Gå til innhold

TEST: Hvor empatisk er du? Har du selvinnsikt og klarer du å være ærlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Var overrasket over at du er Asberger. Du er jo elektriker er du ikke det da?

Anonymkode: 44b82...e41

Kan man ikke ha asperger og være elektriker samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine skrev (2 minutter siden):

Kan man ikke ha asperger og være elektriker samtidig?

Vet ikke. Er ikke Asberger utviklingshemming?

Anonymkode: 44b82...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke. Er ikke Asberger utviklingshemming?

Anonymkode: 44b82...e41

meme-troll.gif 

Anonymkode: d654a...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke. Er ikke Asberger utviklingshemming?

Anonymkode: 44b82...e41

Nei, det er en funksjonsforstyrrelse. Har ingenting å gjøre med intelligens eller hvor praktisk anlagt man er. Jeg er ufør nå da, men fortsatt ikke mindre intelligent enn andre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 time siden):

Det er der definisjonene gjør det vanskelig å enes. Det er så mange definisjoner og ifølge noen av dem, kan ikke en psykopat være empatisk. Men ifølge andre definisjoner, er empati kun en evne, ikke en følelse. Det er evnen til å forstå hva en annen person føler ut ifra egne erfaringer og den andre personens uttrykk (kroppsspråk). Søsteren min er veldig empatisk og jeg tror det er den evnen som gjør at hun har en tendens til å få vilja si, men samtidig er det den evnen som får henne til å tenke at når hun er i barnebursdag på et lekeland, da er det antagelig like ille for henne som en bursdag med kun nærmeste familie er for meg (mtp støy, inntrykk osv.). 

Men jeg har diskutert empati tusenvis av ganger (på asperger-grupper, med folk som syns det er helt krise at det påstås at aspergere sliter med empati) og funnet ut at det er så mange ulike definisjoner, at det egentlig blir umulig å diskutere det. Jeg mener at empati ikke handler om å føle men å forstå. Sympati og medfølelse handler om å føle. Men jeg har googlet nok til å forstå at her er det nok mye som er både riktig og feil.

Jeg har lest at en psykopat kan lære seg empati, men han er ikke empatisk likevel. Det er ikke noe man bare kan lære seg så er man empatisk som andre. Det er en delvis medfødt og delvis lært evne ved å observere mor og far, erfare og føle selv. En psykopat vil ikke føle det. Mangel på empati hadde de som punkt på min eks sine symptomer på dyssosial PF med psykopati. 

Er visst ikke så lett å bli verken klok på eller å diskutere når man forstår det ulikt. 😅 

 

Trine skrev (46 minutter siden):

Jeg fikk 41. Uten ADHD hadde skåren blitt høyere, men jeg husker jo ikke telefonnumre og datoer 😂 

Aha! Jeg husker heller ikke tlf-nr og datoer. Bortsett fra de som alltid har vært der som mammas og pappas nr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tror du vant. Gratulerer som DOLs mest empatiske.

Anonymkode: 32bd6...e69

Nei. @ISW har 71 poeng og foreløpig førsteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine skrev (4 timer siden):

Jeg fikk 41. Uten ADHD hadde skåren blitt høyere, men jeg husker jo ikke telefonnumre og datoer 😂 

Jeg husker vårt telefonnummer som vi fikk i 1986. Men jeg makter ikke å lære meg telefonnummeret til mannen min... Sånn er det vel når man kan lagre alt på selve telefonen og slipper å taste det også da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (14 timer siden):

Jeg har lest at en psykopat kan lære seg empati, men han er ikke empatisk likevel. Det er ikke noe man bare kan lære seg så er man empatisk som andre. Det er en delvis medfødt og delvis lært evne ved å observere mor og far, erfare og føle selv. En psykopat vil ikke føle det. Mangel på empati hadde de som punkt på min eks sine symptomer på dyssosial PF med psykopati. 

