Gå til innhold

Tramadol og avhengighet


emilie321

Anbefalte innlegg

Har nå brukt tramadol i flere uker pga sterke smerter. Stort sett en tramadol + paracet på kveldstid, men innimellom har jeg også tatt det 2 ganger. Ettermiddag og natt. Paracet på dagtid.  Nå er jeg redd for å bli avhengig.  Samtidig så blir døgnet uholdbart uten pga smertene. Dette tar ikke all smerten, men bare toppen.  Er rådvill og vet ikke helt hva jeg bør gjøre.  Ta noen dager uten, vil det være nok til og ikke bli avhengig eller bør det gå en lengre periode uten tramadol? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Har nå brukt tramadol i flere uker pga sterke smerter. Stort sett en tramadol + paracet på kveldstid, men innimellom har jeg også tatt det 2 ganger. Ettermiddag og natt. Paracet på dagtid.  Nå er jeg redd for å bli avhengig.  Samtidig så blir døgnet uholdbart uten pga smertene. Dette tar ikke all smerten, men bare toppen.  Er rådvill og vet ikke helt hva jeg bør gjøre.  Ta noen dager uten, vil det være nok til og ikke bli avhengig eller bør det gå en lengre periode uten tramadol? 

 

Noen uker pga sterke smerter skal ikke gjøre noe. Jeg brukte Tramadol-preparatet Nobligan Depot-tabletter i mange år. Pga en sløv fastlege som bare skrev ut og skrev ut, uten tanke på at dette ikke har noen hensikt. Jeg leste meg selv fram til at man blir resistent mot virkestoffet, og derfor har ikke tablettene lenger noen virkning så lenge man ikke øker dosen mer og mer - noe jeg aldri gjorde. Logikken ble da at jeg sannsynligvis ikke hadde noen smertestillende effekt av dem, og jeg ba selv om å begynne på en nedtrappingsplan. LITT abstinenssymtomer hadde jeg riktignok, men med riktig nedtrappingsplan gikk dette helt fint. Og jeg hadde helt rett - jeg fikk ikke mer smerter av å ikke bruke dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint. Jeg har brukt både Tramadol og opiater og det har gått fint. Opiatene måtte jeg trappes ned på, men det gikk helt uproblematisk. Når du ikke øker dosen mer enn 1-2 om dagen så vil du neppe få en sterk avhengighet av det. 

Jeg vet ikke hvor mange uker du har brukt Tramadol, men jeg har brukt i tre uker uten å få abstinenser av det.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (37 minutter siden):

Har nå brukt tramadol i flere uker pga sterke smerter. Stort sett en tramadol + paracet på kveldstid, men innimellom har jeg også tatt det 2 ganger. Ettermiddag og natt. Paracet på dagtid.  Nå er jeg redd for å bli avhengig.  Samtidig så blir døgnet uholdbart uten pga smertene. Dette tar ikke all smerten, men bare toppen.  Er rådvill og vet ikke helt hva jeg bør gjøre.  Ta noen dager uten, vil det være nok til og ikke bli avhengig eller bør det gå en lengre periode uten tramadol? 

 

Så lenge du holder fullstendig styr på at du ikke gradvis øker inntaket mer enn planlagt, så synes jeg du skal ta smertestillende med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 minutter siden):

Så lenge du holder fullstendig styr på at du ikke gradvis øker inntaket mer enn planlagt, så synes jeg du skal ta smertestillende med god samvittighet. 

Takk! Det gjør jeg. Må også kunne kjøre bil, iallefall på dagtid og er nøye med at det skal gå minst 8 timer (helst mer) fra inntak til jeg kjører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (28 minutter siden):

Det går nok fint. Jeg har brukt både Tramadol og opiater og det har gått fint. Opiatene måtte jeg trappes ned på, men det gikk helt uproblematisk. Når du ikke øker dosen mer enn 1-2 om dagen så vil du neppe få en sterk avhengighet av det. 

