Gå til innhold

Hvor mye gi til barna sine til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på å gi 500 kr hver til mine barn. Men det er gjerne litt lite. Og vurderer nå å gi 1000 kr til hver av dem. Hører om folk som gir 5000 til 7000 kr til barna i julegave. Da må foreldrene ha god råd, mener jeg. Hva pleier dere å gi? 

Anonymkode: 91477...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir opp mot 1000 til hver av de. Noen ganger litt under og noen ganger litt over. 

Kommer aldri til å kunne gi 5000 kr i gave. Og det håper jeg ikke de vil forvente heller. Han eldste på 11 sparer til noe som koster 5000. Jeg sa til han at han sannsynligvis ikke får råd til dette til jul, så han er klar over at han må bruke flere ønsker og spare mer hvis det er det han vil ha. I forhold til det å få seg noe nytt nå i år. Det sa han at han skjønte. Litt kjedelig å gi penger til jul da så jeg har ikke helt bestemt meg. Hadde vært noe annet hvis jeg visste han fikk råd til det han ønsker seg med en gang. Samtidig er det jo mye læring i å spare, men hvor blir det av den spontane gleden av å åpne gaven? 

Det var en digresjon. ;)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (41 minutter siden):

Jeg gir opp mot 1000 til hver av de. Noen ganger litt under og noen ganger litt over. 

Kommer aldri til å kunne gi 5000 kr i gave. Og det håper jeg ikke de vil forvente heller. Han eldste på 11 sparer til noe som koster 5000. Jeg sa til han at han sannsynligvis ikke får råd til dette til jul, så han er klar over at han må bruke flere ønsker og spare mer hvis det er det han vil ha. I forhold til det å få seg noe nytt nå i år. Det sa han at han skjønte. Litt kjedelig å gi penger til jul da så jeg har ikke helt bestemt meg. Hadde vært noe annet hvis jeg visste han fikk råd til det han ønsker seg med en gang. Samtidig er det jo mye læring i å spare, men hvor blir det av den spontane gleden av å åpne gaven? 

Det var en digresjon. ;)

Jeg har tidligere gitt 300 kr til jul til hver av ungene. Men vurderer å gi dem 1000 kr hver i år. Begge trenger penger. Til tantebarn ble det bare 50 kr per gave. Har ikke kontakt med dem annet enn ved familieselskap en gang i året. Men barna er mine nærmeste så de får mest. 

Anonymkode: 91477...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenkte på å gi 500 kr hver til mine barn. Men det er gjerne litt lite. Og vurderer nå å gi 1000 kr til hver av dem. Hører om folk som gir 5000 til 7000 kr til barna i julegave. Da må foreldrene ha god råd, mener jeg. Hva pleier dere å gi? 

Anonymkode: 91477...33f

Etter at mine ble så store at det er greit å gi penger så får de 1000,- hver + litt gaver. Man skal gi etter hva man har lyst og råd til, ikke etter hva andre gjør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Samtidig er det jo mye læring i å spare, men hvor blir det av den spontane gleden av å åpne gaven? 

Forslag: Gi ham penger til sparemålet, men ikke la det være hele gaven. Kjøp noe (rimelig) som kan ligge under juletreet i tillegg. Broren skal vel også åpne julegave fra deg, så det blir litt stusselig hvis han som sparer, ikke får noe som helst under treet. Men han er stor nok til å forstå at det dermed blir en betydelig forskjell (i pris / "størrelse") på innholdet i pakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Litt kjedelig å gi penger til jul da så jeg har ikke helt bestemt meg.

Min mor har pleid å feste penger til et par lugger eller noe annet småtteri hun vet vi setter pris på. Jeg syns det å gi tilskudd til noe man ønsker seg er en mye bedre gave enn å kjøpe noe mindre som ikke er tipptopp. Hos oss har vi mange ganger slått sammen fra små og store for å komme i mål med gave til noen som ønsker seg noe større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (34 minutter siden):

Forslag: Gi ham penger til sparemålet, men ikke la det være hele gaven. Kjøp noe (rimelig) som kan ligge under juletreet i tillegg. Broren skal vel også åpne julegave fra deg, så det blir litt stusselig hvis han som sparer, ikke får noe som helst under treet. Men han er stor nok til å forstå at det dermed blir en betydelig forskjell (i pris / "størrelse") på innholdet i pakkene. 

