Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften? Tradisjoner gjennom dagene?

Anbefalte innlegg

Vi begynner dagen på julaften med tre nøtter til askepott  hvor vi sitter hele familien i pysjamas foran TV-en med fyr i peisen,  når den er ferdig spiser vi frokost  ca kl 14 er det mandel i grøten og etter det går vi graven og tenner lys. Så går vi i kirken også spiser vi ca 18-19 pinnekjøtt med tilbehør, når det er ferdig spiser vi multekrem også er det gaveåpning som varer til 01-02 Vi pleier og være mellom mellom 15-16 stk. alderen er 4-mnd - 70 år. 

Anonymkode: f9fd1...fa0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi begynner dagen på julaften med tre nøtter til askepott  hvor vi sitter hele familien i pysjamas foran TV-en med fyr i peisen,  når den er ferdig spiser vi frokost  ca kl 14 er det mandel i grøten og etter det går vi graven og tenner lys. Så går vi i kirken også spiser vi ca 18-19 pinnekjøtt med tilbehør, når det er ferdig spiser vi multekrem også er det gaveåpning som varer til 01-02 Vi pleier og være mellom mellom 15-16 stk. alderen er 4-mnd - 70 år. 

Grunnen til 15-16 er for nr 16 er enda usikkert🫶

Savannah skrev (18 minutter siden):

Får du ting for verdi av 2000 kr.- hver dag i 24 dager?Det er 48000.- kr i gavekalender.  Foreldrene dine må ha god råd.

Jeg fikk mer enn det beløpet (48.000) i fjor til jul men jeg tror det var et unntak. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan aldri bli for gammel for gaver av bestemødre eller foreldre. Selv ønsker jeg meg en ting til 8000 i år… 

Men hvis man kan ønske seg så dyre gaver så kanskje jeg skal ønske meg den IPhonen jeg har lyst på at dattera mi 🙄.

Førøvrig lurer jeg på hvordan folk kan gå på tur, spise julegrøt og i kirken julaften og rekke å lage middag og dekke på til hele familien kl 17.00.  Av erfaring vet jeg at dette tidsskjemaet ikke holder for meg.

Endret av Dorthe
Dorthe skrev (7 minutter siden):

Men hvis man kan ønske seg så dyre gaver så kanskje jeg skal ønske meg den IPhonen jeg har lyst på at dattera mi 🙄.

Førøvrig lurer jeg på hvordan folk kan gå på tur, spise julegrøt og i kirken julaften og rekke å lage middag og dekke på til hele familien kl 17.00.  Av erfaring vet jeg at dette tidsskjemaet ikke holder for meg.

Jeg lager ikke noen mat det er det mine foreldre som gjør så jeg har masse tid men jeg har fått et nytt syn på jobben som gjøres i denne tråden. Jeg forventer ingenting, et ønske er bare et ønske. Tror ikke jeg får det heller. Så da må jeg spare selv. 

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg lager ikke noen mat det er det mine foreldre som gjør så jeg har masse tid men jeg har fått et nytt syn på jobben som gjøres i denne tråden. Jeg forventer ingenting, et ønske er bare et ønske. Tror ikke jeg får det heller. Så da må jeg spare selv. 

Jeg savner den tiden da jeg sto på kjøkkenet fra tidlig på juleaften og til vi spiste.  Tok litt pauser innimellom, men var med tankene rundt maten hele tiden.  Nå suller jeg rundt, ser på tv sammen med barnebarna og gir gode råd på kjøkkenet innimellom😁

Savannah skrev (1 minutt siden):

Jeg savner den tiden da jeg sto på kjøkkenet fra tidlig på juleaften og til vi spiste.  Tok litt pauser innimellom, men var med tankene rundt maten hele tiden.  Nå suller jeg rundt, ser på tv sammen med barnebarna og gir gode råd på kjøkkenet innimellom😁

Får du ikke lov å bidra mer? Om du er barnebarn tror du de tenker at du er eldre og skal få slappe av? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du ikke lov å bidra mer? Om du er barnebarn tror du de tenker at du er eldre og skal få slappe av? 

Joda, jeg får lov.  Det hender at jeg tar hovedansvaret, men jeg feirer ikke jul lenger i mitt eget hjem  og synes det er greit at andre tar ansvaret.  Barnebarna er små og setter pris på tiden med bestemor.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan aldri bli for gammel for gaver av bestemødre eller foreldre. Selv ønsker jeg meg en ting til 8000 i år… 

Jeg tror du troller veldig i denne tråden..

Anonymkode: b6b5d...6e1

Lillemus skrev (5 timer siden):

Helt enig. For ikke å snakke om pakkekalendere - enkelte foreldre tar jo helt av og bruker tusenvis av kroner på en pakkekalender! 

