Gå til innhold

Hvor mye gi til barna sine til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kupton skrev (33 minutter siden):

Ikke spesielt til deg, men generelt: Hvorfor skal andre slektninger ha gaver? Hva med et julekort med bilde av barna?

Enig med deg. Men de ønsker å ha det slik at man kan gi en liten ting fot ca 50 til 100 kr per person i familien. Men det blir litt når det er snakk om 15 personer. Men enig med deg at det beste hadde vært at jeg bare ga til barna og foreldrene mine. :)

Anonymkode: 91477...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Men de ønsker å ha det slik at man kan gi en liten ting fot ca 50 til 100 kr per person i familien. Men det blir litt når det er snakk om 15 personer. Men enig med deg at det beste hadde vært at jeg bare ga til barna og foreldrene mine. :)

Anonymkode: 91477...33f

Hva får man for 50 til 100 kr i dag utenom litt godteri?

Anonymkode: 446d1...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva får man for 50 til 100 kr i dag utenom litt godteri?

Anonymkode: 446d1...33b

Feks en tube håndkrem fra the body shop som lukter godt. Eller en flaske vin. 

Ansiktsmaske og sjokolade.

En pakke kaffebønner fra kaffebutikk. 

Osv.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gaver for rundt to tusen. Dekket av dette er ting som han trenger, men ikke nødvendigvis har skrevet på ønskelisten feks nytt sengetøy. I år ble det dyrere enn ellers fordi han skal få et gamingbord. Jeg har gått sammen med min mor om å kjøpe det.

Forøvrig gir jeg til tantebarn- 300kr. Gir også til fire venninner-300kr.

Jeg gir også gaver til alle som jeg feirer julekvelden med, men da blir det mer symbolske gaver, som i år hvor de voksne får en eske med servietter og telys og barna får sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (54 minutter siden):

Kan ikke folk slutte å tenke på hvor *mye* de gir, og heller tenke på *hva* de gir? 

 

Nå utelukker ikke det ene det andre, da. 

Anonymkode: cc098...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå utelukker ikke det ene det andre, da. 

Anonymkode: cc098...e34

Neida. Men oftest handler det jo om hvor mye... 

Som også overskriften handler om. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 timer siden):

Kan ikke folk slutte å tenke på hvor *mye* de gir, og heller tenke på *hva* de gir? 

 

Du har rett. Jeg forventer faktisk ingen gave fra noen. Mener det viktigste er tilstedeværelsen i hverandre sitt liv.  Men mange er opptatt av beløper og hva man gir. Jeg synes det er synd det skal være sånn. 

Anonymkode: 91477...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 timer siden):

Kan ikke folk slutte å tenke på hvor *mye* de gir, og heller tenke på *hva* de gir? 

 

Det ser ut som mange gir penger og da er det hvor mye de gir.  De som spør hvor mye gis tenker kanskje på hvor mye de skal gi.  Det vanskelige er hvis de som har lite og gir derfor lite begynner å føle på det, og gir derfor mer enn de har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle som har sluttet å tro på julenissen, har forståelse for at gavestørrelse og -pris må tilpasses giverens økonomi og hvor mange det skal kjøpes gave til. Ingen med vettet i behold vil at julegaven man får, skal være en belastning for giveren. 

Men jeg synes ikke man skal være altfor bastant med å dytte "reglene" som passer i ens egen familie, over på alle andre. Det finnes faktisk voksne som ikke "har alt" og som ville bli veldig glad for f.eks. et gavekort fra et senter eller fra en butikk / kafé i en prisklasse der de ellers aldri unner seg å handle. Dessuten finnes det barnløse som kommer veldig dårlig ut av alle sine julefeiringer hvis noen bestemmer at man bare skal gi gaver til barna. 

Ofte vil det også være naturlig å ha med noe til vertskapet der man feirer julaften. Ikke en støvsamler (også kalt pyntegjenstand), men f.eks. noe fra gourmetbutikken eller polet. Det blir litt feil hvis de unge voksne som har foreldrene sine i samme selskap, skal ha absolutt alle gavene, mens de som har stått for alle forberedelsene ikke får noe i det hele tatt. 

Jeg er absolutt ikke for materialisme og "kjøpefest", jeg vil bare minne om at ikke alle er i samme situasjon. Man skal tenke seg litt om før man forkynner påstander av typen "julen er for barna". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og er ikke det bra nok? 

Anonymkode: 91477...33f

Jo det er mer en bra nok, man behøver ikke å gi mer. De fleste har ikke råd til det engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (10 timer siden):

Jeg tror alle som har sluttet å tro på julenissen, har forståelse for at gavestørrelse og -pris må tilpasses giverens økonomi og hvor mange det skal kjøpes gave til. Ingen med vettet i behold vil at julegaven man får, skal være en belastning for giveren. 

Men jeg synes ikke man skal være altfor bastant med å dytte "reglene" som passer i ens egen familie, over på alle andre. Det finnes faktisk voksne som ikke "har alt" og som ville bli veldig glad for f.eks. et gavekort fra et senter eller fra en butikk / kafé i en prisklasse der de ellers aldri unner seg å handle. Dessuten finnes det barnløse som kommer veldig dårlig ut av alle sine julefeiringer hvis noen bestemmer at man bare skal gi gaver til barna. 

