Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften? Tradisjoner gjennom dagene?

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Og forløperen til Halvsju het vel Lefsa?

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Var det noen forløper til Halvsju?

Jeg fant noe her: https://tvarkivet.org/index.php/ungdom?start=20

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei da, dette er riktig link. Veldig gammel og senil nå.

https://tv.nrk.no/serie/halvsju/1979/FBUA03000179/avspiller

Anonymkode: b6b5d...6e1

Fantastisk! Takk! :D

Dette ble en riktig trivelig og morsom tråd - kanskje mest for oss som har rundet både 40 og 50 da! 😂❤️

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Fantastisk! Takk! :D

Dette ble en riktig trivelig og morsom tråd - kanskje mest for oss som har rundet både 40 og 50 da! 😂❤️

Skal du kose deg i kveld med halv 7 da? Så litt på men syns det var kjedelig.

Anonymkode: f9fd1...fa0

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal du kose deg i kveld med halv 7 da? Så litt på men syns det var kjedelig.

Kan hende jeg titter og mimrer litt ja. ;) Husker også godt en barne-tv-serie om gutten Mattis, hva het den da tro, Hjemme hos oss? På den tiden var det jo nesten alltid film av unger og dyr, om det en sjelden gang var en tegnefilm på 5 min var det kjempestas! Og av og til kom "Den rosa panteren" eller "Streken" litt uventet om det var en programpause som måtte fylles - det var stas det! 😂

Fant det selv - han het Mathis og tv-serien het også Mathis. :) 

Endret av Lillemus
Lillemus skrev (5 minutter siden):

Kan hende jeg titter og mimrer litt ja. ;) Husker også godt en barne-tv-serie om gutten Mattis, hva het den da tro, Hjemme hos oss? På den tiden var det jo nesten alltid film av unger og dyr, om det en sjelden gang var en tegnefilm på 5 min var det kjempestas! Og av og til kom "Den rosa panteren" eller "Streken" litt uventet om det var en programpause som måtte fylles - det var stas det! 😂

Fant det selv - han het Mathis og tv-serien het også Mathis. :) 

Så bra å lese at dere 40-50 åringer fikk en morsom tråd. Tråden var inspirert av @laban sin første juletråd. Sant skal sies så lager ofte jeg tråder som engasjerer og bli store så jeg er glad nesten alle ble med❤️ Lærte mye selv også underveis. Og til dere som lager til julen hjemme så er det litt ab en jobb dere gjør💪

Ekstra skrev (22 timer siden):

Men - kom på at jeg må gjøre et unntak når det gjelder PC og telefon, her kommer det  i mellom noen ubeskjede ønsker, og familiemedlemmer har gitt kronebidrag til jul  😅

Du - må nok en gang signere ;) :) 

Jr har dessuten fått påfyll på BSU-kontoen til jul og bursdag fra oss foreldre og besteforeldre. Stor gave i sum, men samtidig ikke noe som handler om å oppmuntre til forbruk. 

Dorthe skrev (21 timer siden):

Førøvrig lurer jeg på hvordan folk kan gå på tur, spise julegrøt og i kirken julaften og rekke å lage middag og dekke på til hele familien kl 17.00.  Av erfaring vet jeg at dette tidsskjemaet ikke holder for meg.

Det går fint det, bare at vi aldri har endt med å spise kl 17 selv om det har vært målet :P Tror det handler mye om hvilken mat man skal ha, og hva alle bidrar med. Hos oss er jeg Chef med et hovedansvar, men har god bistand fra alle både med bord og på kjøkken. Vi pleier å ha ribbe, og den er det ikke mye arbeid med før 30 min før servering. De andre rensker poteter, rosenkål har jeg renset kvelden før og satt i kjøleskapet, og surkål/rødkål er kokt kvelden før. Ting må bare varmes mens ribben hviler.

Sausen lager jeg også mens ribba hviler, den kan ikke lages på forhånd i og med at kraften er skyet fra langpannen ribben har vært stekt i. Tilsmaking av saus med urter, portvingele, worchestersaus og soyasaus ++ er et felles anliggende :D Mellom at ribben settes inn til langtidssteking kl 9 om morgenen og fram til 17 er det dermed mye ledig tid.

Lillemus skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke negativ til pakkekalendere, det hadde mine også noen år, men når de små pakkene blir store pakker som inneholder kjempedyre ting til ganske små unger - da har det gått for langt, synes jeg da. :) 

Samme her. Min var ikke bortskjemt på denne fronten, og får fremdeles kalender :P Men nå setter han pris på alle de nyttige tingene da - det går mest i diverse mat og drikke (feks en liten juleøl hver lørdag), noe som kommer godt med på et studentbudsjett :D 

Endret av Kayia

Annonse

påskelilje skrev (17 timer siden):

Jeg husker at pappa viste meg hvordan vi kunne fjerne fargene og få programmene i svart-hvitt igjen,  sånn i tilfelle vi savnet den gamle tv'en eller angret oss 😁😁😁

Haha, rart faren min ikke gjorde det samme :D :D :D 

Lillemus skrev (17 timer siden):

Nei, de fikk andre ting også, men noen dager var kalendergave 4-5 brikker til hver som de da kunne legge på brettet. :) De syntes det var gøy i alle fall. Et år fikk de også hver sin eske med lego hvor de fikk noen brikker i gangen og de siste på lille julaften sammen med byggeanvisningen. :) 

Jeg prøvde meg på noe lignende et år, bare at det var en eske lego. Det ble med det ene året, initiativet ble under medium mottatt :D :P

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Morsomt at barna ikke hadde godt av det på mandager men de andre dager😁 aldri hørt om halv sju

Hvor gammel er du? :)

Endret av Kayia
Ekstra skrev (4 timer siden):

Og forløperen til Halvsju het vel Lefsa?

Lillemus skrev (4 timer siden):

Hm? Var det noen forløper til Halvsju? Lefsa har jeg aldri hørt om, men jeg var antagelig for liten.

Den har ikke jeg heller hørt om, måtte google her nå :) 

Lillemus skrev (6 timer siden):

Innspillingene er ikke gjort ved Innerdalstårnet, det er bare brukt foto av fjellet, resten er kulisser. Alle utescenene er innspilt på Røros og innescenene i et studio. :) Den første gangen serien gikk på tv var det en animert versjon av fjellet, senere var det foto av Innerdalstårnet. :) 

Er du sikker? Jeg mener jeg har hørt det ble spilt inni fjellet på en fjellhylle i Innerdalstårnet noe av det. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er du sikker? Jeg mener jeg har hørt det ble spilt inni fjellet på en fjellhylle i Innerdalstårnet noe av det. 

Det sto det på Wikipedia i alle fall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...