Jeg vet ikke hvor mange uker du har brukt Tramadol, men jeg har brukt i tre uker uten å få abstinenser av det.

Har nok brukt det i 3 uker, dvs jeg brukte de i ca 15 dager og så greide jeg å ta noen dagers pause.  Har vel kanskje brukt 1 og 2 i en 10 dagers periode nå. Smertene er nok like ille hele døgnet, men takler de dårligere på kveld og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (31 minutter siden):

Har nok brukt det i 3 uker, dvs jeg brukte de i ca 15 dager og så greide jeg å ta noen dagers pause.  Har vel kanskje brukt 1 og 2 i en 10 dagers periode nå. Smertene er nok like ille hele døgnet, men takler de dårligere på kveld og natt.

Hva sier legen din til bruken da? Viktig å få søvn også. Ut fra min kunnskap går dette greit å fortsette med en stund til. Men jeg er jo ingen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Hva sier legen din til bruken da? Viktig å få søvn også. Ut fra min kunnskap går dette greit å fortsette med en stund til. Men jeg er jo ingen lege. 

Har ikke pratet med henne om dette her ennå, men jeg har tidligere sagt til henne at hun må være streng, dvs ikke øse ut. Er livredd for å bli avhengig og ikke minst å miste lappen.  Vil ikke ha flere problemer enn de jeg allerede har. Skal til henne om ikke så lenge og da får jeg greie på resultatet av røntgenbildene.  Er spent på de. Kan ikke skjønne at bare senebetennelse skal kunne gjøre så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos fastlegen pga store smerter i hofte og bein. Fastlegen mener dette kommer av slitt hofteprotese og ikke bare senebetennelse (har ikke fått svar på røntgen ennå) Hun satt meg på Tramagetic od . Kan visstnok kjøre bil etter å ha gått på de en periode.  Nå blir jeg iallefall redd for avhengighet, men hun sa at vi etterhvert skulle tappe ned å slutte. (Skal til ortoped for å vurdere reoperasjon) 

Nå er de tomme på apoteket pga leveringsproblemer og de kommer ikke inn før om iallefall 2 uker. Så da må jeg bare bite tenna sammen.  Ble litt frustrert nå. Må gjøre minst mulig framover da smertene øker i takt med aktivitet.  Dette er jo heller ikke bra for psyken.  Måtte bare få ut litt frustrasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Har vært hos fastlegen pga store smerter i hofte og bein. Fastlegen mener dette kommer av slitt hofteprotese og ikke bare senebetennelse (har ikke fått svar på røntgen ennå) Hun satt meg på Tramagetic od . Kan visstnok kjøre bil etter å ha gått på de en periode.  Nå blir jeg iallefall redd for avhengighet, men hun sa at vi etterhvert skulle tappe ned å slutte. (Skal til ortoped for å vurdere reoperasjon) 

Nå er de tomme på apoteket pga leveringsproblemer og de kommer ikke inn før om iallefall 2 uker. Så da må jeg bare bite tenna sammen.  Ble litt frustrert nå. Må gjøre minst mulig framover da smertene øker i takt med aktivitet.  Dette er jo heller ikke bra for psyken.  Måtte bare få ut litt frustrasjon 

Mangel på Tramagetic OD - Legemiddelverket

Jeg vil tro at legen kan skrive ut noe med samme virkestoff så du slipper å vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 minutt siden):

Mangel på Tramagetic OD - Legemiddelverket

Jeg vil tro at legen kan skrive ut noe med samme virkestoff så du slipper å vente. 

På apoteket sa de at jeg kanskje burde få nobligan retard.  Må ringe legekontoret i morgen og iallefall si ifra om dette. Smertene er verst på ettermiddag/kveld og natt. Holder på å bli sprø innimellom, men må jo bare holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 minutter siden):

På apoteket sa de at jeg kanskje burde få nobligan retard.  Må ringe legekontoret i morgen og iallefall si ifra om dette. Smertene er verst på ettermiddag/kveld og natt. Holder på å bli sprø innimellom, men må jo bare holde ut.