Ofte vil det også være naturlig å ha med noe til vertskapet der man feirer julaften. Ikke en støvsamler (også kalt pyntegjenstand), men f.eks. noe fra gourmetbutikken eller polet. Det blir litt feil hvis de unge voksne som har foreldrene sine i samme selskap, skal ha absolutt alle gavene, mens de som har stått for alle forberedelsene ikke får noe i det hele tatt. 

Jeg er absolutt ikke for materialisme og "kjøpefest", jeg vil bare minne om at ikke alle er i samme situasjon. Man skal tenke seg litt om før man forkynner påstander av typen "julen er for barna". 

Det er greit å gi gaver til de man feirer sammen med, men å gi til hele tjukke slekta er for mye.  I hvert fall for meg som har skikkelig stor familie.  Postkostnadene ville vært halvdelen av prisen i mitt tilfelle.  Å gi til venner overalt ville vært vanskelig for meg også.  Jeg får oftest tre vinflasker til jul og to bøker.  Kanskje noe krem, nattkjole e.l.  Jeg får også noe mat fra søsteren min, blomster fra jobben og sporadisk vin eller sjokolade fra venner og/eller kollegaer.  Dette er koselig og mer, mye mer, enn jeg fikk en periode av livet.  Jeg har reist bort og hatt to pakker i bagasjen.

Barn får for mye i dag.  Alle trenger ikke å gi alle.  Jeg gruer meg nesten til juleaften når jeg tenker på den pakkehaugen barnebarna mine fikk i fjor.  Det var så mye ståk og bråk hele julekvelden at jeg fikk ikke ro på meg hele kvelden.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn med samboere får 500 kr hver. Mannen min får Hoka -sko til 800 kr (kjøpt på black friday til halv pris). Jeg får også gave til 500 kr, har ønsket meg gavekort så jeg kan kjøpe noen klær jeg trenger på januarsalget.

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Seriøst? 500kr?? Det er smålig 

Det var til en niese. Man kan være tante / onkel til ganske mange, så det kan fort bli mye penger av det hvis de "skal" få tusenvis hver jul.

Noe så lite viktig som en designerveske er det fint at niesen sparer til selv. Den dagen man må forholde seg til strømpriser, renteheving og kommunale avgifter, er det greit å ha lært seg at slike luksusting ikke er noen nødvendighet og ikke kommer dumpende av seg selv, men at man må gi avkall på noe annet for å få dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har to studenter og de får penger i år. Tenker å gi de 1000 kroner hver. De får også noe ved siden av. Sønnen ønsker seg ei spesiell bok. Har også kjøpt en genser og Bjørn Borg truser til han. Yngsteatteren ønsker seg en liten høytaler . Er det noen som har noe tips til meg her ? Har kjøpt en genser til henne også. 

Eldstedatter jobber og hun får ikke penger . Hun har sendt meg ønskeliste på diverse kjøkkenutstyr som hun og sambo mangler. De kjøpte seg leilighet i år, så det er mye de har behov for enda. 

Hva jeg bruker i sum på hver av de, har jeg ikke helt oversikt over enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jobber full tid og er ferdig med utdannelse.  Vi har blitt enige om å ikke gi hverandre noen julegaver i år siden vi ikke feirer sammen.  De fikk i stedet hver sin Flax adventskalender bare sånn for moro og det hadde vært virkelig hyggelig om de hadde vunnet noe mer enn 50 kr.

Barnebarna får dukkehus og noe klær de trenger etter bestilling 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke med julegaver som skatten, man betaler skatt etter hva man tjener.  Julegaver skal aldri være økonomisk byrde, men jeg er stygt redd de er det nokså ofte for de med lite penger.

Det kan godt hende at noen kjøper leilighet og bil til barna sine, men neppe som julegaver.  Jeg har aldri kjent noen som får kunst, møbler eller hvitevarer til jul, men kanskje til bursdag.  Dyre smykker har jeg aldri fått som julegave, men det kan godt hende at noen gir det.  

Jeg har ikke lommebok😅 til å kjøpe dyre gaver, men jeg kan gi mer nå enn før.  Jeg har fremdeles gjeld som jeg betaler ned og de sparingene jeg har skal jeg bruke når jeg blir pensjonist.  Barna mine er voksne og klarer seg selv, og jeg håper at ingen av dem kommer i den situasjonen å trenge økonomisk hjelp fra meg.  I hvert fall blir det ikke i form av julegaver.

Fattighjelpen er i form av matgaver og julegaver til barn.  Alle barn skal være glade julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (45 minutter siden):

Jeg har aldri kjent noen som får kunst, møbler eller hvitevarer til jul, men kanskje til bursdag.

Jeg vet om en som flere ganger har gitt kunst til sin frue til jul, til stor glede for begge parter. :) Jeg har selv gitt både microbølgeovn og støvsuger til mannen til jul og jeg tror sannelig han har fått vannkoker til bursdagen sin også! 😂 Han har fått noe mer personlig i tillegg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...