Er visst ikke så lett å bli verken klok på eller å diskutere når man forstår det ulikt. 😅 

 

Aha! Jeg husker heller ikke tlf-nr og datoer. Bortsett fra de som alltid har vært der som mammas og pappas nr. 

Men vet vi at psykopater ikke har følelser selv? Jeg tror de har altfor mye følelser og ikke klarer å kontrollere dem. Ta vår mindre gode nabo i øst f.eks. Nå setter jeg ikke noen diagnose på han altså, men han oppfører seg som en radikal psykopat. Allikevel tror jeg ikke det skal mer til enn å knipse han på nesa før han begynner å grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi det river ned hele hans skjold og tro om at ingen tør å røre han. Nå sporet jeg litt av her. 

Nei, det er veldig vanskelig og det er vel derfor jeg en gang bestemte meg for at jeg ikke skal diskutere empati igjen. Det glemte jeg visst et øyeblikk 😂 Uansett, om en psykopat har empatiske evner eller ikke, er egentlig ikke vesentlig for min påstand om at en med empatiske evner vet nøyaktig hva som skal til for å ødelegge dagen til en annen. Selv om man vet hva som skal til, betyr ikke det at man benytter seg av den kunnskapen, eller engang tenker over at man vet det. Man trenger ikke være psykopat for å vite hva som sårer andre. Det er jo egentlig en fordel å vite det, slik at man kan unngå at det skjer.

Jeg husker fødselsdatoen til foreldrene mine, men ikke telefonnumrene. Jeg husker det de hadde på fasttelefonen da, men det har jeg jo ikke bruk for lenger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 timer siden):

Jeg husker vårt telefonnummer som vi fikk i 1986. Men jeg makter ikke å lære meg telefonnummeret til mannen min... Sånn er det vel når man kan lagre alt på selve telefonen og slipper å taste det også da. :) 

Ja, jeg husker nummeret til fasttelefonen vi fikk på omtrent samme tid som deg. Det har ikke vært i bruk på evig lenge, men det kommer til å følge meg til grava. Når jeg sitter der på gamlehjem, passe mye dement, kommer jeg fortsatt til å huske det nummeret 🤣 At vi lagrer det på telefonen tenker jeg er halve problemet (eller kanskje 80%), at telefonen viser navnet og ikke nummeret er resten av problemet. Man trenger aldri taste det, og man ser det aldri. Da blir det jo heller aldri lært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (6 timer siden):

Men vet vi at psykopater ikke har følelser selv? Jeg tror de har altfor mye følelser og ikke klarer å kontrollere dem. Ta vår mindre gode nabo i øst f.eks. Nå setter jeg ikke noen diagnose på han altså, men han oppfører seg som en radikal psykopat. Allikevel tror jeg ikke det skal mer til enn å knipse han på nesa før han begynner å grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi det river ned hele hans skjold og tro om at ingen tør å røre han. Nå sporet jeg litt av her. 

Nei, det er veldig vanskelig og det er vel derfor jeg en gang bestemte meg for at jeg ikke skal diskutere empati igjen. Det glemte jeg visst et øyeblikk 😂 Uansett, om en psykopat har empatiske evner eller ikke, er egentlig ikke vesentlig for min påstand om at en med empatiske evner vet nøyaktig hva som skal til for å ødelegge dagen til en annen. Selv om man vet hva som skal til, betyr ikke det at man benytter seg av den kunnskapen, eller engang tenker over at man vet det. Man trenger ikke være psykopat for å vite hva som sårer andre. Det er jo egentlig en fordel å vite det, slik at man kan unngå at det skjer.

Jeg husker fødselsdatoen til foreldrene mine, men ikke telefonnumrene. Jeg husker det de hadde på fasttelefonen da, men det har jeg jo ikke bruk for lenger 😅

Joda psykopater har jo følelser, men empati er det jo fastslått at de er i mangel av. 

Jeg vet ikke om jeg er enig i at en må være empatisk for å vite hvordan ødelegge dagen til noen. Det holder å være utspekulert i tankegangen. 😛 Uansett om man utøver det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Joda psykopater har jo følelser, men empati er det jo fastslått at de er i mangel av. 

