Gå til innhold

TEST: Hvor empatisk er du? Har du selvinnsikt og klarer du å være ærlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemus skrev (6 timer siden):

Det var mange spørsmål der svaralternativene ikke passet, jeg savnet bl.a. et nøytralt svar hvor man er verken enig eller uenig på mange.

Jeg savnet ikke det, men de fleste svarene ble enten litt enig eller litt uenig, ikke så mange helt enig/uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes du er empatisk så ser helt tydelig at testen ikke stemmer med med hvordan jeg ser deg. 

Anonymkode: 44b82...e41

Takk, jeg har forstått at empati tolkes på mange ulike måter. Men ut ifra den definisjonen jeg har lært, er jeg ikke empatisk. Derimot er jeg nok ganske sympatisk. Jeg klarer ikke å tolke andres følelser, så jeg går ut ifra at de føler det samme som jeg ville gjort i en tilsvarende situasjon. Det blir jo relativt ofte feil. Men det kan like mye være at jeg syns mer synd på en person enn personen gjør selv, som at en person har det mye verre enn jeg tror. Men hvis noen forteller meg hva de føler, er jeg fullt i stand til å respektere det. Men jeg er litt avhengig av at folk forteller hva som foregår inni dem. 

Jeg leste en gang at empati kan forklares som evnen til å vite nøyaktig hva man skal si for å ødelegge dagen til en annen. Så jeg tenker at jeg lever godt uten veldig sterke empatiske evner. Det betyr jo ikke at jeg gir faen i hvordan andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (12 minutter siden):

 

Jeg leste en gang at empati kan forklares som evnen til å vite nøyaktig hva man skal si for å ødelegge dagen til en annen. Så jeg tenker at jeg lever godt uten veldig sterke empatiske evner. Det betyr jo ikke at jeg gir faen i hvordan andre har det.

Det var en underlig definisjon, selv om jeg skjønner man må ha visse empatiske evner for å vite hva man skal si for å treffe. Regner meg selv for å være ganske empatisk, men ville neppe hatt peiling på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (10 minutter siden):

Det var en underlig definisjon, selv om jeg skjønner man må ha visse empatiske evner for å vite hva man skal si for å treffe. Regner meg selv for å være ganske empatisk, men ville neppe hatt peiling på det der.

Det var nok bare for å forklare at selv om man har sterke empatiske evner, er ikke det ensbetydende med at man bryr seg mer om andre folk enn de med svake empatiske evner. Det sto i et hefte beregnet for venner og familie til folk med asperger. Jeg tenker vel at hvis du intuitivt forstår andres følelser og ikke bare forstår dem som om det var dine egne følelser, da kan du, hvis du vil, tenke deg fram til hva som skal til for å såre en annen person. En helt annen ting er jo om hjernen din har valgt å fokusere på det, eller om den er mest opptatt av hva som ikke sårer andre. Det blir vel mer et spørsmål om interesse. Jeg kan ikke se for meg at du er veldig interessert i å såre andre og derfor har du heller aldri brydd med å tenke i den retningen. Da har heller ikke hjernen din noe trening i det og da kan det virke som man ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine skrev (44 minutter siden):

Takk, jeg har forstått at empati tolkes på mange ulike måter. Men ut ifra den definisjonen jeg har lært, er jeg ikke empatisk. Derimot er jeg nok ganske sympatisk. Jeg klarer ikke å tolke andres følelser, så jeg går ut ifra at de føler det samme som jeg ville gjort i en tilsvarende situasjon. Det blir jo relativt ofte feil. Men det kan like mye være at jeg syns mer synd på en person enn personen gjør selv, som at en person har det mye verre enn jeg tror. Men hvis noen forteller meg hva de føler, er jeg fullt i stand til å respektere det. Men jeg er litt avhengig av at folk forteller hva som foregår inni dem. 

Jeg leste en gang at empati kan forklares som evnen til å vite nøyaktig hva man skal si for å ødelegge dagen til en annen. Så jeg tenker at jeg lever godt uten veldig sterke empatiske evner. Det betyr jo ikke at jeg gir faen i hvordan andre har det.

Jeg fikk 30. Har Asperger. Synes testen minnet mer om test om man har symptomer på AS eller ikke. Mange av spørsmålene ligner på de som er i den testen. Som også er på nett (husker ikke navnet). Der får jeg 35-40 (har variert litt, jeg hadde 35 før og får 40 nå fordi den sosiale treningen min er laber så jeg har blitt noe verre) hvor fra poeng fra 30 og opp til 50/60 er innenfor spekteret til Asperger. 

