Gå til innhold

TEST: Hvor empatisk er du? Har du selvinnsikt og klarer du å være ærlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (9 minutter siden):

Ville absolutt ikke revurdert planlagt jobb kun basert på denne testen. Det viktige er om de rundt deg oppfatter deg som empatisl. Om de i situasjoner det ville være normalt av deg å vise empati, føler at du gjør det på en troverdig og ekte måte. Gjør de det er det i grunn ikke så viktig om den egentlig ikke er ektefølt. Dersom det er slik det er for deg da. At empatien du viser ikke føles ekte, men heller er mer preget av sympati. 

Sympati og empati går jo i hverandre? Empati handler om evnen til og se et annet menneske og sympati hvordan . Nei nå stoppet hjernen opp. 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sympati og empati går jo i hverandre? Empati handler om evnen til og se et annet menneske og sympati hvordan . Nei nå stoppet hjernen opp. 

Anonymkode: 44b82...e41

Empati går på å se den andre sin situasjon og følelser ut ifra den personen sitt ståsted. Altså skal du kunne forstå og empatisere også med noen du er uenig i. Du kan sette deg inn i situasjonen til personen fra personen sitt perspektiv. Sympati er en del av empatien ved å kjenne medfølelse, men er det kun sympati og ikke empati så ser du situasjonen ut fra hvordan du selv ville følt og reagert. Da blir også din respons til personen farget av hvordan du selv ville følt det, og ikke nødvendigvis hvordan personen faktisk føler ting. En risikerer da å både over- og underreagere på budskapet i forhold til personens følelser. 

Jeg synes også forskjellen kan være litt vanskelig, men tror dette ble korrekt. Hvis ikke korriger meg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Empati går på å se den andre sin situasjon og følelser ut ifra den personen sitt ståsted. Altså skal du kunne forstå og empatisere også med noen du er uenig i. Du kan sette deg inn i situasjonen til personen fra personen sitt perspektiv. Sympati er en del av empatien ved å kjenne medfølelse, men er det kun sympati og ikke empati så ser du situasjonen ut fra hvordan du selv ville følt og reagert. Da blir også din respons til personen farget av hvordan du selv ville følt det, og ikke nødvendigvis hvordan personen ville følt ting. 

Jeg synes også forskjellen kan være litt vanskelig, men tror dette ble korrekt. Hvis ikke korriger meg. 

Nei må man ha empati for den man er uenig med som for og ha mye empati? Det var ikke sånn jeg tenkte på det. Jeg tenker at evnen har med og se et annet menneske hvordan det andre menneske har det på nøytralt grunnlag eller forstå den sine følelser. 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei må man ha empati for den man er uenig med som for og ha mye empati? Det var ikke sånn jeg tenkte på det. Jeg tenker at evnen har med og se et annet menneske hvordan det andre menneske har det på nøytralt grunnlag eller forstå den sine følelser. 

Anonymkode: 44b82...e41

Det var bare et eksempel. At empatien handler om å se det fra den andre sitt perspektiv og forutsetninger, selv om man skulle være uenig i det perspektivet. Det er jo lettere å føle empati med noen som føler det samme som en selv. Jeg kan feks synes en situasjon som du ser på som lett, som kjempevanskelig. Da vil det empatiske være å kunne se det fra mitt perspektiv selv om du selv ikke er enig i at situasjonen er vanskelig. 

Ble litt rotete.

Men ja det er jo som du sier at man ser personen og situasjonen ut ifra den sine følelser og forutsetninger. Ikke sine egne.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det var bare et eksempel. At empatien handler om å se det fra den andre sitt perspektiv og forutsetninger, selv om man skulle være uenig i det perspektivet. Det er jo lettere å føle empati med noen som føler det samme som en selv. Jeg kan feks synes en situasjon som du ser på som lett, som kjempevanskelig. Da vil det empatiske være å kunne se det fra mitt perspektiv selv om du selv ikke er enig i at situasjonen er vanskelig. 

Ble litt rotete.

Jeg forstår nå. Takk for at dem forklarte. 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår nå. Takk for at dem forklarte. 