Jeg vet ikke om jeg er enig i at en må være empatisk for å vite hvordan ødelegge dagen til noen. Det holder å være utspekulert i tankegangen. 😛 Uansett om man utøver det eller ikke. 

Er det det? Kanskje ikke den best utviklete empatien, men den mangler ikke fullstendig. 

https://forskning.no/kriminalitet-psykologi-sosiale-relasjoner/psykopater-kan-sla-pa-empatien/618732
https://psykopati.blogg.no/1487867971_psykopaten_mangler_samvittighet_ikke_empati.html 

Man må vite hva som sårer for å bevisst kunne såre noen. Og for å vite hva som sårer, må man ha en viss empatisk evne. Det betyr ikke at man ikke kan såre noen uten at det er bevisst og uten empatiske evner. Å være utspekulert er utvilsomt nok til å ødelegge dagen til en annen, men er det da bevisst for å ødelegge, eller er det bevisst for å oppnå noe man ønsker, uten å bry seg om hvorvidt det ødelegger for den andre eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (3 timer siden):

Er det det? Kanskje ikke den best utviklete empatien, men den mangler ikke fullstendig. 

https://forskning.no/kriminalitet-psykologi-sosiale-relasjoner/psykopater-kan-sla-pa-empatien/618732
https://psykopati.blogg.no/1487867971_psykopaten_mangler_samvittighet_ikke_empati.html 

Man må vite hva som sårer for å bevisst kunne såre noen. Og for å vite hva som sårer, må man ha en viss empatisk evne. Det betyr ikke at man ikke kan såre noen uten at det er bevisst og uten empatiske evner. Å være utspekulert er utvilsomt nok til å ødelegge dagen til en annen, men er det da bevisst for å ødelegge, eller er det bevisst for å oppnå noe man ønsker, uten å bry seg om hvorvidt det ødelegger for den andre eller ikke?

Nei den mangler ikke fullstendig, men den er jo ikke normal. 

Artikkelen bekrefter egentlig det jeg har sagt om at empatien hos en psykopat framstår mer som lært og faksk enn ekte og automatisk. Psykopater bruker sine empatiske evner når det passer dem. Det er ikke noe som oppstår som en normal evne de har. 

Å ødelegge noen bevisst er jo langt mer alvorlig, og mer av sadistisk karakter kan man jo si. Å gjøre handlinger for å oppnå egen vinning og uten å bry seg om hvem som blir såret er hakket under, men likevel ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (13 timer siden):

Ja, jeg husker nummeret til fasttelefonen vi fikk på omtrent samme tid som deg. Det har ikke vært i bruk på evig lenge, men det kommer til å følge meg til grava. Når jeg sitter der på gamlehjem, passe mye dement, kommer jeg fortsatt til å huske det nummeret 🤣 At vi lagrer det på telefonen tenker jeg er halve problemet (eller kanskje 80%), at telefonen viser navnet og ikke nummeret er resten av problemet. Man trenger aldri taste det, og man ser det aldri. Da blir det jo heller aldri lært. 

Da min bestemor var over 90 og dement husket hun etter hvert ikke navnet på sine barn og barnebarn, i hvertfall blandet hun dem. Men hun kunne deklamere lange barnerim og synge uendelig mange vers av julesanger til det siste.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (3 timer siden):

Nei den mangler ikke fullstendig, men den er jo ikke normal. 

Artikkelen bekrefter egentlig det jeg har sagt om at empatien hos en psykopat framstår mer som lært og faksk enn ekte og automatisk. Psykopater bruker sine empatiske evner når det passer dem. Det er ikke noe som oppstår som en normal evne de har. 

Å ødelegge noen bevisst er jo langt mer alvorlig, og mer av sadistisk karakter kan man jo si. Å gjøre handlinger for å oppnå egen vinning og uten å bry seg om hvem som blir såret er hakket under, men likevel ille. 