Prøvde å svare ut ifra hvordan jeg er sånn grunnleggende og ikke ut ifra hva jeg har lært meg selv for å opptre mer som gjennomsnittet. Som å spørre hvordan ting føles for noen. Slikt spør jeg ikke om av ren nysgjerrighet, men at jeg har lært at å vise interesse for det er viktig i det sosiale samspillet og fordi jeg ønsker at venner skal føle seg sett. 

Og svaret på det vekker gjerne sympati hos meg. For jeg er som deg trine at jeg tenker andre føler det samme som meg, sånn rent intuitivt. Jeg må koble på kunnskaps-delen av hjernen for å prøve å tolke hvordan en situasjon oppleves fra deres perspektiv. Og da bruker jeg erfaringer lært fra før for å peile meg inn på det riktige. Det er ikke noe jeg bare forstår sånn helt uten videre.  

Men jeg kan føle veldig med de rundt meg og jeg bryr meg veldig. Det er ingen som merker at jeg kanskje ikke er så naturlig empatisk. 

(På svar hvor jeg egentlig ville svart vet ikke, så varierte det jo om jeg trykka litt enig eller litt uenig. Så resultatet blir jo ikke helt riktig. Hadde jeg tendert til å helle mot litt enig på hvert usikre spørsmål så vil jo resultatet blir noe annet enn hvis en tenderer mot å trykke litt uenig. Selv om hva en tenker om spørsmålet egentlig er ca likt. hvert spørsmål var jo ikke slik at litt uenig og uenig hellet mot nedsatt empati og litt enig og enig mot høy empati, det varierte, så mulig det totalt blir riktig likevel). 

Ekstra skrev (29 minutter siden):

Det var en underlig definisjon, selv om jeg skjønner man må ha visse empatiske evner for å vite hva man skal si for å treffe. Regner meg selv for å være ganske empatisk, men ville neppe hatt peiling på det der.

Synes også det var litt rart. En psykopat som jo mangler empati er likevel ofte veldig god på å vite hva en skal si for å treffe og for å bruke andre mennesker som brikker i eget spill.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk 30. Har Asperger. Synes testen minnet mer om test om man har symptomer på AS eller ikke. Mange av spørsmålene ligner på de som er i den testen. Som også er på nett (husker ikke navnet). Der får jeg 35-40 (har variert litt, jeg hadde 35 før og får 40 nå fordi den sosiale treningen min er laber så jeg har blitt noe verre) hvor fra poeng fra 30 og opp til 50/60 er innenfor spekteret til Asperger. 

Prøvde å svare ut ifra hvordan jeg er sånn grunnleggende og ikke ut ifra hva jeg har lært meg selv for å opptre mer som gjennomsnittet. Som å spørre hvordan ting føles for noen. Slikt spør jeg ikke om av ren nysgjerrighet, men at jeg har lært at å vise interesse for det er viktig i det sosiale samspillet og fordi jeg ønsker at venner skal føle seg sett. 

Og svaret på det vekker gjerne sympati hos meg. For jeg er som deg trine at jeg tenker andre føler det samme som meg, sånn rent intuitivt. Jeg må koble på kunnskaps-delen av hjernen for å prøve å tolke hvordan en situasjon oppleves fra deres perspektiv. Og da bruker jeg erfaringer lært fra før for å peile meg inn på det riktige. Det er ikke noe jeg bare forstår sånn helt uten videre.  

Men jeg kan føle veldig med de rundt meg og jeg bryr meg veldig. Det er ingen som merker at jeg kanskje ikke er så naturlig empatisk. 

(På svar hvor jeg egentlig ville svart vet ikke, så varierte det jo om jeg trykka litt enig eller litt uenig. Så resultatet blir jo ikke helt riktig. Hadde jeg tendert til å helle mot litt enig på hvert usikre spørsmål så vil jo resultatet blir noe annet enn hvis en tenderer mot å trykke litt uenig. Selv om hva en tenker om spørsmålet egentlig er ca likt. hvert spørsmål var jo ikke slik at litt uenig og uenig hellet mot nedsatt empati og litt enig og enig mot høy empati, det varierte, så mulig det totalt blir riktig likevel). 

Synes også det var litt rart. En psykopat som jo mangler empati er likevel ofte veldig god på å vite hva en skal si for å treffe og for å bruke andre mennesker som brikker i eget spill.

Jeg fikk også 30 uten Asberger så jeg vet ikke hvem av oss som kom best ut av den empatiske testen..

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk også 30 uten Asberger så jeg vet ikke hvem av oss som kom best ut av den empatiske testen..

Anonymkode: 44b82...e41

Vi kom jo likt ut. Skjønner ikke helt hva du mener. 😛 At jeg har en "unnskyldning"? 

