev (4 minutter siden):

Da jeg fikk pakkekalender som barn så var det en liten ting mellom 5-20 kr som regel i posene. En liten melkesjokolade, nips og " lekesminke" fra Nille o.l.

Flere av gavekalendere som jeg ser unger og ungdom i min omgangskrets får inneholder ting som vi ville ha fått som julegaver. Det er pakkekalender til mange tusen til hvert barn. 

Det er sjukt,og julegavene på julaften mister jo glansen da de har fått en julegave hver dag hele desember.

Ingenting koster 5kr nå lenger .. man kan ikke gi en gullpenge til noen over 5 år!? Mange får kalendergaver til etter fylte 30 og da må koster det en del da

Annonse

Jeg starter dagen litt utpå dagen. Har alltid en tanke om å få med meg Snekker Andersen, men sjelden jeg gjør det. I ellevetiden start vi til min onkel for å spise grøt. Han ser jeg bare den ene gangen i året så det er ekstra koselig. Etter det går tiden ut på å vente. Spiller ofte litt sånn høytidelig julemusikk, mens jeg venter.

Etter at jeg ble skilt måtte vi lage nye tradisjoner for årene sønnen min er på juleferie med sin far. Da tar vi en amerikansk julefeiring med pannekaker og bacon til frokost, pakkeåpning under teppet og så en julefilm etterpå. Det er veldig koselig og noe å se frem til når selve julesangene blir lange uten sønnen.

Når det kommer til pakkekalender har jeg alltid prøvd å gjøre den så billig som mulig, men det har blitt vanskeligere etterhvert som han er blitt for stor til små leker. Årets kalender er veldig dyr i mine øyne, men på ingen måte Bjørn Borg boksere. Er sokker fra eBay det går i.

Savannah skrev (9 minutter siden):

Min datter sier at barna ikke mangler noe når jeg spør henne, og jeg kan godt gi dem penger.  Jeg synes fremdeles at de er for små til ikke å få bursdags og julegaver fra sin bestemor, dvs. pakker.  Jeg gir dem noen ganger hjemmestrikkede plagg og kjøper også brukte ting og så kan de få pengeseddel i tillegg.

Man kan aldri bli for gammel for gaver av bestemødre eller foreldre. Selv ønsker jeg meg en ting til 8000 i år… 

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Det er nå jeg skal si:

"Vi hadde ikke pakkekalender da jeg var ung. Vi fikk sjokoladekalender og var fornøyd med det!" 👵

Jeg er ikke eldst her på forumet, men akkurat nå føler jeg meg som det. :D

Hvorfor føler du deg som det? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan aldri bli for gammel for gaver av bestemødre eller foreldre. Selv ønsker jeg meg en ting til 8000 i år… 

Man kan gi gaver som ikke er pakket inn.  Når de er så små så synes jeg de må få pakker fra sin bestemor.  Ting til 8000 kr. som julegave har aldri vært aktuelt for meg.  Min mor gir ikke særlig mye julegaver lenger, men det hender at hun strikker noe til oldebarna.  Sist jeg feiret jul sammen med henne fikk jeg strikkede tøfler og vanter.  Det er altfor stor familie til at hun kan gi alle.

De siste årene har jeg feiret jul med min datter og hennes familie.  Da er vi åtte eller ni sammen.  Jeg pleier å gi henne og hennes kone en pakke til noen hundre kroner, og så vippse penger også da de holder julen hvert år.  Jeg får gjerne bok fra dem, eller kremer, tøfler, nattøy etc.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingenting koster 5kr nå lenger .. man kan ikke gi en gullpenge til noen over 5 år!? Mange får kalendergaver til etter fylte 30 og da må koster det en del da

Nei, prisene er gått opp endel fra jeg var barn og ungdom ( er 30 nå), men det hadde like fullt vært uaktuelt å kjøpe kalendergaver for en verdi av flere tusenkroner om jeg hadde hatt barn.

Tror jeg  fikk pakkekalender frem til jeg var 18 år gammel. Etter det har jeg kjøpt en kalender av eget ønske selv.