Men like fullt har de evnen. De hadde ikke hatt det hvis det var 100% tillært. Da de ble bedt om å prøve å sette seg inn i hva personene på videoene opplevde, ble de samme områdene i hjernen til psykopatene og kontrollgruppen aktivert. Det hadde nok ikke skjedd dersom empatien kun var tillært. 

Det er da nok av folk som prøver å ødelegge litt for andre, for å kunne hevde seg selv. Jeg skrev ikke ødelegge andre, men ødelegge for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 timer siden):

Da min bestemor var over 90 og dement husket hun etter hvert ikke navnet på sine barn og barnebarn, i hvertfall blandet hun dem. Men hun kunne deklamere lange barnerim og synge uendelig mange vers av julesanger til det siste.

Snodig det der, at man kan huske noe så godt, mens barnas navn blir glemt. Jeg tror ikke det er så uvanlig for demente. Farmor var ikke dement, bare litt naturlig glemsk. Hun husket aldri navnet på hunden min. Ikke så rart, hun hadde aldri møtt han. Men hun hadde sett bilde av han og snakket mye om han, konsekvent med feil navn (jeg skal sikre min anonymitet her, så navn blir ikke nevnt 😅). Jeg hadde for lengst gitt opp å rette på henne, så hun brukte feil navn, jeg brukte riktig navn. Siste gangen jeg så henne, lenge etter at vi sist hadde snakket om han, spurte hun plutselig "hvordan går det med (rett navn)". Jeg holdt på å dette av stolen 😂 Det virket ikke som at hun egentlig var klar over det selv, at vi ikke brukte samme navn. Men plutselig brukte hun riktig navn som om hun aldri hadde brukt feil. Hun var såpass gammel og skrøpelig at jeg var sikker på at hun aldri kom til å oppfatte hva han faktisk het. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (40 minutter siden):

Men like fullt har de evnen. De hadde ikke hatt det hvis det var 100% tillært. Da de ble bedt om å prøve å sette seg inn i hva personene på videoene opplevde, ble de samme områdene i hjernen til psykopatene og kontrollgruppen aktivert. Det hadde nok ikke skjedd dersom empatien kun var tillært. 

Det er da nok av folk som prøver å ødelegge litt for andre, for å kunne hevde seg selv. Jeg skrev ikke ødelegge andre, men ødelegge for andre. 

Det lyste ikke opp helt likens som det gjør hos folk med normal empati, og i artikkelen skriver de om empatien kan regnes som ekte når det kun var ved oppfordring til å bruke empati for at de områdene i hjernen ble aktivert. Det skjedde ikke automatisk. Samt at dette var jo en liten studie, så en kan ikke ta funnene som en sannhet per nå. 

De har jo lært fra de var barn hvordan man skal føle/tenke i diverse situasjoner. Jeg tror nok det er det som gjør at de kan aktivere sin empati og ikke at de har ektefølt empati. 

For å si det sånn ektefølt empati for andre har verken min eks eller tidligere stefar. De er begge to psykopater. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (20 timer siden):

Det lyste ikke opp helt likens som det gjør hos folk med normal empati, og i artikkelen skriver de om empatien kan regnes som ekte når det kun var ved oppfordring til å bruke empati for at de områdene i hjernen ble aktivert. Det skjedde ikke automatisk. Samt at dette var jo en liten studie, så en kan ikke ta funnene som en sannhet per nå. 

De har jo lært fra de var barn hvordan man skal føle/tenke i diverse situasjoner. Jeg tror nok det er det som gjør at de kan aktivere sin empati og ikke at de har ektefølt empati. 

For å si det sånn ektefølt empati for andre har verken min eks eller tidligere stefar. De er begge to psykopater. 

Poenget mitt er at man kanskje ikke så bastant kan si at psykopater ikke har evne til empati. 

Man kan ikke lære seg å føle på en bestemt måte. Selv om jeg vet at det er trist for pårørende når noen dør, klarer ikke jeg å føle tristhet dersom det er en person jeg ikke hadde noe forhold til. 