Du holder sikkert ut, men du trenger jo smertelindring og det finnes, så du må bare kommunisere det til lege. Ikke noe vits i å lide i stillhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (Akkurat nå):

Du holder sikkert ut, men du trenger jo smertelindring og det finnes, så du må bare kommunisere det til lege. Ikke noe vits i å lide i stillhet. 

Nei, sant det. Har jo gått over 2 måneder med store smerter og de bli ikke bedre. Sover lite pga smerter, som gjør at jeg begynner å bli veldig sliten og begynner å miste motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (21 timer siden):

Nei, sant det. Har jo gått over 2 måneder med store smerter og de bli ikke bedre. Sover lite pga smerter, som gjør at jeg begynner å bli veldig sliten og begynner å miste motet.

Ble det noe ordnings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (22 timer siden):

Har vært hos fastlegen pga store smerter i hofte og bein. Fastlegen mener dette kommer av slitt hofteprotese og ikke bare senebetennelse (har ikke fått svar på røntgen ennå) Hun satt meg på Tramagetic od . Kan visstnok kjøre bil etter å ha gått på de en periode.  Nå blir jeg iallefall redd for avhengighet, men hun sa at vi etterhvert skulle tappe ned å slutte. (Skal til ortoped for å vurdere reoperasjon) 

Nå er de tomme på apoteket pga leveringsproblemer og de kommer ikke inn før om iallefall 2 uker. Så da må jeg bare bite tenna sammen.  Ble litt frustrert nå. Må gjøre minst mulig framover da smertene øker i takt med aktivitet.  Dette er jo heller ikke bra for psyken.  Måtte bare få ut litt frustrasjon 

Huff jeg skjønner du er frustrert. Det er virkelig ikke godt å gå lenge med smerter som er så vonde. Jeg håper du har fått snakket med lege nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Huff jeg skjønner du er frustrert. Det er virkelig ikke godt å gå lenge med smerter som er så vonde. Jeg håper du har fått snakket med lege nå. 

Nei, legen var borte i dag, men skal prøve igjen i morgen.  Ja, en blir frustrert. Må bare prøve å gå minst mulig da smertene blir verre jo mer jeg beveger meg. Lettere å takle ting når en vet det snart blir en løsning. Nå håper jeg ikke jeg må vente lenge før jeg kommer til ortoped, men det var det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt. Kanskje en annen lege hvis det er flere leger der du går kan skrive ut noe,  hvis legen er borte i morgen også. 

Er det lenge siden legen sendte henvisning til ortoped? Du kan ringe og forhøre deg om ventetiden. 

Kanskje du trenger noe hjelpemidler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (43 minutter siden):

Det var dumt. Kanskje en annen lege hvis det er flere leger der du går kan skrive ut noe,  hvis legen er borte i morgen også. 

Er det lenge siden legen sendte henvisning til ortoped? Du kan ringe og forhøre deg om ventetiden. 

Kanskje du trenger noe hjelpemidler? 

Prøver igjen i morgen.  Legen har ikke skrevet henvisning ennå, må vente på svaret fra røntgen. Det burde komme i morgen (var ikke kommet i dag da jeg ringte).  Hun skulle skrive henvisning så fort svaret foreligger.  Har krykker, så tror jeg har det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (5 minutter siden):

Prøver igjen i morgen.  Legen har ikke skrevet henvisning ennå, må vente på svaret fra røntgen. Det burde komme i morgen (var ikke kommet i dag da jeg ringte).  Hun skulle skrive henvisning så fort svaret foreligger.  Har krykker, så tror jeg har det jeg trenger.

Gud, jeg kjenner at jeg blir utålmodig på dine vegne her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...