Jeg tenker jeg egentlig har normal empati, men jeg sliter med å forstå. Hvis jeg forstår situasjonen/følelsene så er jeg normal mtp å kjenne medfølelse og evt reagere med omsorg. Eller er kanskje ikke den flinkeste til å gi trøst, men jeg prøver. Og føler meg klumsete gjerne. 😛

-------------

Her er forresten link til Asperger testen. Mange like spørsmål som i testen om empati. Jeg fikk 38 nå jeg. 

https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/?_gl=1*1ute6xy*_ga*VVJsbXhLVlpQeDBlSXpDNkRKeElqVHN3RHhBeE1iRENGaHBkZmN6blRsZVlMWUx3QnBhSHhCb0R5V2EycHVtYQ..

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Vi kom jo likt ut. Skjønner ikke helt hva du mener. 😛 At jeg har en "unnskyldning"? 

Jeg tenker jeg egentlig har normal empati, men jeg sliter med å forstå. Hvis jeg forstår situasjonen/følelsene så er jeg normal mtp å kjenne medfølelse og evt reagere med omsorg. Eller er kanskje ikke den flinkeste til å gi trøst, men jeg prøver. Og føler meg klumsete gjerne. 😛

-------------

Her er forresten link til Asperger testen. Mange like spørsmål som i testen om empati. Jeg fikk 38 nå jeg. 

https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/?_gl=1*1ute6xy*_ga*VVJsbXhLVlpQeDBlSXpDNkRKeElqVHN3RHhBeE1iRENGaHBkZmN6blRsZVlMWUx3QnBhSHhCb0R5V2EycHVtYQ..

Ja du er nok mer empatisk siden du har Asberger. Jeg Asberger testen for gøy og havnet på 13 poeng så da er jeg sikkert bare kald 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du er nok mer empatisk siden du har Asberger. Jeg Asberger testen for gøy og havnet på 13 poeng så da er jeg sikkert bare kald 

Anonymkode: 44b82...e41

Jeg vet ikke hva med min grad av empati som er lært empati og hva som er den faktiske graden av empati jeg har. Men jeg er ikke kald for jeg bryr meg. Hvis du ikke får sympatiske følelser, ikke medfølelse osv. Trenger ikke bety at du er kald. Kanskje er du deprimert feks. Da er det vanlig å oppleve at en blir mindre følelsesmessig beveget og til og med bryr seg mindre. 

13 poeng var ikke mye nei i forhold til symptomer på Asberger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne testen har ikke så mye å gjøre med hvor empatisk man er som person. En slik selv test er ikke mye brukelig da svarene vil styres av hvilket syn en har på seg selv og ikke hvordan andre opplever en. En ganske subjektiv test med andre ord. En kan ha dårlig selvinnsikt. I tilfellene med god selvinnsikt kan det være forenelig med objektive funn. 

Anonymkode: f8a6b...3d5

Nettopp!

Anonymkode: f6097...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (19 minutter siden):

Vi kom jo likt ut. Skjønner ikke helt hva du mener. 😛 At jeg har en "unnskyldning"? 

Jeg tenker jeg egentlig har normal empati, men jeg sliter med å forstå. Hvis jeg forstår situasjonen/følelsene så er jeg normal mtp å kjenne medfølelse og evt reagere med omsorg. Eller er kanskje ikke den flinkeste til å gi trøst, men jeg prøver. Og føler meg klumsete gjerne. 😛

-------------

Her er forresten link til Asperger testen. Mange like spørsmål som i testen om empati. Jeg fikk 38 nå jeg. 

https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/?_gl=1*1ute6xy*_ga*VVJsbXhLVlpQeDBlSXpDNkRKeElqVHN3RHhBeE1iRENGaHBkZmN6blRsZVlMWUx3QnBhSHhCb0R5V2EycHVtYQ..

Aspergertesten var også interessant. Jeg fikk 9 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva med min grad av empati som er lært empati og hva som er den faktiske graden av empati jeg har. Men jeg er ikke kald for jeg bryr meg. Hvis du ikke får sympatiske følelser, ikke medfølelse osv. Trenger ikke bety at du er kald. Kanskje er du deprimert feks. Da er det vanlig å oppleve at en blir mindre følelsesmessig beveget og til og med bryr seg mindre. 

13 poeng var ikke mye nei i forhold til symptomer på Asberger. 

Jeg har ikke Asberger tok den for gøy. Jeg føler selv jeg har det men støtter de som synes testen var rart sammensatt. Jeg savnet nøytrale svar alternativer foruten det vet jeg at de jeg har rundt meg synes jeg har empati for andre. 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Aspergertesten var også interessant. Jeg fikk 9 poeng.