Jeg har ikke sagt at alle psykopater har empatiske evner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (13 minutter siden):

Poenget mitt er at man kanskje ikke så bastant kan si at psykopater ikke har evne til empati. 

Man kan ikke lære seg å føle på en bestemt måte. Selv om jeg vet at det er trist for pårørende når noen dør, klarer ikke jeg å føle tristhet dersom det er en person jeg ikke hadde noe forhold til. 

Jeg har ikke sagt at alle psykopater har empatiske evner.  

Jeg bare mener det at den type empati psykopater kan føle på ikke er ekte. Dette med empati er jo et handicap de har. Hvis ikke hadde det ikke vært et tema under diagnostisering av dyssosial PF med psykopati. Selv om hjernen i forskningen lyste opp i området empati, så lyste det opp på en unormal måte. Det tolker jeg som at det er tanken på empatien som gjør at senteret trigges heller enn at det betyr at de faktisk føler en naturlig empati. For eksempel; Hvis noen scanner hjernen min når jeg spiser sjokolade og når jeg tenker på å spise sjokolade. En skal ikke se bort ifra at lyst og nytelsessenteret i hjernen ikke bare lyser opp når jeg faktisk spiser den, men også til en viss grad når jeg bare tenker på det. Eller hvis jeg eksponeres for lukten av sjokoladen. Da vil sikkert også hjernen lyse opp. Men det er jo likevel kun når jeg spiser sjokolade at jeg faktisk spiser sjokolade. Selv om det oppdages aktivitet i hjernen i de samme områdene når jeg tenker på og lukter sjokolade, men det blir jo på en måte falsk utslag på scanningen for det er bare tanken på det som gav aktivitet i hjernen. Banalt eksempel, men det får fram hva jeg tenker om funnene i den studien. 

En grad av empati kan helt sikkert noen ha all den tid at personlighetsforstyrrelser varierer i alvorlighetsgrad, men mangelen på det er av slik karakter at det før eller siden vil skape problemer for de. Feks i starten av et forhold vil  den type empati de har være påskrudd hele tiden for å få partneren til å føle seg sett slik at de kan bli idealisert og få beholde den nye kjæresten. Men etter hvert vil fasaden gå hull på og han viser sitt sanne jeg. Det er helt typisk at det går SÅ bra i starten, at han er perfekt og sympatisk osv. Men så endrer han seg, manipulerer, hersker over, trykker ned, kanskje mishandler psykisk og/eller fysisk, men det skjer så gradvis at psykopaten viser hvem han er at da er ofte partneren ofte fanget og vil bruke lang tid på å komme seg vekk. Og hver gang hun prøver så endrer han seg tilbake til å være empatien og omsorgen selv, og får henne til å komme tilbake. Og slik går nå dagene. 

Psykopaten klarer bare ikke å opprettholde den ideelle versjonen av seg selv i nære relasjoner over tid. Hvis empatien og de gode egenskapene var ekte og en naturlig egenskap så mener jeg at da hadde det ikke vært noe de ikke klarte å opprettholde. Det hadde ikke vært en fasade eller et spill. Det hadde vært noe naturlig i dem som ikke krevde å måtte være bevisst på (eller å bli bedt om i et forskningsprosjekt) å bruke for å framstå som attraktiv for omgivelsene.

