Gå til innhold

Julehuskeliste


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Ekstra skrev (43 minutter siden):

Klart man må ha dobbelt opp med skiutstyr når man har vinterhytte! Alternativet for meg ville vært å ta med utstyret opp og ned.

Slalåmutstyr har jeg dog bare på hytta, det brukes ikke veldig mye.

Ja, man må ha det. Vi har jo ikke hatt hytta så lenge enda og ekstraautstyr har kommet langt nede på prioriteringslista av alt som skulle kjøpes. Blir ikke på denne siden av året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (18 timer siden):

En liten oppdatering her også. I dag sa jeg til samboeren at nå må vi sette oss ned å begynne med handlelista ( maten ) til jul.

Så kom et kjapt svar : - Det behøver vi ikke for den skrev vi  i fjor og den har jeg i skyen. Vi skal jo ha det samme. Så fant han den frem fra skyen og der hadde han jammen både handleliste til jul og til nyttårsaften 🤣

Jeg skrev til deg  at jeg er flink til å planlegge, men det er visst en som er enda flinkere her :)

Jøss. Har dere akkurat det samme hvert år? Hos oss varierer det så vi kan definitivt ikke bruke samme handleliste. :) I grove trekk er det jo mye som går igjen selvfølgelig, men det er jo også mye vi sikkert kjøpte sist som ikke er aktuelt i år og andre ting vi har lyst på i år som vi ikke hadde i fjor.

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Vi har juleselskap før jul også for noen som vi ikke får vært sammen med i jula. Blitt tradisjon det også. Og julaften for oss i år er lille julaften og jeg jobber senvakter hele uka, så det må planlegges :) Men lurer på å kjøpe meg ski og skiklær for å ha hjemme også. Nå er jo alt vi har på hytta, så vi får jo ikke brukt marka lenger :(

To sett ski og skiutstyr har til og med vi! Eller faktisk 4...  Vi hadde jo gamle ski og kjøpte nye smøreski for noen år siden og hadde det ene paret på hytta og det andre paret hjemme. Så fant vi ut at vi ikke orket styre med smøring lengre og kjøpte oss nye felleski og da måtte vi jo ha to par hver der også, ett par hjemme og ett par på hytta. 🙈 Noe sier meg at de nyeste smøreskiene kan selges egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jøss. Har dere akkurat det samme hvert år? Hos oss varierer det så vi kan definitivt ikke bruke samme handleliste. :) I grove trekk er det jo mye som går igjen selvfølgelig, men det er jo også mye vi sikkert kjøpte sist som ikke er aktuelt i år og andre ting vi har lyst på i år som vi ikke hadde i fjor.

To sett ski og skiutstyr har til og med vi! Eller faktisk 4...  Vi hadde jo gamle ski og kjøpte nye smøreski for noen år siden og hadde det ene paret på hytta og det andre paret hjemme. Så fant vi ut at vi ikke orket styre med smøring lengre og kjøpte oss nye felleski og da måtte vi jo ha to par hver der også, ett par hjemme og ett par på hytta. 🙈 Noe sier meg at de nyeste smøreskiene kan selges egentlig...

Helt uenig. På noen typer føre er det mye bedre med smøreski enn felleski. F.eks. nå i helgen - perfekte ski med blå ekstra! :D Får ikke så gode ski på felleski. Samme om det er kaldere eller isete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Helt uenig. På noen typer føre er det mye bedre med smøreski enn felleski. F.eks. nå i helgen - perfekte ski med blå ekstra! :D Får ikke så gode ski på felleski. Samme om det er kaldere eller isete.

Orker ikke styre med smøring altså, jeg vil ta på  meg skiene og gå ut. Ferdig snakka. :) Og vi går ikke såååå mye på ski heller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jøss. Har dere akkurat det samme hvert år? Hos oss varierer det så vi kan definitivt ikke bruke samme handleliste. :) I grove trekk er det jo mye som går igjen selvfølgelig, men det er jo også mye vi sikkert kjøpte sist som ikke er aktuelt i år og andre ting vi har lyst på i år som vi ikke hadde i fjor.

 

En kommentar til dette også:
Som jeg også skrev over her; vår handleliste er tilnærmet lik fra år til år. Litt ulike ferskvarer og "godteri", bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (16 minutter siden):

En kommentar til dette også:
Som jeg også skrev over her; vår handleliste er tilnærmet lik fra år til år. Litt ulike ferskvarer og "godteri", bare.

Hos oss varierer det litt hva vi har på julaften så det blir litt forskjellig selv om mye naturlig nok er likt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Lillemus skrev (24 minutter siden):

Jøss. Har dere akkurat det samme hvert år? Hos oss varierer det så vi kan definitivt ikke bruke samme handleliste. :) I grove trekk er det jo mye som går igjen selvfølgelig, men det er jo også mye vi sikkert kjøpte sist som ikke er aktuelt i år og andre ting vi har lyst på i år som vi ikke hadde i fjor.