Anonymkode: 44b82...e41

Jo takk. Men ble selv litt forvirret av egen forklaring. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jo takk. Men ble selv litt forvirret av egen forklaring. 😅

Ble litt fortet selv av alt praten om empati 

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg fikk 30. Har Asperger. Synes testen minnet mer om test om man har symptomer på AS eller ikke. Mange av spørsmålene ligner på de som er i den testen. Som også er på nett (husker ikke navnet). Der får jeg 35-40 (har variert litt, jeg hadde 35 før og får 40 nå fordi den sosiale treningen min er laber så jeg har blitt noe verre) hvor fra poeng fra 30 og opp til 50/60 er innenfor spekteret til Asperger. 

Prøvde å svare ut ifra hvordan jeg er sånn grunnleggende og ikke ut ifra hva jeg har lært meg selv for å opptre mer som gjennomsnittet. Som å spørre hvordan ting føles for noen. Slikt spør jeg ikke om av ren nysgjerrighet, men at jeg har lært at å vise interesse for det er viktig i det sosiale samspillet og fordi jeg ønsker at venner skal føle seg sett. 

Og svaret på det vekker gjerne sympati hos meg. For jeg er som deg trine at jeg tenker andre føler det samme som meg, sånn rent intuitivt. Jeg må koble på kunnskaps-delen av hjernen for å prøve å tolke hvordan en situasjon oppleves fra deres perspektiv. Og da bruker jeg erfaringer lært fra før for å peile meg inn på det riktige. Det er ikke noe jeg bare forstår sånn helt uten videre.  

Men jeg kan føle veldig med de rundt meg og jeg bryr meg veldig. Det er ingen som merker at jeg kanskje ikke er så naturlig empatisk. 

(På svar hvor jeg egentlig ville svart vet ikke, så varierte det jo om jeg trykka litt enig eller litt uenig. Så resultatet blir jo ikke helt riktig. Hadde jeg tendert til å helle mot litt enig på hvert usikre spørsmål så vil jo resultatet blir noe annet enn hvis en tenderer mot å trykke litt uenig. Selv om hva en tenker om spørsmålet egentlig er ca likt. hvert spørsmål var jo ikke slik at litt uenig og uenig hellet mot nedsatt empati og litt enig og enig mot høy empati, det varierte, så mulig det totalt blir riktig likevel)

Ja, det er jeg enig i. F.eks at man ikke er super-sosial har jo ikke noe med empati å gjøre. Jeg husker ikke hva jeg fikk på den asperger testen, bare at det var et sted på 40-tallet. Den setningen ble fryktelig dårlig formulert. Jeg tok ikke testen på 40-tallet altså 🤣 

Jeg prøvde også å svare hvordan jeg grunnleggende er og ikke hva jeg kan være hvis jeg anstrenger meg. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her :) 

Glitter skrev (1 time siden):

Synes også det var litt rart. En psykopat som jo mangler empati er likevel ofte veldig god på å vite hva en skal si for å treffe og for å bruke andre mennesker som brikker i eget spill.

Da er det medfølelse som mangler, ikke nødvendigvis empati som en evne. Hvis du klarer å manipulere mennesker og vite hva man skal si for å treffe, må man nødvendigvis ha en forståelse av folks følelser. 

Dette skriver snl:

Empati handler primært om å forstå andres emosjoner gjennom å ta den andres perspektiv

Sympati er en medfølende reaksjon på det at en annen lider eller har det vondt

Medfølelse (compassion) er en mer aktiv form for empati ved at man også har et aktivt ønske om hjelpe. Altruisme er et eksempel på dette

Ømhet (tenderness), varme følelser overfor en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. F.eks at man ikke er super-sosial har jo ikke noe med empati å gjøre. Jeg husker ikke hva jeg fikk på den asperger testen, bare at det var et sted på 40-tallet. Den setningen ble fryktelig dårlig formulert. Jeg tok ikke testen på 40-tallet altså 🤣 

Jeg prøvde også å svare hvordan jeg grunnleggende er og ikke hva jeg kan være hvis jeg anstrenger meg. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her :) 

Da er det medfølelse som mangler, ikke nødvendigvis empati som en evne. Hvis du klarer å manipulere mennesker og vite hva man skal si for å treffe, må man nødvendigvis ha en forståelse av folks følelser. 

Dette skriver snl:

Empati handler primært om å forstå andres emosjoner gjennom å ta den andres perspektiv

Sympati er en medfølende reaksjon på det at en annen lider eller har det vondt

Medfølelse (compassion) er en mer aktiv form for empati ved at man også har et aktivt ønske om hjelpe. Altruisme er et eksempel på dette

Ømhet (tenderness), varme følelser overfor en annen

Har du Asberger?

