Gå til innhold

Slankemedisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Anonymkode: 6c6ac...e70

Fordi du leker ikke med insulin bruk heller et annet slankemedisin. Jeg er også ute etter en sånn medisin. Men ikke bruk insulin. 

Anonymkode: f275e...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et det skadelig eller farlig å bruke diabetesmedisin som slankemedisin når man ikke har diabetes?

Anonymkode: 6c6ac...e70

Jeg ble skeptisk når legen sa jeg måtte få meg blodsukkermålings apparat, blodsukkeret vil jo synke og er det bra når man ikke har diabetes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Jeg ble skeptisk når legen sa jeg måtte få meg blodsukkermålings apparat, blodsukkeret vil jo synke og er det bra når man ikke har diabetes? 

Har aldri målt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå):

Har aldri målt blodsukker.

Han var vel ekstra nøye denne legen da, hadde virkelig trengt slike medisiner nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

@ISW ? Er det farlig å bruke feks diabetesmedisinene Ozempic, Rybelsus mot overvekt når man ikke har diabetes?

Anonymkode: 6c6ac...e70

Nei, det er det ikke. Disse medisinene brukes nå av svært mange mennesker ene og alene mot overvekt/fedme. Pasientene må da betale alt selv, det er ikke grunnlag for blå resept. 

Delvis utsolgt for diabetesmedisin – mer enn 20 prosent av salget er på hvit resept - Nyheter, Legemidler - Dagens Medisin

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (15 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Disse medisinene brukes nå av svært mange mennesker ene og alene mot overvekt/fedme. Pasientene må da betale alt selv, det er ikke grunnlag for blå resept. 

Delvis utsolgt for diabetesmedisin – mer enn 20 prosent av salget er på hvit resept - Nyheter, Legemidler - Dagens Medisin

Men skjønner ikke helt dette. Vil ikke blodsukkeret stå i fare for å bli unaturlig lavt hos de uten diabetes hvis formålet med medisinen er å justere blodsukkernivået hos de med høyt blodsukker? Beklager dumme spørsmål, men jeg har ikke lest meg opp på dette. 

Anonymkode: 6c6ac...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men skjønner ikke helt dette. Vil ikke blodsukkeret stå i fare for å bli unaturlig lavt hos de uten diabetes hvis formålet med medisinen er å justere blodsukkernivået hos de med høyt blodsukker? Beklager dumme spørsmål, men jeg har ikke lest meg opp på dette. 

Anonymkode: 6c6ac...e70

Det er forventet at Ozempic vil bli godkjent til bruk i fedmebehandling om ikke lenge, så det virker ikke som om det er særlig risiko for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (16 timer siden):

Det er forventet at Ozempic vil bli godkjent til bruk i fedmebehandling om ikke lenge, så det virker ikke som om det er særlig risiko for dette. 

Men legen min sa jeg kom til å få lavt blodsukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 25.11.2022 den 22.59):

Nei, det er det ikke. Disse medisinene brukes nå av svært mange mennesker ene og alene mot overvekt/fedme. Pasientene må da betale alt selv, det er ikke grunnlag for blå resept. 

Delvis utsolgt for diabetesmedisin – mer enn 20 prosent av salget er på hvit resept - Nyheter, Legemidler - Dagens Medisin

Det er ikke riktig.  De gis på blå resept når BMI er 35+ med tilleggssykdommer og 40+ uten tilleggssykdommer.  Ellers må pasientene betale alt selv.  Legen må vurdere om de går på hvit eller blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 25.11.2022 den 23.27):

Det er forventet at Ozempic vil bli godkjent til bruk i fedmebehandling om ikke lenge, så det virker ikke som om det er særlig risiko for dette. 

Risikoen er vel ikke større enn med mange andre medisiner, og risikoen av overvekten vurderes ofte større.  Dette handler ikke om å sitte hjemme og spise hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Det er ikke riktig.  De gis på blå resept når BMI er 35+ med tilleggssykdommer og 40+ uten tilleggssykdommer.  Ellers må pasientene betale alt selv.  Legen må vurdere om de går på hvit eller blå resept.

Slik jeg har forstått det, kan mysimba og saxenda dekkes, mens det foreløpig ikke gjelder ozempic - så sant det ikke har kommet en endring helt  nylig. Dette er jo grunnen til at Legemiddelverket undersøker om leger skriver ut på blåresept uten grunnlag (se den forrige linken jeg la ut.)

Her er en oppsummering av status for de aktuelle legemidlene fra i sommer: – Nye legemidler kan bli gode alternativer til fedmeoperasjon - Nyheter, Forskning, Spesialisthelsetjeneste, Primærhelsetjeneste - Dagens Medisin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...