Gå til innhold

Blodprøver etter trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om å gå innom legekontoret for å ta noen blodprøver denne uka, slik at resultatet er klart før timen uka etter. Det er snakk om noen «standard» prøver av typen jern/d-vit/div ting en kan mangle. 
 

Det aller enkleste for meg hadde vært å stikke innom på vei hjem fra trening onsdag, da jeg for en gangs skyld er i nærheten  uansett midt i åpningstiden. Det er ikke noen i veien for det? Intensiv utholdenhetstrening rett før, kan ikke ha noe innvirkning på slike blodprøver?

Anonymkode: e01b7...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Glukose stiger etter trening, da adrenalin og muskelarbeid frigjør glukose til blodet.

Kalium stiger også etter trening (uten at jeg helt husker grunnen). Det er ikke mye, kanskje 0,4-0,5 mmol/l

Ellers kan kreatinin som mål på nyrefunksjonen stige, etter kraftig bruk av muskler.

Jern og D-vitamin påvirkes ikke. Pass på at du ikke er veldig dehydrert etter trening, da dette også kan påvirke noen prøver.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å gå innom legekontoret for å ta noen blodprøver denne uka, slik at resultatet er klart før timen uka etter. Det er snakk om noen «standard» prøver av typen jern/d-vit/div ting en kan mangle. 
 

Det aller enkleste for meg hadde vært å stikke innom på vei hjem fra trening onsdag, da jeg for en gangs skyld er i nærheten  uansett midt i åpningstiden. Det er ikke noen i veien for det? Intensiv utholdenhetstrening rett før, kan ikke ha noe innvirkning på slike blodprøver?

Anonymkode: e01b7...cdc

Kam du ikke stikke innom før trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (13 minutter siden):

Hei.

Glukose stiger etter trening, da adrenalin og muskelarbeid frigjør glukose til blodet.

Kalium stiger også etter trening (uten at jeg helt husker grunnen). Det er ikke mye, kanskje 0,4-0,5 mmol/l

Ellers kan kreatinin som mål på nyrefunksjonen stige, etter kraftig bruk av muskler.

Jern og D-vitamin påvirkes ikke. Pass på at du ikke er veldig dehydrert etter trening, da dette også kan påvirke noen prøver.

Så mye du kan 😅 takk! Tror ikke det skulle ha noe å si da. Ettersom jeg husker, så snakka hun om å sjekke jern, d-vitamin, magnesium og ALP (sikkert en drøss til som sist, men det er det jeg husker hun spesifikt nevnte).

Dehydrert ja, det var jo også noe.. Drikker jo alltid etterpå, men er grenser for hvor mye vann en kan få i seg på en halvtime. 
 

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Kam du ikke stikke innom før trening?

Nei, da har ikke lab’en åpnet. Men kanskje best å bare ta det en annen dag da. Heller litt upraktisk for meg, enn at prøvene ikke er til å stole på. 

Anonymkode: e01b7...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...