Nei jeg vet du ikke sa noe om at alle psykopater har empatiske evner. Jeg bare synes det er et interessant tema. Ikke egentlig for at jeg har hatt både stefar og kjæreste med diagnosen, men fordi det er interessant hvordan et menneskesinn kan utvikle seg og hvor fjernt det er i min verden å drive på slik mange psykopater gjør. Min stefar jobbet som lærer og hadde lærervenner. De ante ikke hvem han egentlig var, og var sjokkerte da det ble rettsak. Ut over vold mot min mor og en nabo en gang en lovlydig mann. En litt skjult psykopat. Men jøss for et skjørt menneske egentlig. Og patetisk. Min eks sitter på forvaringsdom og er kronisk kriminell med masse vold, overgrep og innbrudd bak seg. Sånn man som oftest tenker om en psykopat. De levde begge to veldig ulike liv, men ingen av dem hadde forståelse for eller brydde seg om hva de gjorde med de rundt seg. Det tenker jeg har med deres mangel på empati å gjøre. Det bare slår dem ikke at gjør de sånn så kan det oppleves sånn for den andre. Hvis  det slår dem så bryr de seg ikke om det. Eller kanskje  til og med nyter de det. Selv om de intellektuelt vet at de skader den andre. Det er utelukkende ved trussel om å bli forlatt at de unnskylder sin voldelige adferd og viser fram såre følelser. Da er det til deres egen vinning å framstå som en angrende synder. Men de angrer egentlig ikke. Eller ikke av hensyn til offeret. De kan gjerne angre på vegne av seg selv hvis det fikk konsekvenser som feks rettslig straff. Min eks prøvde å spille spill i rettsaken som angrende synder, men det så dommeren lett igjennom. 

Jeg snakker meg vekk, men psykopater kan framstå som empatisk for omverdenen og de er ofte gode menneskekjennere, men selv om de framstår slik så er det ikke det som er naturlig for dem eller noe de ville gjort hvis det ikke gagnet dem. Hvis det var ekte og naturlig hadde de ikke måtte bli instruert for å ta det i bruk. Da skjønte de at de måtte tenke på den andre og da lyste det opp i hjernen deres. Men naturlig sett vekte det ikke følelser hos dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 7.2.2023 den 17.41):

Selv om hjernen i forskningen lyste opp i området empati, så lyste det opp på en unormal måte.

"Omtrent samme måte" bør neppe tolkes som unormal. 

Glitter skrev (På 7.2.2023 den 17.41):

En skal ikke se bort ifra at lyst og nytelsessenteret i hjernen ikke bare lyser opp når jeg faktisk spiser den, men også til en viss grad når jeg bare tenker på det.

At hjernen din lyser opp av å tenke på sjokolade er jo fordi den assosierer sjokolade med noe positivt. Hadde du hatt et nøytralt forhold til sjokolade, hadde ikke tanken trigget noen følelser. Tankene kan ikke trigge følelser du ikke har. Jeg ser ikke hvordan man kan sammenligne det å spise noe med empati. Hvis du forstår at en annen har det vondt, så forstår du jo det selv om det ikke er det samme som at du har det vondt selv. 

 

Glitter skrev (På 7.2.2023 den 17.41):

En grad av empati kan helt sikkert noen ha all den tid at personlighetsforstyrrelser varierer i alvorlighetsgrad, men mangelen på det er av slik karakter at det før eller siden vil skape problemer for de. Feks i starten av et forhold vil  den type empati de har være påskrudd hele tiden for å få partneren til å føle seg sett slik at de kan bli idealisert og få beholde den nye kjæresten. Men etter hvert vil fasaden gå hull på og han viser sitt sanne jeg. Det er helt typisk at det går SÅ bra i starten, at han er perfekt og sympatisk osv. Men så endrer han seg, manipulerer, hersker over, trykker ned, kanskje mishandler psykisk og/eller fysisk, men det skjer så gradvis at psykopaten viser hvem han er at da er ofte partneren ofte fanget og vil bruke lang tid på å komme seg vekk. Og hver gang hun prøver så endrer han seg tilbake til å være empatien og omsorgen selv, og får henne til å komme tilbake. Og slik går nå dagene.

Her føler jeg du snakker om empati, medfølelse og sympati som en og samme ting. Og det er her vi aldri kommer til å bli enige, for du mener empati er en følelse, jeg mener det er en evne. Og jeg mener at psykopater mangler medfølelse og samvittighet, ikke nødvendigvis at de ikke har empatiske evner, de er bare ikke så opptatt av å bruke dem på en positiv måte. 

