Gå til innhold

Hjemmelaget dessert; din favoritt?


påskelilje

Anbefalte innlegg

laban skrev (21 minutter siden):

Jeg lager også Dajm-is iblant, men da som et "lag" i en iskake med nøttebunn. Det er veldig godt.

En veldig enkel, men kjempegod dessert er vaniljeis med varme bringebær. Bruk frosne eller friske bringebær og varm dem i mikrobølgeovn, slik at alle blir varme og noen blir litt "sausete". Ha resultatet i en skål slik at man kan helle det over isen. Tyskerne kaller det "Eis und heiss".

Ja, det er min standard dessert. Alltid veldig godt og superenkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri laget panacotta selv, men det er den beste desserten jeg vet om. Spesielt med mango eller annen tropisk frukt - nam! 

Ellers er jeg særdeles glad i ostekake. Gjerne uten gele-lokk, synes det bare er i veien. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (3 timer siden):

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Jeg så litt av det som ble skrevet, og det var da ikke ille? Utartet det seg enormt? Jeg vil gjerne selv spørre om sletting i mine tråder, så sant det ikke er helt graverende det som skrives. Litt fjas og tomprat er helt greit for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (16 timer siden):

6 eggeplommer

6 dl fløte + 1,5 dl sukker

Daim

Pisk eggeplommene i en bolle, og fløte+sukker i en annen. Bland sammen, rør inn hakket Daim og sett i fryseren en del timer eller over natta 😊

I oppskriften står det en (dobbel) Daim, men jeg pleier å minst doble det 😅 er av den oppfatning at «more is more» 😂😋 Skal ikke røres i etter frysing eller noe, bare stå der helt alene 😁

Tusen takk 😍

Anonymkode: 6af2d...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt hektet på vaniljeis med sjokoladesaus som stivner på toppen (viktig at det er den som stivner!). Det skal jeg faktisk unne meg i dag. Selv på en torsdag! 

Men mye hjemmelaget er det jo ikke da. Likevel jeg blir mer glad for det enn alle alternativene du hadde. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en fantastisk tråd ❤️ 

Dette var jo som en orgie i delikatesser, for en dessert-mums som meg 😄 Mye som fristet!

Jeg måtte bestemme meg i går, og da landet jeg på tilslørte bondepiker (som er min spesialitet, laget på samme måte som min mor gjør, og som min farmor gjorde ❤️ ) - OG hjemmelaget sjokolademousse, som du foreslo, @Kayia! Jeg var veldig spent på den, fordi jeg aldri har laget det før, men den ble både god og fin! Fikk ikke blandet sjokolade-+eggeplommeblandingen helt homogent med kremen, så det ble noen slingser med sjokolade her og der, men det ble jo bare en litt artig marmorering 😄 Var spent på den siste aksjonen, med forsiktig vending av stive eggehviter, men det gikk fint. Den ble luftig og fin!

Bruningen av kavring+sukker til bondepikene gjorde jeg klart i går kveld, sånn at det bare er å legge den desserten lagvis i kveld.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

OG hjemmelaget sjokolademousse, som du foreslo, @Kayia! Jeg var veldig spent på den, fordi jeg aldri har laget det før, men den ble både god og fin! Fikk ikke blandet sjokolade-+eggeplommeblandingen helt homogent med kremen, så det ble noen slingser med sjokolade her og der, men det ble jo bare en litt artig marmorering 😄

Wow, du altså :) Ikke vær redd for litt marmorering, det viser bare at den er hjemmelaget. Neste gang kan du sile eggeblandingen gjennom en sil, så får du fjernet slingsene før du sammenblander. Kos dere masse i kveld :)  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Wow, du altså :) Ikke vær redd for litt marmorering, det viser bare at den er hjemmelaget. Neste gang kan du sile eggeblandingen gjennom en sil, så får du fjernet slingsene før du sammenblander. Kos dere masse i kveld :)  

Den egge- og sjokoladeblandingen stivnet jo helt (hadde avkjølt sjokoladen litt etter vannbadet, men tipper at den var ca 35-40 grader), egget koagulerte med en gang (heter det det når det er egg og ikke blod, tro 😄 ?) Hadde absolutt ikke vært mulig å sile den 😮 Jeg skulle kanskje ha avkjølt sjokoladen mer, men var redd den skulle stivne da.

Takk, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 1.2.2023 den 18.06):

Hva slags dessert liker du å lage til et selskap eller vennekveld? Vi blir 10-12 stk til helga og jeg har ikke bestemt meg for dessert ennå.  Mulig jeg lager to typer, sånn at alle får noe de liker. Jeg elsker desserter, og synes det er SÅ vanskelig å velge 😁 Foreløpige forslag:

*sjokolademousse (har bare laget fra pulverpose, men jeg synes den smaker himmelsk!)

*tilslørte bondepiker

*sitronfromasje (det har jeg aldri laget før, men hadde vært moro å få til....)

Dette er vel mine yndlingsdesserter (sammen med karamellpudding), men kom gjerne med forslag! Kan enten lage porsjoner eller felles serveringsbolle.

Tilslørte bondepiker eller fransk rom-mandelkake med melisglasur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...