Gå til innhold

Magesår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt magesår, hvilke symptomer hadde dere? Hvordan utartet smertene seg? (Og var det i magesekken eller i tolvfingertarm?) Jeg har hatt smerter av og på i magen i det siste. I området rundt og bittelitt over navelen. Men smertene er takvise og kommer i noe som kan minne om små kramper som varer i noen sekunder. Jeg har hatt smerter som ligner for mange år siden som også var enda høyere opp i magen, men de forsvant av seg selv. Takene er litt mindre smertefulle nå enn for et par dager siden. Jeg har heller ikkenoe halsbrann. Krysser fingrene for at det bare er tarmene som krangler litt i jula 🙈

Anonymkode: 4ada9...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har hatt magesår, hvilke symptomer hadde dere? Hvordan utartet smertene seg? (Og var det i magesekken eller i tolvfingertarm?) Jeg har hatt smerter av og på i magen i det siste. I området rundt og bittelitt over navelen. Men smertene er takvise og kommer i noe som kan minne om små kramper som varer i noen sekunder. Jeg har hatt smerter som ligner for mange år siden som også var enda høyere opp i magen, men de forsvant av seg selv. Takene er litt mindre smertefulle nå enn for et par dager siden. Jeg har heller ikkenoe halsbrann. Krysser fingrene for at det bare er tarmene som krangler litt i jula 🙈

Anonymkode: 4ada9...9d5

Jeg får smerter i overgangen magesekk - spiserør om jeg spiser for mye søtt og magen overkompenserer ved å lage mye magesyre. Ettersom jeg har påvist slapp lukkemuskel mellom magesekk og spiserør så vet jeg jo at det kommer derfra, når magesyren tyter opp i spiserøret og gir svie og smerter. Med lite søtt (spiser karbohydratredusert til vanlig) og passer på å få i meg nok salt (spiser minst 2 knekkebrød eller 2 kokte egg med kaviar hver dag) så går det helt fint. Har kjent litt oppstøt og ubehag de siste par dagene, men ikke smerter heldigvis. Har spist alt for mye sjokolade og dritt i jula... Kan det være noe slikt hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa… har egentlig ikke opplevd noe særlig reaksjon på julemat eller snop. Spiser ikke snop så ofte. Men har hatt disse «takene» i magen før, men nå virker det som det kanskje er mer i tarm enn i magesekk. Ikke noe mer smerte på den ene eller andre siden. Og smertene er ikke uutholdelige, men til tider nokså plagsomme. I forbindelse med omgangssyke tidligere i livet så har slike «tak» eller magekramper vært helt forferdelige og sviende/brennende. Nå har de kanskje bittelitt sviende karakter, men er litt sånn krampeaktig for så å gi seg etter noen sekunder. Har holdt på av og på i en ukes tid. Starter svakt for så å «glemmes bort» et par dager og så tilbake nå de siste 3 dagene med kraftigere og hyppigere tak. Har vært litt småkvalm også, men ingen oppkast/diare.

Anonymkode: 4ada9...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 16.31):

Dere som har hatt magesår, hvilke symptomer hadde dere? Hvordan utartet smertene seg? (Og var det i magesekken eller i tolvfingertarm?) Jeg har hatt smerter av og på i magen i det siste. I området rundt og bittelitt over navelen. Men smertene er takvise og kommer i noe som kan minne om små kramper som varer i noen sekunder. Jeg har hatt smerter som ligner for mange år siden som også var enda høyere opp i magen, men de forsvant av seg selv. Takene er litt mindre smertefulle nå enn for et par dager siden. Jeg har heller ikkenoe halsbrann. Krysser fingrene for at det bare er tarmene som krangler litt i jula 🙈

Anonymkode: 4ada9...9d5

Har ikke hatt det selv men vet om en som kastet opp ofte, greide nesten ikke spise. viste seg å være magesår. Vedkommende fikk en tidagers kur med antibiotika mot en magesårbakterie og ble helt frisk. 

Anonymkode: b865d...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 10.52):

Har ikke hatt det selv men vet om en som kastet opp ofte, greide nesten ikke spise. viste seg å være magesår. Vedkommende fikk en tidagers kur med antibiotika mot en magesårbakterie og ble helt frisk. 

Anonymkode: b865d...08e

Sånn var det for meg.

Det startet med en følelse av sult/sug i magen som ikke ble stagget uansett hvor mye jeg spiste.  Så begynte jeg å få sure oppstøt.  I senere fase kom det sterke smerter i magen, ganske høyt opp, og midt på, blodig oppkast og avføring.  Jeg gikk i dagesvis uten å spise (var overvektig), når jeg ble for svimmel, prøvde jeg meg på ei spiseskje honning.  Da var følelsen at jeg var ekstremt stappmett og det tok timesvis bare å få i seg et glass med drikke.

Jeg ble bra etter trippelkur (men fikk gallestein av å ha gått ned mye i vekt kjempefort).

Anonymkode: 00618...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...