Glitter skrev (På 7.2.2023 den 17.41):

De levde begge to veldig ulike liv, men ingen av dem hadde forståelse for eller brydde seg om hva de gjorde med de rundt seg. Det tenker jeg har med deres mangel på empati å gjøre. Det bare slår dem ikke at gjør de sånn så kan det oppleves sånn for den andre. Hvis  det slår dem så bryr de seg ikke om det. Eller kanskje  til og med nyter de det. Selv om de intellektuelt vet at de skader den andre.

Hvis de ikke har forståelse, er jeg enig i at de ikke har empatiske evner. Men hvis man ikke forstår, er man heller ikke god til å bevisst manipulere. Hvis de bare ikke bryr seg, så har de evnene, men de mangler medfølelsen og samvittigheten. Og jeg tror de fleste psykopater har ganske god greie på hvordan deres handlinger påvirker andre. 

Glitter skrev (På 7.2.2023 den 17.41):

Jeg snakker meg vekk, men psykopater kan framstå som empatisk for omverdenen og de er ofte gode menneskekjennere, men selv om de framstår slik så er det ikke det som er naturlig for dem eller noe de ville gjort hvis det ikke gagnet dem. Hvis det var ekte og naturlig hadde de ikke måtte bli instruert for å ta det i bruk. Da skjønte de at de måtte tenke på den andre og da lyste det opp i hjernen deres. Men naturlig sett vekte det ikke følelser hos dem. 

Og nettopp derfor mener jeg de har empatiske evner, de har bare ikke noen interesse av å bruke disse evnene til annet enn egen vinning. De har med andre ord ikke medfølelse eller samvittighet, men de forstår andres følelser, eller hadde de ikke klart å manipulere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (43 minutter siden):

"Omtrent samme måte" bør neppe tolkes som unormal. 

At hjernen din lyser opp av å tenke på sjokolade er jo fordi den assosierer sjokolade med noe positivt. Hadde du hatt et nøytralt forhold til sjokolade, hadde ikke tanken trigget noen følelser. Tankene kan ikke trigge følelser du ikke har. Jeg ser ikke hvordan man kan sammenligne det å spise noe med empati. Hvis du forstår at en annen har det vondt, så forstår du jo det selv om det ikke er det samme som at du har det vondt selv. 

 

Her føler jeg du snakker om empati, medfølelse og sympati som en og samme ting. Og det er her vi aldri kommer til å bli enige, for du mener empati er en følelse, jeg mener det er en evne. Og jeg mener at psykopater mangler medfølelse og samvittighet, ikke nødvendigvis at de ikke har empatiske evner, de er bare ikke så opptatt av å bruke dem på en positiv måte. 

Hvis de ikke har forståelse, er jeg enig i at de ikke har empatiske evner. Men hvis man ikke forstår, er man heller ikke god til å bevisst manipulere. Hvis de bare ikke bryr seg, så har de evnene, men de mangler medfølelsen og samvittigheten. Og jeg tror de fleste psykopater har ganske god greie på hvordan deres handlinger påvirker andre. 

Og nettopp derfor mener jeg de har empatiske evner, de har bare ikke noen interesse av å bruke disse evnene til annet enn egen vinning. De har med andre ord ikke medfølelse eller samvittighet, men de forstår andres følelser, eller hadde de ikke klart å manipulere dem.

Det med sjokoladen var bare et skikkelig banalt eksempel og ikke en reell sammenligning. 

Jeg tror ikke vi blir enige om hvordan vi tolker dette med psykopater og deres empatiske evner. Jeg mener som sagt at de kan ha en tillært empati, men at det ikke trigger følelsene på samme måte som hos vanlige folk. Og at deres adferd mot sine medmennesker viser en mangel på empati. Som jo er en del av diagnosen. 

Så får det være med det. Det hele er jo egentlig litt forvirrende så en kan jo bli usikker. :) Det er slik jeg tolker det da og slik jeg har erfart det selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...