Jeg gir datteren pakkekalender og synes det er koselig å kunne finne, pakke inn og så gi. Men kunne nok ikke gjort det hvis jeg hadde flere barn.

påskelilje skrev (11 timer siden):

Gikk du på skole på lørdager?? Men du er jo yngre enn meg (trodde jeg....) - jeg har aldri gått på skole på lørdager!

Jeg husker også da vi fikk fargefjersyn (ja, vi sa fjernsyn 😁), det var stort! Tipper det var rundt 1977.

Ja, jeg gikk på skole på lørdager fram til 4de klasse (mener jeg det var)

Ja, husker godt vi så Vi på Saltkråkan da vi fikk fargefjernsyn. Husker ikke hvilket år det var

Annonse

emilie321 skrev (10 minutter siden):

Jeg gir datteren pakkekalender og synes det er koselig å kunne finne, pakke inn og så gi. Men kunne nok ikke gjort det hvis jeg hadde flere barn.

Jeg er ikke negativ til pakkekalendere, det hadde mine også noen år, men når de små pakkene blir store pakker som inneholder kjempedyre ting til ganske små unger - da har det gått for langt, synes jeg da. :) 

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke negativ til pakkekalendere, det hadde mine også noen år, men når de små pakkene blir store pakker som inneholder kjempedyre ting til ganske små unger - da har det gått for langt, synes jeg da. :) 

Det kan jeg være enig i😊

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Det kan jeg være enig i😊

Mine to er noen skikkelige geografinerder og elsker flagg og kart og sånt og ett år fikk de bl.a. et puslespill på et brett hvor de fikk brettet sammen 1. desember + sikkert en liten godisbit eller noe og så var det 3-4 biter pakket inn til hver av dem noen av dagene utover i desember - tror det var et kart i midten og flagg rundt. De storkoste seg med å legge på plass de brikkene de fikk og var like spente på hvilket flagg som var pakkene hver gang. :) Innimellom var det andre ting også da, pepperkakeform den dagen vi bakte pepperkaker f.eks. Pokemonkort eller et kinderegg. :) 

Dyre pakkekalendere er også kjipt for de som har dårlig råd og skal gi gave til barna. 

Husker et år da jeg var student og hadde lite penger. Til min nevø kjøpte jeg en ny DVD, en barnefilm jeg visste han ønsket seg (er noen år siden, da vi fortsatt brukte DVDer...).

Julaften kom, han pakket opp gaven og viste den glad til sin mor, som sa: "Å, så kjekt. Det er jo den filmen du fikk i pakkekalenderen i går!"

Da følte jeg meg skikkelig dårlig.

påskelilje skrev (12 timer siden):

Jeg husker også da vi fikk fargefjersyn (ja, vi sa fjernsyn 😁), det var stort! Tipper det var rundt 1977.

Mine foreldre var tidlig på’n med farge-TV. Den kom i hus allerede lille julaften 1972. 😆 De smuglet den inn om kvelden etter at vi hadde lagt oss, for at vi skulle bli overrasket til Donald i farger julaftens morgen 😇 (jeg mener bestemt at Donald Duck og vennene hans ble sendt 0905 eller deromkring i de dager)

Kayia skrev (7 timer siden):

Vi hadde også sort/hvitt, kjøpte faktisk ikke farge-TV før et stykke ut på 80-tallet. Dette var ikke fordi det ikke fantes, men fordi mine foreldre valgte sånn av politiske/ ideologiske grunner. 

Husker det gikk gjetord om en lærer hos oss som ikke bare ventet lenge med å bytte ut svarthvit-tv’en, men som dertil kjøpte ny svarthvit da den gamle konka et stykke utpå 80-tallet 😅 

Vhanja skrev (17 minutter siden):

Dyre pakkekalendere er også kjipt for de som har dårlig råd og skal gi gave til barna. 

Husker et år da jeg var student og hadde lite penger. Til min nevø kjøpte jeg en ny DVD, en barnefilm jeg visste han ønsket seg (er noen år siden, da vi fortsatt brukte DVDer...).

Julaften kom, han pakket opp gaven og viste den glad til sin mor, som sa: "Å, så kjekt. Det er jo den filmen du fikk i pakkekalenderen i går!"

Da følte jeg meg skikkelig dårlig.

Det skjønner jeg veldig godt. Teit sagt av moren… 😳

morsan skrev (3 minutter siden):

Mine foreldre var tidlig på’n med farge-TV. Den kom i hus allerede lille julaften 1972. 😆 De smuglet den inn om kvelden etter at vi hadde lagt oss, for at vi skulle bli overrasket til Donald i farger julaftens morgen 😇 (jeg mener bestemt at Donald Duck og vennene hans ble sendt 0905 eller deromkring i de dager)

Husker det gikk gjetord om en lærer hos oss som ikke bare ventet lenge med å bytte ut svarthvit-tv’en, men som dertil kjøpte ny svarthvit da den gamle konka et stykke utpå 80-tallet 😅 

Jeg var ikke født i 1972. Hvor gammel var du da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...