Ikke mye Asperger hos deg da. 😅 

Jeg skårer lavere enn det personer på gruppenivå med AS gjør på testene for Asperger (mer enn kun det intervjuet, masse nevropsykologiske tester). Men fortsatt innenfor å ha diagnosen. Det er nok derfor jeg kan skjule det i den grad jeg kan (men er man med meg over tid vil man merke det) Så "mildt rammet" i forhold til mange med diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke Asberger tok den for gøy. Jeg føler selv jeg har det men støtter de som synes testen var rart sammensatt. Jeg savnet nøytrale svar alternativer foruten det vet jeg at de jeg har rundt meg synes jeg har empati for andre. 

Anonymkode: 44b82...e41

Ikke legg for mye i testen. :) Den er ingen fast på om du er et empatisk menneske. Du vet nok best selv om du har dårlig, normal eller høy empati. Hvis du greier å skille mellom sympati og empati og om det er noe som skjer intuitivt eller om du må tenke deg fram til empatien, så vil du ha svaret ditt selv på om du er empatisk. Hvis du har selvinnsikt til å vurdere det da. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ikke legg for mye i testen. :) Den er ingen fast på om du er et empatisk menneske. Du vet nok best selv om du har dårlig, normal eller høy empati. Hvis du greier å skille mellom sympati og empati og om det er noe som skjer intuitivt eller om du må tenke deg fram til empatien, så vil du ha svaret ditt selv på om du er empatisk. Hvis du har selvinnsikt til å vurdere det da. 😛

Ja det får jeg håpe jeg har som skal inn i et system hvor empati er vesentlig. Ei får jeg revurdere alt og satse på et liv på kontor. 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ikke mye Asperger hos deg da. 😅 

Jeg skårer lavere enn det personer på gruppenivå med AS gjør på testene for Asperger (mer enn kun det intervjuet, masse nevropsykologiske tester). Men fortsatt innenfor å ha diagnosen. Det er nok derfor jeg kan skjule det i den grad jeg kan (men er man med meg over tid vil man merke det) Så "mildt rammet" i forhold til mange med diagnosen. 

Jeg er ikke utpreget utadvendt, tror det gjorde at tallet mitt ikke ble lavere 🤪

Jeg har lært en del om autisme og Asperger her på DOL. Blant annet at noen lærer seg å fremstå nærmest nevrotypiske, men at det er mer tillært enn naturlig for dem. Det kan gjøre det enklere for dem sosialt når man omgås andre, men skjønner jo at det ikke er for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det får jeg håpe jeg har som skal inn i et system hvor empati er vesentlig. Ei får jeg revurdere alt og satse på et liv på kontor. 

Anonymkode: 44b82...e41

Ville absolutt ikke revurdert planlagt jobb kun basert på denne testen. Det viktige er om de rundt deg oppfatter deg som empatisl. Om de i situasjoner det ville være normalt av deg å vise empati, føler at du gjør det på en troverdig og ekte måte. Gjør de det er det i grunn ikke så viktig om den egentlig ikke er ektefølt. Dersom det er slik det er for deg da. At empatien du viser ikke føles ekte, men heller er mer preget av sympati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke utpreget utadvendt, tror det gjorde at tallet mitt ikke ble lavere 🤪

Jeg har lært en del om autisme og Asperger her på DOL. Blant annet at noen lærer seg å fremstå nærmest nevrotypiske, men at det er mer tillært enn naturlig for dem. Det kan gjøre det enklere for dem sosialt når man omgås andre, men skjønner jo at det ikke er for alle.

Ja jeg tror nok at jeg har lært å framstå sånn, for mange ser ikke diagnosen i meg, men så kan det jo skinne gjennom. Som feks å ikke forstå at noen var sarkastisk/brukte ironi. Eller å snakke om noe som ikke interesserer den andre og ikke legge merke til det før den sier det. Som 14-åring skjønte jeg ikke at det ikke var interessant for andre å høre så mye om hunden min. Som 16-åring snakket jeg bare om kjæresten min og jeg ble dumpet av noen venner pga det. 

Ja er man veldig innadvendt så får man gjerne høyere score. Vet ikke hva det er slags spørsmål som gjør at de skiller bare innadvendt fra Asperger. Men det er vel blant annet spørsmål om å være den siste som skjønner en vits. En som kun er innadvendt vil jo ta vitser. "Åjaaaa haha" er typisk meg å utbryte når alle de andre allerede har ledd spontant av vitsen. Så ler vi av meg også som var så treg :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...