To sett ski og skiutstyr har til og med vi! Eller faktisk 4...  Vi hadde jo gamle ski og kjøpte nye smøreski for noen år siden og hadde det ene paret på hytta og det andre paret hjemme. Så fant vi ut at vi ikke orket styre med smøring lengre og kjøpte oss nye felleski og da måtte vi jo ha to par hver der også, ett par hjemme og ett par på hytta. 🙈 Noe sier meg at de nyeste smøreskiene kan selges egentlig...

" Til og med vi "  Kremt , vi har gjort noen store investeringer i år og vi tar en ting om gangen i steden for å tømme sparekontoen :)

Vi kjøper mye av den samme julematen hvert år ja, men noe må jo fylles til og trekkes fra på den gamle lista iom at vi år skal feire jul både hjemme og på hytta og at vi blir mange over flere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (29 minutter siden):

Helt uenig. På noen typer føre er det mye bedre med smøreski enn felleski. F.eks. nå i helgen - perfekte ski med blå ekstra! :D Får ikke så gode ski på felleski. Samme om det er kaldere eller isete.

Der er jeg helt med deg. Jeg har sett hvor tregt det går med felleski når det skal stakes. Det går jo ikke fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Der er jeg helt med deg. Jeg har sett hvor tregt det går med felleski når det skal stakes. Det går jo ikke fremover :)

Ingen ting er bedre enn felleski når det er et par plussgrader og "umulig" føre, men på blåswixføre er smøring enkelt og uovertruffent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Ingen ting er bedre enn felleski når det er et par plussgrader og "umulig" føre, men på blåswixføre er smøring enkelt og uovertruffent.

Der jeg vokste opp hvor man egentlig bare klatret oppover, ser jeg for at felleski er tingen, men ikke der vi har hytte. Skiene jeg har er så gode at jeg har lyst på slike til å ha hjemme også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (19 minutter siden):

" Til og med vi "  Kremt , vi har gjort noen store investeringer i år og vi tar en ting om gangen i steden for å tømme sparekontoen :)

Vi kjøper mye av den samme julematen hvert år ja, men noe må jo fylles til og trekkes fra på den gamle lista iom at vi år skal feire jul både hjemme og på hytta og at vi blir mange over flere dager. 

Jeg mente bare at vi går jo nesten ikke på ski, dere går jo mye mer på ski enn oss. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

Der er jeg helt med deg. Jeg har sett hvor tregt det går med felleski når det skal stakes. Det går jo ikke fremover :)

 

Ekstra skrev (11 minutter siden):

Ingen ting er bedre enn felleski når det er et par plussgrader og "umulig" føre, men på blåswixføre er smøring enkelt og uovertruffent.

Men husk nå at dere to går mye fortere enn meg på ski! :D Når jeg går på ski så tusler jeg bare i mitt eget tempo og ser på dyrespor og rypespor og på utsikten og koser meg og kommer jeg til en utforbakke er jeg bare glad til om det ikke går særlig fort. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg mente bare at vi går jo nesten ikke på ski, dere går jo mye mer på ski enn oss. :) 

Ja ok, men selv om vi går mye på ski, så driter vi ikke penger av den grunn 😁Det er først nå i år det har vært et " problem" da . Vi kjøpte jo hytta rett før påske og siden har vi bygget terasse pluss mange nødvendige innkjøp i den forbindelse. Alt kommer på plass etter hvert i riktig rekkefølge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Ja ok, men selv om vi går mye på ski, så driter vi ikke penger av den grunn 😁Det er først nå i år det har vært et " problem" da . Vi kjøpte jo hytta rett før påske og siden har vi bygget terasse pluss mange nødvendige innkjøp i den forbindelse. Alt kommer på plass etter hvert i riktig rekkefølge :)

Jeg må ha nye slalomski også, før de jeg har er eldgamle nå. Og så skal jeg ha Randoneeski. Mye jeg har lyst på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesterommet er ryddet og vasket og klar for svigermor som kommer på julebesøk torsdag kveld.  Deilig å være ferdig 2 døgn på forhånd 😁

De siste julekakene er bakt ( det ble kokosmakroner,  peppernøtter, pepperkaker,  havreflarn og kakemenn i år + at sønnen hadde med seg risboller).

I morgen har jeg fri og skal prøve å bli ferdig med gavene.  Dattera skal vaske bad og to soverom i morgen (siden hun skal ut på fest torsdag). Og vi skal kjøpe juletre. Jeg får julebesøk av ei venninne i morgen kveld,  det blir koselig ❤

Hvis jeg bare lander de siste gavene i morgen, er jeg i rute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Gjesterommet er ryddet og vasket og klar for svigermor som kommer på julebesøk torsdag kveld.  Deilig å være ferdig 2 døgn på forhånd 😁

De siste julekakene er bakt ( det ble kokosmakroner,  peppernøtter, pepperkaker,  havreflarn og kakemenn i år + at sønnen hadde med seg risboller).

