Gå til innhold

Kjøle ned betente områder, hvor lenge og hvor ofte?


emilie321

Anbefalte innlegg

Har betennelse i hofta som stråler ned i benet. Har dessuten en prolaps med trang recess i ryggen.  Har nylig vært på sykehus pga dette og der fikk jeg bla beskjed av fysioterapeut om å ise ned der betennelsen sitter.  Fikk ikke beskjed om hvor lenge eller hvor ofte jeg bør gjøre dette. Det er faktisk ganske behagelig å ise ned de betente områdene, så jeg sitter en god stund, men bytter på hvor jeg har kjøleelementet. Nå lurer jeg på om jeg gjør dette for lenge. Noen som har peiling på dette? Setter stor pris på svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (18 timer siden):

Har betennelse i hofta som stråler ned i benet. Har dessuten en prolaps med trang recess i ryggen.  Har nylig vært på sykehus pga dette og der fikk jeg bla beskjed av fysioterapeut om å ise ned der betennelsen sitter.  Fikk ikke beskjed om hvor lenge eller hvor ofte jeg bør gjøre dette. Det er faktisk ganske behagelig å ise ned de betente områdene, så jeg sitter en god stund, men bytter på hvor jeg har kjøleelementet. Nå lurer jeg på om jeg gjør dette for lenge. Noen som har peiling på dette? Setter stor pris på svar 

Det er aldri farlig å ise ned, du kan gjøre det så mye du ønsker. Ofte sier man at 20 minutter hver time kan gi god lindring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (59 minutter siden):

Det er aldri farlig å ise ned, du kan gjøre det så mye du ønsker. Ofte sier man at 20 minutter hver time kan gi god lindring. 

Takk. Har gjort det 3-4 ganger, men da kan jeg trygt gjøre det oftere. Kjenner at det lindrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (17 timer siden):

Takk. Har gjort det 3-4 ganger, men da kan jeg trygt gjøre det oftere. Kjenner at det lindrer

Du bør helst ha noe i mellom kjøleelementet og huden, for å ikke få frostskader, har jeg blitt fortalt. Men utover det kan du vel kjøle ned så mye du vil. Jeg har fått beskjed om 20 min hver time, men det har vært ved akutt skade og det er litt annerledes for da kjøler man for å hindre hevelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (50 minutter siden):

Du bør helst ha noe i mellom kjøleelementet og huden, for å ikke få frostskader, har jeg blitt fortalt. Men utover det kan du vel kjøle ned så mye du vil. Jeg har fått beskjed om 20 min hver time, men det har vært ved akutt skade og det er litt annerledes for da kjøler man for å hindre hevelse.  

Jeg bruker ofte enten et tynt oppvaskhåndkle eller et putetrekk mellom ispakning og hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (55 minutter siden):

Du bør helst ha noe i mellom kjøleelementet og huden, for å ikke få frostskader, har jeg blitt fortalt. Men utover det kan du vel kjøle ned så mye du vil. Jeg har fått beskjed om 20 min hver time, men det har vært ved akutt skade og det er litt annerledes for da kjøler man for å hindre hevelse.  

Har et tynt oppvaskhåndkle rundt kjøleelementet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker ofte enten et tynt oppvaskhåndkle eller et putetrekk mellom ispakning og hud. 

Vet du om den nedkjølingen kan gjøre at jeg kan bli helt bra av den betennelsen?  

Har fått et tips om en lege som visstnok skal være utrolig dyktig på dette området og som har greid å hjelpe mange vanskelige tilfeller til å bli bra. Han jobber privat og det er et godt stykke unna, men vurderer å prøve han. Vet ikke om det er noe vits, men begynner å bli desperat etter å få livet mitt tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Vet du om den nedkjølingen kan gjøre at jeg kan bli helt bra av den betennelsen?  

Har fått et tips om en lege som visstnok skal være utrolig dyktig på dette området og som har greid å hjelpe mange vanskelige tilfeller til å bli bra. Han jobber privat og det er et godt stykke unna, men vurderer å prøve han. Vet ikke om det er noe vits, men begynner å bli desperat etter å få livet mitt tilbake. 

Det meste går over av seg selv, og i mellomtiden er det lurt å smertelindre godt - blant annet med is - slik at du får beveget deg litt. Har du jevnlig kontakt med fastlegen eller fysio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (Akkurat nå):

Det meste går over av seg selv, og i mellomtiden er det lurt å smertelindre godt - blant annet med is - slik at du får beveget deg litt. Har du jevnlig kontakt med fastlegen eller fysio?

Har stått på venteliste hos fysioterapeut siden før jul og har nylig kontaktet en manuellterapeut, så da står jeg på venteliste der og. Har hatt jevnlig kontakt med fastlegen, men har ingen ny time nå (skal snart bestille ny time)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...