Ja, det var absolutt et godt forslag. Tenker jeg gjør det. :)

Kayia skrev (2 minutter siden):

Min mor har pleid å feste penger til et par lugger eller noe annet småtteri hun vet vi setter pris på. Jeg syns det å gi tilskudd til noe man ønsker seg er en mye bedre gave enn å kjøpe noe mindre som ikke er tipptopp. Hos oss har vi mange ganger slått sammen fra små og store for å komme i mål med gave til noen som ønsker seg noe større. 

Lugg er pannelugg i min verden. Hva annet kan lugger bety? Strikka tøfler? 

Ja det er jo en god ide å feks få min far med på det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte på å gi 500 kr hver til mine barn. Men det er gjerne litt lite. Og vurderer nå å gi 1000 kr til hver av dem. Hører om folk som gir 5000 til 7000 kr til barna i julegave. Da må foreldrene ha god råd, mener jeg. Hva pleier dere å gi? 

Anonymkode: 91477...33f

Jeg syns man skal gi etter det man har, og det er det aller, aller viktigste prinsippet knyttet til gaver. Vi fikk barn så tidlig at vi studerte mens jr var liten. Økonomien var selvfølgelig trang, og det ville vært helt meningsløst om vi skulle kopiert nivået til kompiser med to solide foreldreinntekter i heimen.

Da vi begynte å jobbe steg selvfølgelig verdien på gavene enkelte år, men slettes ikke alle. Verdien har variert alt etter hva jr har trengt og ønsket seg. Som sagt tidligere i tråden - noen ganger har vi realisert et kostbart ønske gjennom å slå sammen rubbel og bit av familiegivere til samme gave :D Jr har aldri lidd noen nød på grunn av dette, tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Lugg er pannelugg i min verden. Hva annet kan lugger bety? Strikka tøfler? 

På trøndersk er "lugg" faktisk både tykke, strikka ullsokker (uten noe form for påsydd såle), og pannelugg - eller "painnjlugg" som vi sier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Det blir nok 1000 kr. til hver. Det er mer en nok. 

Enig i det. Egentlig så synes jeg at det med gaver er tull. Man gir etter hva man kan. Jeg kunne tidligere gi gaver til 300 kr. Men jeg vet begge barna mine vil sette pris på penger og trenger det. Derfor blir det beløper på 1000 per barn i pr 🥰

Anonymkode: 91477...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke penger til barn til jul.  Barnebarna får alltid pakker fra meg, men jeg gir dem penger engang i blant som går i banken og de får vite om.  De er små.  Jeg gir også alltid pakker til mine voksne barn, men det følger kanskje gavekort med.  Gavene koster vanligvis noen hundrelapper.

Jeg gir vinflasker og sjokolade til de jeg feirer jul sammen med (svigerfamilien til min datter).  I det siste har jeg gitt min datter noen penger rundt jul da vi nå alltid feirer hos henne og kostnadene ved julen bl.a. strøm skal de ikke bære alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal bruke 5000 til hvert familiemedlem og venner får 2500-, :) 

Anonymkode: d25a4...e9c

Blir dyrt da hvis du har mange venner.

Anonymkode: db96a...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eller mange har ikke råd til å gi sine kjære julegaver. Tenk på det dere som føler dere rike. Veldig mange får en trasig Jul. Den verste tida for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Spørsmålet blir litt meningsløst siden alle ikke er i samme økonomiske situasjon.

Det er sant. Jeg har dårlig økonomi så jeg missliker denne tiden av året. Men velger å gi barna 1000 kr hver,  mens andre slektninger får billige gaver på 50 kr. 

Anonymkode: 91477...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Noen eller mange har ikke råd til å gi sine kjære julegaver. Tenk på det dere som føler dere rike. Veldig mange får en trasig Jul. Den verste tida for mange. 

Jeg gir til to familier i år fra Finn. 

Anonymkode: d25a4...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sant. Jeg har dårlig økonomi så jeg missliker denne tiden av året. Men velger å gi barna 1000 kr hver,  mens andre slektninger får billige gaver på 50 kr. 

Anonymkode: 91477...33f

Ikke spesielt til deg, men generelt: Hvorfor skal andre slektninger ha gaver? Hva med et julekort med bilde av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (26 minutter siden):

Ikke spesielt til deg, men generelt: Hvorfor skal andre slektninger ha gaver? Hva med et julekort med bilde av barna?

Enig. Jeg gir kun til mine barn, foreldre, søsken og to tantebarn. Jeg gir ikke til onkler, tanter, søskenbarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...