I morgen har jeg fri og skal prøve å bli ferdig med gavene.  Dattera skal vaske bad og to soverom i morgen (siden hun skal ut på fest torsdag). Og vi skal kjøpe juletre. Jeg får julebesøk av ei venninne i morgen kveld,  det blir koselig ❤

Hvis jeg bare lander de siste gavene i morgen, er jeg i rute!

Hørtes utrolig godt ut å være så nær å være ferdig. Det var fint å høre.

Her har alt stoppet opp. Har ligget rett ut i en uke, men er heldigvis litt på bedringens vei. Må kjøpe inn en gave, men vet ikke om jeg får det til. I verste fall får de få den i romjula. Får heller ikke levert alle gavene før i romjula, men sånn må det bare bli (de har fått korona). Etter planen får jeg besøk på torsdag, som blir til utpå nyåret. Det håper jeg blir som planlagt. Ellers har jeg både rydding, vasking og litt handling igjen. Tar det jeg orker, så blir det sikkert bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 9.12.2022 den 14.56):

Jeg har alltid vært litt surrete og distré, er ofte ute i siste liten, men jeg lander som regel med beina først, og det meste går bra 😄

Selv er jeg vant til å være godt i gang de siste 10-12 årene med julegavene allerede i oktober, så det at det har vært et kaos uten like med mitt julegaveinnkjøp er uvanlig og føles ubehagelig når en er vant til å ha det i hus i slutten av november. I går fant jeg ut at "oj, jeg har glemt søsteren min", men barna hennes var noe av det første jeg husket på...

påskelilje skrev (På 9.12.2022 den 14.56):

Har ei lita huskeliste på mobilen med hva som må gjøres de to neste ukene, men den er absolutt ikke komplett.

Jeg bruker slike lister i hverdagen hele tiden, om ikke hadde jeg glemt meg selv. Det er også fint å kunne krysse av det som er gjort og det sorteres nederst på listen... Det finnes mange ToDo-lists-apper etter hvert, men selv bruker jeg kun Notisblokk og mulighet for avkrysning på iPhone.

Jeg tenker å lage en mer detaljert liste for lillejulaften og julaften også. Jeg er dårlig til å huske alt som skal gjøres, så uten en liste, er det stor fare for at vi blir sittende med rød saus uten riskrem til dessert og uten saus til kalkunen... 😅 Ulempen er også at jo mer jeg har å gjøre eller jo mer sliten jeg blir, jo mer kan jeg surre det til for meg selv... 🥳 

Vi får en liten visitt av mine foreldre i dag, og ellers skal vi på en liten runde for å få levert noe julebakst og noen gaver til et par venner av oss. Og jeg kom nå på at jeg har et telefonmøte i formiddag og i morgen formiddag - ikke alt under kontroll tross både lister, kalender og påminelser. Ikke når en glemmer å skrive det opp...🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

påskelilje skrev (På 9.12.2022 den 14.56):

Forhåpentligvis lande med ro og julefred lillejulaften ettermiddag ❤️ 

Jeg leste noe i går i en artikkel som gjorde at freden senket seg inni meg og jeg fikk en ro inni meg: "Det blir jul uansett, selv om den ev. ikke blir nøyaktig slik du gjerne skulle sett for deg." Jeg unner andre den samme innvendige roen, og erkjennelsen om at det blir jul uansett, selv om alt ikke blir 110% slik man ønsket/så for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun julebrød og eggsalat igjen. Det begynner jeg med i morgen. I dag får jeg besøk, men det er ikke anledning jul. Uansett blir det trivelig. Så kommer ungene i morgen og da begynner jo jula! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (11 timer siden):

Gjesterommet er ryddet og vasket og klar for svigermor som kommer på julebesøk torsdag kveld.  Deilig å være ferdig 2 døgn på forhånd 😁

De siste julekakene er bakt ( det ble kokosmakroner,  peppernøtter, pepperkaker,  havreflarn og kakemenn i år + at sønnen hadde med seg risboller).

I morgen har jeg fri og skal prøve å bli ferdig med gavene.  Dattera skal vaske bad og to soverom i morgen (siden hun skal ut på fest torsdag). Og vi skal kjøpe juletre. Jeg får julebesøk av ei venninne i morgen kveld,  det blir koselig ❤

Hvis jeg bare lander de siste gavene i morgen, er jeg i rute!

Og jeg er superstressa fordi det koker på jobb. Jeg har hjemmekontor og brukte lunsjen til å sette på pinnekjøttet , vaske badet og støvsuge stua. Jeg jobber til 18.00 og middagsgjestene kommer akkurat 18.00. 

Men jeg rakk ikke vaske dusjkabinett og tørke støv. Sendte akkurat en melding til samboer om at han må avslutte tidligere på jobb i dag, ellers blir vi ikke ferdig.  Sånn ligger det an her. Må fortsette å jobbe nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...