Endret av hattifnattus
Kayia skrev (48 minutter siden):

Stiller meg bak din utdyping - har akkurat samme inntrykk. De unge rundt meg er lei av forbruk, og syns at vi i foreldregenerasjonen har hatt et harry forbruksmønster. Min jr henter restemat fra bakeri og restauranter, dubsterdiver og kjøper det meste av klær og møbler på retrobutikker, finn.no og på BrukOm - med unntak av treningstøy og sportsutstyr.

Men - kom på at jeg må gjøre et unntak når det gjelder PC og telefon, her kommer det  i mellom noen ubeskjede ønsker, og familiemedlemmer har gitt kronebidrag til jul  😅

Annonse

Savannah skrev (53 minutter siden):

Man kan gi gaver som ikke er pakket inn.  Når de er så små så synes jeg de må få pakker fra sin bestemor.  Ting til 8000 kr. som julegave har aldri vært aktuelt for meg.  Min mor gir ikke særlig mye julegaver lenger, men det hender at hun strikker noe til oldebarna.  Sist jeg feiret jul sammen med henne fikk jeg strikkede tøfler og vanter.  Det er altfor stor familie til at hun kan gi alle.

De siste årene har jeg feiret jul med min datter og hennes familie.  Da er vi åtte eller ni sammen.  Jeg pleier å gi henne og hennes kone en pakke til noen hundre kroner, og så vippse penger også da de holder julen hvert år.  Jeg får gjerne bok fra dem, eller kremer, tøfler, nattøy etc.

Pakker du ikke inn julegavene? Det er koselig med strikkede ting av oldeforeldre ..det er en spesiell ting jeg har ønsket meg lenge også er det bare jul engang i året. 8000 er ikke så mye for en spesiell ting vel. 

hattifnattus skrev (51 minutter siden):

Nei, prisene er gått opp endel fra jeg var barn og ungdom ( er 30 nå), men det hadde like fullt vært uaktuelt å kjøpe kalendergaver for en verdi av flere tusenkroner om jeg hadde hatt barn.

Tror jeg  fikk pakkekalender frem til jeg var 18 år gammel. Etter det har jeg kjøpt en kalender av eget ønske selv.

Jeg vet ikke hva slags verdi den kalenderen jeg har fått har vært men det har vært ting jeg kan bruke som ikke koster 25-30kr. Hvis jeg skal gjette så tror jeg den må ha kostet 1500-2000kr 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pakker du ikke inn julegavene? Det er koselig med strikkede ting av oldeforeldre ..det er en spesiell ting jeg har ønsket meg lenge også er det bare jul engang i året. 8000 er ikke så mye for en spesiell ting vel. 

Jo jeg pakker dem inn.  Hvorfor spør du?  For min del ville 8000 kr. være mye for en julegave, men hva foreldre og besteforeldre gir til sine barn og barnebarn har jeg ingen mening om.  Jeg ville gitt den tingen utenom jul.

Savannah skrev (1 minutt siden):

Jo jeg pakker dem inn.  Hvorfor spør du?  For min del ville 8000 kr. være mye for en julegave, men hva foreldre og besteforeldre gir til sine barn og barnebarn har jeg ingen mening om.  Jeg ville gitt den tingen utenom jul.

Jeg trodde dt stod du ikke gjorde det jeg misforstod sikkert. 

Jeg vet ikke hva slags verdi den kalenderen jeg har fått har vært men det har vært ting jeg kan bruke som ikke koster 25-30kr. Hvis jeg skal gjette så tror jeg den må ha kostet 1500-2000kr 

Får du ting for verdi av 2000 kr.- hver dag i 24 dager?Det er 48000.- kr i gavekalender.  Foreldrene dine må ha god råd.

Jeg trodde dt stod du ikke gjorde det jeg misforstod sikkert. 

Jeg sa noe om at man kunne gi gaver som ikke pakkes inn, men ikke til de små.  Da tenkte jeg på opplevelser som kino f.eks.

Savannah skrev (5 minutter siden):

Får du ting for verdi av 2000 kr.- hver dag i 24 dager?Det er 48000.- kr i gavekalender.  Foreldrene dine må ha god råd.

Jeg regner med hun mener 1500-2000 kr sammelagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...