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. F.eks at man ikke er super-sosial har jo ikke noe med empati å gjøre. Jeg husker ikke hva jeg fikk på den asperger testen, bare at det var et sted på 40-tallet. Den setningen ble fryktelig dårlig formulert. Jeg tok ikke testen på 40-tallet altså 🤣 

Jeg prøvde også å svare hvordan jeg grunnleggende er og ikke hva jeg kan være hvis jeg anstrenger meg. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her :) 

Da er det medfølelse som mangler, ikke nødvendigvis empati som en evne. Hvis du klarer å manipulere mennesker og vite hva man skal si for å treffe, må man nødvendigvis ha en forståelse av folks følelser. 

Dette skriver snl:

Empati handler primært om å forstå andres emosjoner gjennom å ta den andres perspektiv

Sympati er en medfølende reaksjon på det at en annen lider eller har det vondt

Medfølelse (compassion) er en mer aktiv form for empati ved at man også har et aktivt ønske om hjelpe. Altruisme er et eksempel på dette

Ømhet (tenderness), varme følelser overfor en annen

Hehe jeg skjønte det. 😅 

Men psykopatene har vel bare en tillært og falsk empati, og ikke som en genuin og intuitiv evne. De vil ikke føle noe på innsiden slik som medfølelse selv om de bruker empatiske evner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Hehe jeg skjønte det. 😅 

Men psykopatene har vel bare en tillært og falsk empati, og ikke som en genuin og intuitiv evne. De vil ikke føle noe på innsiden slik som medfølelse selv om de bruker empatiske evner.

 

Tror du noen vet at de er psykopat?

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du noen vet at de er psykopat?

Anonymkode: 44b82...e41

Vet ikke. Min eks som fikk diagnosen av rettspsykiatere har ikke selvinnsikt nok til det. Men godt mulig de som de litt smartere vet det. Psykopater oppsøker sjeldent hjelp da så de vil jo ikke få diagnosen av helsepersonell. De fleste som får diagnosen får det i forbindelse med rettsak/soning i fengsel. 

Men kanskje de leser om det og kjenner seg igjen. Vil tro noen vil være stolt av det, og se seg selv som bedre enn andre pga det. "Andre mennesker er svake følelsesmennesker, i motsetning til meg". 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 timer siden):

Aspergertesten var også interessant. Jeg fikk 9 poeng.

Jeg fikk 11 på den. Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (14 timer siden):

Hehe jeg skjønte det. 😅 

Men psykopatene har vel bare en tillært og falsk empati, og ikke som en genuin og intuitiv evne. De vil ikke føle noe på innsiden slik som medfølelse selv om de bruker empatiske evner.

 

Det er der definisjonene gjør det vanskelig å enes. Det er så mange definisjoner og ifølge noen av dem, kan ikke en psykopat være empatisk. Men ifølge andre definisjoner, er empati kun en evne, ikke en følelse. Det er evnen til å forstå hva en annen person føler ut ifra egne erfaringer og den andre personens uttrykk (kroppsspråk). Søsteren min er veldig empatisk og jeg tror det er den evnen som gjør at hun har en tendens til å få vilja si, men samtidig er det den evnen som får henne til å tenke at når hun er i barnebursdag på et lekeland, da er det antagelig like ille for henne som en bursdag med kun nærmeste familie er for meg (mtp støy, inntrykk osv.). 

Men jeg har diskutert empati tusenvis av ganger (på asperger-grupper, med folk som syns det er helt krise at det påstås at aspergere sliter med empati) og funnet ut at det er så mange ulike definisjoner, at det egentlig blir umulig å diskutere det. Jeg mener at empati ikke handler om å føle men å forstå. Sympati og medfølelse handler om å føle. Men jeg har googlet nok til å forstå at her er det nok mye som er både riktig og feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er ikke godt fungerende ds?

Anonymkode: 44b82...e41

Det spørsmålet forsto jeg ikke 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (2 minutter siden):

Det spørsmålet forsto jeg ikke 🙈

Var overrasket over at du er Asberger. Du er jo elektriker er du ikke det da?

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 timer siden):

Her er forresten link til Asperger testen. Mange like spørsmål som i testen om empati. Jeg fikk 38 nå jeg. 

Jeg fikk 41. Uten ADHD hadde skåren blitt høyere, men jeg husker jo ikke telefonnumre og datoer 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...